Toon posts:

Led schakeling in fietsvelg

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tijd lang rondgereden met verlichting in de wielen van mijn fiets en dat zag er zo uit.
Afbeeldingslocatie: http://img192.imageshack.us/img192/1899/25027620257176492901434.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img835.imageshack.us/img835/2378/28433620257161692531434.jpg
De eerst fiets was quick'n dirty, kabels hingen tussen me spaken en overdag was het een gedrocht. Toen de achteras gebroken was (achteras van zo'n 20 jaar oud, heeft het uiteindelijk begeven omdat hij de kracht van een nieuwe achteruittraprem niet meer aankon) heb ik het op een andere fiets gezet (bovenstaande).
Deze was een stuk netter afgewerkt, kabeltjes netjes om de spaken gedraaid etc.

Deze is helaas gestolen na een gezellige avond, nog even naar de avondwinkel en bij terugkomst besluiten dat je echt geen zin hebt om hem helemaal aan die paal vast te maken en dat hij wel een nachtje op het gewone slot kon blijven.

Annyway, nieuwe fiets, nieuwe kansen en nu ga ik voor echt goed. Ik wil dit alles in de velg wegwerken (ik probeer het natuurlijk eerst op oude velgen, ga binnenkort toch nieuwe halen) en hier kom ik wat punten tegen.

Allereerst, wat wil ik uiteindelijk voor de eerste versie.
oplaadbare batterijen
schakelaar
Leds

De schakelaar is geen probleem, gat in de velg erbij en een kleine schakelaar erin zetten (die precies past, eventueel stralen/schoonmaken met plasma en vastzetten met epoxy). Deze steekt aan de binnenkant dan niet echt uit en doordat hij het gat precies opvult zal de velg niet in elkaar klappen.
De leds zijn hetzelfde verhaal, gat waar de led precies inpast en eventueel met epoxy vastzetten zodat de velg er niet in elkaar kan klappen.

Dan mijn probleem. Oplaadbare batterijen.
Het moet plat en klein zijn. Mijn eerst plan was een 9v batterij uit elkaar te halen en de overgebleven aaaa batterijen in de velg te leggen. Echter zijn deze toch redelijk groot en in een velg voor een racefiets is nog minder ruimte. Die viel dus af. De logische kandidaat is een knoopcel batterij. Deze moet zo klein mogelijk zijn en oplaadbaar. Ik heb twee kandidaten hiervoor

Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.nl/m/2000_2999/2500/2510/2513/251323_BB_00_FB.EPS.jpg
http://shop.conrad.nl/ene...e-knoopcellen/251323.html
voordelen:
aansluitpunten op de batterij
dun
nadelen:
rond
7 mAh

Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.nl/m/2000_2999/2500/2540/2542/254223_BB_00_FB.EPS.jpg
http://shop.conrad.nl/ene...e-knoopcellen/254223.html
Voordelen:
langwerpig
150 mAh
nadeel:
dikker
geen "makkelijke" contactpunten

Ik denk dat ik ze uiteindelijk beide zal bestellen en kijk welke het beste past.

Maar dan ben ik er nog niet en hier komt mijn grootste probleem. Ik wil er 6 leds in. Deze kunnen paralel geschakeld worden (allemaal met weerstandje natuurlijk) of per twee in serie (zoals ik eerst had op een 9v batterij).
Nu weet ik alleen niet precies hoeveel voltage je het beste voor ledjes kan gebruiken en hoe veel batterijen ik nodig heb als ik wil dat ik ze pakweg 24 uur aan kan hebben voor ik ze weer moet opladen.

Het opladen zelf zal gaan met een stekkertje, male in de velg (steekt dus wat uit maar met bescherm kapje) en female aangeslotenen op de lader.
En dan nu de echt vraag:
Hoe laad ik deze batterijen op? Ik wil gewoon een lader kopen/maken (als dat niet te moeilijk is) die ik in het stopcontact kan steken (of een oude voeding) en op die manier opladen.
Als ik een 3 volt batterij heb die leeg is, moet ik er dan gewoon 3 volt (en 6 volt als ze bijvoorbeeld in serie staan) doorheenjagen of komt er nog meer bij kijken?

Als de velg alles aankan (zal ze flink misbruiken om te kijken hoeveel zwakker ze worden) wil een een 2e versie maken waar de leds vanzelf aangaan als ik ga fietsen. Ik heb hiervan al een basis idee van met een micro controllertje, timer, spoelen en magneten maar dit moet ik nog verder uitwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-10 11:30

Infant

It's a floating Dino!

