• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-02 13:09
Ik heb sinds vorige week een nieuwe HTPC hier in huis staan die bestaat uit het volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone Grandia GD04 (Zwart)€ 85,-€ 85,-
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,-€ 34,-
1Kingston HyperX Genesis KHX1600C9AD3K2/4G€ 21,87€ 21,87
1AMD A4-3400 Boxed€ 55,30€ 55,30
1Gigabyte GA-A75M-UD2H€ 74,51€ 74,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 270,68

Alles leek perfect te werken totdat ik vanmorgen zag dat OpenELEC beweerde dat de CPU temp 1°C was. Ook het bios meldt dit:
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2hg7mhg.jpg

Ik had al vaker in het bios gekeken maar het was me nog niet opgevallen, dus ik weet niet of dit probleem er sinds vandaag of vorige week al is...
Ook raar dat hij meldt dat de CPU fan niet draait, terwijl hij dit toch echt doet. Het stekkertje zit ook gewoon aangesloten. GPU temperatuur in OpenELEC geeft trouwens dezelfde waarde (zal de dezelfde sensor zijn).

Hierna heb ik het BIOS geupdate en toen gaf hij voor de CPU temperatuur 19°C aan. Dit leek me nog erg laag maar zou in principe wel kunnen. CPU fan speed stond echter nog wel op 0. Maarrr, ik ben nu via Hirens bootcd prime95 aan het draaien en de temperatuur komt niet boven de 23°C uit (er wordt wel maar 1 core belast). Het koelblok van de CPU voelt ook totaal niet warm aan.

Ik heb op internet wat gezocht maar niks kunnen vinden m.b.t. deze combinatie van moederbord + cpu (ook niets in de bios changelog over dit probleem).
Nu dus mijn vraag: kan het zijn dat er iets kapot is (sensor?) of is het gewoon mogelijk dat de cpu onder full load niet warmer wordt dan 23°C?

• Legendary1985
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-11-2025
zet elke core aan in de bios. en run daarna is prime kijken of alle core worden gestrest en download CPU-Z kijk of daar alle cores te zien zijn. en download ook gelijk realtemp vind ik persoonlijke 1 van de beste temp progies.

23 graden is dat de cpu temp of de core temp? als het cpu temp is kan het kloppen want core temp zal horen liggen

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:22

D4NG3R

kiwi

:)

Kijk even of je met Coretemp en/of Realtemp ook zulke temps krijgt. Het kan zijn dat de BIOS het niet goed uitleest of dat de sensor(en) brak is/zijn.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Snippo
Die 23°C is de core temp volgens SIW.
Probleem is dat ik geen hardeschijf heb liggen dus het gaat niet meevallen om windows programma's te draaien op deze PC. Dat er maar één core belast wordt is volgens mij een beperking van Hiren's bootCD maar ik zal nog even een kijkje in het bios nemen.

• Snippo
Bij een review op Newegg vond ik ook dit:
'-Temp sensors seem screwy (CPU issue, actually)'

Bekend probleem dus blijkbaar...
De vraag blijft dan of de BIOS update het probleem heeft verholpen want daar krijg ik nergens iets over gevonden :? .

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:57
Zal wel een bios update voor komen.

Zet voorlopig je cpu fan wat harder in je bios, voorkom je dat je hem sloopt.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Pagina: 1