Toon posts:

[Win7 x64] Multi user remote desktop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Bij ons op het bedrijf gaan we investeren in een workstation voor CAD/CAM doeleinden. Deze komt te staan bij de engineering. Nou wil ik in de werkvoorbereiding en productie ook gebruik kunnen maken van de relatief(vergeleken met de pc's die we daar gebruiken) grote capaciteit/rekenkracht van dit workstation. Nou had ik het volgende in gedachte.
  • Ik maak meerdere user accounts aan op het workstation
  • De gebruiker die daadwerkelijk achter het workstation zit gebruikt deze voor CAD werk op zijn account.
  • Andere gebruikers, twee man, gebruiken hun eigen pc om (lokaal) via remote desktop verbinding te maken met het workstation en loggen allebei in op hun eigen account. Zij gebruiken het systeem voor CAM doeleinden
  • Hetzelfde geldt voor deze twee man als het gaat om thuis werken, ze gebruiken dan ook (eventueel tegelijkertijd) remote desktop via internet om op het workstation te werken
Op deze manier moeten dan maximaal drie gebruikers tegelijkertijd op het workstation kunnen werken. De vraag is of dit kan met windows 7. Is dit standaard, of is er meer voor nodig? Mocht er meer informatie nodig zijn hoor ik het graag!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Nee, dat kan niet met Windows 7. Daarvoor zul je een Windows 2008 met Terminal Services role moeten opzetten. Dat gaat dus wel een paar stapjes verder als je dat niet gewend bent. Een alternatief is om een VM op deze bak te installeren en die twee man daarheen te laten verbinden. Maar ook daarvoor moet je licenties aanschaffen.

Maar, vraag jezelf eerst af: wat wil je nou precies bereiken? Waarom precies moeten meerdere mensen op dezelfde pc gaan werken? Misschien zoek je wel een oplossing in de richting van een renderfarm (die uit 1 computer bestaat). Of misschien moet je je gebruikers gewoon allemaal een dikke workstation geven. Als je het over CAD-achtige paketten hebt, verwacht ik dat de hardware het duurste niet zal zijn.

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn in totaal drie man die een dergelijk systeem nodig hebben, waarvan één wat meer dan de andere twee. Maar het kan goed voorkomen dat er twee, of alle drie, tegelijkertijd het systeem nodig hebben. Daarnaast kan het ook zo zijn dat het maar één iemand is. In dat geval zou bij aanschaf van meerdere systemen deze dus stil staan. Het gaat om een klein bedrijf, dus het zijn toch redelijke investeringen die wel wat moeten opleveren. Ik had dan ook gehoopt dat dit makkelijk zou gaan.

Wat zouden de nadelen zijn van het gebruik van Windows server 2008? Is dit betaalbaar? Kan ik de pc dan ook wel gebruiken voor normale office-doeleinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit kan wel met windows 7, hier is een registry hack voor waardoor je met meerdere gebruikers op 1 pc met windows 7 kunt werken. als je dit wil stuur me dan even een berichtje dan stuur ik je het bestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Het heet dus concurrent rdp voor Windows 7. Er zijn inderdaad hacks voor te vinden, maar of het zo aan te bevelen is betwijfel ik...

Edit: Nu zit ik verder te denken, ik heb zelf met zeroclients van N-Computing gewerkt, dat ging perfect onder Windows XP, ondertussen moet voor Win 7 ook ondersteuning zijn. Als je nou die andere werkstations wegmikt, en die gebruikers standaard op die zware pc laat werken, spaar je je ook nogeens de energie uit! :P Misschien zit ik wat uit mijn nek te lullen en zit je hier niet op te wachten, maar ik heb hier gewoon goede ervaringen mee.

[ Voor 62% gewijzigd door Bartjezz op 28-11-2011 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:29

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hou er even rekening mee dat dergelijke "oplossingen" tegen de license agreement ingaan en dus gewoon illegaal zijn.
The Windows desktop operating system cannot be used as a "server". Device connection is allowed only for certain purposes (such as File Services, Print Services, Internet Information Services, Internet Connection Sharing and Telephony Services). If you want to host applications and access them from multiple devices or for multiple users simultaneously, you need to license Server/CAL products.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Daarnaast moet software er speciaal rekening mee houden dat het meerdere keren op verschillende sessies op dezelfde Windows gebruikt kan worden, en lang niet alle software kan hiermee omgaan. Dan heb ik het niet over software die het voorkomt dat er meer dan 1 instantie wordt gestart, maar simpelweg software die bijvoorbeeld locatie van persoonlijke bestanden in een cache onthoudt, of software die bepaalde dingen op een gemeenschappelijke plek opslaat, waardoor alleen de laatste het "wint".

Dus los van het feit dat het officieel niet kan, en onofficieel het niet eens mag, is het ook nog es een labiele oplossing als je niet zeker weet of je software hiermee overweg kan. Dat laatste moet je dus uitzoeken, mocht je voor een Terminal Server-oplossing gaan, op basis van bijvoorbeeld Windows Server 2008. Software-wise is de veiligste optie nog steeds het gebruiken van losse fysieke machines, of goed ingerichte virtual machines.

Bedenk ook dat welke oplossing je ook kiest, softwarelicenties meestal per gebruiker gaan, dus de kosten daarop ga je niet besparen, omdat 3 gebruikers op 1 pc nog steeds 3 gebruikers en dus 3 licenties betekent.

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Question Mark schreef op maandag 28 november 2011 @ 19:32:
Hou er even rekening mee dat dergelijke "oplossingen" tegen de license agreement ingaan en dus gewoon illegaal zijn.

[...]
"cannot" is natuurlijk geen "may not"

feiteleijk is de "hack" een driver rollbak naar een oudere revisie , niets mis mee in mijn ogen:P
Maar deze oplossing si al meerder malen op got besproken en ook genoeg naar gelinkt afaik

de vraag is of het handig is om andermans pc daarvoor te misbruiken met het risico dat je zaak verneukt. en de bron van deze files wel een onbetrouwbaar kan wezen

[ Voor 14% gewijzigd door Fish op 29-11-2011 22:03 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het is een bedrijfssituatie, als je gaat hacken en/of cracken kan je je werk dus niet serieus nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:29

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

fish schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 22:01:
[...]

"cannot" is natuurlijk geen "may not"

feiteleijk is de "hack" een driver rollbak naar een oudere revisie , niets mis mee in mijn ogen:P
Maar deze oplossing si al meerder malen op got besproken en ook genoeg naar gelinkt afaik
Ik weet dat de oplossing bestaat en ook dat er vaker naar verwezen wordt op GOT. De quote die ik plaatste komt echter letterlijk uit de license agreement van Windows Desktop en daar staat letterlijk in dat het niet is toegestaan. Dit is iets wat TS zich goed moet realiseren.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Hoewel de Nederlandse wet misschien dit soort constructies zal tegenspreken, wil je sowieso support van MS of je OEM blijven krijgen als het systeem echt zo belangrijk voor je is. En dan moet je dus geen dingen gaan doen waardoor die support niet geleverd kan/wil worden.

Terminal server, virtual machines, losse fysieke machines. Dat zijn in mijn ogen nog steeds je enige oplossingen.

日本!🎌

Pagina: 1