Ik geef juist aan dat die verklaring in het artikel geen juiste technische verklaring is.
Ik zie niet in wat het letterlijk herhalen van die "verklaring" dan voor zin heeft.
Schermen met termen als Nyquist klinkt misschien heel leuk, maar het heeft geen enkele relevantie met de sluitertijd. Het is een losse set kreten die geen enkel verband met elkaar hebben.
Of de sluiter wel of niet volledig geopend is heeft bv geen enkele relatie met bewegingsonscherpte. Ik kan me zelfs niet voorstellen hoe iemand ooit op het idee kan komen dat het wel enige invloed zou hebben.
Ik snap nog wel hoe iemand in de waan kan zijn dat de frequentie en sluitertijd rechtstreeks aan elkaar gekoppeld zijn, maar daarvan heb ik al aangegeven waarom dat niet waar is.
En in plaats van te kijken naar wat een VR/IS unit kan meten is het wellicht veel beter om te kijken naar wat ze kunnen corrigeren? Want daar gaat het immers om.
Die 1000Hz levert toevallig met de verkeerde theorie een leuke sluitertijd op. Maar wat wil Thom met de gegevens van Canon doen? Uit de Canon Lens Works III over de werking van de IS unit:
The IS lens group is driven directly by a moving coil. It is
small, light, and highly responsive with excellent control. It
can handle a wide frequency range (approx. 0.5 Hz to 20 Hz).
Ik neem niet aan dat ie nu wil beweren dat je de IS uit moet zetten bij sluitertijden boven de 1/20s?
Iemand die een leuke berekening wil verzinnen om dan tot een geloofwaardige sluitertijd te komen ;-)
[
Voor 75% gewijzigd door
mjtdevries op 24-11-2011 19:00
]