2TB limiet ondoorbreekbaar ?

Pagina: 1
Acties:

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb een 3 schijven van 2TB in een raid 5 door middel van een Addonics AD5HPMREU port multiplier. Ik heb deze in Riad5 mode staan.

Ik heb in eerste instantie de schijven gebruikt in een nasje (D510MO Atom D510 van Intel) geïnstalleerd middels UEFI (Windows 2008 R2). Dit werkte perfect met 4 TB beschikbaar.

Ik heb het schijvencabinet nu aangesloten op mijn mediacenter (Asus At5iont-i Intel D525) middels een sata<>esata kabel.
Op de eerste poort zit een Intel postville SSD van 80GB en op de 2e sata poort zit de multiplier.

Nu heb ik echter een probleem. De disks worden niet meer herkend als 4TB maar zit ik vast aan de limiet.
De schijf was wel benaderbaar en werkte goed. Echter ging hij helemaal op zijn gat op het moment dat ik iets aan de paritie veranderde, de disk was meteen leeg.

Ik heb de array helemaal verwijderd (alles heb ik op backup) en opnieuw aangemaakt. De bios ziet netjes een disk van 80GB en een disk van 4TB. Echter in Windows heb ik maar 1.8TB beschikbaar. Ook GPT heeft geen effect, zelfs HDTune ziet maar 1.8TB fysiek.

Nu lijkt de Asus geen EFI support te hebben, maar aangezien het een 2e disk is zou dat (denk ik) geen belemmering mogen zijn.

Graag hulp!

Verwijderd

Je moederbord heeft geen RAID ondersteuning? Welke RAID engine gebruikte je eerst en welke gebruik je nu? AS SSD screenshot is ook welkom, kun je je driver op zien.

Specs van je huidige mobo:
http://www.asus.com/Mothe.../AT5IONTI/#specifications

Ondersteunt alleen AHCI mode als ik het zo lees.

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Ik weet niet of je alles hebt geüpdatet maar volgens de site van asus is er een eSata update misschien die even draaien Linkje

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:44

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Hmm ... dit moet je niet willen..

Afbeeldingslocatie: http://www.addonics.com/products/diagrams/AD5HPMSXA_diagramB.jpg
http://www.addonics.com/products/ad5hpmsxa.php

Dit is om extra apparaten aan te kúnnen sluiten als last resort als het anders niet kan, maar qua performance gaat dit nooit lekker werken en voor $89 kun je niet verwachten dat dit in jouw opstelling prima gaat werken. Dat hangt vaak ook erg af van firmware en merk en model disk. Trial and error..

Je moet gewoon een serieuze RAID kaart kopen op een serieuze interface. Zeker RAID 5 vereist heel wat rekenkracht voor pariteit .. dat deze het zóu kunnen is 1, maar je moet het niet willen ..
Ga maar na 3 moderne 2TB schijven moeten communiceren over 1 SATA poort. Daarnaast moet jouw processor de pariteit berekenen want dit is een soft(ware) raid oplossing.

[ Voor 16% gewijzigd door Alfa Novanta op 25-11-2011 22:12 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Fairy
  • Niet online
bobsqaud schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 22:07:
Ik weet niet of je alles hebt geüpdatet maar volgens de site van asus is er een eSata update misschien die even draaien Linkje
die bios heb ik al.

PS. als ik heb aansluit op de USB3 poort werkt alles wel en kan ik de 4TB wél gebruiken. Het zit m dus niet in Windows.

Echter de USB3 poorten op mijn bord willen alleen maar op USB2 snelheid draaien om een of andere vage reden....

• Fairy
  • Niet online
ing._Buttje schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 22:09:
Hmm ... dit moet je niet willen..

[afbeelding]
http://www.addonics.com/products/ad5hpmsxa.php

Dit is om extra apparaten aan te kúnnen sluiten als last resort als het anders niet kan, maar qua performance gaat dit nooit lekker werken en voor $89 kun je niet verwachten dat dit in jouw opstelling prima gaat werken. Dat hangt vaak ook erg af van firmware en merk en model disk. Trial and error..

Je moet gewoon een serieuze RAID kaart kopen op een serieuze interface. Zeker RAID 5 vereist heel wat rekenkracht voor pariteit .. dat deze het zóu kunnen is 1, maar je moet het niet willen ..
Ga maar na 3 moderne 2TB schijven moeten communiceren over 1 SATA poort. Daarnaast moet jouw processor de pariteit berekenen want dit is een soft(ware) raid oplossing.
Wat je zegt klopt niet. De Addonics controller die ik gebruik doet zelf de Raid berekeningen, hij is ook geschikt voor sata poorten die geen port multipliers aankunnen. De performance is dan ook heel erg goed, ik kan rond de 200MB/s halen met uitschieters naar 250. Genoeg voor een mediacenter bakkie.

Of het goed is of niet boeit me ook niet zo. Ik heb maar 2 sata poorten (zonder raid) en met deze controller heb ik wel een raid5 beschikbaar.