Twee dingen:

1. Sinds wanneer mag je hier mee rond rijden zonder reele kans op een boete?
2. oplaadbare '9v' batterijen bestaan uit 6 en soms 7 van je tweede exemplaar cellen.

Behalve dat dat dus iets van 6 keer goedkoper is als dat conrad ding, heb je gelijk je oplader probleem opgelost (want je kunt een 9v oplader gebruiken voor het geheel), en er zitten tabjes aan.

Dus ik zeg: 9v batterijen (voorzichtig) open peuteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:30
Lithium cellen? Telefoon accutjes e.d. Die hebben veel meer capaciteit, en zijn ook lekker klein.

Wel opletten met kortsluiting en met laden (lithium heb je goede lader voor nodig, anders exploderen je cellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:42
Eerste gedachten waaraan ik denk als ik jouw idee / posting lees.
a) Denk eens aan holkamer velgen, daar zit een ruimte tussen het velgbed en de plaats waar de spaken de velg inkomen. Kan zomaar een cm hoogte zijn en vaak ook aan de basis een cm breedte, dat is al een leuk "schadeloos" plekje waar je electronica in kan stoppen zonder veel risico.
b) Keer een reelight eens om, dus spoelen met ledje tussen de spaken, magneten op de vork monteren. Je zou problemen kunnen krijgen doordat je te weinig inductie momenten hebt (maar een of twee plaatsen waar je magneten (vast) kunt plaatsen) maar misschien is het een mogelijkheid.

Verder :*) je doet iets apparts en verhoogd er tegelijkertijd de veiligheid ook nog mee :)

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hou er wel rekening mee dat het blauwe licht niet legaal is. Maar ach, ik heb ook tijden met zoiets rondgereden in RGB:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7895b4961658a7bc5c443ff298033d32/full.jpg

Dat was via 4x NiMh AA batterijen, omdat deze setup best wel wat stroom trok (theoretisch 32x3x20mA maximiaal)
Maar qua batterij, LED en aansturing zijn er wat verschillen die je moet afwegen:

- Hoeveelheid licht. Heb je echt 6 led's nodig? Of is 3 ook afdoende?
- batterijduur, met 2 AA batterijen kunnen 3 LEDs al vele uren branden
- ruimte/grootte. Ik had een flinke print in het midden. Sowieso doe je het beste het gewicht in het midden plaatsen. Dat is beter voor de balans, wendbaarder, en kost minder moeite om te versnellen.
- aansturing van de LEDs kan simpelweg via een weerstand. Of je neemt een driver, volgens mij is er ook wel wat te vinden met een boost converter zodat je bijv. op 2 penlites toch meerdere LED's in serie kunt zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk ook eens in de modelbouwwereld. Daar heb je goedkope led drivers, led strips en 1 cell lipo's in verschillende capaciteiten. Kijk bijvoorbeeld op hobbyking (google) of shops dichter bij.

Het monteren is 1 uitdaging. Wat ik me vooral afvraag is hoe je gaat laden? Als je met je fiets telkens tot een stopcontact moet lijkt het me ook niet meer handig. Dan is het mss interessanter bijvoorbeeld 2 van de 1 cell lipo's te kopen en die afneembaar te monteren. Dan kun je eens ze plat is omwisselen met een net opgeladen exemplaar. Dat opladen kan dan in huis gebeuren.

Ook leuk is ipv een schakelaartje direct een bewegingssensor in te werken. In de meeste van die batterij aangedreven fietslichten zit dat toch al? Kun je er wrs zo uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Het idee van _ferry_ lijkt mij een stuk leuker, kan je niet één spaak met ledjes bekleden, deze kan je dan woorden laten schrijven e.d. als je fietst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:53

D4NG3R

kiwi

:)

Infant schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 02:04:
Twee dingen:

Sinds altijd? Er is nooit een wetgeving gesteld die het verbied. Je moet nog wel steeds een gewone voor/achterlamp hebben maar verlichting in de wielen (Mits niet hinderlijk) is gewoon toegestaan. Het maakt je nog zichtbaarder op de weg ook ;) .
Megamind schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 10:02:
Het idee van _ferry_ lijkt mij een stuk leuker, kan je niet één spaak met ledjes bekleden, deze kan je dan woorden laten schrijven e.d. als je fietst.
Is erg lastig omdat het aantal RPM zeer variabel is. Om deze reden zal er ook een controler op moeten die ook weer wat stroom vreet (En weersbestendig moet zijn..).

