Toon posts:

Nieuw mobo, nog geen opstartsucces

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Medetweakers,

Ten einde raad hier nogmaals een situatie waarvoor ik hoop dat jullie een oplossing hebben. _/-\o_

Dit moederboard:
http://www.motherboards.o...erboards_d/Intel/D865GLC/
in een medion 8008XL pc. *(had aangenomen dat oude mobo kapot was) --->

CPU = Intel Pentium 4 2.6GHz
250Watt voeding
Apparte videokaart die buiten beschouwing is gelaten:
Tijdelijk onbekend

omdat deze knipperend de cpu fan aan liet gaan en de lichtjes ook knipperden.

Heb de troubleshooter doorgelopen inc lekkende condensatoren, atx-test voeding mobo, enz.

enfin uiteindelijk het moederboard dus omgewisseld en toen:

eerst ging de pc niet aan, toen bleek dat ik de cpu er niet correct op had gezet(zat vast aan het koelblok en daardoor was het door het vergrendelmechanisme uberhaupt niet mogelijk om de cpu er echt in te locken met de pootjes) Geluk bij een ongeluk was dat hij niet beschadigd was.
Dus van het koelblok gehaald en schoongemaakt met alcohol gedept papier(relatief droog) en correct erin gezet en nogmaals de minimale systeem-samenstelling getest:

Mobo+ HDD + Voeding > hij start op ik helemaal blij, meende te zien dat het scherm reageerd,(van standby naar zwart)(*lampje) En in alle vreugde na 4 sec de processor gebakken. *dacht ik.

Dus ook processor besteld. en nu dat alles toch al over boord was toch nog na een afkoelperiode geprobeerd en binnen 0.3 sec snel uitgezet. Gelukkig deed hij het nog, Dus

Koelpasta erop en koelblok erop en even wachten, en nog een keer testen. hij doet het weer, alleen ventilator en zo te voelen doet de hdd het maar geen scherm geen opstartgeluiden of iets.

maar iets doms geprobeerd, het S-ata kabeltje op het mobo gezet *al eerder gedaan dus was mogelijk, ja ja ik weet het en toen deed ie helemaal niks meer. 8)7

en toen had ik het draadje van de voeding voor de harde schijf omgewisseld naar de andere kabels uit de voeding (voor de externe videokaart bijv) en toen deed ie het weer.

Nog een keer die domme kabel erover, en toen deed ie het niet meer, en voeding teruggewisseld hielp ook niet. En nu ben ik er zolang meebezig geweest dat het alleen al om puur esthetische redenen heel erg gewaardeerd wordt als er een suggestie geopperd wordt. Niet alleen omdat ik ook nog net een 10m videokabel had aangeschaft voor mijn ouders voor de pc die plots de ziel geeft.

Hopelijk spreekt het probleem een paar knappe koppen aan.

Tot slot zie ik het probleem in 2 lagen:
1 waarom start de pc niet op/gaf hij een knipperend signaal op de mobo LED & cpu fan?
2 Wat heb ik vernaggeld met het plaatsen vd S-ata kabel?

*heb zo denk ik alle voor mij mogelijke tests al gedaan:
ATX-test voor voeding
voeding omgewisseld
minimaal systeem opgestart
mobo gewisseld
zonder videokaart
bios batterij eruit
cmos resetbutton
aanuitknopje doorgemeten
*Het LED-tje van het mobo brandt zodra de voeding aan staat.

Hartelijk dank alvast!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2011 15:25 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 13:03:
Beste Medetweakers,

maar iets doms geprobeerd, het kabeltje over de CMOS gezet *al eerder gedaan dus was mogelijk, ja ja ik weet het en toen deed ie helemaal niks meer. 8)7

en toen had ik het draadje van de voeding voor de harde schijf omgewisseld naar de andere kabels uit de voeding (voor de externe videokaart bijv) en toen deed ie het weer.
Ik begrijp niet wat je allemaal hebt gedaan, welk kabeltje over de cmos?
Welke kabels heb je omgewisseld? Volgens mij kun je een PCI-E connector niet op een harde schijf aansluiten, of bedoel je aan de voeding (modulair)???
Kortom, wat duidelijkheid graag.........
En: welke processor? Volledige systeemspecs zouden ook handig zijn!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2011 13:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
los van het feit dat er nergens een woord over PCI-E gesproken wordt heb ik idd gewoon de voedingskabels die uit de voeding lopen, met de harde schijf verbonden, dwz van de 6 mogelijke aansluitingen op de 2 kabels geschikt/passend voor de hdd in de hdd gedaan. Niet Modulaire voeding btw.

De S-ata kabel waarvan ik vermoedt dat hij schade heeft toegebracht alhier een foto: ;)
Afbeeldingslocatie: http://img849.imageshack.us/img849/4946/foto0007q.jpg

Ik hoop dat dit niet alteveel afleid van de initiele vraag, en dank u voor de moeite :)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2011 14:48 ]

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:57
Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 14:41:
los van het feit dat er nergens een woord over PCI-E gesproken wordt heb ik idd gewoon de voedingskabels die uit de voeding lopen, met de harde schijf verbonden, dwz van de 6 mogelijke aansluitingen op de 2 kabels geschikt/passend voor de hdd in de hdd gedaan. Niet Modulaire voeding btw.

