Mx. Alba schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 14:05:
De genocide in Rwanda is voor een veel groter deel aan het Westen te wijten dan mijn voorganger denkt. De Hutu's en Tutsi's zijn ooit door Westerlingen uitgevonden door de bevolking van Rwanda op te delen aan de hand van de breedte van hun neus: had je een brede neus, dan was je een Hutu, had je een smalle neus, dan was je een Tutsi. Door de kolonisten werden de Hutu's gebruikt voor de landbouw, en de Tutsi's vooral voor taken in en om het huis; zij vonden die smalle neuzen gewoon mooier en hadden die dus liever om zich heen in huis dan Hutu's... Tutsi's werden dus ook gebruikt als knechten en slavendrijvers en kregen zo het idee dat zij beter waren dan Hutu's en van het een kwam het ander...
Van de Belgische strapatsen ben ik me bewust, maar ik zie die niet als directe aanleiding voor massamoord. "We" hebben in grote delen van Afrika de lokale bevolking op grond van arbitraire criteria in door ons bedachte stammen ingedeeld. Soms (zoals in Zuid Afrika) gaven we ze zelfs aparte arbitraire thuislanden. Dat leidt echter
niet automatisch tot massamoord.
Die is tenminste deels veroorzaakt door het feit dat ze in Rwanda een van de
hoogste bevolkingsdichtheden ter wereld hebben in een economie gebaseerd op landbouw. Doordat land zelf een schaars goed was (en nog steeds is) zijn er daar sowieso veel spanningen. Zodoende is in de gebieden
zonder Tutsi's ongeveer een even groot deel van de bevolking vermoord als in de gebieden met Tutsi's. Dat lijkt me een goede aanwijzing voor het feit dat het moorden zeker niet alleen om ethnische indeling van mensen draaide.
De beste oplossing hier zou imo een verplichte 2-kind-politiek zijn, maar dat mag niet van de kerk.
Planck schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 14:24:
[...]
5,9 miljard dollar uitgesmeerd over heel Azië (in totaal toen ong 1,4 miljard mensen) in 8 jaar. Ondertussen heeft Afrika alleen al in 2009
28 miljard aan ontwikkelingshulp gekregen (in totaal nu ong 1 miljard mensen). Ook inclusief
inflatie is dat al veel meer, namelijk ruim zes keer zoveel.
Ah, maar dat was niet je vorige punt, dat was:
Mijn reactie daarop was dat dat niet zonder hulp gebeurde. De schaal van die hulp vergeleken met wat Afrika ontvangt is inderdaad interessant. Echter, volgens mij redeneer je veel te kort door de bocht, want "korte tijd" is zeker in het geval van India en China op zijn zachtst gezegd overdreven.
Dat is natuurlijk een beetje subjectief. Wat is lang? Ik vind het voor de meeste landen in Afrika eigenlijk nogal kort geleden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Decolonization_of_Africaen zijn Europa en Azië na bijvoorbeeld de gruwelen van de tweede wereld oorlog ook gewoon doorgegaan.
"Gewoon doorgegaan?" Ten eerste was er de Marshallhulp. Ten tweede hadden de meeste Europese landen een heel groot voordeel tegenover Afrikaanse landen, namelijk het onderwijsniveau van de bevolking.
Ten derde zijn een groot aantal landen in Europa en Azie helemaal niet "gewoon doorgegaan". De levensstandaard in bijv. het oostblok was tot voor kort zeker niet om over naar huis te schrijven (het democratisch gehalte ook niet). Landen als China, Birma, Indonesie, etc. zijn pas in de jaren '80 grote economische groei gaan realiseren en de levensstandaard in sommige landen (Birma, Cambodia, Indonesie) is ook niet echt ideaal.
Ik wil 'ons' gedrag daarbij verder niet goedpraten, maar toch heb ik tot een bepaalde mate wel het gevoel dat ze het zichzelf aandoen en hun invloed op hun eigen grondstoffen eigenlijk amper gebruiken.
