Windows installeren op een oude externe HDD

Pagina: 1
Acties:

• Gideonnn
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-12-2025
Ik heb mijn pc gedoneerd aan mijn ouders op een paar onderdelen na, de HDD bijvoorbeeld (prijzen nu zijn niet helemaal lekker..). Maar ze hadden wel een upgrade nodig, 120gb is niet genoeg meer. Nu was het mijn idee om de 500gb externe HDD gewoon in de pc te zetten, maar dat viel vies tegen.
Een tijd terug heb ik dit ook geprobeerd maar dat was op een 7 jaar oude pc, dus ik dacht dat het daar aan lag. Maar nu ik het bij mijn eigen pc ook heb ben ik maar gaan zoeken.

Na een uurtje google afzoeken ben ik erachter gekomen dat het bijzonder moeilijk is om er iets over te vinden. Het probleem is dat de computer vraagt om een systeem disk. Nu heb ik al in windows zelf de schijf met cmd geformatteerd en actief gemaakt ed, maar nog steeds word hij niet erkent als 'normale' HDD. Iemand wat tips en hints zodat ik dit na het slapengaan kan fixen?

Sorry voor eventuele niet kloppende zinsbouw, ben al eventjes bezig. 8)7

Verwijderd

Je wilt Windows op een externe disk installeren als bootschijf? Is dat de permanente situatie?

Misschien is het dan handiger uit te zoeken welke HDD er in de behuizing zit. Als dat een type blijkt dat je kunt gebruiken (het zijn vaak standaard HDD's) en is het misschien ook voor je ouders fijner op de lange termijn.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Qiro schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 05:16:
Nu was het mijn idee om de 500gb externe HDD gewoon in de pc te zetten, maar dat viel vies tegen.
Definieer?

Als je ons vertelt wat het probleem is kunnen we 't misschien oplossen, en dan hoef je geen workarounds te zitten zoeken. Windows zal alleen op een externe HDD installeren met de nodige hacks. Either way, de combinatie van een oude harde schijf met een USB-aansluting (zelfs 2.0) zal ervoor zorgen dat Windows zal draaien als stroop.

Als het BIOS een system disk error geeft dan ligt dat meestal aan de bootvolgorde van je schijven. Het is perfect mogelijk dat je Windows-schijf niet meer als eerste aangesproken wordt als je er een schijf bijsteekt.

[ Voor 16% gewijzigd door Borromini op 26-11-2011 08:08 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Gideonnn
Ik heb de disk er wel uitgehaald natuurlijk, inderdaad als ik hem via usb zou doen zou het niet lekker werken. Maar hij zit gewoon via sata aangesloten, ik heb hem voorbereid in widows toen het nog een usb schijf was, maar hij zegt tijdens de boot dat hij een system disk nodig heeft ipv degene die er nu in zit.
Hij staat niet op slave modus oid, dus ik vind het vreemd. Het is gewoon een 3,5" seagate barracuda.
Sorry voor de slechte info

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:33
Qiro schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 10:39:
Ik heb de disk er wel uitgehaald natuurlijk, inderdaad als ik hem via usb zou doen zou het niet lekker werken. Maar hij zit gewoon via sata aangesloten, ik heb hem voorbereid in widows toen het nog een usb schijf was, maar hij zegt tijdens de boot dat hij een system disk nodig heeft ipv degene die er nu in zit.
Hij staat niet op slave modus oid, dus ik vind het vreemd. Het is gewoon een 3,5" seagate barracuda.
Sorry voor de slechte info
Je zit op een andere kontroller(usb) je hd te voorbereiden, dit kun je beter niet doen(mag wel), maar om 100% zeker om geen conflicten te krijgen kun je dit beter niet doen.
Dus hd leeg maken+mbr, dan windows opnieuw installeren.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Qiro schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 10:39:
S-ATA heeft geen slave modus, elk apparaat heeft zijn eigen kanaal, in tegenstelling tot P-ATA waar twee apparaten op een kanaal konden worden aangesloten. Daar hoef je je dus geen zorgen over te maken.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-02 17:09
Volgens mij hebben we nog niet gehoord om welke Windows versie het gaat. Niet onbelangrijk!
Ik denk dat je XP probeert te installeren en vaak heb je dan drivers nodig van de SATA harddiskcontroller. Deze moet je dan laden in het begin van Windows Setup vanaf een floppy of slipstreamen in XP. Hierover is genoeg te vinden op het WWW en GoT.

We hebben echt veel meer info nodig, geef eens de volledige systeemspecs?

• Gideonnn
jan99999 schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 12:02:
[...]

Je zit op een andere kontroller(usb) je hd te voorbereiden, dit kun je beter niet doen(mag wel), maar om 100% zeker om geen conflicten te krijgen kun je dit beter niet doen.
Dus hd leeg maken+mbr, dan windows opnieuw installeren.
Vreemd genoeg was dit de winnende tip! Heb heel vaak op deze manier een HDD gebruikt maar blijkbaar deed dit het hem. Eerst had ik via diskpart en de HDD in usb geformateerd, actief gezet e.d. Nu had ik hem in een andere pc op sata aangesloten en via diskpart clear all gedaan, duurde lang maar daarna herkende windows hem wel. :)
Eindelijk!

Het was trouwens windows 7 (msdn) op een mobo van ~ een jaar oud, dus ik dacht al dat het daar niet aan zou liggen. Bedankt voor de hulp, heeft me toch nog een maal doen proberen. :9

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Een besturingssysteem moet je gewoon niet op een externe hdd willen, voor usb.
2 redenen hiervoor:
-snelheid is maar 1/5e van esata (dan ben ik nog optimistisch)
-je usb controller wordt een paar keer in/uitgeschakeld tijdens het starten van windows...

Je zou eventueel wel via esata kunnen doen, maar waarom zou je niet gewoon die disk inbouwen?? Als je later een nieuwe pc hebt, kun je die eruit halen en weer extern gebruiken...

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-02 17:09
Bartjezz schreef op zondag 27 november 2011 @ 12:24:
Je zou eventueel wel via esata kunnen doen, maar waarom zou je niet gewoon die disk inbouwen?? Als je later een nieuwe pc hebt, kun je die eruit halen en weer extern gebruiken...
Hij heeft 'm ingebouwd.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als de schijf is ingebouwd, dan zou je er toch gewoon Windows moet moeten kunnen installeren? Lukt dat of gaat dat fout?
Pagina: 1