En als ik wist welke ({Cmos} kabel die past maar op 1 plek op het moederboard,) had ik het er graag bij gezet, en hem helaas waarschijnlijk niet gebruikt, maar alhier een foto:
(tussen de 2 aansluitingen op het mobo voor deze kabel zit een geel knopje met reset, en ik d8 van de cmos, maargoed kan ik me natuurlijk in vergissen)
[afbeelding]

Ik hoop dat dit niet alteveel afleid van de initiele vraag, en dank u voor de moeite :)
CMOS kabel? S-ata kabel bedoel je?

Verwijderd

Topicstarter
Dank u dank u, heb het snel gewijzigd, en hoop dat er nu tot de kern van het verhaal kan worden toegetreden zonder overige onduidelijkheden :) En anders toch maar even posten alstublieft :+

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:57
Nooit geweten dat s-ata kabel schade aan kan richten. Heb het wel meegemaakt dat de stroomconnector was gesmolten aan de hdd vast. PC gaat wel aan maar je krijgt geen beeld? Ik heb een vermoeden dat je geheugen defect is.

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik heb het DDR geheugen verwisseld met een nieuwe, was vergeten dat de bios batterij er niet in zat, dus ik doe een testrun en de fan gaat blazen maar nog geen beeld of iets geen piepjes. En toen realiseerde ik me van, ow de batterij, dus de stroom eraf,. batterij erin en weer opstarten, helemaal niks meer.

Nieuwe geheugen was DDR 512 mb 400MHz. 2e keer opstarten na de stroom eraf ging de fan wel weer aan en maakte hij zelfs een kort geluidje! >:)

Ik ga nu eerst een keer met de cdromdrive erop aangesloten en daarna nog een keer proberen met de externe videokaart erin en de monitor daarop

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2011 15:18 ]

Verwijderd

Beste Unreal3, ten eerste welkom op het tweakers forum.
Had erg veel moeite om je verhaal te volgen door de vele stappen die je had genomen.

mobo Intel D865GLC ==> defect (hoe wist je dit? was de bios wel compatible met je ram en je cpu?) Er staat in je relaas ook niks over welk type ram je hebt gebruikt, misschien nog even aanvullen.
cpu list: http://www.intel.com/supp.../d865glc/sb/CS-026965.htm
ram list: http://www.intel.com/supp.../d865glc/sb/CS-027110.htm

Je gaf al aan dat je je cpu de tweede keer er fout op had gezet (was dat de eerste keer niet ook het geval). Maar hoe krijg je dit voor elkaar? De P4's hebben nog pinnetjes. En de cpu kan echt op maar 1 manier in je mobo. Meestal als je hem er fout opzet dan buigen die pinnetjes en kan je de cpu wel weg knikkeren. Ook al lijkt die nog goed. Kan zijn dat er iets los zit tussen de processor en de pinnetjes. Of is de mount niet beschadigd?

Kan je wel in je bios komen? Zo ja zet die eens terug naar fabrieksinstellingen. Heb je bijvoorbeeld de onboard grafische kaart uitgeschakeld als je testte met de video kaart erin.
Kan je opstarten van floppy, usb, of cd/dvd? Dus dan hoef je helemaal geen hdd aan te sluiten.

Hoop dat dit je een beetje helpt. Zal dit topic in de gaten blijven houden om je eventueel verder te helpen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 14:41:
los van het feit dat er nergens een woord over PCI-E gesproken wordt
Je hebt het duidelijk over een kabel uit de voeding voor een externe videokaart, ik veronderstel dus aangezien wij niet meer in het AGP tijdperk leven, dat je het over een PCI-E stroomaansluiting hebt.......
Alhoewel, op een 250 W voeding?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2011 15:55 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 15:21:
[...]

Je hebt het duidelijk over een kabel uit de voeding voor een externe videokaart, ik veronderstel dus aangezien wij niet meer in het AGP tijdperk leven, dat je het over een PCI-E stroomaansluiting hebt.......
Das nog niet helemaal duidelijk als ik zo naar het plaatje kijk. Zou een pci-e aansluiting kunnen zijn, maar ook een agp. Ook van de kaart kon ik niet vinden of het een agp of pci-e kaart was.
Al eens geprobeerd met de onboard graphics card? Als die het wel doet, heb je je antwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Beste Thijs,

Dank je voor je reactie, de processor die erin zit is:
Intel Pentium 4
2.60C GHz 800 MHz 512 KB P06 or greater

en het ramgeheugen van het oude moederboard ( MSI MS-6701) dat ik in het nieuwe geprikt had was:
pc2700u-25330-b2 m368l6423dtm-cb3 512 mb ddr pc 2700 cl2.5

Daarna heb ik een ander geheugen erin geprobeerd:
OEM 512MB DDR-RAM 400MHz doublesided.

