Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• SubenBanDemu
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 19-08-2018
Ik heb even een korte vraag:
Ik wil een koelpasta gaan kopen voor mijn mugen 2 en ik heb gelezen dat cf3 op dit moment de beste is, maar weet iemand of deze pasta een inwerktijd heeft, en zo ja hoelang?
Alvast bedankt!

• Fordox
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 17-07 15:13

Fordox

00101010

ik durf het niet te zeggen van deze koelpasta, maar AS5 en andere zilver gebasseerde koelpasta's hebben een inwerktijd van 3-4 weken. (ik heb elf de nexus tmp-1000). ik denk dat dit ook een beetje standaard is, maar bij zilver gebasseerde merk je het denk ik wel meer dan andere. ik heb deze pasta niet eerder gezien.

maargoed, na wat kijken bij reviews, denk ik dat deze koelpasta bijna geen inwerktijd heeft. om de pasta te benchmarken, nemen ze geen inwerktijd. bij benchmarks smeren ze de koelpasta, koeler erop, systeem booten, stressen en meten, hup volgende. daarom lijkt AS5 een stuk minder goed als de rest. en ik zie deze pasta het wel goed doen als ik de reviews mag geloven hier op tweakers.

*Geschreven door een elektronica student die soms iets teveel nadenkt.

• SubenBanDemu
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 19-08-2018
Bedankt voor de snelle reactie!
Als deze geen inwerktijd heeft ga ik deze aanschaffen, ik las overigens dat de toppasta's nauwelijks van elkaar verschillen qua temperatuur, dus ik ga niet meer verder zoeken.
Hier mag wat mij betreft dus een slotje op.

• Fordox

Fordox

00101010

Meestal is het verschil een graadje of 3. Het is maar wat je veel of weinig noemt. En geen inwerktijd is het denk ik nooit, maar deze pasta doet het wel gelijk goed. Veel plezier ermee, en ik ken ook weer een goeie pasta :)

• Singular1ty
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 17-07 11:56

Singular1ty

Hardware Prutser

Dit is een prima pasta, ik gebruik hem zelf ook. Nóg beter (maar ook duurder, moeilijker te krijgen en soms lastiger in gebruik) zijn bijvoorbeeld Shin Etsu, Tuniq TX-3, Innovation Cooling Diamond 24 en Coollaboratory Liquid Ultra.

Acer V5-573G // i5-4210U // 8GB // GTX850M // 256GB Samsung mSATA // 2TB // Full HD IPS

• Wlie
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 15-07 12:33
Welke koelpasta gebruik je eigenlijk bij subzero koeling of gebruik je daar helemaal geen pasta?

specs

• gumbal696
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 20-02-2018

gumbal696

bla bla bla

quote:
Singular1ty schreef op donderdag 24 november 2011 @ 00:54:
Dit is een prima pasta, ik gebruik hem zelf ook. Nóg beter (maar ook duurder, moeilijker te krijgen en soms lastiger in gebruik) zijn bijvoorbeeld Shin Etsu, Tuniq TX-3, Innovation Cooling Diamond 24 en Coollaboratory Liquid Ultra.
http://skinneelabs.com/2011-tim-results/2/

Verrassende tabel met testresultaten

win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Thierry14
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 05-04-2018
quote:
Wlie schreef op donderdag 24 november 2011 @ 01:00:
Welke koelpasta gebruik je eigenlijk bij subzero koeling of gebruik je daar helemaal geen pasta?
Met subzero gebruik je Artic Céramique,

• Kain_niaK
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 19-07 09:36

Kain_niaK

Beats, Bitcoin & Bijbel

quote:
Fordox schreef op woensdag 23 november 2011 @ 21:56:
ik durf het niet te zeggen van deze koelpasta, maar AS5 en andere zilver gebasseerde koelpasta's hebben een inwerktijd van 3-4 weken. (ik heb elf de nexus tmp-1000). ik denk dat dit ook een beetje standaard is, maar bij zilver gebasseerde merk je het denk ik wel meer dan andere. ik heb deze pasta niet eerder gezien.

maargoed, na wat kijken bij reviews, denk ik dat deze koelpasta bijna geen inwerktijd heeft. om de pasta te benchmarken, nemen ze geen inwerktijd. bij benchmarks smeren ze de koelpasta, koeler erop, systeem booten, stressen en meten, hup volgende. daarom lijkt AS5 een stuk minder goed als de rest. en ik zie deze pasta het wel goed doen als ik de reviews mag geloven hier op tweakers.
Dit vergeten heel er veel tweakers. De inwerktijd.
Ik heb zelf op mijn i7 975 EE op 4,2 Ghz 7/7 24/24 stabiel
AS5 en Noctua NT-H1 geprobeerd. (ok, en heel in het begin in 2009 spul van Tuniq)

Mijn luchtkoeler is een Noctua NH-U12P met 4 regelbare fans erop. (pushpull boven-onder en links rechts, 800 tot 3000 RPM)

En nu het verschil tussen AS5 en Noctua NT-H1

Noctua NT-H1 doet het in de meeste reviews veel beter als Artic Silver 5.
Nu hebben verschillende heatsinks en processoren ook verschillende optimale manieren om je koelpasta erop te smeren.
(IHS en heatsink hebben een degelijke lapping beurt ondergaan)
Teveel is erg slecht, maar te weinig is soms nog slechter.

