Hallo.,
Wij als bedrijf kopen vaak computers op van mensen die ze weg doen, simpel weg omdat er vaak goede computers bij zitten.
Nu heb ik vorige week een Acer M1610 gekocht, C2D, 3GB Ram, 8600GS + Onboard vga.
De man vertelde mij dat hij een virus had en sinds dien de computer "niets meer deed".
Hardeschijf had hij ook vervangen, windows opnieuw geinstalleerd en 2 uur later deed hij niks meer.
Iets dat in mijn oren gewoon klinkt als een software issue, maar blijkbaar toch niet.
Het Probleem:
Start ik de windows 7 die er op staat: hangt hij op disk.sys.
Start ik de windows 7 installatie: hangt hij op "windows starting"
Start ik de Windows XP installatie: hangt hij op het deel waar het scherm eventjes zwart wordt en dan door zou moeten gaan.
Ik heb alles er uit gehaald, alles nagekeken en elke mogelijke optie getest.
- Boot van USB ipv CD/DVD
- Boot met een andere HDD (hier staat debian op, en ook die ging niet verder)
- PATA HDD aangesloten ipv SATA.
- Andere CD's en USB's getest.
- Andere CPU getest
- Memtest gedaan
- 2GB er uit gehaald, mem test en daarna 1GB er uit en weer mem test. (geen fouten)
- Bios helemaal nagekeken, maar niks raars kunnen vinden.
Enige wat ik raar vond is dat er staat: Nvidia raid modes (in het grijs) kan ik dus niet uit zetten (misschien dat hij daarom de sata cd speler niet meer leest?) maar dan zou de windows setup vanaf USB perfect moeten werken.
Ook heb ik hem de hele nacht aan laten staan (misschien was het heel traag) maar de volgende dag stond hij nog steeds op het scherm van "Windows Starten".
Een ander raar ding is dat als ik de PATA HDD aansluit dat het ruim een minuut duurt voor ik de bios eindelijk een keertje in kan.. met SATA gaat hij direct door.
Ook gebruik ik nu de onboard VGA en niet de losse kaart die er in zat (puur als test), geen verschil.
Ik kom er op dit moment dus helemaal niet meer uit, en misschien heeft iemand een idee?
Hier onder even wat technische informatie:
Processor: Intel Core 2 Duo E4700
Memory Clock: 667MHz, TCL: 5, TrCD: 4, trp: 4, tras: 14, tref: 7.8uS (2T timing) 64bit
System Producy Name: M1610
Main Board ID: MCP73VE
System Biis Version: 08.00.15
SMBion Version: R01-B2
Bios Release Date: 05/23/2008
C1E bios Support (geen idee wat dat is)
CPU Temp: 29c
MB Temp: 37c
Voltage Battery: 3.104v
Link naar systeem: http://support.acer.com/a...1610/aspirem1610sp2.shtml
Wij als bedrijf kopen vaak computers op van mensen die ze weg doen, simpel weg omdat er vaak goede computers bij zitten.
Nu heb ik vorige week een Acer M1610 gekocht, C2D, 3GB Ram, 8600GS + Onboard vga.
De man vertelde mij dat hij een virus had en sinds dien de computer "niets meer deed".
Hardeschijf had hij ook vervangen, windows opnieuw geinstalleerd en 2 uur later deed hij niks meer.
Iets dat in mijn oren gewoon klinkt als een software issue, maar blijkbaar toch niet.
Het Probleem:
Start ik de windows 7 die er op staat: hangt hij op disk.sys.
Start ik de windows 7 installatie: hangt hij op "windows starting"
Start ik de Windows XP installatie: hangt hij op het deel waar het scherm eventjes zwart wordt en dan door zou moeten gaan.
Ik heb alles er uit gehaald, alles nagekeken en elke mogelijke optie getest.
- Boot van USB ipv CD/DVD
- Boot met een andere HDD (hier staat debian op, en ook die ging niet verder)
- PATA HDD aangesloten ipv SATA.
- Andere CD's en USB's getest.
- Andere CPU getest
- Memtest gedaan
- 2GB er uit gehaald, mem test en daarna 1GB er uit en weer mem test. (geen fouten)
- Bios helemaal nagekeken, maar niks raars kunnen vinden.
Enige wat ik raar vond is dat er staat: Nvidia raid modes (in het grijs) kan ik dus niet uit zetten (misschien dat hij daarom de sata cd speler niet meer leest?) maar dan zou de windows setup vanaf USB perfect moeten werken.
Ook heb ik hem de hele nacht aan laten staan (misschien was het heel traag) maar de volgende dag stond hij nog steeds op het scherm van "Windows Starten".
Een ander raar ding is dat als ik de PATA HDD aansluit dat het ruim een minuut duurt voor ik de bios eindelijk een keertje in kan.. met SATA gaat hij direct door.
Ook gebruik ik nu de onboard VGA en niet de losse kaart die er in zat (puur als test), geen verschil.
Ik kom er op dit moment dus helemaal niet meer uit, en misschien heeft iemand een idee?
Hier onder even wat technische informatie:
Processor: Intel Core 2 Duo E4700
Memory Clock: 667MHz, TCL: 5, TrCD: 4, trp: 4, tras: 14, tref: 7.8uS (2T timing) 64bit
System Producy Name: M1610
Main Board ID: MCP73VE
System Biis Version: 08.00.15
SMBion Version: R01-B2
Bios Release Date: 05/23/2008
C1E bios Support (geen idee wat dat is)
CPU Temp: 29c
MB Temp: 37c
Voltage Battery: 3.104v
Link naar systeem: http://support.acer.com/a...1610/aspirem1610sp2.shtml