Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:28

mvh

State Governor

Topicstarter
Naar aanleiding van het commentaar dat ik kreeg op een aantal landschapsfoto's die ik een tijdje geleden heb geplaatst (deblaauwn in "[Verzamel] Landschappen deel 2") wil/ga ik proberen meer aandacht te besteden aan het nabewerken van mijn foto's. Tot dan was dit beperkt tot wat optimaliseren in RAW (ACR, Photoshop CS4), eigenlijk zonder Photoshop zelf te gebruiken.

De eerste foto's die ik onder handen neem zijn de foto's die ik zelf als bureaublad-achtergrond gebruik.

Een van de dingen die je vaak hoort (in het algemeen) is dat de lucht 'wel wat dramatischer had gekund'. Volgens mij kan dat vaak ook wel geregeld worden, in ieder geval als je een regelmatig gevormde achtergrond met harde lijnen hebt. Ik loop echter tegen een probleem aan als er bomen op de achtergrond staan. Sta me toe dit te illustreren: ik heb deze foto in april gemaakt, met ND-filter. Het origineel is onbewerkt behoudens een reductie van de color fringe.

1
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7032/6391391425_1fbbb0bb18_z.jpg
Original by Maarten van Heek, on Flickr

2 - De eerste globale bewerking:
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7032/6391391867_b8c5a6c333_z.jpg
Initial adjustment by Maarten van Heek, on Flickr

Wat ik heb gedaan is een kleurcorrectie (met 'levels'), want volgens mij is het origineel te rood. Verder is hij wat verscherpt (USM), en voorzien van wat extra contrast (met 'curves'). Dit kan natuurlijk door zo'n laag te maken en dan een contrast-preset te gebruiken maar ik verschuif zelf graag de punten die de lijn bepalen.
Hier is de lucht nog vrijwel onveranderd. Daarom heb ik voor de lucht een nieuwe 'curves' laag aangemaakt, met een masker dat alleen de lucht open laat. Hier moet ik deze S-curve heel erg verschuiven naar rechts voordat er enig effect is, natuurlijk omdat de lucht alleen een stuk rechts in het histogram beslaat:

3
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7147/6391392299_87941bc7e6_z.jpg
Sky improvement by Maarten van Heek, on Flickr

Ik denk dat het al ergens op begint te lijken. Nu is het jammer dat ik eerder begonnen was met de bewerking waardoor ik niet goed meer weet wat ik precies aan het doen was toen ik ermee stopte. Hoe het ook zij, ik kan de lucht niet verder 'verbeteren' vanwege de bomen op de achtergrond. Hier een overdreven versie om te laten zien wat ik bedoel:

4
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7027/6391392803_67493f0a38_z.jpg
Overly dramatic sky by Maarten van Heek, on Flickr

Voor het masker heb ik zowat alle selectiegereedschappen gebruikt. De overgang bij de gebouwen is niet zo moeilijk, dat is gewoon een harde overgang van zwart naar wit (in het masker). Voor de bomen is het niet zo eenvoudig, omdat deze niet scherp gedefinieerd zijn. Bij de eerste luchtbewerking is dat niet zo'n probleem, daar is de boom met o.a. de magic wand zo goed mogelijk geselecteerd waarna de overgang met een Gaussian blur (over 10 pixels geloof ik) minder scherp is gemaakt. Alleen, dit werkt niet als de lucht sterker wordt bewerkt, want dan vallen de takjes net op de rand van het masker weer achter de lucht en (zoals je ziet) krijgt de boom links een donkere rand.

Behalve dat staat er nog een boom verder op de achtergrond, ongeveer boven de 'v' in de handtekening, dus links van het Nefit-pand. Ik weet niet of dat hier zichtbaar is, maar op groter formaat lijkt het wel een lichtbron, omdat deze nét iets minder grijs is dan de originele lucht...

Betekent dit nu gewoon dat als er zo'n boom op de foto staat, dat een extreme lucht niet mogelijk is als hij niet al in de foto zit? Of kan iemand gebaseerd op één van de vier foto's hierboven een betere workflow adviseren?

De donkere rand in foto 4, rechts, kan ik wel wegshoppen door bijvoorbeeld een circulaire gradiënt van zwart naar transparant toe te voegen aan het masker. Zoiets heb ik ook met een lineaire gradiënt bij de bomen links geprobeerd, maar dan krijg ik ofwel een scherpe overgang van bewerkte naar onbewerkte lucht, of een overgang die zo geleidelijk is dat alleen uiterst rechts nog wat van de bewerking overblijft ;(

Ik heb ze een CC-licentie gegeven, dus als het goed is zijn ze van Flickr te downloaden.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:30
Ik zou in ieder geval ook op de kleuren letten. Het is nu vooral paars, donkerblauw en zwart. Dat is niet iets wat ik dramatisch vind en zeker niet natuurlijk.