Ik wil ons gedrag deels wel goedpraten

. Ik denk namelijk niet dat we ons er uberhaupt van bewust zijn dat we met onze dagelijkse routines er deels debet aan zijn dat de bestaande situatie gecontinueerd wordt.
Echter: "invloed op grondstoffen gebruiken" is nogal naief gesteld. De Opec probeert dat al decennia en ze zijn er eigenlijk geen moer mee opgeschoten. Pas de laatste paar jaren worden hun strategieen vatbaarder omdat ze nu "ons" (het westen) en China tegen elkaar uit kunnen spelen.
De machthebbers lijken zich liever tijdelijk te verrijken ten koste van de rest van de bevolking zonder structureel te veranderen. Dat is wat generaliserend en geldt niet voor alle gebieden.. en misschien heb ik er iets te weinig zicht op, maar dat is het gevoel dat ik krijg bij wat er gebeurt.
Dat is zeker waar, helaas ook in de landen waar het het beste gaat. Een land dat vaak als voorbeeld opgevoerd wordt voor de rest van het continent is Botswana. Daar lijken de machthebbers de rijkdom beter te verdelen dan in veel andere landen. Echter, een land waar al drie generaties lang de president dezelfde achternaam (Khama, de huidige heet Seretse) draagt en waar mensen op mysterieuze wijze
verdwijnen lijkt mij eigenlijk geen voorbeeldstaat, hoe charmant ze ook in de Ladies no. 1 detective agency afgebeeld wordt.
Het probleem is dat corruptie onderdeel is van de menselijke natuur (bouwfraude; enron anyone?

). "Wij", het westen maken daar gebruik van en helpen het daardoor voortbestaan. Nu in de actualiteit bijv. Libie, waar wij lange tijd
Khaddaffi zeer actief hielpen in het zadel te blijven.
Westerse bedrijven hebben in arme landen vaak veel macht en gaan soms letterlijk over lijken. Ons eigen
Shell bijvoorbeeld lijkt actief gewapend conflict te stimuleren om haar oliewinning veilig te stellen.
Ook westerse bedrijven die niet actief een rol spelen in het stimuleren van gewapend budget hebben vaak geen schone handen. Veel bedrijven plannen corruptie. Ze hebben gewoon een budget voor omkoping van Afrikaanse leiders. Hier in Zuid Afrika is er nu een groot onderzoek aan de gang naar de aanschaf van legermaterieel. Het blijkt dat daar grote bedragen door Westerse bedrijven aan ANC'ers betaald zijn. Onderzoek naar die zaken gaat lastig en is hier in het verleden dwarsgeboomd. Interessanter is dat onderzoek in het Verenigd Koninkrijk naar een Brits bedrijf dat duidelijk bij de corruptie betrokken was door
Blair is stopgezet. Tenslotte is het fijner om geld te verdienen dan eerlijk te zijn
De nieuwe grote speler, China, heeft zelfs nog minder scrupules qua handel dan wij. Die leveren zonder problemen wapens aan regimes die bezig zijn aan een genocide in ruil voor olie, zoals in
Sudan, maar ook in andere niet superstabiele
landen. Zelfs in arme landen als Zambia, waar arbeid goedkoop is schenden Chinese bedrijven structureel de rechten van arbeiders, soms zelfs worden mijnwerkers door chinese managers
neergeschoten als ze over arbeidsomstandigheden protesteren. Dat schept niet echt een goed klimaat voor economische ontwikkeling.
Concluderend: "Wij" het westen zijn medeplichtig aan veel corruptie (maar China maakt het nog bonter). Vaak gebruiken bedrijven (en landen) argumenten in de trant van "als wij het niet doen, dan doet de concurrent het wel". Het probleem daarmee is dat als iedereen zo denkt ze in een vicieuze cirkel blijft.
Vandaar dat het hebben van grondstoffen vaak een "curse" is in plaats van een zegen
http://en.wikipedia.org/wiki/Resource_curse. Bedenk daarbij dat wij in het westen niet altijd immuun zijn voor die curse. Nederland krijgt zelfs een apart kopje
http://en.wikipedia.org/wiki/Resource_curse#Dutch_disease.
La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France