1 ssd voor windows en RST op mijn HDD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-08 12:17

jdwrist

En het antwoord is koekje

Topicstarter
ik wil op mijn 128GB SSD zowel windows als een stuk Cache voor mijn HDD hebben. onderstaand het stappen plan zoals ik reeds te werk ben gegaan maar na 2,5 dag ***ten er nog steeds niet uitkom.

1. Ik heb in de Bios de sata op Raid gezet

2. Ik heb de SSD een secure erase gegeven via killdisk (misschien op een iets andere manier dan men bedoelde via HDD-erase)

3. Windows geïnstalleerd op de HDD achtereenvolgens de drivers en intel RST erop gezet.

4. In het intel proggie de acceleratie aangezet. ik had de 18.6GB aangevinkt, maar hier had Intel zelf 64GB van gemaakt. k had dus helaas niet de mogelijkheid om 40GB aan te maken. Ik had nu dus mijn 64GB cache voor de HDD en nog 55 GB over.

5. Op de SSD een 40GB partitie aangemaakt zodat ik daar windows op kon installeren.

6. De HDD ontkoppeld en opnieuw opgestart om windows nu op de SSD te zetten. Hier begon het mis te gaan. Ik zag in de setup geen SSD schijf.

7. De HDD gekoppeld om te kijken of ik hem dan wel zou zien wat niet het geval was.

8. Hierop dus gezocht welke drivers ik moest pakken (in dat artikel op anand hadden ze het over de ICH drivers). Na deze op mijn usb gezet te hebben nog eens geprobeerd. De drivers werden wel geladen en ik zag zowel de SSD als de HDD. Hij gaf alleen een of andere melding dat de partitie niet beschreven kon worden of zoiets.

9. Ik heb nu in de Raid controller dus maar de raid ontkoppeld en weer 2 losse schijven om vanaf de tekentafel opnieuw te beginnen.

Ik doe dit alles met een gigabyte z68x-ud3h-b3, Crucial M4 128GB, een WD 2TB en een intel i2500K.

Ik zou graag willen weten hoe ik eea in scenario 1 zoals in het eerste gedeelte beschreven voor elkaar kan krijgen. Mocht dit echt niet lukken is scenario 2 dat ik een 2de SSD aan zou schaffen van een gig of 64 a 90 en die er specifiek als cache schijf in zou hangen al weet ik niet of dit heel veel verschil uit zou maken.

Hoe zou ik in dat scenario te werk moeten gaan.

Live youre Life and Enjoy every Day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KillDisk doet geloof ik geen secure erase maar een zero-write? Een échte secure erase is bedoeld voor SSDs om de performance te resetten ,terwijl KillDisk gebruikt wordt om data unrecoverable te maken. Dat zijn dus twee verschillende dingen. Een echte secure erase duurt 2 seconden; als het langer duurt doe je dus zero write wat juist niet zo goed is. Doe dus even een échte secure erase of een quick format in een verse Windows 7.

Je volgorde is ook verkeerd. Je gaat eerst Windows op HDD installeren en daarna wil je op SSD installeren? Dat gaat zo niet. Je moet je SSD helemaal leeg maken (secure erase aanbevolen) en dan Windows erop installeren, waarbij je dus een partitie aanmaakt voor windows en één voor SRT. Na het installeren van Windows op de SSD wil je je HDD versnellen met SRT. Dat mag normaal niet omdat je SRT alleen 'mag' gebruiken op de schijf waar Windows op geïnstalleerd is. Maar je hebt op je SSD geïnstalleerd dus kun je eigenlijk SRT niet gebruiken.

Daar is een simpel truucje voor, door wat bestanden van Intel SRT te kopiëren naar je HDD, die je wilt versnellen. Op dat moment kun je je HDD wel aangeven als target-disk om te laten versnellen door je SSD partitie. Althans, zo zou dat moeten lukken. Zie voor details dit topic:
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2172381

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

Nee Cipher, zodra een SSD actief wordt gebruikt om te booten weigert RST om er cache aan toe te wijzen, omdat dit een "destructief" effect kan hebben op de data.

Je moet dus eerst zorgen dat je de cache hebt aanmaakt op je SSD, door eerst een installatie op een HDD uit te voeren en dan middels deze windows installatie de ruimte op de SSD te reserveren voor SRT.