Onderstaand zijn natuurlijk tegenlichtfoto's waardoor je dat probleem wat minder hebt. Maar dit vind ik dan vooral dramatisch. Beide zijn alleen met Lightroom gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-Jj5xnpooZmY/Tk_itMN3wbI/AAAAAAAAC_I/WwinNCaQunQ/s640/Italie%2525CC%2525882011-4381.jpg

of

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-56rZMPnwIQ8/Tk_YsgokseI/AAAAAAAAC_I/2xBDxUY6AaU/s640/Italie%2525CC%2525882011-4107.jpg

• mvh

mvh

State Governor

Topicstarter
Aan de kleur van de lucht heb ik nog niets gedaan. Het is wel een zonsopkomst/vroege ochtend, en zelf vind ik het niet heel lelijk, maar het gaat me vooral om de overgang van een sterker aangezette lucht naar een achtergrond die niet uit een harde lijn bestaat.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:05

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ik zie bij je tekst een hoop termen, maar ik mis de 'Feather' van de selectie. Hierbij kom ik meestal een heel eind.

Is te vinden onder de optie knop 'Refine edge'.

Voorts verlaag ik bij luchten eigenlijk bijna altijd 'Exposure' om deze donkerder te maken; scheelt nogal wat werk ten opzichte van de curves.

ben overigens wel benieuwd waarom die donkere vlek rechts tevoorschijn komt :o

[ Voor 11% gewijzigd door Polariteit op 24-11-2011 11:03 ]

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:23

Sabbi

je denkt aan mij.

Om de lucht 'dramatischer' mooi donkerblauw tegen de wolken af te laten steken zou ik een polarisatiefilter op de lens zetten, dat geeft betere resultaten dan in post-processing imho:

Afbeeldingslocatie: http://leadinglinesphotography.net/wp-content/uploads/2010/08/image-3-540x390.jpg

Als je dit effect in Photoshop na wilt maken zou ik niet proberen alle stukjes lucht bij de boomtakken donker te maken maar gewoon vanaf een bepaalde afstand het geleidelijk af laten lopen (idd met feather). Je krijgt dan dus dat de lucht tussen de takken nog steeds erg licht is en er een soort van halo van lichtere lucht om je boom/voorgrond heen valt, maar dat is niet zo erg want 1) in het echt is ook de lucht bij de horizon lichter, zie foto hierboven, en 2) je voorgrond springt erdoor wat meer naar voren.

Het donkerder maken zou ik dmv wat minder Exposure en wat meer Saturation doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sabbi op 24-11-2011 11:23 ]

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

deels met sabbi eens wat betreft pola filter. Krijg je idd een goed effect mee. Dit ebreik je echter niet indien er geen of erg weinig zonlicht is. dan heeft een pola namelijk bijna geen effect.

• Vis
  • Nu online

Vis

Ik doe het altijd met de functie: Verloop, in photoshop.
Werkt perfect, hoewel oefening baart kunst

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

die ken ik nog niet... is die vergelijkbaar met de verloopfunctie in Lightroom?

Waar zit die ergens in photoshop?

• Vis
  • Nu online

Vis

Hier een korte tutorial... zelf gebruik ik het niet zo als in dit filmpje uitgelegd, maar om je een idee te geven..

[YouTube: http://youtu.be/lybLWqSY9mY]

Ik doe namelijk de gebouwen/bomen nadat ik een verloop geplaatst heb 'uitvegen'/gummen' d.m.v. in een snelmasker te werken.

Edit: komt een beetje op het zelfde neer wat hij op het eind doet... maar volgens mij is dit ook een oudere photoshop... ik gebruik CS5.5

[ Voor 19% gewijzigd door Vis op 24-11-2011 11:44 ]

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:23

Sabbi

je denkt aan mij.

marceltuit schreef op donderdag 24 november 2011 @ 11:28:
deels met sabbi eens wat betreft pola filter. Krijg je idd een goed effect mee. Dit ebreik je echter niet indien er geen of erg weinig zonlicht is. dan heeft een pola namelijk bijna geen effect.
Een polariser blijft gewoon werken met een volledig bewolkte lucht, je krijgt dan wat meer 'definitie' licht/donker-verloop in je wolken. Zelfs 'snachts werkt het nog, maar in de praktijk niet echt handig omdat je al snel twee stops licht kwijtraakt (om nog maar te zwijgen van het feit dat je bijna niets meer door je zoeker ziet)

Leuk om te doen, in het schemer-donker naar buiten, statief mee, pola erop, en je krijgt superdiepe kleuren, Velvia is er niets bij :)

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

hmm dan heb jij een ander soort pola dan ik. Die van mij (B&W) doet het toch echt niet bij bewolkt weer 8)

• Markofnikoff
  • Laatst online: 15:57

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Nee heeft ie niet ;) Misschien denk je (Sabbi) dat het werkt, maar de natuurkunde zegt toch echt dat het niet mogelijk is. Het is zelfs zo dat als je met de zon in de rug (of tegen de zon in) fotografeert, er geen effect te zien zal zijn, althans geen effect wat wordt veroorzaakt door gepolariseerd licht. Om licht te polariseren moet het van één bron komen (de zon dus) als er wolken zijn werken die als een soort softbox en is er dus geen directe reflectie van het zonlicht op je object. Ofwel om te polariseren moet er rechtstreeks zonlicht zijn en je moet een enigszins optimale hoek te opzichte van de zon innemen.

