Herinrichten bedrijfsnetwerk (Glasvezel, VoIP)

Pagina: 1
Acties:

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Een bedrijf waar ik tijdens mijn vorige stage het netwerk opnieuw heb ingericht wil nu overstappen naar glasvezel (aansluiting is opgeleverd) en ook gebruik gaan maken van VoIP. Het is een bedrijf dat veel met relatief grote bestanden werkt en deze ook met grote regelmaat per internet verstuurt (mail, HTTP download). Daarnaast is er een narrowcasting systeem aanwezig waar externe computers mee verbinden via een agent software om van de server op locatie nieuwe data op te halen (afbeeldingen, kleine films, content delivery schema).

Momenteel hebben ze nog de ADSL verbinding actief met een TP-Link TL-WR1043ND als router. De switches zijn twee standaard consumentenswitches met 16x1Gbit poorten. Het narrowcastingsysteem draait op Windows Server 2008 en alle data wordt momenteel opgeslagen op een Synology DS410.

Bijna alle medewerkers werken op Apple producten (iMac's en MacBook Pro) en deze worden gewoon los geïnstalleerd en hebben losse accounts per systeem. Er is niet direct behoefte dit aan te passen aangezien deze machines nu prima werken en ze er geen omkijken naar hebben.

Nu is de wens er om het netwerk te herzien met de komst van glasvezel. Er zal niet direct veel ingrijpend veranderen maar wel is de wens er om te upgraden naar een andere router, eentje die meer gericht is op kleine bedrijven mbt support en functionaliteit. De wens is er om in de toekomst ook over te stappen naar VOIP en de mogelijkheid tot VPN zou zeker welkom zijn.

De huidige switches voldoen qua snelheid, het limiet is bij dataoverdrachten eerder de NAS dan de switches. Echter met komst van VoIP zou PoE welkom zijn en is QoS ook handig indien er veel dataverkeer plaats vind. Deze switches vervangen zal geen probleem zijn, dat is gewoon een kwestie van specs en prijs vergelijken een keuze maken.

De nieuwe router is echter wel wat lastiger. Momenteel zitten we te kijken naar een nieuwe Draytek router icm VoIP ondersteuning. Draytek heeft een goede reputatie en bied leuke producten aan die voldoen aan de eisen die we stellen.

Waar ik nu tegen aan loop is de VoIP ondersteuning in dit verhaal. Voor zover ik heb begrepen bieden veel routers standaard de mogelijkheid tot VoIP. Zo is het met de Draytek 3300V+ mogelijk om VoIP modules aan te sluiten maar de VoIP modules zijn allemaal gericht op analoge telefoons. Hebben deze producten dan ook de mogelijkheden ingebouwd van een IP-PBX?
Ik zie dat er ook weer aparte VoIP producten zijn met IP-PBX zoals de 3510 die als aparte IP-PBX verkocht worden. Deze producten hebben echter ook allemaal weer dezelfde mogelijkheden als hun routers. Zaken zoals VPN, QoS, dual WAN,... zit allemaal in deze producten.
Kortom, wat is het verschil tussen een router met VoIP functionaliteit en een VoIP IP-PBX met router functionaliteit? Of is het grote verschil dat een router met VoIP functionaliteit geen IP-PBX ingebouwd heeft maar vertrouwt op een aparte PBX?

Daarnaast zijn er natuurlijk ook andere bedrijven zoals Cisco die vergelijkbare producten leveren, bieden deze direct een meerwaarde boven Draytek?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

QoS is leuk maar zonder ent to end QoS is de waarde al een stuk minder. Jij kan wel mooi verkeer voorrang geven als het richting internet gaat maar doet je ISP dat ook als het van internet jouw kant op gaat. Het kan dan veel makkelijker zijn om een (niet oversubscribed) internetlijn te nemen voor voip en een link voor bulk data.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Dus dan een systeem nemen met dual WAN functionaliteit en dan alle VoIP telefoons in een apart VLAN stoppen en die VLAN via de huidige ADSL verbinding te laten lopen? En dan alle data via de glasvezelaansluiting?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

yep wel kijken of die ADSL lijn de goede specs heeft met name overboeking is onhandig.

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Er zijn bedrijven die internetverbindingen aanbieden, met een fixed vlan met qos voor VOIP, Ook kunnen sommige bedrijven een gestapelde verbinding leveren waarbij er afhankelijk van de wensen van de klant een 2de virtuele verbinding speciaal voor VOIP wordt gestapeld.

Dit kun je dan in je netwerk doorzetten.

@Miepermans, leer lezen.

Watvoor VOIP systeem wil je gaan gebruiken ?

Mocht je zelf iets willen gaan bouwen, Kijk dan vooral naar PIAF, PBX In A Flash. Dit is snel op te zetten en kan overweg met Vlan's voor voip, Qos en andere veelgebruikte technieken.

Excuses ik las even over een klein gedeelte heen, Sommige hardphones kun je ook gewoon over internet gebruiken, Dit levert echter wel wat uitdagingen op.

Misschien is het interresant om hiervoor een losse telefonieserver neer te zetten. Als je dit ook een redelijke optie vind, kijk dan eens naar doorgestreepte oplossing

[ Voor 24% gewijzigd door Miepermans op 24-11-2011 09:48 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Het huidige abonnement houd volgens mij geen rekening met VoIP, daar zal ik morgen even uitgebreid naar kijken want dan hebben we een kleine meeting.

Ook het te gebruiken VoIP systeem is nog niet bekend of onderzocht, het is vooral een kwestie van het in de zeer nabije toekomst in willen voeren. Ik wil in ieder geval de mogelijkheden onderzoeken zodat de kosten weergegeven kunnen worden.

Zelfbouw zal het niet snel worden, daarom dat ik ook naar zulke geïntegreerde apparaten kijk. Het is een bedrijf met max 20 man en die willen vooral betrouwbaarheid en stabiliteit en niet zelf onderhoud moeten plegen, die kennis is er niet. Het moet echt in een appliance vorm of geïntegreerd in bijvoorbeeld de router zodat er gewoon een enkel aanspreekpunt voor support is en wanneer het niet werkt omdat er iets mis is dat ding vervangen kan worden door de leverancier.

Ze hadden hiervoor een soort zelfbouw oplossing van iemand die opensource software bij elkaar harkte en dit ging verkopen aan klanten met support contracten, dat beviel niet.

Het netwerk zelf opzetten is voor mij het probleem niet, VoIP ben ik echter vrij nieuw mee. De huidige analoge centrale voldoet aan de eisen dus ik weet nog niet wat de specifieke beweging voor VoIP is, dat zal ik ook morgen achterhalen.

[ Voor 34% gewijzigd door Tsurany op 24-11-2011 09:53 ]

Pagina: 1