Ik heb een aanbod gekregen van een nieuwe werkgever, en ben nu aan het puzzelen of de details van het contract en de arbeidsvoorwaarden me aanstaan. Iets wat me in het bijzonder opviel, was een beding dat mij zou verbieden met anderen te praten over mijn arbeidsvoorwaarden. Dat vond ik een nogal vreemd beding, en toen ik om uitleg hierover vroeg, kreeg ik niet meer terug dan dat zij niet willen dat collega's het onderling of met anderen hebben over hun arbeidsvoorwaarden.
Ik denk dat ze willen voorkomen dat collega's onderling hun salarissen gaan vergelijken, maar ik vind het vreemd om dit in een contract te zetten. Het is in Nederland niet zo gebruikelijk om je salaris te bediscussieren, maar het verbieden gaat nog wel een stap verder. Het lijkt mij dat het aan mij is om te beslissen of ik het daar met iemand over wil hebben of niet.
Ik vraag me af: zijn dit soort bedingen normaal in de ICT? Welk doel dient het? Is het uberhaupt afdwingbaar?
Edit: voor de goede orde, ik heb het dus niet over het geheimhouden van bedrijfs-gegevens ofzo. Dat ligt voor de hand.
Ik denk dat ze willen voorkomen dat collega's onderling hun salarissen gaan vergelijken, maar ik vind het vreemd om dit in een contract te zetten. Het is in Nederland niet zo gebruikelijk om je salaris te bediscussieren, maar het verbieden gaat nog wel een stap verder. Het lijkt mij dat het aan mij is om te beslissen of ik het daar met iemand over wil hebben of niet.
Ik vraag me af: zijn dit soort bedingen normaal in de ICT? Welk doel dient het? Is het uberhaupt afdwingbaar?
Edit: voor de goede orde, ik heb het dus niet over het geheimhouden van bedrijfs-gegevens ofzo. Dat ligt voor de hand.
[ Voor 6% gewijzigd door ATS op 24-11-2011 10:22 . Reden: kleine verduidelijking ]
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant