Aux ingang op autoradio.

Pagina: 1
Acties:

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-10 17:57

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Ik heb hier nog een oude autoradio, waar ik mee aan het knutselen ben.
Het betreft een Sony CDX-M670, zogenaamde "BlackPanel". Nu is daar de CD speler zeer onstabiel van, in de auto slaat hij continu over. Nu is het mijn idee, om er zelf een aux ingang op te maken.

Naar aanleiding van het onderstaande topic heb ik mijn radio ook een open geschroeft.
http://www.mp3car.com/car...r-aux-input-hack-mod.html

Dit is helaas een ander type, dus opzoek gegaan naar schema's van mijn radio.
http://www.electronica.ro...sk_player/CDX-M620_SM.pdf

Hier staat op pagine 46, bij "Servo Board (1/2) CN1" de aansluiting van de CD speler op de hoofd printplaat, doormiddel van een stekker met 29 pinnen. Nu heb ik op pin 17&19 een draad gesoldeerd, buiten de radio geleid, en daar een 3.5mm jack plug aangemaakt.

Ik hoopte nu als ik de radio aanzetten, een een MP3 cd af probeerden te luisteren, ik het geluid van van de bron die op de 3.5mm jack is aangesloten te horen. Ik gebruik een MP3 cd, omdat de radio dit niet ondersteunt, maar wel gaat afspelen, als een lange track zonder geluid.

Helaas werkt dit niet, krijg geen geluid. Met een gewone cd erin en ik de 3.5mm jack plug eraf haal, er een speaker aan hang, hoor ik wel zachtjes geluid. Dus er komt wel degelijk geluid door die 2 pinnen, maar hij accepteert het geluid van de mp3 speler niet.

Iemand tips, zin om mee te denken?

---RAWE CEEK!!!---

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
waarschijnlijk moet er meer gebeuren dan alleen analoge audio erop. het zou ook zomaar zijn dat je wat andere kanalen moet gebruiken. misschien wat digitaal spul om 'aan te geven' dat er muziek uit komt.

iets wat je misschien kan proberen:

maak die pin 17 en 19 eens los van de connector zodat hij alleen vast zit aan je mp3. stop er dan een cd in en laat die afspelen. Het apparaat 'denkt' dan dat er gewoon een cd afspelen (of eigenlijk gebeurt dat ook). alleen de analoge audio komt niet bij de eindversterker omdat je de pinnen los hebt gemaakt. Terwijl die cd draait zet je op die 2 pinnen je mp3 aan.

als het goed is zou de eventuele logica nu goed aangestuurd worden door de cd speler, maar komt de input stiekem van je mp3.

dat zou dan moeten werken.

edit:
als dat werkt zou je aan het meten kunnen slaan op die pinnen.
eerst meten wat ze allen aangeven als de cd uit staat en dan wat ze geven als de cd aan staat.
daar is uit af te leiden wat voor signalen je allemaal moet aanbieden om je 'aux' werkend te krijgen.
later is er wel een schakelingetje te maken dat deze signalen voor je regelt. dan kun je bijvoorbeeld met een schakelaartje je aux ingang selecteren

[ Voor 21% gewijzigd door timberleek op 24-11-2011 18:29 ]

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Zo'n FM transmitter is waardeloos, geen mooi signaal. En te makkelijk, wil juist wat te hobbyen hebben.

@Timberleek, meten terwijl hij aan staat wordt wat lastig, kan niet bij de stekker als de cd speler aangesloten zit. Ander idee,.....

Als ik nu de eindversterker zoek, en dan er vlak voor een signaal bij plug? Dat zou in principe ook moeten kunnen, alleen is dat te vinden?

---RAWE CEEK!!!---

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05:09

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Een fm-transmitter haalt het inderdaad niet bij een goede mp3-cd of zelfs nette tape.

Je probeert nu geluid over een printplaat te laten lopen, zonder dat er versterking plaatsvindt. Het signaal van je jack-kabel is veel te zwak om te horen op je autospeakers. Wellicht hoor je (heel flauwtjes...) geluid van je jackkabel als je het volume erg hoog draait.

edit; voor de versterker is mogelijk door waarschijnlijk op de twee audiolijntjes rechtstreeks vanaf de cd-drive in te pluggen. Houdt wel rekening met het feit, dat een CD-out een continu (1 volume) signaal geeft dat pas intern versterkt/aangepast wordt door de tuner/versterker van je radio.

Sluit je dus je jack-kabel daarop aan, dan mag het volume vervolgens niet te hoog op die kabel zijn i.v.m. opblazen/beschadigen van je versterker.

[ Voor 38% gewijzigd door Michael Knight op 24-11-2011 20:01 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• timberleek
NoFearCreations schreef op donderdag 24 november 2011 @ 19:49:
@Timberleek, meten terwijl hij aan staat wordt wat lastig, kan niet bij de stekker als de cd speler aangesloten zit. Ander idee,.....
ok meten word lastig, maar als je viavia de audio input wel naar buiten kan krijgen kun je de rest wel testen.
laat gewoon cd spelen terwijl je je mp3 input laat geven. dat zou moeten werken.

maar als je op pagina 13 kijkt zie ik dat er een aux mogelijkheid is, en een audio bus voor bijvoorbeeld een cd wisselaar. Heb jij een van deze opties? dat zou je dan ook kunnen gebruiken.