Smeer je echter AC5 op de optimale manier voor de Noctua koeler (dun lijntje) en je laat een maandje of twee inwerken dan is het verschil een dikke 2 graden in idle bij mij en een dikke 5 graden onder full load op 4,2 Ghz.

Vergeleken met Noctua NT-H1 wint AC5 het altijd als je AC5 de tijd geeft om in te werken.
Ik zweer bij AC5. :)

PS: Ik heb dus eerst Noctua NT-H1 een maand gebruikt (correct aangebracht) en daarna de IHS goed schoongemaakt en terug AC5 aangebracht omdat ik toch vond dat Noctua NT-H1 een beetje tegenviel.
In het begin was AC5 verschrikkelijk maar ik wist uit eerdere ervaringen dat dat spul een erg lange break-in periode kan hebben en dat je er vooral geduld mee moet hebben.
Twee maanden later was het de overduidelijke winnaar. :)

Kain_niaK wijzigde deze reactie 24-11-2011 07:00 (17%)

https://dlive.tv/Kain_niaK

• Murdy
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 07-07 14:52
Inwerktijd bij koelpasta?
Lijkt wel een beetje op kabeltjes,en elfjes bij maanlicht ofzo.
Maar als het dan toch ingewerkt moet worden luister dan naar ummagumma
(pink floyd) met je favoriete media speler.
Mooie zachte passages afgewisseld met snoeihard, geven je proc wisselende temps
zodat het zich goed kan zetten...

Wie niet horen wil moet TV kijken

• Singular1ty
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 17-07 11:56

Singular1ty

Hardware Prutser

quote:
Met subzero gebruik je Artic Céramique,
Of OCZ Freeze als je eraan kunt komen.
quote:
Inwerktijd bij koelpasta?
Lijkt wel een beetje op kabeltjes,en elfjes bij maanlicht ofzo.
Maar als het dan toch ingewerkt moet worden luister dan naar ummagumma
(pink floyd) met je favoriete media speler.
Mooie zachte passages afgewisseld met snoeihard, geven je proc wisselende temps
zodat het zich goed kan zetten...
Zo hé, heb jij niet per ongeluk koelpasta geróókt of iets dergelijks? 8)7

Acer V5-573G // i5-4210U // 8GB // GTX850M // 256GB Samsung mSATA // 2TB // Full HD IPS

• Kain_niaK

Kain_niaK

Beats, Bitcoin & Bijbel

Er is zelfs een manier van koelpasta (maar dat is geen pasta maar een soort van vloeibaar metaal) die alleen goed werkt na het nauwkeurig opvolgen van de break-in instructies.
http://indigo-xtreme.com/about.html

Ik heb ooit een wetenschappelijk artikel gelezen dat verklaarde waarom op zilver gebaseerde thermische pasta beter presteert naar een x aantal uren afwisselt op full load en idle. Maar ik kan het zo snel niet meer terug vinden.

Voor meer info zoek maar op GoT naar Artic Silver 5 of AC5.
De meeste overclockers hebben er wel ervaring mee, maar de meningen zijn soms erg verdeeld.

De break-in word niet altijd opgemerkt maar soms ook wel.
Ik heb met mijn laatste 3 intel processoren het in ieder geval 2 keer meegemaakt.
Met een E6600 na ongeveer 2 weken intensief overklokken had ik een graad lager in idle en 2 graden onder load. (kamertemperatuur was gelijk gebleven)
Dat was met een Tuniq tower koeler.
En nu met mijn 975 heb ik het ook meegemaakt.
Je moet de pasta wel optimaal aanbrengen.
De laatste keer dat ik mijn pasta vervangen heb op mijn huidig systeem was in de zomer.
Ik heb toen zeker 4 keer fout gedaan voor ik het goed deed.
Het verschil in temperatuur als je teveel pasta gebruikt is ontzettend. Makkelijk 5 - 10 graden in idle.
Uiteindelijk gewoon exact de aanwijzingen van Noctua opgevolgd met kun pasta.
En na een paar maanden nog eens nieuwe pasta gebruikt, dit keer AC5. De temp met AC5 was in het begin iets hoger en bleef stabiel (na correctie wisselende kamertemperatuur)
Na ongeveer 4 - 5 weken (PC niet echt intensief gebruikt) merkte ik een lichte daling in temps.
Van 40 graden net Noctua koelpasta zat ik nu op 38 graden idle bij AC5 met een kamertemp van rond de 21 graden.
Op full load met hyperthreading scheelde het na twee maanden zelfs 5 graden vergeleken bij de Noctua pasta.

