Ik heb een vraag aan jullie mede tweakers om even mee te denken over het volgende.
Mijn netwerk is nu als volgt opgebouwd:
- KPN experia box (ZTE H220N) voorzien van wifi (uitgeschakeld)
Helaas heeft deze geen gigabit LAN en dit wil ik wel zodoende heb ik een aparte gigabit router:
- Linksys Dual-Band Wireless-N Gigabit Router WRT320N
De KPN box is rechtstreeksaangesloten op de router en daarop zit alles aangesloten
(PC, NAS, Popcornhour Mediaplayers etc.)
Wifi staat hierop aan zodat alles ook draadloos benaderd kan worden en internet voor laptops/ipad.
(gigabit LAN om snel bestanden tussen PC/NAS te kunnen uitwisselen)
Nu wil ik eigenlijk een 2e (gescheiden) wifi netwerk voor gasten maken voor internet maar dat ze niet op mijn netwerk (en dus NAS, shares etc) kunnen komen.
Al schakel ik de Wifi op de KPN box in, dan heb ik een 2e wifi netwerk met een eigen SSID en kunnen mensen daarop internetten, ip los van mijn eigen netwerk daarachter. Maar hoe veilig is dat? Kun je dan niet via dat wifi netwerk alsnog bij de Linksys router uitkomen en op mn NAS terecht komen?
Voor de duidelijkheid, ik ben niet van plan het 2e wifi netwerk helemaal onbeveiligd open te zetten, gewoon beveiligd. Ik wil het dus alleen scheiden van mijn eigen huisnetwerk.
[edit] de KPN box heeft weinig instelmogelijkheden qua wifi en qua firewall.
Veel minder als de linksys in ieder geval. (Geen AP isolation bijv)
Mijn netwerk is nu als volgt opgebouwd:
- KPN experia box (ZTE H220N) voorzien van wifi (uitgeschakeld)
Helaas heeft deze geen gigabit LAN en dit wil ik wel zodoende heb ik een aparte gigabit router:
- Linksys Dual-Band Wireless-N Gigabit Router WRT320N
De KPN box is rechtstreeksaangesloten op de router en daarop zit alles aangesloten
(PC, NAS, Popcornhour Mediaplayers etc.)
Wifi staat hierop aan zodat alles ook draadloos benaderd kan worden en internet voor laptops/ipad.
(gigabit LAN om snel bestanden tussen PC/NAS te kunnen uitwisselen)
Nu wil ik eigenlijk een 2e (gescheiden) wifi netwerk voor gasten maken voor internet maar dat ze niet op mijn netwerk (en dus NAS, shares etc) kunnen komen.
Al schakel ik de Wifi op de KPN box in, dan heb ik een 2e wifi netwerk met een eigen SSID en kunnen mensen daarop internetten, ip los van mijn eigen netwerk daarachter. Maar hoe veilig is dat? Kun je dan niet via dat wifi netwerk alsnog bij de Linksys router uitkomen en op mn NAS terecht komen?
Voor de duidelijkheid, ik ben niet van plan het 2e wifi netwerk helemaal onbeveiligd open te zetten, gewoon beveiligd. Ik wil het dus alleen scheiden van mijn eigen huisnetwerk.
[edit] de KPN box heeft weinig instelmogelijkheden qua wifi en qua firewall.
Veel minder als de linksys in ieder geval. (Geen AP isolation bijv)
[ Voor 6% gewijzigd door ElayZ op 25-11-2011 17:49 ]