Er stond pas geleden in het WTF topic wel iets over zo'n systeem, erg gaaf en ook helemaal niet zo duur (<$50 meende ik) maar het vrat wel door de batterijen heen :') . (2, AA batterijen gingen een week mee bij normaal gebruik (2 fietsuren per dag).

Maargoed AA batterijen zijn veel makkelijker oplaadbaar te krijgen in hogere capaciteit dus dit is niet zo'n heel groot probleem.

[ Voor 49% gewijzigd door D4NG3R op 25-11-2011 10:16 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-10 19:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Zou je niet kunnen kijken naar een naaf dynamo ? als je dat principe om zou kunnen draaien zodat je in plaats van aan je frame de spanning in je wiel krijgt...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:36

Part

Helemaal niets.....

D4NG3R schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 10:04:
[...]

Sinds altijd? Er is nooit een wetgeving gesteld die het verbied. Je moet nog wel steeds een gewone voor/achterlamp hebben maar verlichting in de wielen (Mits niet hinderlijk) is gewoon toegestaan. Het maakt je nog zichtbaarder op de weg ook ;) .

[...]
Artikel 35 Reglement verkeersregels en verkeerstekens
Hoofdstuk II. Verkeersregels
§ 13. Gebruik van lichten tijdens het rijden
6. Er mogen niet meer lichten worden gevoerd op een fiets, door de bestuurder daarvan of door een achter de bestuurder gezeten passagier dan de in het tweede tot en met vijfde lid genoemde lichten.
http://lexius.nl/reglemen...s-1990-rvv-1990/artikel35

Het mag dus helaas niet. (op de openbare weg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:53

D4NG3R

kiwi

:)

Er was pas geleden nog een stukje over op TV. Houd het er maar op dat agenten het IIG gedogen, zeker als het de veiligheid en zichtbaarheid bevorderd.

Dat het wettelijk gezien eigelijk verboden was wist ik trouwens niet :\ .. Ik ben er met mijn eigen opstelling nog nooit op aangesproken terwijl ik toch zeker meer als 20 politiewagens langs me heen heb zien rijden in het duister.

(Ikzelf gebruik 3 LED'jes per wiel en een knoopcel + houder van een oud moederbord. Batterij gaat 2 maandjes mee bij normaal gebruik (Wat voor mij een uurtje of 3 per week is).

Batterij zit aan een van de spaken bevestigt maar is wel open. Ik vind het wonderlijk dat dit gewoon regen ed kan hebben :o . Heeft iemand hier verstand van? Is dit slecht voor de LED'jes oid? De batterij is nog nooit gaan roesten iig. De ledjes zelf zijn wel redelijk spatwater bestendig omdat er krimpkousjes omheen zitten. Maar de batterij zelf ligt in principe geheel bloot :P.. De fiets zelf staat wanneer deze niet in gebruik is wel overdekt. Maar als ik fiets komt er gewoon regen ED bij.

[ Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 25-11-2011 10:44 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:42
Gemiddeld genomen is een agent allang blij als er verlichting op een fiets zit. Als dat dan ook nog rood achter, wit/geel voorop is dan word die helemaal vrolijk. Extra verlichting mits niet hinderlijk voor andere verkeersdeelnemers word dus vaak gewoon gedoogd, maar mocht je een bonnen-quota-nog-niet-binnen agent tegenkomen dan kun je het risico lopen dat je er eentje krijgt.

Knoopcel batterij is meestal voorzien van een vernikkelde laag, waar roest niet super snel vat op heeft. Beschadig de vernikkelde laag van de batterij maar eens met een scherpmes/schroevendraaier dan zul je zien dat er met een weekje een klein beetje roest ontstaat.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:31

Dogooder

dus...

Is het niet leuk om een magneet op je voorvork te bevestigen en een spoeltje op je spaken? Ik heb momenteel een fietslamp wat op dit principe is gebaseerd. Alleen zit het magneetje in me wiel en staat het spoeltje stil.

Je moet alleen dan stukje electronica maken om het hele kleine hoeveelheid vermogen van het spoeltje juist te benutten.
Wellicht denken aan high effecient dc-dc converter. WEBENCH® Designer

of richting BEAM Bots, bv. Miller solar engine.

Verder zou ik weg blijven van Litium Ion batterijen, die hebben een moeilijke laad procedure, speciefieke spanning, overlaad beveiliging, ontlaad beveiliging, stroom begrenzen.

