Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Toepassing git op server/client project met devserver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sindskort werk ik aan een aan een project waarbij we code testen op een development vps. Het project bevat Node.js, AS3. PHP en JS code. Er zijn een aantal bestanden waar meerdere mensen tegelijk aan werken. Omdat we aanpassingen testen op de development webserver, is het onhandig om bij elke aanpassing de repo van git te clonen naar onze testserver (lijkt me).

Aangezien zowel ik als het andere teamlid geen ervaring hebben met git, leek het mij handig om om advies te vragen op t.net. Wat is een goede aanpak van de situatie? Het hoeft niet per sé met git, alleen is dat volgens mij de enige degelijke tool. Ik vraag niet hoe git werkt, daar is google voor, maar ik ben op zoek naar de juiste aanpak/setup.

PS Ik weet niet of de titel en het subforum gepast zijn.

• JaWi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 21:57

JaWi

maak het maar stuk hoor...

Wat probeer je te bereiken? Als ontwikkelaar je code te testen op een centrale server (soort van staging area voor ontwikkeling) voordat deze naar de productie server gaat, of moeten anderen de door jullie opgeleverde code gaat testen (soort van acceptatie/integratie testing).

In het eerste geval is het wellicht handig git te gebruiken, zodat je altijd de laatste (unstable) code kunt testen. Overigens clone je een git-repo maar een keer, daarna pull je de wijzigingen van een andere repo naar deze repo. Maar wellicht is het handiger om af te spreken met je collega's om een nightly of een daily release te maken en die te deployen of de test-server, zodat niet iedereen er meteen last van heeft als iemand anders wat minder correcte code commit.

Mocht je helemaal "wild" willen gaan hierin, dan zou je eigenlijk een OTAP straat in moeten richten, maar da's even afhankelijk van je resources en hoe diep je (baas zijn) zakken zijn ;)

Statistics are like bikinis. What they reveal is suggestive, but what they hide is vital.

Verwijderd

Topicstarter
Wat we proberen te bereiken: De files staan lokaal puur om het te editen en vervolgens naar de development webserver te pushen. Op de development server staat dan de laatste versie van de code. Vervolgens, als het een geheel 'stable' te noemen is, kunnnen we het pushen naar een echte server. (eens in de zoveel tijd). Voorlopig is het nog een pre-alpha versie. Het duurt nog wel even voordat we een werkend geheel hebben.

Misschien is het vanuit een git standpunt beter om lokaal te testen, en als de aanpassingen klaar zijn, te pushen naar de server. Het probleem is echter dat we Node.js (+ plugins) hebben draaien op de vps. Het is dus niet echt lokaal te testen. De hele client is afhankelijk van die nodejs server en de mysql database.

• JaWi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 21:57

JaWi

maak het maar stuk hoor...

Sowieso zou ik je aanraden om lokaal een zo compleet mogelijke installatie van je software te hebben; lokaal een Node.js en een MySQL databaseje draaien zal je niet de kop kosten qua resources... Je hebt dan het grote voordeel dat je altijd onafhankelijk van je collega's kunt ontwikkelen en testen.

Git is een VCS, geen tool voor OTAP-achtige workflows. Je zult zelf een OTAP-achtige workflow met je collega's af moeten spreken. Dat kan heel eenvoudig zijn, als jullie nog in de beginstadia van jullie ontwikkeling zijn. Bijvoorbeeld: elke nacht een build maken en die naar de centrale test omgeving deployen. Er zijn genoeg tools die je daarin kunnen helpen.

Wellicht dat je ook eens kunt kijken naar Continuous Integration...

Statistics are like bikinis. What they reveal is suggestive, but what they hide is vital.

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:23
Wat meer info over git-flow, waarschijnlijk handig in jouw situatie.
Pagina: 1