• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-12 12:29
Ik weet dat sommige kunnen "zwemmen" als ze zich in een vloeistof bevinden, en dat ze kunnen "zweven" in gassen.
Maar mijn vraag is, kunnen bacteriën zich verplaatsen op het droge?

Als ik met mijn linkerhand een handje bacteriën links voor mij op het bureau plaats, en met mijn rechterhand een ander item (organisch materiaal, voedsel of wat dan ook), (misschien wel een zeer aantrekkelijke stof voor die desbetreffende bacteriën), aan mijn rechterkant. Is het dan mogelijk voor de bacteriën om die afstand ertussen te overbruggen (zonder hulp van lucht en/of vloeistof). Gewoon echt over het droge "lopen".

Ik weet dat sommige zweepharen hebben en zich daarmee voort bewegen (ook zouden sommige nu rechtop lopen), maar dat is toch meestal maar alleen in -hun eigen- vloeistof?

En zo ja, is daar een tijd aan te hangen? Hoelang ze over 1 of 5 cm doen?

Ik neem aan dat onder ideale omstandigheden de cellen zich zullen vermenigvuldigen (deling) en door uitbreiding massa het groepje bacteriën ook dichterbij het item komen. Maar dat is niet mijn vraag.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wikipedia: Bacterial gliding

Blijkbaar: ja.

Volgens een of andere pagina kan een bepaalde soort 'gliding' bacterie met 2 µm/s 'gliden'. Vergeet echter niet dat een bacterie niet zomaar in een rechte lijn zal bewegen, maar meer een semi-random richting op zoek naar voedsel zal maken.

[ Voor 59% gewijzigd door Osiris op 24-11-2011 20:29 ]

• NeutraleTeun
Dus als ze niet zweven, zwemmen of met hun staart aan het slaan zijn dan kunnen ze dus gliden.
Sommige hebben zelfs meerdere motiliteits systemen.

Alleen kan ik niks terugvinden of ze ook daadwerkelijk op het droge bewegen, maar dat hoeft natuurlijk ook niet. Zelfs als ze hun eigen beweegvloeistof produceren dan blijft het zelf verplaatsen mogelijk.

En stel dat die langzame bacterie in een rechte lijn beweegt, dan doet hij bijna 7 uur over 5 cm.

Maar ik snap dat artikel niet zo goed.
bacterium can typically move about 100 times its body length in a second (or about 50 µm/sec)
"Normale" bacteriën zijn 1-5 µm groot (lang :+ ), waarbij de spirillen tot wel 60 µm lang worden.
Als ze 100 keer hun lichaamslengte kunnen verplaatsen per seconde, dan moeten ze toch (100 x 60µm ) een snelheid hebben van 6 mm/sec ?
Of met 50 µm/sec maar een lengte hebben van ( 50µm / 100 ) een halve µm.

Of zijn mijn hersenen zo enorm vastgeroest door het vele gamen dat er niks klopt van deze vergelijkingen.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12 14:13
"Swimming bacteria frequently move near 10 body lengths per second and a few as fast as 100." (Wikipedia: Bacteria )

Die 50 µ m/s is dus typisch voor een 5 µ m bacterie die zich met "10 bodylengths/second" verplaatst.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:14
Heel simpel uitgelegd:

Het grootste probleem voor bacteriën op 'het droge' is dat het voor hen een stress-situatie is. Dus bewegen is in dat geval het minst van hun zorgen (bacteriën bewegen zich vrij zelden bewust in een directie tenzij ze door iets aangetrokken worden, vocht is daar geen factor in), omdat overleven de prioriteit wordt en vrijwel alle non-essentiële systemen zich 'uitschakelen'.

De meeste artikelen gaan dan ook over 'survival on dry surfaces'..

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03:13

the mod man

iets van beeldmaker

Zoals hierboven al gezegd, ja bacteriën kunnen zichzelf voortbewegen. Bacteriën zijn er in ontelbaar veel varianten. Sommige bacteriën kunnen zichzelf voortslepen op een manier die een klein beetje vergelijkbaar is met een rups. 'Vooraan' worden eiwitten gevormd die het celmembraan vooruit duwen, eiwitten op het celmembraan aan de buitenkant 'plakken' aan de ondergrond vast. Aan de achterkant van de bacterie worden eiwitten afgebroken die eerst aan de voorkant zaten (de stugge, die membranen kunnen vervormen.) Het membraan wordt hierdoor naar voren geleid.

YouTube: Cell Crawling 2

Maar dit is maar 1 van de vele (onontdekte) manieren.

