AM3 koeler op AM3+ Proc\Mobo?

Pagina: 1
Acties:

• Anthony K
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-03-2025
Beste tweakers,

Ik ben opzoek naar een goede koeler voor mijn AMD FX-6100.
Het viel me op dat er een grotere keuze aan AM3 koelers zijn dan AM3+.

Nu vraag ik me af of de AM3 koeler ook op een AM3+ Proc\Mobo passen.

Ik hoop dat jullie mijn kunnen helpen.

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:28

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

am3 + is vergelijkbaar met am2 +.

het zijn de zelfde sockets alleen kunnen er nieuwere types procesor op. zoals destijds met am2 die ondersteunde bepaalde factoren niet. waar de am2+ dat wel deed.

even gegoogled voor je. kwam op een artikel :
http://www.techzine.nl/ex...n-am3-en-am3-sockets.html

Hetgeen als eerste opvalt is uiteraard het kleurverschil tussen de twee: waar AM3 doorgaans een witte kleur heeft, moet een AM3+ socket op aangeven van AMD in het zwart gehuld zijn. Wie er een vergrootglas bij pakt, zal tevens kunnen concluderen dat de gaatjes in het AM3+ socket een grotere diameter hebben en zodoende dikkere contactpinnetjes kunnen omsluiten. Met een diameter van 0,51 mm zijn deze 11% groter dan de 0,45 mm brede gaatjes van een huidig AM3 socket. Volgens ASRock zorgen kleine fabrikagefoutjes en marginaal gebogen pinnetjes hierdoor voortaan minder gauw voor problemen. Enkele presentatieslides verder leren we bovendien dat dankzij de dikkere pinnetjes de nieuwe AM3+ sockets geschikt zullen zijn voor het leveren van 145 ampère, waar AM3 ophoudt bij 110 A. Het is zodoende niet ondenkbaar dat op termijn high-end processors met extra dikke pinnetjes zullen verschijnen die dan alsnog ongeschikt voor AM3 sockets worden.

Een minder opvallend verschil is te herleiden tot de communicatie tussen de processor en stroomvoorziening op het moederbord. Moederborden met een AM3 socket zijn beperkt tot een 400 KHz VID, terwijl AM3+ zorgt voor een snellere verbinding tussen de stroomcontroller en processor, op 3,4 MHz. Deze snellere link maakt het mogelijk nieuwe features voor stroommanagement te gebruiken, die naar alle waarschijnlijkheid zullen ontbreken wanneer je een AM3+ processor in een AM3 socket prikt. Tevens biedt de 3,4 MHz verbinding een meer stabiele, efficiënte en constante stroomvoorziening, wat uiteindelijk de overklokbaarheid van de processors ten goede moet komen.

Op het gebied van koeling moet een vernieuwde retentiebracket uitkomst bieden, die ASRock zelf heeft ontworpen. Bestond deze bij AM3 sockets nog uit een vierkante ring, bij AM3+ is de bracket gereduceerd tot twee tegenover elkaar geplaatste delen. Deze combo cooler retention module, afgekort tot C.C.R., zou voor ruim vijf graden lagere temperaturen zorgen en bovendien componenten rondom de processorsocket beter koelen.

verder dus geen verschil

bewijs

am2/am2+/am3
Afbeeldingslocatie: http://www.techzine.nl/uploaded/27234_a9297d6a.jpg
am3+

Afbeeldingslocatie: http://brain.pan.e-merchant.com/8/1/11076918/l_11076918.jpg

kwa koelers

pricewatch: Corsair Hydro Series H100

pricewatch: Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition

pricewatch: Antec H2O 620

If water polo was easy, it would be called football

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:08

yzx

Bij aftermarket koeler telt de omkadering toch niet rond het socket, tgaat om de gaten omdat de meeste een eigen backplate hebben ?
Good ol" Mugen 2 rev B past ook op Am3+ hoor

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

laat ik mijn steentje ook maar weer eens bijdragen :)
amd heeft iets leuks, waar intel gewoon stomweg (volgens mij) overheen kijkt. alle gaten die gebruikt worden met de montage van de koeler zijn bij amd sinds de am2 borden altijd al hetzelfde gebleven.
ik heb zelf een spire thermax eclipse 2, die am3 ondersteund. ik heb hem nu op een gigabyte ga-990fxa-ud3 zitten, dat een am3+ is.
het leuke is dat in de handleiding bij koelers onder amd altijd hetzelfde zijn bij elke socket behalve de k8 die gemonteerd moet worden als de standaard koelblokken van amd (dus met 2 bevestigingspunten ipv 4).

Ik kan je wel beloven dat elke koeler met am2/am2+/am3 compatibaliteit ook op de am3+ past. de bevestigingsgaten zijn met geen milimeter verschoven :)
misschien moet je wel een beetje rekening houden met de koelblokken op het moederbord, maar hier had ik zelf geen problemen bij.

am3+ staat er simpelweg niet bij als compatibel bij alle koelers, omdat deze te recent is en elke koeleromschrijving dan aangepast moet worden dat veel fabrikanten niet nodig vinden bij oudere koelers.

[ Voor 17% gewijzigd door Fordox op 25-11-2011 21:17 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-01 21:07
Ik heb gewoon de eerste versie van de Mugen op mijn AM3+ socket draaien, past perfect! Stond inderdaad niet op de site, maar dat komt omdat die socket toen er nog niet was.

Mijn mobo heeft overigens gewoon dezelfde voet erop zitten als de Am2/am2+/am3 sockets..

Mobo:

MSI AM3+ 990FXA-GD65

Afbeeldingslocatie: http://www.automatedwebhosting.net/images/113326.jpg

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5