[USB] Kan USB stick niet bootable maken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Hemmen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-02 19:33
Ik heb een Kingston USB stick van 4 GB en deze wil ik graag bootable maken met DOS 7.1. >:)

Nu heb ik diverse programma's gebruikt waaronder HP USB Disk Storage Format Tool, DOS-ON-USB en MakeBootable.

Tevens heb ik FAT16 en FAT32 geprobeerd. Ook verschillende PC's en USB poorten. Het heeft echter allemaal geen effect }:O . Hij formatteert de schijf en zet de bootfiles erop maar vervolgens boot hij niet. DOS 7.1 zou tevens FAT32 compatible zijn.

Bij mijn eigen merkloze USB stick (16 GB) doet hij het wel. 8)7

Is er bij iemand iets bekend over de oorzaak van dit probleem en over een mogelijke oplossing?

Alvast bedankt! 8)

Verwijderd

is het niet zo dat je een bootable image van je DOS 7.1 moet maken en deze dan eventueel kunt laden op usb stick?
als het lukt met je merkloze USB stick, ergens is er USB kloon of copy waarmee je image van USB stick kunt maken en dit kan kopieren/resizen op een andere usb stick. naam ontgaat me op dit ogenblik.

• Hemmen
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2011 @ 09:43:
is het niet zo dat je een bootable image van je DOS 7.1 moet maken en deze dan eventueel kunt laden op usb stick?
als het lukt met je merkloze USB stick, ergens is er USB kloon of copy waarmee je image van USB stick kunt maken en dit kan kopieren/resizen op een andere usb stick. naam ontgaat me op dit ogenblik.
Dat geldt voornamelijk voor CD-ROM images. Niet voor USB dacht ik.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hemmen schreef op donderdag 24 november 2011 @ 09:19:
Ik heb een Kingston USB stick van 4 GB en deze wil ik graag bootable maken met DOS 7.1. >:)

Nu heb ik diverse programma's gebruikt waaronder HP USB Disk Storage Format Tool, DOS-ON-USB en MakeBootable.

Tevens heb ik FAT16 en FAT32 geprobeerd. Ook verschillende PC's en USB poorten. Het heeft echter allemaal geen effect }:O . Hij formatteert de schijf en zet de bootfiles erop maar vervolgens boot hij niet. DOS 7.1 zou tevens FAT32 compatible zijn.

Bij mijn eigen merkloze USB stick (16 GB) doet hij het wel. 8)7

Is er bij iemand iets bekend over de oorzaak van dit probleem en over een mogelijke oplossing?

Alvast bedankt! 8)
Niet alle USB-sticks zijn geschikt om van op te starten. Ik heb bijv. met YUMI een multi-bootstick gemaakt, met een SanDisk Cruzer Blade werkt dat niet (fout tijdens boot), met een SanDisk Cruzer Micro juist weer wel. Heb vooralsnog geen oorzaak hiervan kunnen vinden.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Hemmen
Raven schreef op donderdag 24 november 2011 @ 10:32:
[...]

Niet alle USB-sticks zijn geschikt om van op te starten. Ik heb bijv. met YUMI een multi-bootstick gemaakt, met een SanDisk Cruzer Blade werkt dat niet (fout tijdens boot), met een SanDisk Cruzer Micro juist weer wel. Heb vooralsnog geen oorzaak hiervan kunnen vinden.
Op de site van Kingston is hier helaas ook niet over te vinden.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Het is niet iets dat fabrikanten vermelden, dat wordt dus gewoon Googlen naar mensen die het al hebben geprobeerd en kijken welke stick hij/zij gebruikt hebben.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Hemmen schreef op donderdag 24 november 2011 @ 10:28:
[...]Dat geldt voornamelijk voor CD-ROM images. Niet voor USB dacht ik.
image = afbeelding, je maakt een afbeelding van de sectoren/geheugenblokken of het nu van een floppy,cd-rom, usb geheugen stick, ... is, USB Image Tool <- klik
@Raven
mogelijke oorzaak: bios instellingen. Bios opstarten met de USB stick in USB slot en deze dan selecteren om mee op te starten. Moederborden msi, intel werken soms zo en onthouden welke USB stick je gebruikt om mee op te starten.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2011 11:43 ]

• Hemmen
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2011 @ 11:34:
[...]

image = afbeelding, je maakt een afbeelding van de sectoren/geheugenblokken of het nu van een floppy,cd-rom, usb geheugen stick, ... is, USB Image Tool <- klik
@Raven
mogelijke oorzaak: bios instellingen. Bios opstarten met de USB stick in USB slot en deze dan selecteren om mee op te starten. Moederborden msi, intel werken soms zo en onthouden welke USB stick je gebruikt om mee op te starten.
Ik zal eens gaan proberen ;)

• Hemmen
[...]

@Raven
Heb getest maar dat programma maakt een image van 16GB (Dus ook van alle free space). Dat is niet handig... De enige USB stick die ik wel aan de praat krijg is 16GB en die het niet doen zijn 4GB....

• Hemmen
[...]

@Raven
Zowel Dell als HP systemen booten niet van de USB stick. Ook niet als ik deze via het boot menu selecteer.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Raven
Booten via F8/F10/F12/wathettegenwoordigookis of bootvolgorde aanpassen maakte niks uit, het enige dat hielp was een ander type stick.

