Asus K8U-x herkent geen sata brander

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bullus01
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-06 17:29
Hallo

Ik heb een wat ouder Asus K8U-x moederbord waar 2 sata aansluitingen opzitten. Ik had eerst windows XP erop staan toen werd mijn Liteon drive herkent als een scsi drive maar kon er niks mee doen. Er kwam niet de juist naam te staan. Toen heb ik XP geinstalleerd met een diskette erbij met SATA/Raid controller erop van Asus. Hierna werd mijn drive helemaal niet meer gezien. Wat ik begrijp is dat een raid controller nu net niet is wat ik nodig heb. Met windows 7 geprobeerd, ook hier wordt mijn drive niet herkent.

Wat ik vreemd vind is dat in de Bios v.0604 alleen maar IDE gezien wordt en geen SATA. Gaat het hier al fout?
Moet ik een Bios update doen om SATA mogelijk te maken op mijn pc? Als ik op Asus check naar bios update zie ik enkel van die nutteloze updates bv. Quiet fan etc. Zou er op de achtergrond nog meer geupdate worden?

Groet

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-06 20:52
Het kan nooit kwaad om de bios te updaten. Als in je bios de sata apparaten al niet gedetecteerd worden ligt het iig niet aan Windows.

Vergeet ook niet even de settings naar load safe defaults te doen.

[ Voor 20% gewijzigd door jaapsander op 24-11-2011 14:57 ]

• WietKop
  • Laatst online: 06-07-2020
Ik zou inderdaad zeker eens je BIOS resetten en zorgen dat bij storage configuration de instelling staat op IDE, dus niet RAID of AHCI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bullus01
Hoi,

Ik heb in de bios ergens gevonden dat is SATA kon enablen. Nu krijg ik onder het opstarten ook heel snel te zien press ctrl-a for Raid setup. Ook zie ik port1 sata atapi liteon dvd drive staan.
Als ik in windows 7 kom wordt nog steeds de cdrom drive totaal niet herkent?
Nu zie ik wel dat de audio drivers, drivers voor massaopslag niet geïnstalleerd kunnen worden in windows. Ik neem aan dat ik niet extra drivers nodig zal hebben toch?

Ik denk dat ik nog een keer XP ga instaleren en dan de K8U-X SATA/RAID driver installeer met de diskette en F6 optie tijdens de windows XP installatie.

Voor meer tips hoor ik het graag.

Dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bullus01
Het is gelukt met windows XP. Er zijn namelijk geen Sata moederbord drivers voor windows 7 omdat dit bord al the oud is. In XP met de juiste ASUS drivers wordt mijn drive herkend!

groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 307266

Deze link is misschien wel interessant voor jou als je toch windows 7 wil proberen:

http://windows7forums.com...k-k8-combo-z-drivers.html

Iemand die via een omweg toch windows 7 met bepaalde uli drivers aan de gang kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bullus01
Dat kan ik wel eens proberen. Ik heb namelijk nu een nieuw probleem dat ik mijn brander Liteon 124b niet kan flashen via de ixtreme bin file. Alles gaat goed incl backup etc behalve het flashen gaat direct fout. Niet echt een error erbij. Dit kan misschien wel komen door de windows versie.

Groet
Pagina: 1