[ Voor 15% gewijzigd door Dogooder op 25-11-2011 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een hoop goede ideeën komen langs. Veel al aan gedacht maar ook veel nieuwe.

Wat betreft de montage tussen de spaken, dit wil ik niet, dit heb ik gehad en het is best strak weg te werken maar alleen in het donker is het echt mooi. Ik wil een cleane fiets maken (zoals fixed gear maar met terugtraprem omdat ik mezelf daar toch een stuk veiliger bij voel)
Afbeeldingslocatie: http://f00k.com/var/albums/bikes/blue%20white.jpg?m=1291140748
zo'n fiets, harstikke mooi maar daar passen kabeltjes tussen de spaken niet echt bij...
Infant schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 02:04:
Twee dingen:

2. oplaadbare '9v' batterijen bestaan uit 6 en soms 7 van je tweede exemplaar cellen.

Behalve dat dat dus iets van 6 keer goedkoper is als dat conrad ding, heb je gelijk je oplader probleem opgelost (want je kunt een 9v oplader gebruiken voor het geheel), en er zitten tabjes aan.

Dus ik zeg: 9v batterijen (voorzichtig) open peuteren.
Bij mijn vorige fiets heb ik meermalen politieauto's voorbij zien komen (woon in Rotterdam) en hoewel de meeste vaart minderen om het even te bekijken ben ik er nog nooit op aangesproken. Het vergroot je zichtbaarheid enorm. Bij mijn nieuwe fiets wil ik voor gewoon wit en achter rood zoals het hoort. Verschillende kleurtjes worden het dus ook niet. mijn fiets moet geen kermis attractie worden maar gewoon strak (kijk naar pc mods, veel kleuren zijn leuk maar raak je op uitgekeken, strak en subtieler krijg je geen genoeg van)

Dat 9V oplaadbare batterijen bestaan uit 6 a 7 van de getoonde batterijen wist ik niet (alleen een niet oplaadbare uit elkaar gehaald) en ik ga dan ook gewoon 9V oplaadbare batterijen gebruiken nu ik dit weet. Oplader kan dan gewoon een 9V oplader zijn zoals je aangeeft en dit was ook mijn eerste idee.
Wat betreft dat opladen, ik zal hem zeker niet iedere dag aan de oplader hangen maar als ze zwakker worden gewoon. eigenlijk op dezelfde manier als dat je je band oppompt, dopje eraf en stekker voor het opladen erin (nu ik dit typ komt het in me op dat ik prima een 3.5 mm jack hiervoor kan gebruiken)
_ferry_ schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 09:43:
- Hoeveelheid licht. Heb je echt 6 led's nodig? Of is 3 ook afdoende?
- batterijduur, met 2 AA batterijen kunnen 3 LEDs al vele uren branden
- ruimte/grootte. Ik had een flinke print in het midden. Sowieso doe je het beste het gewicht in het midden plaatsen. Dat is beter voor de balans, wendbaarder, en kost minder moeite om te versnellen.
- aansturing van de LEDs kan simpelweg via een weerstand. Of je neemt een driver, volgens mij is er ook wel wat te vinden met een boost converter zodat je bijv. op 2 penlites toch meerdere LED's in serie kunt zetten :)
Ik heb gekozen voor 6 leds (zoals ik de vorige keer ook had) omdat je dan een mooie ronde cirkel hebt als je relaxed door de stad rijd. Met drie leds is het al een stuk minder. Als ik 9 volt gebruik komen de leds per twee in serie met een weerstandje (had ik bij de vorige ook)

Het gewicht kan je inderdaad het beste in het midden houden maar omdat je dan kabels krijgt is dit niet de oplossing voor mij. Ik zal de batterijen echter gelijkmatig over de velg verdelen om zo het evenwicht te behouden.

De schakelaars zelf wil ik in volgende versies verwijderen en vervangen door iets met magneten. hier moet ik echt nog heel veel voor uitzoeken (redelijke elektronica leek als het verder gaat als lampjes laten branden)
D4NG3R schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 10:04:

Is erg lastig omdat het aantal RPM zeer variabel is. Om deze reden zal er ook een controler op moeten die ook weer wat stroom vreet (En weersbestendig moet zijn..).

Er stond pas geleden in het WTF topic wel iets over zo'n systeem, erg gaaf en ook helemaal niet zo duur (<$50 meende ik) maar het vrat wel door de batterijen heen :') . (2, AA batterijen gingen een week mee bij normaal gebruik (2 fietsuren per dag).

