Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaringen met Asus X53SC - SX620V

Pagina: 1
Acties:

• Negio
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-11-2023
Beste mede-tweakers,

Vandaag heb ik een nieuwe laptop gekocht, een Asus X53SC - SX620V voor 608 euro. Ik was eerst van plan een Asus te kopen uit de K-serie, vanwege de positieve geluiden in the Best-Buy Guide. Nou heb ik mij dus toch laten verleiden tot deze Asus. Ik heb hiervoor gekozen omdat deze een i7 heeft. Verder ziet hij er precies zo uit als de notebooks van de K-serie.

Bij thuiskomst kan ik alleen (bijna) niks vinden over dit type. Niks op tweakers, geen reviews, hij staat zelfs niet op Asus.nl. Heeft iemand een idee waarom dit zo is, en heeft iemand misschien ervaringen met deze notebook?

Ik begin nu toch te twijfelen of de K53SV-SX146V bijvoorbeeld geen betere keus was geweest, omdat hierover gewoon veel meer bekend is.

Heeft iemand ervaringen met de X53SC - SX620V?

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:47
Negio schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 15:10:

Ik begin nu toch te twijfelen of de K53SV-SX146V bijvoorbeeld geen betere keus was geweest, omdat hierover gewoon veel meer bekend is.
Het feit dat er over een ander type meer te vinden is hoeft niet te betekenen dat dat andere type beter is dan het type wat jij gekocht hebt natuurlijk.

Wat is jouw ervaring met je aankoop tot zover?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Negio
Nee dat is zeker waar, maar ik vind het prettig om eerst positieve dingen te horen voordat ik het koop. Dat heb ik bij deze aanschaf niet gedaan en ik heb de laptop ook nog niet uitgepakt, ivm met het eventueel retour doen :). Ik heb dit bericht dus eigenlijk ook geplaatst zodat iemand mij kan overtuigen dat ik tóch een goede keus gemaakt heb.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Het moederbord-type is ook de K53, staat aan de onderkant.

Ik heb hem vorige week donderdag gekocht bij de Saturn, voor 698,-. En met die 15,- euro korting per 100 euro, is ie nu 609,- Dus redelijk balen.

Het bios is dramatisch, en totaal niet wat ik van Asus gewend ben. Eerst wat ik wilde doen was de was HyperThreading uit zetten, zodat ik echt de 4 cores gewoon kan belasten, maar die optie is nergens te vinden. Gebeld met Asus, en een update van de bios waar je dat kan uitzetten gaat er ook niet komen.

Het toestenbord vind ik wel heel erg wennen, en je hoort de veertjes ook goed tijdens het typen, beetje knarsend geluid.

De onboard audio is dramatisch x 2. Je hoort elke seek van de harddisk, goed ik zit dan met headphones op, dus dat merk je op. Het aan & uitzetten van de geluidschip hoor je ook goed.

De GT520mx heeft 1GB eigen geheugen, maar tot dusver gebruik ik die eigenlijk niet. De onboard IGP heeft 64MB shared geheugen, welk ook niet aan te passen is in de bios. Maar het lijkt er op alsof Windows dat zelf kan bepalen, maar zeker weten doe ik dat niet.

Normalitier installeer ik direct een verse Windows installatie, maar op de site van Asus is de hele X-serie niet eens te vinden, want er moeten natuurlijk wel drivers bij dan. Voorlopig draai ik nog de Engels taal van de versie die pre-installed geleverd wordt.

Diverse software die in de pre-install zit, is gewoon in het Nederlands, iets waar ik me behoorlijk aan kan irriteren.

Al om al, ik ben van een 10,1" Atom n270 netbook naar een 15,6" Intel i7 Quadcore gegaan, en hij bevalt me ondanks de gebreken eigenlijk heel goed. Moet nog wel even goed op zoek naar alles drivers, zodat ik een re-install kan doen, zonder al die extra troep die er bij zit.

Ey!! Macarena \o/

• Negio
Bedankt RaZ, een reactie waar ik iets aan heb! Ik vind het ook erg raar dat deze X-serie niet op de site van Asus staat. Jouw review is in eerste instantie niet erg positief, toch sluit je je reactie af met de opmerking dat hij je toch goed bevalt. Waarom is dit zo?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik werk al jaren niet meer met desktops, en de laatste 3 jaar eigenlijk enkel met netbooks, tot ik deze vorige week donderdag (te duur) kocht :P

Ik ga hem niet terug brengen, want dat doen ze volgens mij niet bij Saturn, zeker omdat ik wel een aantal dingen gratis er bij heb gehad (al had ik liever die 90 euro korting gehad, maarja, jammer helaas).

Voor het gebruik waar ik hem voor heb gekocht, voldoet ie gewoon prima. Dat je bios te wensen over laat qua instellingen, ach... Het had leuk geweest, maar niet echt noodzakelijk. Al zag ik het voordeel van 4x 100% core power tegenover 8x 50% core power (HyperThreading), maar dat blijkt achteraf gezien geen bottleneck te zijn. Iets wat ik namelijk wel had verwacht.

Ik gebruik dat ding verders dus niet om te gamen, en ook sleep ik er niet mee. Ding staat gewoon netjes op z'n plek op de tafel als ik hem gebruik, en als ie niet gebruikt wordt, ligt ie opgeborgen in de kast. Hij zal dus ook het huis niet verlaten. Ik wil dat ding wel voor geluid/muziek/dj'en gaan gebruiken, en daar gebruik ik natuurlijk een high-end externe geluidskaart voor. Die onboard wordt in princiepe dan niet gebruikt.

Moest overigens wel lachen toen ik met Asus belde. Ze vroegen om het serie-nummer, en die stond onderop. Dus ik dat ding dichtklappen en omdraaien, en zeg "Hey, er zit ook nog een card-reader in zie ik." Had ik dus niet eens gezien.

Ik kijk dus wel door de negatieve dingen heen, zeker omdat die dingen niet echt van belang zijn voor me. Maar kon die informatie ook niet achterwege laten, omdat niet iedereen even "makkelijk" is op dat gebied. Dat ding is verders wel robuust en stevig.

Edit:
Het moederbord is identiek aan de K53 als ik mij niet vergis, en zal je settings als HyperThreading en SpeedStep niet uit kunnen zetten. Het uiterlijk van de K53 is gelijk aan de X53, met exact het zelfde toetsenbord. Zie ook de review van een K53: reviews: Asus' K53-laptop: opgefrist met Sandy Bridge

[ Voor 10% gewijzigd door RaZ op 25-11-2011 16:05 ]

Ey!! Macarena \o/

Pagina: 1