Windows Live CD met hardware monitoring

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-01-2024

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Beste tweakers,

Sinds kort ben ik op zoek naar een soort van testomgeving, liveCD of draagbaar besturingsysteem (of wat je het ook kan noemen) waar ik de hardware van de betreffende computer kan monitoren en beheren.
Aanvankelijk dacht ik aan Knoppix, Ubuntu of Fedora maar deze bieden toch niet helemaal wat het zou moeten zijn.

Vervolgens heb ik WinPE eens uitgetest, maar deze bleek enkel een command line interface te hebben; ook niet echt ideaal dus. Na nog wat verder zoeken ben ik uiteindelijk terechtgekomen bij BartPE; gebaseerd op WinPE maar dan met een grafische interface en tal van voorgeinstalleerde tools. Met behulp van bepaalde plugins beschik je zelf dan over de optie om bepaalde applicaties toe te voegen aan BartPE. Zo heb ik namelijk Everest Ultimate zien toe te voegen, maar de uitwerking hiervan is me nogal tegengevallen; ik kan enkel de temperaturen van mijn processor en harde schijven monitoren. Nochtans als ik mijn desktop gewoon opstart, krijg ik in everest op mijn windows 7 installatie een uitgebreid overzicht van alle temperaturen. Zou dit misschien aan het feit kunnen liggen dat er bepaalde drivers niet ingebouwd/uitgevoerd worden (ik heb het hier niet over grafische kaarten)?

PS: Indien er iemand reeds BartPE, VistaPE of gelijk welk alternatief met een werkend hardware monitor programma (zoals cpuid hardware monitor) heeft, mag hij me dit altijd laten weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
schopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Het klinkt allemaal nogal hackerig. Ik denk toch dat linux (bijv Ubuntu) je beste optie is, mits het soort OS je niets uitmaakt. Er zijn voor linux toch echt wel goede tools te krijgen voor verschillende soorten hardware monitoring. Bij de buren NOS weet men vast wel een paar goede te noemen ;)

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-10 10:52
Vroeger had je "Winternals Software's ERD Commander", één van de beste WinXP live recovery cd's
tegenwoordig zit deze live-cd in :
http://www.microsoft.com/...ologies/mdop/default.aspx

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Het mag misschien hackerig klinken, maar hoofdzakelijk moet het dienen voor monitoren van hardware, en dan in het bijzonder temperaturen. Ik weet dat Linux verscheidene uitstekende tools bevat zoals lm-sensors, maar het probleem is doordat het een liveCD is, dat ik de temperatuursensors maar niet werkende krijg. Ik denk dat er gewoonweg geen stuurprogramma's geinstalleerd worden aangezien het een "portable" platform is en dat daardoor de temperaturen niet uitgelezen kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-10 12:44

DeTeraarist

#Boots2Asses

Als je huidige live-cd's van lm-sensors zijn voorzien, dan kan het uitvoeren van sensors-detect nog wel eens helpen.

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

op de UBCD staat mini windows xp.
zoek je dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
UBCD heb ik ook al uitgeprobeerd; zelfde verhaal hier. Ik begin zo stilaan te denken dat dit een beetje een onmogelijke opdracht is. Om bepaalde sensors te bereiken zijn specifieke stuurprogrammas nodig (chipset, smbus controller,...) en deze zijn niet terug te vinden op een liveCD; ook al installeer ik bijvoorbeeld lm-sensors, dan zal dit niet lukken.
Pagina: 1