32 of 64bit Windows 7 na cpu upgrade?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• WietKop
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-07-2020
Hallo, ik weet niet zo goed in welk forum dit hoort gezien het eigenlijk over software en hardware tegelijk gaat

Mijn pa heeft 2, 3 jaar geleden een goedkope laptop gekocht in de Mediamarkt, een Belinea C1541, daarin zat een Celeron 530M 1.73ghz, 512mb ram en een sis chipset. Natuurlijk ging die laptop ubertraag, om die redenen heb ik er gisteren een Core 2 Duo 2.2ghz (T6600) met 2GB DDR2 ram ingestoken.

Tot mijn eigen verbazing werkte dit en ondersteunde de laptop plots ook 64bit, ookal is de chipset van SIS en redelijk gedateerd.

Maar nu vraag ik me eigenlijk af, wat is het snelste? Windows 7 x86 of x64 (voor deze configuratie, dus oude en nieuwe hardware mengen)? Standaard stond er XP 32bit op

Harde schijf is trouwens nog zo'n oude IDE van 5400RPM, merk je een verschil als 64bit op een niet sata schijf staat?

Thanks!

[ Voor 3% gewijzigd door WietKop op 24-11-2011 15:41 ]

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06 21:56
Een echt groot snelheidsverschil ga je niet merken. het 64-bit besturingssysteem is eigenlijk capabeler om om te gaan met grotere werkgeheugens (4gb of meer) aangezien je hier 'maar' 2gb in hebt zitten, maakt het niet zo veel uit.

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-06 13:23
Djampire schreef op donderdag 24 november 2011 @ 15:42:
Een echt groot snelheidsverschil ga je niet merken. het 64-bit besturingssysteem is eigenlijk capabeler om om te gaan met grotere werkgeheugens (4gb of meer) aangezien je hier 'maar' 2gb in hebt zitten, maakt het niet zo veel uit.
niet mee eens.. nieuwe CPU's gaan in lagacy modus wat daadwerkelijk wel iets trager is dan de x64 versie van een OS.. Ja uhh of dit merkbaar is. Moet je bekijken met bench marks.. Maar in RL zal je niet zo snel er iets van merken.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Anoniem: 428891

WietKop schreef op donderdag 24 november 2011 @ 15:39:
Hallo, ik weet niet zo goed in welk forum dit hoort gezien het eigenlijk over software en hardware tegelijk gaat

Mijn pa heeft 2, 3 jaar geleden een goedkope laptop gekocht in de Mediamarkt, een Belinea C1541, daarin zat een Celeron 530M 1.73ghz, 512mb ram en een sis chipset. Natuurlijk ging die laptop ubertraag, om die redenen heb ik er gisteren een Core 2 Duo 2.2ghz (T6600) met 2GB DDR2 ram ingestoken.

Tot mijn eigen verbazing werkte dit en ondersteunde de laptop plots ook 64bit, ookal is de chipset van SIS en redelijk gedateerd.

Maar nu vraag ik me eigenlijk af, wat is het snelste? Windows 7 x86 of x64 (voor deze configuratie, dus oude en nieuwe hardware mengen)? Standaard stond er XP 32bit op

Harde schijf is trouwens nog zo'n oude IDE van 5400RPM, merk je een verschil als 64bit op een niet sata schijf staat?

Thanks!
ik zou er of meer geheugen bij prikken of het bij 32bit houden,met 2gb zal 32bit wel ok draaien,maar 64 bit zal veel gaan laden vanaf de hdd.Als je naar 64bit gaat is 4gb toch wel belangrijk om de voordelen te hebben van het 64 bit systeem,liefst nog meer,maar met 4gb werkt het prima.

Dat is tenminste mijn ervaring met een 64 bit besturingssysteem

• WietKop
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-07-2020
Meer geheugen kan niet, het is zo'n goedkoop ding met maar 1 ram slot..

Dus moraal van het verhaal, 32 bit installeren?

Bedankt

Anoniem: 385882

Doe maar 32 misschien heb je minder compatibility problemen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gewoon 32b installeren is dan net zo handig. De voornaamste reden om 64b te kiezen is 4GB+ geheugen support. De reden om nog voor 32b te gaan is dat 16b applicaties dan nog werken. Als beide niet echt boeiend zijn, dan maakt het weinig uit. Dan zou ik gewoon kijken voor welk OS je he tmakkelijkst aan drivers aan komen.
Pagina: 1