Hoe haal ik meer uit m'n draadloos netwerk?

Pagina: 1
Acties:

• xs4me
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-02 22:17
Ik ben sinds kort verhuist en wil ideaal gezien een wireless netwerk opzetten om m'n media te streamen, ook BluRay.
Nu is vooral dat laatste nogal een uitdaging. Gek genoeg zeggen de stats dat het kan, maar in de praktijk is 't me nog niet gelukt. Dus ik ben benieuwd wat ik moet veranderen om dit te verbeteren.

Huidige situatie:
- TP-Link TL-WR1043ND router (300Mb/s wireless) beneden.
- Synology DS1511+ NAS wired op router (1m)
- Dune Smart D1 op de 2e verdieping, kamer erboven, welke alleen wired aansluiting support. Dus moet uitgebreid worden met een USB wireless adapter.

Nu heb ik wat tests gedaan vanaf m'n PC die in dezelfde kamer staat als m'n Dune. Ik maak hierbij gebruik van een Sitecom 300N Wireless USB adapter. Met WirelessMon wordt aangegeven:
Bandwidth: 162 Mb/s
Signaal sterkte: -49 dBm / 51%

Streaming ging een film van +- 20 Mb/s nog goed, maar 30Mb/s gaat mis (haperen, zowel geluid als beeld).
Wat dus een beetje tegenstrijdig is met de statistieken die ik voorgeschoteld krijg. Of is dat echt een dropout en buffer issue? Er ken mensen die wel in staat zijn om BR draadloos te streamen. Gelukkige combo?
Als ik iets kopieer naar m'n NAS bijv. haal ik niet meer dan +- 5.5 MB/s gemiddeld.

Nu zat ik even op Hardware.info te kijken en daar zag ik routers met een veel grotere doorvoersnelheid (WAN -> LAN):
http://nl.hardware.info/p...oducts[]=87872&specId=914

Nu vraag ik me af, zou een snellere router, met evt. meer bereik dit oplossen?
Of zit de bottleneck sowieso in de USB adapter?
De snelste die ik kan vinden op Tweakers.net is 450Mb/s. pricewatch: Belkin USB Adapter Play N750 (F9L1103AZ)
Dus daar is niet direct heel veel winst mee te behalen vermoed ik?

Zijn er netwerk kenners hier die me een beetje wegwijs kunnen maken in hoe ik dit verder kan optimaliseren?

Alvast bedankt.

• leonwin7
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-02 09:00
je kan waarschijnlijk het meeste uit 802.11 N halen je haalt daar ook de grootste afstand mee, uit deze standaard haal je waarschijnlijk het meeste draadloos. en als je dan ook nog alles op 5Ghz kan zetten dan kom je al een heel eind.

[ Voor 9% gewijzigd door leonwin7 op 24-11-2011 12:59 ]

• xs4me
Ik heb nu N op 2.4 Ghz. Zou 5Ghz de problemen oplossen? Ik betwijfel alleen of de Dune dit ondersteunt. (slikt niet elke USB adapter)

Zijn er nog goede netwerk tooltjes die ik eventueel kan proberen?

• xs4me
Dus met het volgende zou ik er meer uit moeten kunnen halen:

pricewatch: Netgear WNDR4000 (N750) Wireless Dual Band Gigabit Router
pricewatch: Belkin USB Adapter Play N750 (F9L1103AZ)
Beiden hebben 5Ghz ondersteuning. De Netgear heeft hele goede gemeten Wan -> Lan throughput (904Mbit/s). Over de Belkin kan ik echter geen extra informatie vinden. Dus weinig te zeggen over de prestaties.

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-02 22:06
xs4me schreef op donderdag 24 november 2011 @ 12:55:

- Dune Smart D1 op de 2e verdieping, kamer erboven, welke alleen wired aansluiting support. Dus moet uitgebreid worden met een USB wireless adapter.
Waar staan je router en nas beneden? Meterkast? Lopen er geen lege buizen naar de 2e verdieping waar je een LAN kabel door heen kan trekken?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:53

D4NG3R

kiwi

:)

leonwin7 schreef op donderdag 24 november 2011 @ 12:59:
je kan waarschijnlijk het meeste uit 802.11 N halen je haalt daar ook de grootste afstand mee, uit deze standaard haal je waarschijnlijk het meeste draadloos. en als je dan ook nog alles op 5Ghz kan zetten dan kom je al een heel eind.
5Ghz heeft een veel kortere reikwijdte als 2.4Ghz dus dit valt eigelijk al af.