Maargoed AA batterijen zijn veel makkelijker oplaadbaar te krijgen in hogere capaciteit dus dit is niet zo'n heel groot probleem.
Monkeylight, hele coole dingen maar om nou enorme printplaten van 50 dollar aan mijn fiets te hangen, nee, en ook dan is het geen cleane fiets meer.
Mike2k schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 10:12:
Zou je niet kunnen kijken naar een naaf dynamo ? als je dat principe om zou kunnen draaien zodat je in plaats van aan je frame de spanning in je wiel krijgt...
goed idee, heb er al eens naar gekeken en het nadeel is dat je dan zelf een naaf dynamo moet bouwen. De spoelen en magneten moeten immers omgedraaid worden (wat eerst stil stond moet nu draaien en vice versa) en dat gaat mijn pet echt te boven. Daarnaast krijg je dan weer kabels te zien.
nsa1984 schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 02:21:
Eerste gedachten waaraan ik denk als ik jouw idee / posting lees.
a) Denk eens aan holkamer velgen, daar zit een ruimte tussen het velgbed en de plaats waar de spaken de velg inkomen. Kan zomaar een cm hoogte zijn en vaak ook aan de basis een cm breedte, dat is al een leuk "schadeloos" plekje waar je electronica in kan stoppen zonder veel risico.
b) Keer een reelight eens om, dus spoelen met ledje tussen de spaken, magneten op de vork monteren. Je zou problemen kunnen krijgen doordat je te weinig inductie momenten hebt (maar een of twee plaatsen waar je magneten (vast) kunt plaatsen) maar misschien is het een mogelijkheid.

Verder :*) je doet iets apparts en verhoogd er tegelijkertijd de veiligheid ook nog mee :)
Die holle kamer kun je zo ver ik weet niet zomaar bij komen (gesloten). Er zijn wel types waar je een nog grotere kamer hebt (zoals de fiets die hierboven staat, dikke velgen waarvan het meeste dus een kamer is) maar ik weet niet precies of je daar bij kan laat staan het feit dat je de spaken er dan uit moet halen en opnieuw moet spaken achteraf. Wie weet dat dat ooit nog komt maar nu nog niet.

Reelight ook al geprobeerd maar zoals je aangeeft, te weinig plekken voor magneten. of je moet 2/3 van die reelights aan elkaar koppelen, dan heb je genoeg aan één magneet maar dat word weer heel duur en complex.

Ik beloof jullie op de hoogte te houden van de vorderingen. Ik zal het eerst uitvoeren met mijn voorwiel, nu alleen nog een nieuwe velg op de kop tikken zodat ik met mijn oude kan experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
sleepcontacten bij je as maken ? :=P en een setje spaken isoleren als geleiders?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Qua schakelaar zijn er wellicht ook schakelaars die reageren op beweging/centrifugale kracht. Een veertje met contactje. Wiel draait, gewichtje slingert naar buiten, raakt het contact en schakelt de verlichting in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou helemaal mooi zijn, dacht dat ik met bewegingssensoren zou moeten werken daarvoor. Daar ga ik binnenkort eens naar op zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn best leuke dingen mogelijk:

Afbeeldingslocatie: http://www.instructables.com/image/FNNURDOXT9EP27UC6Z/SpokePOV-LED-Bike-Wheel-Images.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-10 11:53
gewoon alles in een holle velg verwerken, daar extra gaatjes in boren voor de leds.
en ergens een boxje naar buiten laten komen voor de accu.

ben zelf fietstechnicus, tis allemaal wel te doen op een mooie manier.

You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fietstechnicus 8)7

Is dat een veredelde benaming voor fietsenmaker?

Koop ventieldopjes met verlichting? :?

Kost geen drol en ze zijn er in alle kleuren...

Afbeeldingslocatie: http://pic.tradeage.com/led-valve-wheel-lights-flash-led-light-wheel-tire-valve-cap-for-auto-motorcycle-2329934.jpeg
Afbeeldingslocatie: http://www.ledlight.com/images/valvecapm.jpg

En dan had je het nog over simpele fietsen... Deze lijkt heel simpel, maar er komt wat bij kijken. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.instablogsimages.com/images/2010/02/08/hybrid-city-bike_03_wLCeX_22976.jpg

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2011 16:06 ]

Pagina: 1