En ik vermoed inmiddels dat ze ofwel
-allebei kapot zijn
-de 1e kapot en de 2e incompatibel
-allebei incompatibel
(ik denk 2e kan het niet met zekerheid vaststellen aan de hand van http://www.intel.com/supp.../d865glc/sb/CS-027110.htm )

Verder had ik het met de externe, AGP :+ , videokaart getest en toen ging alles even redelijk hard blazen (niet max) en maakte het toch niet helemaal een gezond opstartgeluid dus heb ik na 3 seconden de stekker er weer uitgehaald. Daarnaast ging het lampje van de monitor van oranje/standby naar geel/aan maar na 1 seconde zei de monitor "going back to sleep" omdat ie even iets ontving maar dat dus kennelijk geen echt signaal was.

Daarna heeft hij het nog 2x gedaan zonder de videokaart en nu doet hij weer niks meer |:(

Ik kan inderdaad niet in de bios, en wat mij nog rest is de hdd verwisselen. Echter ben ik daar momenteel niet meer toe in staat.

*Ow en die processor heeft bij de socket/mobo een ontvangstplaatje dat met een hendeltje de cpu alshetware tegen de contactjes vastschuift, maar dat houdt in dat je als de cpu aan het koelblok vast zit nooit dat hendeltje omhoog kan houden om de cpu er goed in te doen omdat het koelblok dat hendeltje indrukt. Maar er is niks beschadigd, alleen maakte hij geen contact met de contacten die onder het " verschuifbare ontvangstplasticje zitten" door dat hendeltje. al heb ik al wel een nieuwe processor gekocht voor 8,-
Dat oude mobo is wss niet kapot, But you know what they say about "assumption" Its the brother of all.. ;)

Verwijderd

Is dit toevallig het geheugen wat je bedoelt?
http://www.memoryten.com/pc/004381/DDR-184p-PC2700-512MB/
Want die zou moeten werken volgens de compatibiliteitschema.
Dat de OEM geheugen dat zou ook moeten werken. Want meestal zijn dat gewoon geheugenreepjes zonder merkje.

Heb je misschien al eens geprobeerd op te starten zonder ram erin? Als het moederbord dan niet gaat piepen, dan zijn er 2 mogelijkheden.
A. je hebt het speakertje niet (goed) aangesloten.
B. je moederbord is defect.

Wat je ook nog kan proberen. Is op een andere computer even de reepjes te proberen. En te kijken of die dan nog opstart. Zou ze wel 1 voor 1 doen want anders weet je nog niet welke stuk is.

Incompatibiliteit onder de ram reepjes is een hele goede optie. Aangezien de reepjes allebei op een andere snelheid draaien (m368l6423dtm op 333mHz, Oem op 400mHz). Maar neem aan dat je het ook hebt geprobeerd met 1 reepje. En dan in alle 4 de sloten proberen. Want had vroeger ook aldi pc en daar moest er persee 1tje zitten in slot 1 anders startte hij ook niet.

Waar ik verder nog aan dacht is je cmos batterijtje. Is die nog vol, misschien even nieuwe proberen. (bij de hema verkopen ze fietslampjes voor 2 euro. Daar zitten er 4 in :+ ) Want dit heeft mij ook nog wel eens voor rare problemen laten staan.

En als laatste de voeding. Heb je alle kabels goed aangesloten. Dus ook de 4 pins. En de 20 pins stekker er goed in. Maakt het bord ergens sluiting met je kast. Heel vervelend als er nog ergens onder je moederbord nog zon verdwaalt pinnetje zit.
Afbeeldingslocatie: http://images.devshed.com/dh/stories/Building_System_Scratch/scews.jpg
En wat lastiger te troubelshooten, maar is je voeding nog ok. Of misschien een te laag vermogen (maar dat lijkt me sterk) Wat wel gebeurt kan zijn is dat je voeding de geest heeft gegeven en toen een stroom piek heeft gegeven. En daardoor je mobo heeft gefrituurd. Dit gebeurt wel vaker met goedkope voedingen van vroeger.

Om toch nog even terug te komen op de processor. Ik snap niet hoe je eerst het koelblok aan de processor bevestigd en dan pas op het mobo zet. Dit lijkt me niet de gewone gang van zaken. Helemaal als je het hebt over dat hendeltje wat je niet goed op zijn plek kreeg. Misschien dat je dus nog proberen is de proc goed te plaatsen en dan pas het koelblok erop.

En heel veel succes met je zoektocht.

p.s. Heb hier geloof ik ook nog wel wat P4 zooi liggen, maar zou even moeten zoeken. Dus zouden eens kunnen kijken als je in de buurt woont. Moet je me maar even DM-en als je daar interesse in hebt.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2011 01:38 ]

Verwijderd

Dit zou je ook nog een stukje op weg kunnen helpen.
http://www.dealextreme.co...diagnostic-pci-card-21997
Die worden hier in de V&A ook nog wel eens aangeboden. Want als die uit Hongkong moet komen duurt het een paar weekjes.

Verwijderd

Is het ondertussen gelukt? En zo ja post dan even wat nou het probleem was. Wel zo handig voor mensen die tegen hetzelfde probleem aanlopen.
Pagina: 1