Een stereo versterker als eindversterker

Pagina: 1
Acties:

• sjaak88
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-06 22:01
Ik zit met het volgende.
Op dit moment luister ik veel naar stereo met mijn 'oude' marantz SR5400OSE. Nu klinkt dit heel fijn en heb ik weinig te klagen, maar toch zou ik het graag willen verbeteren.
Beste stap is dan een eindversterker te nemen of monoblokken. Ik luister ook 80% naar stereo en puur voor films soms surround. Ook vind ik mijn center speaker zeer minder klinken dan wanneer ik de stemmen via mijn fronts laat komen.
Nu wil ik dus de receiver behouden als doorgeef luik en voor surround, maar wil ik er op vooruit gaan met vooral muziek luisteren dus stereo.
Nu kan ik tegen aantrekkelijke prijzen een yamaha sa 700 of een marantz pm6003 kopen. Grote vraag is dan ook ga ik hier veel profijt van hebben en is dit uberhaupt wel mogelijk?

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 11:07

EXX

EXtended eXchange

Of het mogelijk is? Vroegâh, in het analoge tijdperk, deed je dat zo: als je mazzel had, had je versterker / receiver bruggen achterop, waarmee normaliter de voorversterker en eindversterker met elkaar verbonden werden. Dan was het een kwestie van de bruggen eruit en de voorversterker uitgangen verbinden met de ingangen van een andere eindversterker.

Plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://cdn.head-fi.org/a/a8/a8ec3222_marantzpreout.JPG

Had je versterker/receiver niet zulke dingen, geen idee. Soms misbruikte je de Tape out aansluitingen om het signaal van de voorversterker naar de nieuwe eindversterker te sturen, maar dan heb je geen volume/tone/whatever control.

edit:
Is de andere (nieuwe) versterker een geintegreerde versterker (dus voor en eindversterker in 1), dan kan je wel de tape out gebruiken. Die verbind je dan met de aux or tape in van de nieuwe versterker.

[ Voor 21% gewijzigd door EXX op 24-11-2011 17:52 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• sjaak88
Mijn receiver heeft 'pre-outs'
Ik weet dat je je eindversterker of blokken via dat moet aansluiten. Maar het is inderdaad een geintegreerde stereo versterker, dus niet echt een eindversterker of een monoblok.
Als ik het goed begrijp sla ik nou dan ook echt mijn receiver over kwa versterking en is het puur een voorversterker.
Aangezien deze receiver toen der tijd al uitblinkte in zijn stereo sound vergeleken met andere, vraag ik me erg af of het wel een verbetering op deze manier met zich mee brengt of dat ik toch beter voor mono blokken kan gaan?

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:59
Wat mis je in het geluid wat je denkt te behalen door een eindversterker te gebruiken?

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-06 15:28

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Mijn oom heeft een ouderwetse sonyversterker (met speaker A/B, zo'n jaren 80 ding) omgebouwd tot voorversterker. Hij heeft de eind-trap losgekoppeld. De versterker kan daardoor ook niet verder open dan +- een kwart. Daarna gaat ie enorm storen. Wat ik wilde bereiken is gelukt; tonen aanpassen, en een zuiverder geluid ipv de source rechtstreeks op de eindversterker te plaatsen.

Professioneel Heftruck Syndroom

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:22

FeaR

In GoT we trust

sjaak88 schreef op donderdag 24 november 2011 @ 17:36:
Nu kan ik tegen aantrekkelijke prijzen een yamaha sa 700 of een marantz pm6003 kopen. Grote vraag is dan ook ga ik hier veel profijt van hebben en is dit uberhaupt wel mogelijk?
Ja, het is mogelijk. Zoals je zelf al aangeeft heeft je Marants Pre-Outs waar je een eindversterker aan kan hangen. Echter zou ik wel voor een versterker gaan met HT Passthrough optie. Op die manier gebruik je de stereoversterker puur als eindbak en meer niet. Groot voordeel is dat je het volume via de receiver kan regelen. Je kan wel elke versterker aansluiten op de Pre-Outs, maar zonder iets als HT Passthrough moet je dus het volume van de frontkanalen apart regelen. Niet altijd even handig. Nadeel van het HT Passtrough is dat je de stereoversterker maar deels gebruikt, de hele processing sla je over. Dan zou je beter een dedicated eindbak kunnen kopen die je voor 100% benut.

De Marantz PM6003 heeft die optie van HT Passthrough sowieso niet, dat is er pas vanaf de PM7003. De Yamaha kan ik niet controleren, want op SA 700 krijg ik alleen wat gitaren te zien en geen versterker.
EXX schreef op donderdag 24 november 2011 @ 17:43:
Is de andere (nieuwe) versterker een geintegreerde versterker (dus voor en eindversterker in 1), dan kan je wel de tape out gebruiken. Die verbind je dan met de aux or tape in van de nieuwe versterker.
Dingen als Tape Out, DVR Out en wat al niet meer hebben soms de nare eigenschap om niets door te sturen wat niet via de gelijknamige ingang binnen is gekomen. Niet handig dus als je apparaten via een andere weg aan hebt gesloten. Je kan niet elke uitgang zomaar misbruiken als een Pre Out.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:26

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Los van je versterker(s): wat heb je voor speakers aan je Marantz hangen? Daar valt vermoedelijk veel meer te halen namelijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• sjaak88
FeaR schreef op donderdag 24 november 2011 @ 18:22:
[...]