Als je daarna windows gaat installeren op de SSD, is de ruimte die gereserveerd is, niet meer beschikbaar bij de windows setup etc etc... Maar zodra je de RST software hebt geinstalleerd, zal er wel staan dat de SSD SRT ready is en er een HDD aan kan worden toegewezen.

Lees ook maar eens de link die jij hebt gepost...
The only way to achieve this is:
- temporary install Windows on any spare HDD, instead of SSD
- instal Intel Rapid Storage tool and initialize SRT cache on SSD - configure 18GB for SRT and rest of the space dedicate to normal volume (this will wipe content of SSD!)
- disconnect this temporary HDD and boot into Windows setup from DVD (in the Options ROM you should see that SRT cache is now enabled on your SSD)
- instal Windows on SSD (most likely you will need to provide ICH storage drivers on USB stick during setup) - you should see that setup detect 'data' portion of SSD only (SSD capacity minus ~18GB). Cache portion is completely invisible to OS.
- once installation is finished, instal Intel Rapid Storage tool - you will see that SSD cache is up and running and you can use it to accelerate your HDD! At the same time your OS resides in 'data' volume on SSD.
@ Jokapo...

Ik heb zelf geen hands on ervaringen met trouble shooting met SRT. Bij een kennis van mij, is dit allemaal zonder problemen gegaan...
Vind het maar vreemd dat de cache grootte automatisch naar 64GB wordt gezet.

[ Voor 12% gewijzigd door Swordlord op 25-11-2011 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet mijn eigen links beter lezen dan. :+

Dan doet jokapo het wel goed, maar hij kan de 'normal volume' niet gebruiken om Windows op te installeren tijdens de setup, dat is zijn probleem? Wat wellicht komt door:
In het intel proggie de acceleratie aangezet. ik had de 18.6GB aangevinkt, maar hier had Intel zelf 64GB van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Ik zou zeggen, een echte secure erase en begin van voren nog eens opnieuw...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
De ssd was na killdisk helemaal schoon guys hij had zelfs de reeds eerder aangemaakte partitie verwijderd. ik heb ook gewoon alle stappen in dat artikel van anandtech gevolgd. op het moment dat ik de in rst de cache partitiehad aangemaakt en vervolgens windows op de ssd wil installen gaat t pas fout doordat ik de juiste drivers niet kan vinden die tijdelijk tijdens de setup in moet laden.

vwb mijn andere optie een 2de ssd erbij hangen zou dit een oplossing kunnen zijn en zo ja hoe moet ik dan te werk.gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Je kent blijkbaar de essentie van secure erase niet, het is een hard reset voor een SSD, vaak een oplossing voor rare problemen... Het is niet alleen een manier van schoonmaken... maargoed...

Heb je al eens het process opnieuw geprobeerd? Drive formateren, secure erase, whatever... en dan opnieuw cache toewijzen...
Doe dat maar eens eerst...

Daarbij, het zou los moeten staan van je drivers
Ga maar eens je raid bios in, voor een raid te configen, daar zou je SSD aangegeven moeten staan, met het aantal ruimte dat is gereserveerd voor cache.
Je controller regelt namelijk normaal zelf dat het gereserveerde gedeelte van de user capaciteit af wordt getrokken.

[ Voor 9% gewijzigd door Swordlord op 25-11-2011 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
toen ik de cache aanwees voor de HDD zag ik daarna 2 stukken 1 van 55GB en 1 van 64GB die zag ik zowel in windows als in de RAID controller setup.

Ik zit er over te denken dat mocht dit niet gaan lukken om de er een kleinere M4 bij te kopen en deze samen met de HDD op de marvell controller aan te sluiten. In de bios zet ik die dan op RAID en de andere SSD gaat op een ander kanaal en dan op AHCI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
Als ik HDD op mn marvel Sata controller aansluit zie ik deze niet in het Intel RST programma. Dat idee gaat dus ook niet werken.

Opnieuw installeren leverde wederom de situatie op dat ik na het toekennen van de Cache aan de HDD de SSD schijf niet zag tijdens de windows setup :-S

Ik heb nu dus maar windows op de SSD geïnstalleerd en de HDD er standaard naast gezet.

Mocht ik er nu alsnog een tweede SSD inbouwen dan moet ik in de bios AHCI weer omzetten naar Raid is dit te doen zonder windows wederom te moeten installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
Is er al toevallig iemand die dit wel aan de praat heeft gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
Ik zag vandaag op de Gigabyte site dat ze een nieuwe Bios hebben die intels SRT compatibel maakt met de Marvell chip. Eens kijken wat dat me op gaat leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PGR
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 14:40

PGR

Fast and safe...