OT: Het ligt misschien aan mij, maar is de foto die je als voorbeeld gebruikt niet gewoon zwaar ongeschikt om de lucht 'dramatischer' te maken? Ik bedoel, er zit al niet al te veel contrast in de lucht, en het ziet er niet naar uit dat je de lucht echt hebt overbelicht, dus ik denk dat er niet veel extra detail uit te halen valt. Anyway de nabewerking die je hebt gedaan is vind ik gewoon lelijk (sorry). De kleuren kloppen niet, het is niet consistent, het is gewoon overduidelijk photoshopwerk. Ik denk dat je eerst een lucht moet hebben die zich wat meer leent voor dat gene wat je probeert te bereiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Markofnikoff op 24-11-2011 14:31 ]

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

• ATOR
  • Niet online
Je kunt niet uit elke lucht drama persen, het moet al wel aanwezig zijn. De lucht in je foto is te flets om wat van te maken.

Wil je toch extreme aanpassingen of bv de lucht vervangen door een dramatische luchtfoto dan zul je het masker met de hand perfect moeten maken. Geen enkele tool die dat meteen goed doet. Bij die boom links is dat veel werk.
Je moet er op letten dat de overgangen in je masker scherp en vloeiend zijn waar de overgangen in de foto scherp en vloeiend zijn. Scherp bij de fabrieksschoorsteen en vloeiend bij de vage wapperende vlag op de boot.

Als je de curves adjustment layer op lumination blend mode zet veranderen de kleuren van je lucht niet.

• mvh

mvh

State Governor

Topicstarter
Mooi, een boel commentaar om door te nemen.
@marceltuit: ik heb het even snel geprobeerd, en inderdaad lijkt feathering goed te werken.

Ik ben er ook nog niet achter wat de donkere vlek veroorzaakt. Het kan met vignettering te maken hebben, want hij is op 24 mm gemaakt met een 24-105L, maar niet op fullframe. Ik denk dat ik gewoon teveel informatie weggooi in die hoek :)

@Sabbi: ik ken het polarisatiefilter, maar dat is achteraf wat moeilijk toe te passen. Over de bewolking: ik denk niet dat Sabbi bedoelt dat hij nog werkt als de lucht één grijze massa is, maar als er een paar wolken in beeld zijn. Dan werkt het perfect.

@Markofnikoff: bedoel je alleen de lucht of ook de bewerking van de rest? Dat de kleuren niet kloppen wil ik wel geloven, maar ik ben benieuwd wat je 'niet consistent' noemt. Ik was nog wel van plan naar de toning te kijken, maar zover was ik nog niet gekomen :).

Misschien heb je wel gelijk dat de lucht niet beter kán worden, net als ATOR zegt.

Edit: met 'luminosity' in plaats van de normale modus wordt het grijzer, ik weet niet of dat mooier is :)

[ Voor 5% gewijzigd door mvh op 24-11-2011 17:37 ]

• Markofnikoff
  • Laatst online: 15:57

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Ik heb het puur over de lucht, als ik naar je 'dramatische' lucht bewerking kijk dan is de rechter kant paars/blauw , bijna een vignetting achtig effect. Om dramatische luchten te krijgen hoef je trouwens lang niet altijd te photoshoppen.
Deze komt op wat kleuren-sliders-slingeren na zo uit de camera (geen belichting ed. de foto heeft geen PS gezien)
Afbeeldingslocatie: http://farm7.staticflickr.com/6172/6170292732_896d74e25e_z.jpg
Ecrins by Markofnikoff, on Flickr

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:43
Je moet wel sterk opletten dat je lucht niet paars begint te worden.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• mvh

mvh

State Governor

Topicstarter
Dat is inderdaad een mooie lucht. Zojuist heb ik ook in ACR met de kleurensliders gesleept, en nog wat andere dingen geprobeerd, maar een extreme lucht zit er inderdaad niet in.

Over de paarse lucht: ik denk dat dit een neveneffect is van het ND-filter, zoals ik al schreef. Maar daar ging het me niet in de eerste plaats om, het gaat vooral om de overgang van bewerkt naar onbewerkt bij niet-scherpe objecten. Feathering helpt al een heel eind, ik zal eens wat andere foto's onder handen nemen.

Bedankt voor de input!

Verwijderd

Er zijn nog wat technieken om gebruik te maken van de treshold functie. De gebruik je om een accurate selectie van de lucht te maken (hetgeen de oplossing voor je probleem is). Ik vind het zelf teveel werk, maar zoek er eens op op youtube ofzo :)
Pagina: 1