Er is zelfs een manier van koelpasta (maar dat is geen pasta maar een soort van vloeibaar metaal) die alleen goed werkt na het nauwkeurig opvolgen van de break-in instructies.
http://indigo-xtreme.com/about.html
Ik heb ooit een wetenschappelijk artikel gelezen dat verklaarde waarom op zilver gebaseerde thermische pasta beter presteert naar een x aantal uren afwisselt op full load en idle. Maar ik kan het zo snel niet meer terug vinden.
Voor meer info zoek maar op GoT naar Artic Silver 5 of AC5.
De meeste overclockers hebben er wel ervaring mee, maar de meningen zijn soms erg verdeeld.
De break-in word niet altijd opgemerkt maar soms ook wel.
Ik heb met mijn laatste 3 intel processoren het in ieder geval 2 keer meegemaakt.
Met een E6600 na ongeveer 2 weken intensief overklokken had ik een graad lager in idle en 2 graden onder load. (kamertemperatuur was gelijk gebleven)
Dat was met een Tuniq tower koeler.
En nu met mijn 975 heb ik het ook meegemaakt.
Je moet de pasta wel optimaal aanbrengen.
De laatste keer dat ik mijn pasta vervangen heb op mijn huidig systeem was in de zomer.
Ik heb toen zeker 4 keer fout gedaan voor ik het goed deed.
Het verschil in temperatuur als je teveel pasta gebruikt is ontzettend. Makkelijk 5 - 10 graden in idle.
Uiteindelijk gewoon exact de aanwijzingen van Noctua opgevolgd met kun pasta.
En na een paar maanden nog eens nieuwe pasta gebruikt, dit keer AC5. De temp met AC5 was in het begin iets hoger en bleef stabiel (na correctie wisselende kamertemperatuur)
Na ongeveer 4 - 5 weken (PC niet echt intensief gebruikt) merkte ik een lichte daling in temps.
Van 40 graden net Noctua koelpasta zat ik nu op 38 graden idle bij AC5 met een kamertemp van rond de 21 graden.
Op full load met hyperthreading scheelde het na twee maanden zelfs 5 graden vergeleken bij de Noctua pasta.
Maar het is voor elk systeem anders.
factoren die meespelen
-kamertemperatuur.
- genoeg inkomende frisse lucht in kamer
- kast open of dicht?
- fans in kast
- type luchtkoeler
-type en batch processor. Bepaalde batches worden minder warm en blijven langer stabiel op lager voltage
- lappen van IHS en/of heatsink
- hyperthreading aan of uit.
- hoe ver clock je over
- lagere voltages of toch maximale stabiele overclock met hogere voltages?
- correct aanbrengen van pasta (best volg je de aanwijzingen van je KOELER op)
- correcte hoeveelheid van pasta.
- etc etc
[
Voor 3% gewijzigd door
Kain_niaK op 24-11-2011 11:15
]