Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanto
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-01-2021
hallo tweakers ik wil mijn comp ugraden dus processor vervangen en mijn geheugen. er zit nu i5.750 in.
en wil er een i7 875k in doen kan ik die zo verwisselen zonder alles opnieuw te moeten installeren ? er komt ook nieuw geheugen in. welke volgorde begin ik mee ? heb al wel backups gemaakt van belangrijke bestanden mijn moederbord in wel geschikt voor de nieuwe processor en geheugen giga p55 ud4 bios f9
gr jan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-09 21:55
Als het goed is hoef je geen problemen te verwachten als je je processor vervangt. Mocht je je moederbord vervangen, dan is het wel een aanrader.

De volgorde: Pc uit, stroomkabel eraf en paar keer op de aan/uit knop drukken. Zorg dat je een anti-statisch armbandje hebt, of dat je je "ontlaadt" aan de kast, anders kun je je pc mollen. Haal dan de latjes geheugen eruit, en ontkoppel je cpu koeler. Haal dan rustig de CPU los, en zet de nieuwe erin. Plaats dan de koeler met nieuwe pasta er weer op. Plaats daarna je geheugen in de goede slots. Dan zou alles goed moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanto
oke bedankt voor de informatie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
En als je toch bezig bent, neem dan gelijk even de moeite je koelblok mooi schoon te maken, en je fan uit te blazen etc. Heb je dat ook gelijk weer gedaan, verlengt de levensduur weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chills
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:42
Indien je een OEM Windows licentie hebt, let er dan wel op dat hij gaat piepen dat je hardware (teveel) gewijzigd is.

• evolution536
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06-2024

evolution536

besh besh

Ik zou ook meteen kijken of er een recentere BIOS update uit is. Als je alles upgrade kun je dat ook het beste doen. Dat wil overigens niet zeggen dat een BIOS update een vereiste is. En zoals luuksnijmegen zegt...ook meteen even de stofzuiger erdoorheen :+

• luuksnijmegen
Zoals ik zeg.... uitspuiten en schoonmaken, NOOIT DE STOFZUIGER!! Dan kun je net zo goed je pc weggooien :P stofzuiger = statische electriciteit, daarmee heb je een kans je pc te mollen!

Dus met perslucht, of (miss ook niet de beste manier, maar heeft nog altijd geholpen) koelblok zonder fan etc gewoon lekker onder de kraan en heel goed drogen. Maar dat is op eigen risico.

SCHONMAKEN = PERLUCHT, GEEN STOFZUIGER!

• webinn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 12:44
let met perslucht wel op dat je niets stuk blaast ;)

• luuksnijmegen
Denk dat je dat minder snel doet dan je pc met een stofzuiger mollen. En als hij CPU wisselt, gaat t blok eraf.... dan heb je weinig kans om iets te mollen als hij de fan even stilhoudt (anders gaat ie draaien, en kan er miss idd iets stuk gaan)

Verwijderd

Chills schreef op woensdag 23 november 2011 @ 23:22:
Indien je een OEM Windows licentie hebt, let er dan wel op dat hij gaat piepen dat je hardware (teveel) gewijzigd is.
Dat zal niet met zo'n vaart lopen, heb hier al twee keer een systeem compleet gewijzigd. Keurig online geactiveerd.

Verwijderd

luuksnijmegen schreef op donderdag 24 november 2011 @ 18:25:
Dan kun je net zo goed je pc weggooien :P stofzuiger = statische electriciteit, daarmee heb je een kans je pc te mollen!
Ik stofzuiger altijd mijn pc en dat gaat al jaren en jaren goed. Enige wat je niet moet doen is dat mondje met die haren gebruiken, dan kan je er last van krijgen.

Verwijderd

luuksnijmegen schreef op donderdag 24 november 2011 @ 18:25:
Zoals ik zeg.... uitspuiten en schoonmaken, NOOIT DE STOFZUIGER!! Dan kun je net zo goed je pc weggooien :P stofzuiger = statische electriciteit, daarmee heb je een kans je pc te mollen!
Dat was vooral zo in de tijd dat stofzuigers nog metalen buizen hadden, tegenwoordig zijn ze allemaal van plastic wat niet geleid.

