PC start niet meer op; mobo defect of batterij leeg?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-11-2024
Beste experts,

Sinds een paar weken start mijn pc niet meer in windows.Hij komt tot het windows (XP) logo maar valt dan standaard uit waarna hij pas weer aangaat na ontkoppeling van stroom. Eerst pakte hij nog wel windows safe mode (zelfs tot 24u stabiel), daar system restore geprobeerd maar geen verschil. Ook internet werkte gek genoeg in safe mode with networking niet meer, iets met device internal error of zo. Nu pakt hij safe mode ook niet meer, wel bios. Fans draaien allemaal goed, temps in de bios lijken gewoon prima. Ik probeerde het zelf te fixen aangezien ik wel e.e.a. van pc's weet, maar kom er echt niet uit. Denk dat het een moederbordprobleem is, aangezien de tijd soms ook verkeerd werd ingesteld en de northbridge fan soms gekke geluiden maakt.

Het gaat om een redelijk oude pc, uit 2006 waarvan de videokaart en voeding vervangen zijn;
AMD X2 4400+
Nvidia 9600 GT 512 MB
Neo4 K8N Fi moederbord
2 GB geheugen 2x1GB
DVD brander
3 HD's, 1TB Samsung spinpoint, 160 GB Hitatchi T7k250, 1,5 TB Baracuda Seagate
Coolermaster 500W modulaire voeding

Wat ik heb geprobeerd/gedacht;
  • Windows kon corrupt/virus hebben --> alle hd's ontkoppeld, nieuwe hd geinstalleerd en windows xp opnieuw geinstalleerd. Setup valt nu weg na het windows logo, bij het installeren van devices.
  • Nieuwe videokaart, wellicht defect omdat hij leek uit tevallen zodra de videokaart drivers worden gestart. Geen verschil.
  • Windows 7 geinstalleerd ipv winxp, same problem.
  • HD's los/vastkoppelen
  • geheugenreepjes loskoppelen/vervangen, geen verschil
  • Compleet schoongemaakt/stofvrij gemaakt met aircleaning, CPU opnieuw bevestigd met nieuwe coolpasta. Geen verschil.
Wat nu? Moederbord vervangen of batterij of zo? Voeding is pas 1 jaar oud (500W coolermaster) en lijkt me niet het probleem, wat jullie?

[ Voor 4% gewijzigd door Frostu op 25-11-2011 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-06 20:52
Linux boot CD/USB proberen. Memtest draaien voor de zekerheid. Je kan een geheugentest doen. De batterij van het moederbord vervangen is zeer eenvoudig (helemaal in verhouding tot het demonteren van een moederbord) dus daar zou je mee kunnen beginnen (hoewel ik niet denk dat dat het probleem is). Daarna kun je altijd overgaan op het vervangen van componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:08

D4NG3R

kiwi

:)

De batterij is er alleen voor de BIOS, als deze leeg is krijg je hooguit een melding dat je BIOS zijn settings kwijt is. Aangezien het om een wat ouder systeem is zou ik als ik jouw was de cap's op je mobo een keer nakijken. Kijk of deze lekken of opgebold staan.

Dit dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.wheresmydrink.com/wp-content/gallery/may-2009/capci.jpg

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:10
D4NG3R schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 14:18:
De batterij is er alleen voor de BIOS, als deze leeg is krijg je hooguit een melding dat je BIOS zijn settings kwijt is. Aangezien het om een wat ouder systeem is zou ik als ik jouw was de cap's op je mobo een keer nakijken. Kijk of deze lekken of opgebold staan.

Dit dus:
[afbeelding]
Die kans is heel groot. De Neo4 K8N staat er namelijk om bekend:

http://www.google.nl/sear...b2a8bb3f&biw=1280&bih=912

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:28

Tens

let me drink about it

Als de tijd soms verkeerd staat is de batterij wrs wel leeg, maar dat lijkt me niet echt het probleem.
Het kan wel zijn dat er door de lege batterij een bios instelling fout staat; even instellen op 'optimized default' oid.

Gekke geluiden van een fan is gevaarlijker; het kan zijn dat die niet op toeren komt, of zelfs zo nu en dan helemaal niet draait met alle gevolgen van dien.