Ja, het is mogelijk. Zoals je zelf al aangeeft heeft je Marants Pre-Outs waar je een eindversterker aan kan hangen. Echter zou ik wel voor een versterker gaan met HT Passthrough optie. Op die manier gebruik je de stereoversterker puur als eindbak en meer niet. Groot voordeel is dat je het volume via de receiver kan regelen. Je kan wel elke versterker aansluiten op de Pre-Outs, maar zonder iets als HT Passthrough moet je dus het volume van de frontkanalen apart regelen. Niet altijd even handig. Nadeel van het HT Passtrough is dat je de stereoversterker maar deels gebruikt, de hele processing sla je over. Dan zou je beter een dedicated eindbak kunnen kopen die je voor 100% benut.

De Marantz PM6003 heeft die optie van HT Passthrough sowieso niet, dat is er pas vanaf de PM7003. De Yamaha kan ik niet controleren, want op SA 700 krijg ik alleen wat gitaren te zien en geen versterker.
Sorry een typo het is A-S700, maar volgens mij heeft deze ook niet z'n functie.
Het is allemaal redelijk verwarrend maar het gene wat ik eigenlijk wil is dus z'n dedicated eindbak en dat is dus niet te realiseren met een stereo versterker en half te realiseren als hij HT passthrough heeft?
Ik wil dat mijn fronts beter gaan klinken maar wel mijn receiver behouden voor doorgeef luik en volume control vooral omdat ik ook nog gebruik maak van surround en een subwoofer.
Fronts volume apart regelen lijkt mij erg vervelend, dan moet ik dus op gevoel ze gelijk zetten met de rest als ik een film kijk of game?
Ossi schreef op donderdag 24 november 2011 @ 18:09:
Wat mis je in het geluid wat je denkt te behalen door een eindversterker te gebruiken?
Meer controle, meer detail, strakkere bass, betere stereo weergave etc :)
The Eagle schreef op donderdag 24 november 2011 @ 18:38:
Los van je versterker(s): wat heb je voor speakers aan je Marantz hangen? Daar valt vermoedelijk veel meer te halen namelijk :)
Is inderdaad ook wel belangrijk om te vermelden, excuses. Maar op dit moment heb ik 2x wharfedale diamond 8.4 speakers en ben daar nog steeds tevreden over =)
Het is puur omdat ik ze voor weinig geld weg zag gaan dat ik geïnteresseerd werd :o
Nieuwe speakers die het weer trapje beter doen dan wat ik nu heb gaat mij een stuk meer kosten ;)
Misschien ook handig te vermelden dat deze speakers een lage gevoeligheid hebben, en dus wel van extra power houden, 86dB nog iets :o

[ Voor 8% gewijzigd door sjaak88 op 24-11-2011 19:33 ]

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 11:07

EXX

EXtended eXchange

FeaR schreef op donderdag 24 november 2011 @ 18:22:
[...]Dingen als Tape Out, DVR Out en wat al niet meer hebben soms de nare eigenschap om niets door te sturen wat niet via de gelijknamige ingang binnen is gekomen. Niet handig dus als je apparaten via een andere weg aan hebt gesloten. Je kan niet elke uitgang zomaar misbruiken als een Pre Out.
Daarom zei ik ook "vroegâh, in het analoge tijdperk". Toen ging dat wel altijd goed.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Tsja, de een zegt dat een betere versterker het geluid flink verbetert, de ander zegt dat alle (normale) versterkers hetzelfde klinken. Misschien is het het beste om zelf een versterker te lenen en het uit te proberen.

De plaatsing van de luidsprekers heeft in ieder geval een grote invloed op het geluid, daarmee experimenteren is gratis. :) Je kan de luidsprekers bijvoorbeeld schuin neerzetten, zoals hier op 3/4e van de pagina te zien is.

[ Voor 19% gewijzigd door TBTL op 24-11-2011 21:37 ]

• sjaak88
TBTL schreef op donderdag 24 november 2011 @ 21:27:
Tsja, de een zegt dat een betere versterker het geluid flink verbetert, de ander zegt dat alle (normale) versterkers hetzelfde klinken. Misschien is het het beste om zelf een versterker te lenen en het uit te proberen.

De plaatsing van de luidsprekers heeft in ieder geval een grote invloed op het geluid, daarmee experimenteren is gratis. :) Je kan de luidsprekers bijvoorbeeld schuin neerzetten, zoals hier op 3/4e van de pagina te zien is.
Interessante site thx! Morgen maar eens doornemen, maar ik heb mijzelf al goed ingelezen over akoestiek.
Mijn boxen staan al gedraait naar mij toe en even ver van de wanden af etc =)
Ik heb zelfs mijn achterste muur bedekt met een kleed voor de reflecties :o
En ik ben het er zeker mee eens dat de plaatsing en de akoestiek in je kamer van heel groot belang is.
Als dat niet goed voor elkaar is dan kan je dure boxen hebben maar dan heb je er maar weinig aan ;p
Pagina: 1