Hi

Ik heb ongeveer dezelfde setup, dus hetzelfde gigabyte mobo, ook een i5 2500K, een Crucial M4 128MB en een 750GB HDD.

Ik heb werkend gekregen wat jij wilt: dus Windows boot op 100GB deel van SDD, en 18.9GB cache voor HDD accelleratie.

Ik heb daarvoor ongeveer dezelfde stappen uitgevoerd als jij, alleen heb ik stappen 5 en 6 niet gedaan. Ik denk dat je met stap vijf de cache weer om zeep helpt.

Mijn stappen:
1. SSD en HDD aansluiten
2. controller op raid zetten
3. windows installeren op HDD
4. IRST software en drivers installeren op HDD
5. 18,9 cache kiezen voor acceleratie (heeft hij ook goed gedaan)
6. windows set up dvd opstarten
7. nieuwe installatie kiezen, en dan de SSD kiezen (staat gewoon in het lijstje met de 100GB partitie, ik heb dus NIET zelf een partitie aangemaakt, want volgens mij maak je daar de cache-functionaliteit mee kapot)
8. windows installeert gewoon op de SSD
9. et voila

De 'oude' windows op de HDD heb ik vervolgens gewoon verwijderd, die heb ik niet meer nodig.

Hoop dat je er wat aan hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
ik loop dus op het kiezen van die partitie vast hij ziet gewoon geen schijf :-S

heb je die 100 GB partitie trouwens ook niet van tevoren aangemaakt in windows toen die op de andere HDD was geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PGR

PGR

Fast and safe...

Nee. Gewoon gestart met de 'blanco' 128GB M4. Vervolgens met ISRT de 18,9 GB cache partitie aangemaakt. Vervolgens met de Windows setup DVD opgestart. Let op! Je moet dan wel de Gigabyte pre-install SATA-RAID drivers op een USB-stick bij de hand hebben! Anders kan hij inderdaad niet je SSD zien! Die pre-install drivers kun je van de Gigabyte site downloaden (bij downloads/drivers bij het mobo). Na het laden van deze drivers, ziet hij alle devices in de RAID-array, dus ook de 100GB partitie van de SSD. Daar kun je vervolgens Windows op installeren.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PGR

PGR

Fast and safe...

Pre-install drivers Windows 64bit:
http://download.gigabyte....raid_bootdisk_irst_64.exe

32bit:
http://download.gigabyte....raid_bootdisk_irst_32.exe

Deze zet je op een USB stick (uitgepakt natuurlijk).

Als je bij Windows setup DVD de 'partities' kan kiezen is het lijstje leeg (bij mij wel in ieder geval). Je kunt dan ergens kiezen om drivers te laden. Die laadt je dan van de USB stick. Dan ziet hij alle partities/volumes aan de SATA-RAID array wel. Dus ook de overgebleven 100GB partitie op je SSD. Die kun je dan gewoon selecteren om Windows op te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
welke type driver heb jij gekozen??

heb de keuze uit

desktop/workstation/etc
ich7mdh
ich7r/dh
mobile express

mn bios staat nl op raid maar ik krijg gewoon geen enkele driver geladen

[ Voor 24% gewijzigd door jdwrist op 13-01-2012 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PGR

PGR

Fast and safe...

Ik heb de drivers genomen die in mijn post hierboven staan (in mijn geval de 64 bits versie).

Alles uit deze download op een USB installeren. Na opstarten van de set-up DVD krijg je op een gegeven moment een lijstje met drives waarop je Windows kan installeren. Bij mij was dat lijstje leeg, want de SSD kon hij niet zien. Dan zit er een knop 'drivers laden', waarmee je de drivers op de USB kunt selecteren. Die drivers laadt hij dan in, waarna hij de SSD wel ziet. Vervolgens selecteer je de SSD en installeer je Windows erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
ik ben inmiddels zover dat ik tijdens de setup mijn SSD zie. EINDELIJK :-)

Ik heb mn usb op een tragere poort aangesloten en toen pakte hij het in eens allemaal wel.

Vreemde nu alleen is nog da ie niet doorstart naar windows zelf toe na de installatie dus ga weer even stoeien om te kijken waar dat aan ligt

Pagina: 1