Voor de eindamp.
de eindversterker is een IC. volgens pagina 45 een tda7560 of TA8268AH

Maar ik zit even verder te zoeken voor de cd speler.
maar het zit ingewikkelder in elkaar.
het signaal komt uit een digital signal processor (daarna begin het analoge deel pas), dan gaat hij nog door een volume control IC (tda7406T) naar een stel opamps en dan naar de eindamp.

als je het signaal zelf wilt insturen moet je dit eigenlijk voor de volume control doen aangezien deze alles zal afregelen en hier wordt het links en rechts ook omgezet naar de 4 kanalen.

De reden dat hij geen geluid zal geven als je het bij die controller probeert te injecteren is omdat alle signalen tegelijk bij de volume control terecht komen. die zal ook nog een signaal krijgen om tussen de signalen te kiezen.

stond de source ingesteld op cd toen je het testte? misschien is dat genoeg. anders zul je het hem eerst moeten laten geloven dat er ook daadwerkelijk een cd in zit... of zelf gaan babbelen met die controller... maar dat is misschien wat te hoog gegrepen.

anders kun je proberen om na de volume control je audio te injecteren, maar hoe je volume dan uitkomt weet ik niet zeker. zo te zien komt er uit die volume control ook gewoon line signaal, dan hou je hetzelfde over.
de volumeregeling moet dan gedaan worden met de mp3 speler zelf.

overigens haal je dan echt elke mogelijkheid uit de radio, dan kun je bijna beter een losse amp erin leggen met je mp3 eraan, of een andere radio fixen

[ Voor 3% gewijzigd door timberleek op 24-11-2011 21:38 ]

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:00
wat kost een radio met aux tegenwoordig ... 25 euro ... come on

tweaken is leuk maarre ...

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-10 18:49
Heeft die autoradio geen aansluiting voor een wisselaar?

• Avar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-10 15:22
timberleek schreef op donderdag 24 november 2011 @ 21:26:
maar als je op pagina 13 kijkt zie ik dat er een aux mogelijkheid is, en een audio bus voor bijvoorbeeld een cd wisselaar. Heb jij een van deze opties? dat zou je dan ook kunnen gebruiken.
Dat lijkt me inderdaad de makkelijkste oplossing :)

• timberleek
ja lijkt mij ook. maar gezien de vraag van de TS vermoed ik dat de aux niet aanwezig is (of hij moet het over het hoofd hebben gezien).

die andere is er misschien wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Er is wel een soort van Aux aanwezig, maar dat is een Unilink van Sony. Die werkt dus alleen als hij een speciaal gecodeerd signaal krijgt, van dus bijvoorbeeld een wisselaar, of de XA-300 module. Zo'n module kost momenteel $99,-, dus niet interessant. Dat signaal is ook vrijwel niet te faken. Ga als ik zo thuis ben de radio er weer bij pakken, en maar is aan het meten.

@MaChOmIdGeT:

Ik heb een prima radio in me auto zitten, met aux-in. Zoals ik al aangaf is dit een knutselproject, en wil ik het niet volgens de makkelijkste weg doen. En dit kan erg handige info zijn, zijn meerdere mensen met een oudere radio, die daar graag een mp3 speler of iets dergelijks aan willen hangen.

-edit-
Ik blijf nu een beetje steken op IC309 op pagina 43. De onderste rij, pin 4&5 vanaf de linkerzijde lijkt mij de speaker links achter, de enigste waar ik momenteel een speaker op heb zitten. Maar moet het nog verder ien te vinden, want moet niet per speaker een signaal willen, maar voor alle 4 tegelijk. De volume control kan ik zo nog niet ontdekken. Ik weet dat het IC305 is, moet hoe moet ik daar aan gaan meten?

[ Voor 23% gewijzigd door NoFearCreations op 25-11-2011 13:26 ]

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:45

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het signaal is wel te faken.....

http://gnunilink.sourceforge.net/

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Jah dat had ik ook gevonden, maar ik kan niet programmeren, en heb ook de spullen er niet voor.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:45

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ook hier op het forum is daar wat over terug te vinden,

GNUnilink: SONY autoradio communicatie met Laptop

Als je eenmaal de sourcecode hebt wil vast wel een tweaker het chippie even branden.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-10 15:22
Het audio signaal van de CD speler gaat via CN401 pin 17 en 19 (blz. 46) naar pin 42 en 43 van de volume regelaar IC-305 (blz. 45) en dan via 4 signalen (pin 25-28, links en rechts front en rear) naar de eindversterker (IC-309 pin 11-14). Wil je via de CD ingang een signaal aanbieden dan moet je er uiteraard wel voor zorgen dat de radio in CD stand staat.
Kan je daar wat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Lees het nu pas, ga er vanavond is even naar kijken. Hoop dat ik met mijn simpele soldeerbout er iets op kan zetten.

---RAWE CEEK!!!---

Pagina: 1