5.5MB (Megabyte) zou voldoende moeten zijn voor een BR film (De standaard houd afaik 40Mbit aan en dat is gelijk aan 5MB)

Als jij de laptop/computer even bedraad aansluit op de router, heb je dan nogsteeds haperingen in de stream? Zo ja ligt het niet aan je wifi netwerk maar aan wat anders ;) .

Als je de mogelijkheid ervoor hebt zou ik inderdaad bedraad doen zoals Neefdave al aangeeft. Dit is gewoon veel prettiger en levert veel minder van dit soort problemen op.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• xs4me
Aan de kabel kan inderdaad ook (dan gaat 't inderdaad goed, zo had ik het voorheen). Maar ik ben gewoon benieuwd of 't draadloos mogelijk is. Zie 't als een leuk projectje :) Ik woon in een oud (monumentaal) pand. Dus even een gaatje boren zit er helaas niet in. Er lopen wel wat kabels door de plafonds enzo, maar daar krijg ik 't nooit doorheen zonder de boel af te breken. Dus dan moet ik echt buitenlangs over de trap e.d.

Net nog even een test gedaan met Lan Speed Test tool. 2000MB file verstuurd van PC -> NAS:
Writing: 94.9299120 Mbps
Reading: 70.9287280 Mbps

Dus dat zou toch genoeg moeten zijn voor streamen van BR. Al is het apart dat reading lager is dan writing? Is het dan gewoon een kwestie van dropouts in 't signaal icm te kleine buffer?

Wellicht dat de Dune met de Sigma Chipset er sowieso beter mee omgaat dan m'n PC bij afspelen video. Dus dat eerst gewoon eens proberen. Moet alleen de hele boel hier nog opzetten. Zal later eens een test op de Dune doen met m'n PC wifi usb adapter (als die geaccepteerd wordt, de Dune slikt ze niet allemaal).

[ Voor 28% gewijzigd door xs4me op 24-11-2011 13:58 ]

• WoC
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

WoC

xs4me schreef op donderdag 24 november 2011 @ 12:55:
-> LAN):
[...]
Nu vraag ik me af, zou een snellere router, met evt. meer bereik dit oplossen?
Het heeft in ieder geval niets met WAN-LAN doorvoer te maken. Je streamt de BR vanaf je NAS (LAN) naar je Dune/PC (LAN).
Bereik van het wifi deel van de router kan er wel mee te maken hebben, maar jouw TP link staat als erg goed aangeschreven.
Of zit de bottleneck sowieso in de USB adapter?
De kwaliteit van sommige Sitecom producten is nogal bagger, geen idee of dat hier ook speelt. Heb je toevallig een ander stickje om te proberen?
xs4me schreef op donderdag 24 november 2011 @ 13:51:
[...]
Net nog even een test gedaan met Lan Speed Test tool. 2000MB file verstuurd van PC -> NAS:
Writing: 94.9299120 Mbps
Reading: 70.9287280 Mbps

Dus dat zou toch genoeg moeten zijn voor streamen van BR. Al is het apart dat reading lager is dan writing? Is het dan gewoon een kwestie van dropouts in 't signaal icm te kleine buffer?
[...]
Dat zou genoeg snelheid moeten zijn, maar zoals je zelf al opmerkt, het moet wel een stabiele verbinding zijn (vandaar de adviezen om het met een kabel te doen). Wireless is nogal gevoelig voor invloeden van buitenaf en kan daarom wat pieken en dalen bevatten.

Doe trouwens ook eens een test andersom: een flinke file van je NAS naar je PC trekken. Immers, een BR streamen gaat ook van NAS naar PC/Dune...
Pagina: 1