Verwijderd

Geen 200MB/s write performance, dat lijkt me uitgesloten.

Moet je hiervoor aparte drivers installeren? Zo nee, dan is het ook geen port multiplier, maar een simpele hardware RAID die een enkele device emuleert. Je moet je wel beseffen dat RAID5 op zo'n ding absoluut niet veilig is en je absoluut een 1:1 backup moet hebben door het significante risico dat dit soort oplossingen veelal heeft. RAID5 is complex en een simpele implementatie is onveilig door alle risico's die RAID5 met zich meebrengt. Het werkt allemaal wel, totdat er afwijkende situaties voordoen waarbij de gevaren van RAID5 om de hoek komen kijken, en je met een defecte RAID zit of met corruptie, terwijl alle schijven prima werken.

Ik zou zeggen kijk eens naar veilige alternatieven.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2011 22:26 ]

• Fairy
  • Niet online
Ik vraag niet om alternatieven, ik heb net 110 euro uitgegeven voor zo'n controller die het gewoon prima doet met goede performance. De controller kun je helemaal via dipswitches configureren, en achteraf kun je met de software hier aanpassing op doen. De dip's activeer je door een button vast te houden. Dus als je per ongeluk de switches omzet achteraf, gebeurd er niets met je array.

Enige probleem is dat ik het niet goed werkende krijg op mijn 2e atom bord.

Ik kan overigens wel via USB de controller installeren en partitioneren en vervolgens via SATA de schijf benaderen als 4TB schijf. Echter als ik iets aan de partitionering doe dan gaat het mis. Daarom wil ik graag dat het via SATA gewoon goed gaat werken, danwel dat ik USB3 kan gebruiken, maar om een of andere reden krijg ik USB3 niet werkende.

Verwijderd

en achteraf kun je met de software hier aanpassing op doen
Dus dan is het toch DriverRAID / FakeRAID, omdat de drivers al het werk doen en dat kaartje helemaal niets. Kijk maar eens met AS SSD (je hoeft de benchmark niet te draaien) linksbovenin welke driver daar staat vermeld. Als het geen pciide, msahci (beide Microsoft) of iastor (Intel) is, dan is het een fakeRAID driver van Marvell, Silicon Image, Promise of JMicron.

Dat houdt waarschijnljik ook verband met je 2TiB probleem, al kan niet zeggen waarom je dat op je ene systeem wel en je andere niet hebt. Punt is wel dat dit soort driverRAID van bedenkelijk laag niveau is en je er veel problemen mee kunt hebben.

Wat heeft USB3 met je controller te maken?

• Fairy
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 23:07:
[...]

Dus dan is het toch DriverRAID / FakeRAID, omdat de drivers al het werk doen en dat kaartje helemaal niets. Kijk maar eens met AS SSD (je hoeft de benchmark niet te draaien) linksbovenin welke driver daar staat vermeld. Als het geen pciide, msahci (beide Microsoft) of iastor (Intel) is, dan is het een fakeRAID driver van Marvell, Silicon Image, Promise of JMicron.

Dat houdt waarschijnljik ook verband met je 2TiB probleem, al kan niet zeggen waarom je dat op je ene systeem wel en je andere niet hebt. Punt is wel dat dit soort driverRAID van bedenkelijk laag niveau is en je er veel problemen mee kunt hebben.

Wat heeft USB3 met je controller te maken?
Nogmaals het is GEEN fakeraid. Wat ik kan aanpassen is met de managementsoftware van de controller zelf.

Ik ben nu bestanden naar de Raid5 aan het sturen via het netwerk (gigabit) met een continu snelheid boven de 100MB/s en een CPU belasting onder de 10%. Dat is toch echt wel hardware raid, simpel of niet, het werkt goed. HDTune gaat hier dik overheen in de benchmarks, maar het feit dat ik de gigabit lijn dicht kan trekken met SCHRIJFacties zegt mij genoeg....

Maar dit begint een discussie van niks te worden, daar was het topic niet voor bedoeld. Die controller is geschikt voor arrays groter dan 2TB en het werkt ook als ik hem via USB partitioneer (zoals ik nu heb gedaan).

Ik heb liever een oplossing voor mijn probleem.

PS. AS SSD geeft het volgende:
D: Addonics H/W RAID 5
Raid: 203,66 Write: 165,54MB

Via een VNC sessie.

[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 25-11-2011 23:40 ]

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-01 13:46
SP1 geïnstalleerd?

• Fairy
  • Niet online
Ja, staat er op.

Hij is helemaal 100% bij.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Heb je de boel al met een linux-stickje per e-sata benaderd en krijg je dan dezelfde problemen?

het kan best met de sata-controller van het moderbord te maken hebben...