Maar zoals hierboven gezegd: probeer een live-CD, dan sluit je al veel uit.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-11-2024
Dank voor de reacties! Heb een LiveCD gebrand en geprobeerd maar hij slaat al af voor ik de setting "Boot from CD" kan opslaan in de BIOS, dus start ie standaard op naar de OS installatie waar hij uitvalt. Same goes for memtest. Heb de batterij vervangen maar lijkt nu helemaal niet meer te werken; hij doet steeds loading failed, loading Optimized Defaults bij het opstarten?

Heb niet zo vreseljk veel verstand van caps maar volgens mij zie ik geen opengebarsten,verbrandde of losse caps zitten. Wel zitten sommige een beetje scheef, weet niet of dit uit maakt?

Zit ook te denken toch aan brakke voeding, ook al is die pas een jaar oud en is het best een A-voeding (Coolermaster 500W extremeSilence).. maar kan ook weer niet aangezien het aan/uit knopje van de pc standaard blijft knipperen nadat ie afslaat dus dan zit er nog steeds spanning op toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:08

D4NG3R

kiwi

:)

Die voeding is niet zozeer van A kwaliteit, maar zou (nog) ruim moeten volstaan. Dat knipperen van de power LED duid vaak op een brak mobo (Zoals we al aangaven..) en niet zozeer op een brakke voeding. Natuurlijk kan dat wel de oorzaak zijn.

Maar heb je ook gekeken of er nog caps opgebold staan zoals op de bovenstaande afbeelding? Dat er een (paar) scheef staat maakt weinig uit. Bij nieuwe borden zie je dit steeds minder, maar vroeger kwam het nog wel eens wat vaker voor.

[ Voor 20% gewijzigd door D4NG3R op 26-11-2011 18:12 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
Zoveel mogelijk hardware verwijderen, ook printer, usb sticks, dan weer proberen.

Dan alle hardware gaan uitwisselen en testen.(1 voor 1 dus).
Ook je muis en toestenbord niet vergeten.

[ Voor 40% gewijzigd door jan99999 op 26-11-2011 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:56

Fordox

00101010

de voeding kun je ook losschroeven en weer de condensatoren checken.
en meet anders de bios batterij even door om te kijken of ze allebij nog vol zijn.
en ontkoppel al je apparaten die je verder op je pc hebt, zoals usb sticks/printers, die meuk. alleen je scherm en voeding (ook geen muis en keyboard) en kijk of er dan wat gebeurd. het kan zijn dat een extern apparaat kortsluiting oid maakt.

edit: bericht hierboven niet gelezen, my bad :)

[ Voor 6% gewijzigd door Fordox op 26-11-2011 19:51 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1974
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-03 22:56
Allemaal goede tips! Wat me opvalt is dat de lege cmos batterij een beetje verdrongen wordt. Er zijn nl. zat pc's en laptops die juist de door Frostu genoemde symptomen gaan vertonen door alleen een lege cmos batterij.

Het is niet fout wat er gezegd wordt hoor, bij zat pc's krijg je alleen een cmos foutmelding of een verkeerde datum/tijd terwijl de pc gewoon blijft functioneren).

Probeer eens een nieuwe cmos batterij (CR2032 knoopcel). 6 in een pack voor een euro bij de Blokker en als je een echt merk wilt dan koop je er een voor E2,nogwat bij de foto-/elektronicaspeciaalzaak. Lost dat het probleem niet op dan heb je iig altijd een reserve ;)

Verder zou ik ook echt alles een voor een loskoppelen (zoals iemand al aangaf) dus dvd-speler, geluidskaart, etc. en steeds proberen op te starten. Als je onboard video én een grafische kaart hebt dan zou je de grafische kaart er eens uit kunnen trekken.

Trek ook de geheugenbankjes (of 1) eruit.

Ik denk aan de cmos batterij. Al zo vaak gezien. Vooral bij wat oudere pc's want zo'n ze gaan zo'n 5 jaar mee.

Good luck!

The Truth Is Our There ✨🛸✨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:10
Frostu schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 14:25:

Heb niet zo vreseljk veel verstand van caps maar volgens mij zie ik geen opengebarsten,verbrandde of losse caps zitten. Wel zitten sommige een beetje scheef, weet niet of dit uit maakt?
Maak anders ff een foto (desnoods met de phone). Kijken wij wel of ze nog goed zijn of niet. :>

Overigens maakt het niet veel uit als de caps een klein beetje schreef staan.

[ Voor 10% gewijzigd door ChojinZ op 28-11-2011 14:52 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Pagina: 1