Verwijderd

fanto schreef op woensdag 23 november 2011 @ 21:12:
hallo tweakers ik wil mijn comp ugraden dus processor vervangen en mijn geheugen. er zit nu i5.750 in.
en wil er een i7 875k in doen kan ik die zo verwisselen zonder alles opnieuw te moeten installeren ? er komt ook nieuw geheugen in. welke volgorde begin ik mee ? heb al wel backups gemaakt van belangrijke bestanden mijn moederbord in wel geschikt voor de nieuwe processor en geheugen giga p55 ud4 bios f9
gr jan ;)
Rare vraag misschien maar ben je voor een nieuw socket 1155 bordje en een i5 2500K niet bijna net zoveel kwijt als voor die i7 875K ?
offtopic:
Sorry! Edit vergeten :+

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2011 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2011 @ 23:17:
[...]

Rare vraag misschien maar ben je voor een nieuw socket 1155 bordje en een i5 2500K niet bijna net zoveel kwijt als voor die i7 875K ?
offtopic:
Sorry! Edit vergeten :+
Nieuw ja, 2e hands waarschijnlijk niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
@E65 plastic kan zo statisch als de ***** zijn! Als je mondstuk statisch geladen is, pak je er een balon mee op (zonder zuigen :p). Als die statische electriciteit zich ontlaadt per toeval aan je moederbord oid, dan heb je echt wel kans dat je iets molt. Ik zelf heb het nooit gehad maar een vriend en mn neef wel. Zal dan tóch voor veilig blazen kiezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

luuksnijmegen schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 09:53:
@E65 plastic kan zo statisch als de ***** zijn! Als je mondstuk statisch geladen is, pak je er een balon mee op (zonder zuigen :p). Als die statische electriciteit zich ontlaadt per toeval aan je moederbord oid, dan heb je echt wel kans dat je iets molt. Ik zelf heb het nooit gehad maar een vriend en mn neef wel. Zal dan tóch voor veilig blazen kiezen!
Ik heb het hier over geleiding, of pak jij als jij jezelf wilt ontladen een pvc pijp vast in plaats van een radiator of waterleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
Dat neemt niet weg dat de statische electriciteit van de stofzuigerslang/mondstuk schadelijk kan zijn voor de pc, plastic of metaal. Ik zou er toch gewoon mee oppassen. Je zegt dat de statische electriciteit vooral was toen de buizen van metaal waren, maar die statische electriciteit is er juist ook met plastic, waar je dus voor moet oppassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evolution536
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06-2024

evolution536

besh besh

Dat van de stofzuiger was meer een cryptische opmerking die wijst op "schoonmaken". ach ja, ik gebruik zelf wel regelmatig de stofzuiger om mijn kast leeg te zuigen, niet de onderdelen. Er ligt altijd een laagje stof op de bodem van mijn kast. de koelblokken en fans kun je het beste handmatig schoonmaken, aangezien hier het stof best plakkig tegenaan zit. De onderdelen zou ik idd niet met een stofzuiger doen, naar mijn mening niet voor de ESD, maar omdat een stofzuiger gewoon lomp is en je niets wilt beschadigen lijkt mij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanto
OKE dan alles zit er in. de i5 875k en het nieuwe geheugen en het loopt als een zonnetje gelijk effe alles schoon gemaakt brr wat een stof { jongens bedankt voor de informatie} gr jan _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
Graag gedaan Jan!

Om hem lekker schoon en snel te houden:
- Draai CCleaner om tijdelijke bestanden etc te wissen, ook om register op te schonen en opstarten te versnellen.
- Gebruik Ad-aware of SpyBot search and destroy om rotzooi te verwijderen
- Een in de zoveel tijd eens een busje perslucht erdoor om je stof te verwijderen
- gebruik een goede virussscan. Zelf heb ik gratis AVG, nooit problemen gehad.
- van tijd tot tijd een keer een schone windows install.
- Maak backups. Ik gebruik NovaBACKUP om automatisch elke week belangrijke bestanden te backuppen
Pagina: 1