I can't wait to shoot!

Verwijderd

Ja, bacteriën kunnen zeer zeker "bewegen"

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
the mod man schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 21:14:
Zoals hierboven al gezegd, ja bacteriën kunnen zichzelf voortbewegen. Bacteriën zijn er in ontelbaar veel varianten. Sommige bacteriën kunnen zichzelf voortslepen op een manier die een klein beetje vergelijkbaar is met een rups. 'Vooraan' worden eiwitten gevormd die het celmembraan vooruit duwen, eiwitten op het celmembraan aan de buitenkant 'plakken' aan de ondergrond vast. Aan de achterkant van de bacterie worden eiwitten afgebroken die eerst aan de voorkant zaten (de stugge, die membranen kunnen vervormen.) Het membraan wordt hierdoor naar voren geleid.

YouTube: Cell Crawling 2

Maar dit is maar 1 van de vele (onontdekte) manieren.
Alleen hebben bacteriën naast hun celmembraan óók nog een stevige, stugge celwand. Dus ik vraag me af in hoeverre bacteriën zich op deze manier voort kunnen bewegen?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Osiris schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 21:19:
Alleen hebben bacteriën naast hun celmembraan óók nog een stevige, stugge celwand. Dus ik vraag me af in hoeverre bacteriën zich op deze manier voort kunnen bewegen?
Er steekt van alles uit boven die celwand. Er zijn trouwens ook veel Gram-negatieven die een tweede membraan hebben buiten die celwand. De binnenmembraan is ook zeer flexibel en ook de celwand kan makkelijk aangepast worden zoals nodig is bij celdeling.

Beweeglijkheid van bacterien is een fascinerend onderwerp, in mijn groep bestuderen we een hele snelle zwemmer (Campylobacter):

Afbeeldingslocatie: http://www.sciencephoto.com/image/11767/530wm/B2201199-Campylobacter_jejuni_bacteria-SPL.jpg

Het gaat natuurlijk niet alleen om het zwemmen, maar ook in welke richting. Ik ben net een artikel aan het afronden waarbij we "taxis" in respons op energie status hebben onderzocht.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Kragoth
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-11 17:37
gambieter schreef op zondag 04 december 2011 @ 23:52:
[...]

Er steekt van alles uit boven die celwand. Er zijn trouwens ook veel Gram-negatieven die een tweede membraan hebben buiten die celwand. De binnenmembraan is ook zeer flexibel en ook de celwand kan makkelijk aangepast worden zoals nodig is bij celdeling.

Beweeglijkheid van bacterien is een fascinerend onderwerp, in mijn groep bestuderen we een hele snelle zwemmer (Campylobacter):

Het gaat natuurlijk niet alleen om het zwemmen, maar ook in welke richting. Ik ben net een artikel aan het afronden waarbij we "taxis" in respons op energie status hebben onderzocht.
Inderdaad, er zijn ook Gram-negatieve bacterien die een erg dunne peptidoglycaan hebben, in tegen stelling tot de Gram-positieven, en deze hebben in princiepe dus een beweegbaardere membraan. En ik wilde inderdaad ook net taxis vermelden.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat een bacterie op een echt droog substraat bewegen kan, in elk geval niet die centimeters waar je het over hebt. Er zijn er inderdaad een aantal met een flagel (zweepstaart) maar hier heb je een vloeistof voor nodig. Dan zijn er ook nog die met een soort weerhaak zich vooruit slepen, maar ik denk dat deze ook een vloeistof nodig hebben. Dan heb je tenslotte nog de 'gliding motion', wat in houd dat een bacterie zich over een eigen geproduceerde slijmlaag heen sleept.

In het kort: ik denk dat bacterien aardig vast zitten als het om een droog substraat gaat. In een vloeibaar substraat aan de andere kant kunnen ze aardige snelheden halen. Nog soort van gericht ook.

Met die taxis, zoals Gambieter zei, gaan bacterien in princiepe op een stof af, dan wel er van af.
Normaal beweegt een micro-organisme (MO) met zogenaamde tumbles (struikels) en runs. Bij een tumble stopt de MO en gaat 'ie een andere kant op, maar is er nou een aantrekkelijk stofje aanwezig zijn er minder tumbles en langere runs > gerichte beweging.

Bron: Net een cursus biologie van de micro-organismen afgerond op de uni.

• NeutraleTeun
Leuke info allemaal, en weer een stuk wijzer geworden d:)b !
Pagina: 1