Asus K8N "CPU FAN ERROR"

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Fasterinside
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-08 22:56
Het volgende probleem speelt zich voor op een van de werkstations hier;

Een asus K8N moederbord geeft sinds kort een "CPU FAN ERROR. PRESS F1 TO CONTINUE" foutmelding. Er zit geen standaard koeler op, maar ik heb een andere koeler geprobeerd, en deze geeft hetzelfde resultaat.

In de BIOS is de optie om deze melding te ignoren aan- en uitgezet, zonder resultaat. De hardwaremonitor geeft N/A aan bij de CPU Fan. De fan is schoongemaakt en werkt naar behoren. Zoals verteld, een ander werkende Fan heeft geen resultaat.

Op F1 drukken heeft geen zin, dat doet 'ie niet. Getest met USB en PS2 toetsenbord. Hij boot dus niet meer.

Iemand suggesties?

[ Voor 9% gewijzigd door Fasterinside op 24-11-2011 15:44 ]

Creating my own hero.

Verwijderd

Je kan ook de algemene F1 errors skippen, kan je dat doen?

En wat gebeurt er als je de cpukoeler op een andere PWM of de CHASSIS aansluiting aansluit? Dit in combinatie met F1 error skippen/ignoren. Je zal op deze manier wel handmatig een snelheid met Qfan moeten instellen

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2011 15:56 ]

• Fasterinside
Nee, dit lukt niet . Dit heb ik ook uitgeschakeld in de BIOS.

EDIT: Hij komt dan niet verder als het Bootmenu. De PC blijft hier op hangen. Geen piepjes of de F1 melding.

[ Voor 47% gewijzigd door Fasterinside op 24-11-2011 15:55 ]

Creating my own hero.

Verwijderd

Ik zou persoonlijk eerst eens het cmos batterijtje eruithalen, bios updaten en kijken wat hij geeft. Als hij nog steeds fouten geeft dan moet je eens één per één alle onderdelen afkoppelen totdat de fout stopt

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:53

TommieW

Numa numa.

Zoals WietKop al aangeeft, een BIOS update proberen. Zo heb ik ook problemen met de fan van mijn 1005P opgelost.
Beter niet via Windows updaten maar het BIOS update tooltje downloaden en met FreeDOS o.i.d. opstarten en vervolgens de BIOS update uitvoeren.

Veel succes!

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Kan je de CPU fan in het bios instellen op ignore?

[ Voor 7% gewijzigd door Speedy-J op 24-11-2011 17:59 ]

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als hij nu inderdaad niet meer boot, dan kun je eens een hotflash overwegen om 't ding weer aan de praat te krijgen. Of het zin heeft weet ik niet, ik heb al talloze Asusborden tegen de muur gehangen, vanwege dit soort issues, die ik nooit opgelost heb gekregen.

Verwijderd

Als fan beneden de 900rpm dropt gaat MB problemen geven. Probeer eens een fan met minimale rpm van 900 tot 1500-3000.

• Fasterinside
Heb net de CMOS batterij eruit gehaald. Dan geeft hij een CMOS error die ik kan accepteren dmv de F2 toets. Dan boot hij wel door. Daarna heb ik de PC uitgezet, batterij er in gedaan en de PC weer opgestart om weer de CPU fan error te krijgen.

Ik ga eens even zoeken of ik die bios kan flashen. Tips om dit te doen zonder Windows?

Creating my own hero.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Booten vanaf USBstick, floppy, CD oid. Flashen doe je 't best nooit vanuit Windows.

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:53

TommieW

Numa numa.

Wat is het exacte typenummer van de laptop?

Asus heeft een tooltje voor het flashen in DOS. Even een bootable FreeDOS USB stick maken. Op die USB het tooltje zetten met het bestand wat je wil flashen.

Dit heeft bij mij gewerkt. :)

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Verwijderd

Asus Update in windows werkt net zo goed als in DOS...

En het was toch een mobo?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2011 17:41 ]

• Fasterinside
Heb nu opgestart zonder de CMOS batterij, en de batterij tijdens de boot weer terug gestopt. Nu ga ik met de Asus Tool de bios updaten. Ben benieuwd.

Creating my own hero.

Verwijderd

De batterij tijdens de boot terug gestopt? Jah je moet niet verbaasd zijn dat je computer dan raar doet. Dit mag je nooit doen

Verwijderd

Heeft het gewerkt? Je reset best een bios door het batterijtje eruit te halen, de powerkabel eruit te trekken en paar keer op je aan knop te duwen. Steek na een paar minuten de batterij er terug in en kijk wat hij zegt.
De cpukoeler aansluiten op de chassis fan is ook een oplossing... + disable/skip f1 warnings

• Fasterinside
Alles geprobeerd, maar het lijkt erop dat de aansluiting gewoon defect is. Helaas. Heb nu de battery eruit gehaald. Dit werkt wel, alleen moet er op F2 gedrukt worden en wordt de system date/time gereset. Jammer dan.

Bedankt voor het meedenken!

Creating my own hero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Heb je nog garantie op je laptop/mobo? In dat geval er zeker mee teruggaan. Zoiets vervangen ze bij Asus heel snel, alleen het transport is gruwelijk traag...>.>
Pagina: 1