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 24-11-2011 12:32 ]

Oscar Wilde

Verwijderd

Hemmen schreef op donderdag 24 november 2011 @ 11:52:
[...]
Heb getest maar dat programma maakt een image van 16GB (Dus ook van alle free space). Dat is niet handig... De enige USB stick die ik wel aan de praat krijg is 16GB en die het niet doen zijn 4GB....
http://www.alexpage.de/usb-image-tool/faq/
The image file is slightly larger than the flash drive. Can I restore it anyway?
partitie wijzigen van 16 GB naar grote van de te gebruiken stick 4 GB (parted of zo)
16 GB met 4 GB maken naar jouw wens (bootable dos 7.1)
image maken van die partitie
image op 4 GB stick plaatsen en uitproberen

als in de bios de usb stick met naam te voorschijn komt kan je deze dan selecteren in boot volgorde wijzigen en eventueel dan op de huidige opstart schijf te klikken in dat onderdeel van de bios (afhankelijk van moederbord/bios maker)

Verwijderd

Raven schreef op donderdag 24 november 2011 @ 12:21:
[...]

Booten via F8/F10/F12/wathettegenwoordigookis of bootvolgorde aanpassen maakte niks uit, het enige dat hielp was een ander type stick.
niet bootoptie
opstarten met usb stick -> bios setup: als de usb stick met naam aanwezig is in bios setup: bootvolgorde
USB -> CD -> HD. In USB komt die naam dan ook terug bvb: USB2.0

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat zei ik al ;) : "bootvolgorde aanpassen maakte niks uit".
Daarmee bedoel ik dus USB als eerste, HDD/CD als 2e en 3e instellen in de BIOS.

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 24-11-2011 13:56 ]

Oscar Wilde

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Heb hier een kingston 8gb datatraveler (fat) met naast data ook the ultimate bootdisk erop, werkt perfect. Het tooltje om de boel bootable te maken (ubcd2usb/syslinux) werkt echter alleen met adminatrator-rechten, toevallig vista/windows 7 gebruikt? :p

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@hierboven:
"Bij mijn eigen merkloze USB stick (16 GB) doet hij het wel. 8)7 "

Dat sluit dat volgens mij wel uit, in mijn geval ook, andere stick (onder XP met YUMI) werkte namelijk wel.

[ Voor 35% gewijzigd door Raven op 24-11-2011 14:00 ]

Oscar Wilde

• pedorus
  • Niet online
Er staat niet bij hoe die 16gb stick gemaakt is. Als daar windows xp gebruikt is, of de delen waarvoor je administrator-rechten nodig hebt al goed stonden, lijkt het me geen valide test... :p

Het lijkt me in ieder geval vrij sterk dat de 8gb variant het wel doet, en de 4 gb niet, hoewel kingston natuurlijk vast ook meerdere subtypes heeft.
Raven schreef op donderdag 24 november 2011 @ 10:32:
[...]

Tsja, een Blade is gewoon bootable te maken, ze zijn zelfs zo te koop: http://www.ebay.com/itm/S...tu-Bootable-/300526933803

Verwijderd

Raven schreef op donderdag 24 november 2011 @ 13:56:
Dat zei ik al ;) : "bootvolgorde aanpassen maakte niks uit".
Daarmee bedoel ik dus USB als eerste, HDD/CD als 2e en 3e instellen in de BIOS.
niet de boot volgorde, boot voorkeur/override waar je ook 2de HD als boot kan kiezen, in sommige bios setup kan je de usb stick zelf kiezen als boot. Dan is er ook nog soms een setting waar usb boot niet wordt toegestaan.
De USB classificatie van de stick zelf kan ook verhinderen dat hij er op boot, bvb als hij niet als usb schijf staat aangegeven, ...

• Hemmen
pedorus schreef op donderdag 24 november 2011 @ 14:10:
Er staat niet bij hoe die 16gb stick gemaakt is. Als daar windows xp gebruikt is, of de delen waarvoor je administrator-rechten nodig hebt al goed stonden, lijkt het me geen valide test... :p

Het lijkt me in ieder geval vrij sterk dat de 8gb variant het wel doet, en de 4 gb niet, hoewel kingston natuurlijk vast ook meerdere subtypes heeft.

[...]

Tsja, een Blade is gewoon bootable te maken, ze zijn zelfs zo te koop: http://www.ebay.com/itm/S...tu-Bootable-/300526933803
Beide sticks gemaakt onder Windows XP op dezelfde machine met DOS-ON-USB met Administrator rechten. Ook het maken van een image van de ene die wel werkt en overzetten naar de ander heeft geen effect.... :(

• pedorus
  • Niet online
Wat ideeën:
  • Werkt ubcd2usb van ultimate boot disk wel?
  • Werkt het wel in virtualbox? Gebruik deze tuturial. Bijkomend voordeel is dat je even in computer management kijkt; staat daar fat32, healthy en active; zijn er geen meerdere partities of andere vaagheden zoals cd-drives met "handige beveiligingssoftware"?
  • Om welke usb-stick gaat het precies? Er zijn er nogal wat...
  • Wat kost een usb-stick die het wel doet eigenlijk? ;)

• sjococo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-06 17:11
Niet iedere machine kan met iedere formattering overweg. Zo lukt het met een MSI S270 / MS-1013 kaptop pas te booten van een 4 GB stick van Icidu (is PRAM controller net als Kingston) en Adata C906 als deze stickies als een floppy geformatteerd worden. Als HDD geformatteerd worden deze stickies niet herkend...

Met Bootice van http://www.ipauly.com lukte me dat. Beetje zoeken op die site...

Direkte link: http://www.ipauly.com/bootice/bootice_0.9.rar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmen
Het is uiteindelijk gelukt op dezelfde manier alleen dan via een andere PC! Bedankt voor de tips!
Pagina: 1