Xeon Processoren - Wat is het verschil?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• DrFlash
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-03 12:59
Hoi Allen PMG lezers,

Ik sta op het punt hardware te kopen om een virtualisatie host op te bouwen. Dit moet een wat serieuzere machine worden voor een aantal virtuele machines, eventueel later uit te breiden met extra 'broertjes' voor een HA- omgeving.

Ik heb het niet zo op de vaste PC merken qua servers (prijs/kwaliteit verhaal), dus besloten het zelf in elkaar te schroeven, garantie is wat dat betreft geen issue. de standaard fabrieksgarantie voldoet en zeker in de toekomst als dit de testomgeving uit gaat worden het meerdere machines zodat als er 1 uit valt de boel door blijft draaien zonder problemen.

Waar ik uiteindelijk op vastloop zijn de verschillende typen xeon processoren. Ik heb er een paar bij gepakt welke kwa specs interesant zijn.

Intel Xeon E3-1220
Socket 1155 quad-core proc. van 3,1GHz
pricewatch: Intel Xeon E3-1220 Boxed
met mobo: Supermicro X9SCL-F
pricewatch: Supermicro X9SCL-F

Intel Xeon X3450
Socket 1156 quad-core proc. van 2,66GHz
pricewatch: Intel Xeon X3450
met mobo: Supermicro X8SIE-F
pricewatch: Supermicro X8SIE-F

Intel Xeon W3520
Socket 1366 quad-core proc. van 2,66GHz
pricewatch: Intel Xeon W3520
met mobo: Supermicro X8STE-O
pricewatch: Supermicro X8STE-O

De E3-1220 is goedkoper en 'sneller' wat betreft Ghz dan de andere 2, toch vraag ik me af of dit echt een betere keuze is. ik kan zelf namelijk niet vinden wat de andere 2 processors duurder-doch-trager maakt.

De vraag is dus uiteindelijk, waarom ik voor welke proc zou moeten kiezen.

Wowhead profiel

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:05

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

verwacht dat de 2e en 3e Hyperthreading heeft, en dus 8 threads kan draaien op 4 cores, terwijl de 1e keuze enkel 4 cores en ook 4 threads aankan..

Geen HT dus..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• DrFlash
ah klopt.

Echter de E3-1230 heeft dit weer wel, geen limitatie van het platform dus, echter die specifieke CPU mist de optie.
pricewatch: Intel Xeon E3-1230 Boxed

dan rest ook nog de vraag of HT wel zo handig is bij virtualisatie omgevingen...

Wowhead profiel

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-09 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zou voor de E3 CPU gaan. En dan voor 2 redenen: energiezuiniger (80w ipv 95w, en dat zie je ook in de litography terug van 45nm vs 32nm) en VT-d.

De W serie is 130 watt en heeft geen VT-d. Dat wil je misschien wel gaan gebruiken. Ook de geheugencontroller erin kan geen 32 GB aan, wat de andere wel kunnen.

De X-serie heeft ook wat punten waar je op moet letten, maar de grootste is eigenlijk wel het energiegebruik.

Ik ben zeker geen expert en kijk alleen naar de specs van Intel en daarmee kom ik op de E3-serie.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-09 16:22
Wat Hero Of Time al zegt, als je alleen een Uni-processor systeem wilt samenstellen zou ik voor een E3-combo gaan, dat heb ik ook zelf net gedaan.
Met die X en W-serie heb je meef mogelijkheden op multi-CPU borden, als je dat niet zoekt, kun je die beter vergeten en meer bang voor buck krijgen bij de E3-combo.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFlash
Bedankt voor de antwoorden. op basis hiervan zal ik inderdaad voor de E3 gaan.

Nu rest voor mij nog het goede geheugen vinden en kijken of ik meteen voor 32gb kan gaan :-)

Wowhead profiel

Pagina: 1