5850 Overclock icm Crucial M4 SSD

Pagina: 1
Acties:

• n0valyfe
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-10-2025
Ik heb zonet mijn nieuwe SSD geïnstalleerd en er Windows (Professional) op gezet maar mijn grafische kaart geeft nu problemen. Mijn onderdelen:

- Gigabyte UD4P X58 (F7 BIOS)
- Core i7 920 C0 @ 4095MHz
- ATi HD5850 @ 1000MHz core / 1200MHz memory
- Crucial M4 128GB
- 6GB Kingston ValueRam 1333MHz @ 1170MHz
- OCZ ModXStream 500Watt

De overclocks zijn gebeurt op mijn andere partitie die ook Windows 7 draait (Ultimate) en daarop is alles ondertussen meer dan uitvoerig getest met Afterburner, Prime95, LinX en OCCT. Ik ga er dus vanuit dan mijn PC met deze clocks 100% stabiel is.

De HD5850 BIOS is geflashed met ATi WinFlash naar een BIOS die nu 1GHz op de core en 1.2GHz op het geheugen draait. Wanneer ik in de moederbord BIOS de instellingen verander zodat ik met mijn SSD kan booten (AHCI aanzetten en bootvolgorde veranderen) dan kan ik booten maar zodra ik iets doe loopt hij vast en geeft hij meestal verticale lijnen, soms een zwart scherm en soms een grijs scherm.

Dit is dus duidelijk een videokaart-gerelateerd probleem. Ik draai een verse W7 installatie met de laatste ATi drivers (11.11) en de nieuwe BIOS. Omdat ik eerst en vooral mijn OC wou uitsluiten heb ik deze terug geflasht naar de originele BIOS en toen had ik geen problemen meer.

Echter is dit volgens mij geen stabiliteit probleem aangezien het met hogere clocks gebeurde in idle stand (wanneer er gewoon iets geopened werd of Aero werd aangezet) en de OC wel stabiel is op een andere W7 partitie. Daarbij komt dat de kaart 1.25V onder load krijgt terwijl hij op 1.2V al stabiel was.

Volgens mij zie ik iets over het hoofd, ik weet alleen niet wat. Ik herinner mij dat ik dit probleem met de 5850 vroeger ook al eens heb gehad maar wat ik toen juist gedaan heb kan ik mij niet meer herinneren. Toen draaide ik stock clocks.

Momenteel draai ik op de SSD partitie versie 11.6 zodat ik weet dat het niet aan de Catalyst versie hangt, ik draai op deze partitie (HD) namelijk al maanden stabiel versie 11.6.

Weet iemand wat ik over het hoofd zie? Of kan het zijn dat voor de een of andere reden de OC niet stabiel is met AHCI aan ofzo?