[ Voor 28% gewijzigd door begintmeta op 25-11-2011 23:44 ]

• Fairy
  • Niet online
begintmeta schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 23:41:
Heb je de boel al met een linux-stickje per e-sata benaderd en krijg je dan dezelfde problemen?

het kan best met de sata-controller van het moderbord te maken hebben...
Ik heb linux niet geprobeerd. Ik had op het D510MO bordje in eerste instantie ook het 2TB probleem, maar dat was als bootdisk en dus ook heel verklaarbaar. Dat bordje had een EFI bios dus kon ik eenvoudig EFI inschakelen en het probleem was over. Het Asus bordje heeft geen EFI, maar dat moet niet nodig zijn als je het als 2e disk gebruikt, mits je maar GPT gebruikt.

Ik denk dat ik morgen maar een esata<>esata kabeltje ga halen. De externe esata poort zit op een andere controller, die werkt misschien wél goed.

Verwijderd

Fairy, kun je in AS SSD eens kijken naar:

Afbeeldingslocatie: http://h8.abload.de/img/as-alignment252n.png

Boven het omcircelde getal zie je in dit voorbeeld 'msahci' staan; wat staat daar in jouw geval?

Het is overigens niet mijn bedoeling je dwars te zitten of je ongewenste discussie te voeren. Maar het is denk ik ook in jouw belang om je probleem te kunnen analyseren. Daarbij kan het identificeren van de driver een goede start zijn. Wellicht kun je namelijk van driver wisselen en dat dat nog wat uit maakt.

Booten met een Linux livecd kan een mooie volgende stap zijn, bijvoorbeeld Ubuntu en dan in de Disk Utility kijken hoe die je schijf ziet. Ziet hij daar 2TiB of ziet hij daar wél de volledige capaciteit. Dan kan het inderdaad aannemelijk zijn dat het een driverprobleem binnen Windows betreft, iets wat je redelijk eenvoudig kunt oplossen denk ik. Een screenshot van AS SSD zou helemaal prachtig zijn, maar voor jouw probleem is de driver met name belangrijk.

Verwijderd

Overigens heb ik dit gevonden:
SiI 3124 or SiI3132 Addonics SATA Host Controller with SiI3726 Addonics
Port Multiplier
Bron (pdf)

Lijkt dus een port multiplier te zijn in combinatie met een Silicon Image DriverRAID chip. De RAID functionaliteit wordt dus niet door de controller gedaan maar door de drivers. Dit kun je simpelweg met AS SSD controleren want je hoort iets met "SiI" te zien bij de driver. Als het echt een hardware RAID was die een ATA device emuleert, wat ook had gekund, dan zou je gewoon pciide of msahci of iastor driver zien; standaard drivers.

Als je 100MB/s kan schrijven in RAID5 betekent dat je geheugen moet hebben, en leek mij extreem onwaarschijnlijk met zo'n superklein chipje. Je probleem met 2TiB grens is dus waarschijnlijk niet specifiek voor dit Addonics product maar voor alle Silicon Image SiI3124 (PCI-X) en SiI3132 (PCI-e) chips. Dat maakt het wellicht ook makkelijker om te zoeken naar soortgelijke problemen.

• Fairy
  • Niet online
Hoi,

De raid chip die op het kaartje zit is een JMB393. Dit is een H/W raid chip. Ik heb vannacht de backup laten terugzetten (zo'n 2TB) en dat is goed gegaan met een sustained transfer rate van 100+ MB per seconde en zelf dan zag je dat de schijven af en toe rust hadden, omdat het gigabit lan de bottleneck is.

Dit staat er overigens bij:
Addonics H/W RAID 5
0958
iaStor - OK
132096 K - OK
1677,93 GB

En toch is de 4TB wel benaderbaar na een USB format. Er lijkt ook 128MB buffer te zijn.
De sequentiele doorvoer zowel lezen als schrijven is best hoog. Random is minder maar er staat alleen maar media en backup op de disk. Het OS is SSD.

De SSD geeft ter vergelijking de volgende output:
INTEL SSDSA2M080G2GC
INTEL
2CV1
iaStor - OK
103424 K - OK
74,54 GB

• __fred__
  • Laatst online: 31-01 13:46
Ik zou zeggen, omdat er iaStor staat, gebruik je de intel drivers en die ondersteunen geen > 2.2TB. Probeer eens de standaard microsoft drivers voor je SATA controller.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Probeer linux op hetzelfde systeem, als je het probleem dan nog steeds hebt weet je dat het aan je hardware ligt en niet aan je drivers of OS. Als het probleem weg is weet je dat het aan windows en/of drivers ligt. Een Live CD is voldoende.

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-01 17:16
beetje laat (maar je weet maar nooit):
weet niet of je het probleem al hebt opgelost, maar ik had het zelfde met de Addonics AD4SR5HPMU-E.
Bij elke raid configuratie bleef hij hangen op 1.8-1.9 tb.
Wat bleek: moest de firmware op de controller updaten!

Leg even je probleem neer bij de helpdesk van Addonics, hebben mij prima geholpen.
Pagina: 1