Maar het is voor elk systeem anders.
factoren die meespelen

-kamertemperatuur.
- genoeg inkomende frisse lucht in kamer
- kast open of dicht?
- fans in kast
- type luchtkoeler
-type en batch processor. Bepaalde batches worden minder warm en blijven langer stabiel op lager voltage
- lappen van IHS en/of heatsink
- hyperthreading aan of uit.
- hoe ver clock je over
- lagere voltages of toch maximale stabiele overclock met hogere voltages?
- correct aanbrengen van pasta (best volg je de aanwijzingen van je KOELER op)
- correcte hoeveelheid van pasta.
- etc etc

Kain_niaK wijzigde deze reactie 24-11-2011 11:15 (3%)

• faust2016
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 17-07 14:28

faust2016

You yes have my shirt

Ik kan je resultaten helaas weinig serieus nemen om een reden die je zelf ook al aangeeft: Kamertemperatuur.
Je kan als je 2 maanden tussen je meetpunten hebt er niet mee wegkomen om de absolute temp te gebruiken. Je moet dan de relatieve temps tov de kamertemperatuur meten.

2 maanden geleden was het op mijn kamer ook makkelijk 5 graden warmer, dus dat zegt al wel genoeg lijkt me :P

• Fordox

Fordox

00101010

Hm als ik die grafiek zie die hier gepost is, begin ik wel erg te twijfelen aan mijn tmp-1000 xD

• Kain_niaK

Kain_niaK

Beats, Bitcoin & Bijbel

quote:
faust2016 schreef op donderdag 24 november 2011 @ 12:10:
Ik kan je resultaten helaas weinig serieus nemen om een reden die je zelf ook al aangeeft: Kamertemperatuur.
Je kan als je 2 maanden tussen je meetpunten hebt er niet mee wegkomen om de absolute temp te gebruiken. Je moet dan de relatieve temps tov de kamertemperatuur meten.

2 maanden geleden was het op mijn kamer ook makkelijk 5 graden warmer, dus dat zegt al wel genoeg lijkt me :P
Wie zegt dat ik absolute temp gebruik?
Ik kijk altijd naar het verschil tov de systeem temperatuur en kamertemperatuur.

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Ok, in dat geval heb ik niets gezegd ;).
Neemt niet weg dat ik het moeilijk vind om te geloven dat er een verschil van ~5 graden kan bestaan tussen twee high-end pasta's..

Ik heb zelf zowel een spuitje NT-H1 als Chillfactor 3 liggen. Eerst een paar keer NT-H1 gebruikt, daarna een keertje CF3. Het verschil in temps was zo klein dat ik het eerder zou toewijzen aan betere/slechtere mounts.

Misschien was de ene net een graadje beter dan de ander, maar uit mijn eigen 'test' zou ik dat niet durven concluderen. Inwerktijd heb ik beide pasta's niet geconstateerd, maar verder ook niet op gelet. Kleine fluctuatie in temperatuur van de CPU schrijf ik voornamelijk toe aan fluctuaties in de kamertemp..

• Imprezzion
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 19-07 19:20

Imprezzion

Ignis Sport & 206CC Tuned!

Ik zweer nog steeds bij m'n 12g spuit AS5. Laat me nooit in de steek, is relatief goedkoop en makkelijk aan te brengen. Temps zijn altijd erg goed dus tsja.. Die TMP-1000 heb ik ook gehad en het is eigenlijk gewoon goedkope meuk. Is stijf, niet makkelijk aan te brengen, verspreid niet mooi en koelt in tegenstelling tot ''high-end'' pasta's werkelijk 4-6 graden minder goed dan m'n AS5.

~ i9 9900K @ 5.025Ghz 1.315v ~ CM ML360R P/P ~ MSI Z390 Ace ~ 16GB Corsair RGB B-Die @ 4020Mhz 16-17-17-28-270-2T ~ MSI Gaming X RTX2080 @ 2085Mhz / 8200Mhz ~ 970 EVO M.2 + 2x 850 EVO 512GB ~ Phanteks Evolv X ~ Seasonic Focus Gold 750w ~

• Fordox

Fordox

00101010

mijn tmp-1000 is nog mooi vloeibaar en spreid juist makkelijk uit. enigste voordeel is dat het redelijk veel is, voior maar 6 euro.

• PhatFish
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 18-07 12:29

PhatFish

and, uhm......Moo

Nadeeltje van de AS5 is dat het spul net lijm is. Je moet in geen geval van plan zijn om vaak het koelblok eraf te halen. Meerdere keren dat ik de proc recht uit de socket trok, of ik nou wel of geen beleid gebruikte...

...

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Ja en een ander nadeel: Het geleidt. NT-H1 en CF3 doen dat daarentegen niet.

• Fordox

Fordox

00101010

quote:
faust2016 schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 18:34:
Ja en een ander nadeel: Het geleidt. NT-H1 en CF3 doen dat daarentegen niet.
alleen een nadeel als je denkt: hoe dikker de laag hoe beter :) maar dan moet je zowiezo geen koelpasta smeren.

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

En wat dacht je ervan als je je pasta op een GPU wil smeren :p?

• Fordox

Fordox

00101010

quote:
faust2016 schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 13:46:
En wat dacht je ervan als je je pasta op een GPU wil smeren :p?
tegenwoordig lijken cpu's en gpu's wel redelijk veel op elkaar qua heatspreaders. dus ik zie het probleem niet

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True