Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 228696

Topicstarter
hoi,

ik heb hier van een vriendin een acer aspire m3641. deze start niet meer op. als ik op de aan knop druk gaat hij wel aan maar krijg geen beeld of iets dergelijks. ook zie ik de led niet knipperen.
nu heb ik alles los gehad van het moederbord behalve de proccesor. aangezet maar hij start niet op

toen heb ik de 4 polige voedingsplug losgehaald. als ik hem dan weer aanzet gaat de fan op volle toeren draaien. dus ik dacht misschien voeding stuk. andere voeding geplaats vanuit een werkend systeem en dat werkt dus ook niet.

ik kom er niet meer echt uit. zijn er nog tips wat ik zou kunnen doen??

bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:29
Het BIOS even resetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
en hoe doe ik dat??? heb wel gezocht of ik iets van een switchje of zo kon vinden maar niet gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan5000
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-11-2021
Hier staat het goed uitgelegd:
http://www.wikihow.com/Reset-Your-BIOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
zal ik daar morgen eens naar kijken thanks

Topicstarter
ik heb geprobeerd de bios te resetten. maar zonder resultaat. heb de dipswitch gedaan. werkte niet en daarna de batterij eruit gehaald. dit heeft ook niet gewerkt. zou er nog een andere mogelijkheid zijn??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
niemand die hier nog een mogelijkheid op weet??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1974
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-03 22:56
Heb je de mogelijkheid bekeken dat de pc wel opstart maar dat je het gewoon niet ziet? Dus: is er misschien iets mis met de gpu? Volgens de Pricewatch zit er een Radeon HD3450 gpu in. Is dat onboard video of een losse grafische kaart? In het eerste geval zou je even een kaart moeten regelen/ lenen waarvan bekend is dat hij werkt. In het tweede geval: haal 'm eruit en probeer eens een andere.

Vergeef me het volgende maar ik zie het zo vaak: ligt het niet aan de monitor? Alle stekkertjes goed vast? Kabel niet stuk? Probeer eens een andere monitor of probeer een andere computer op de monitor. You never know.

Heb je het RAM al gechecked? Kan ook nog.

We horen het wel :)

Succes!

The Truth Is Our There ✨🛸✨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hoi,

thanks voor het meedenken.
ik kom dit soort fouten van beeldscherm los en zo ook vaak tegen. is ook het eerste wat ik vroeg of dat aan de hand was.

er zit een onboard video kaart op maar ook een extra kaart. onboard werd niet gebruikt. heb de kaart losgehaald en direct op de onboard gezet. werkte niet. alle kabels nagekeken op een andere werkend scherm gezet en dat werkte ook niet.

ram heb ik ook gechecked en lijkt me goed.
is het nou ook zo dat als er geen RAM inzit de pc toch opstart en dat je in zijn bios moet kunnen komen??

maar nu is het toch ook zo dat als er geen video is er toch wel het "denk" ledje voor op moet knipperen?? of zie ik dit verkeerd.

thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heb je de Hangen en Opstarten Troubleshooter al doorgenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
waar vind ik die??

ik heb hem gevonden. en wat daar staat met betrekking tot het motherboard heb ik allemaal geprobeerd. niks helpt

[ Voor 76% gewijzigd door Anoniem: 228696 op 27-11-2011 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1974
Zonder RAM zou je op zn minst een beep-code (aantal piepjes) moeten krijgen.
Hoe heb je het RAM getest? Als er 4 RAM sloten zijn en er zijn er maar 2 in gebruik dan zou je de bankjes eens in de andere kunnen doen.

Als je de pc aan zet dan gaat hij wel aan zeg je. Wat gebeurt er dan?
Dat 'denk' ledje is de harde schijf indicator. Als die niets doet dan is er misschien iets mis mee. Maar dan zou je nog op zn minst in het BIOS moeten kunnen komen. Je zou de hdd eens kunnen ontkoppelen en dan de pc aanzetten. Misschien even proberen en zien wat er gebeurt.

Een live cd/dvd (zoals Hirens) zal waarschijnlijk ook niet werken als er helemaal niets gebeurt...

Nee, ik denk alles loshalen tot je alleen mobo, stroomkabels (24pins + de 4 of 6 pins!) , CPU, RAM en beeldscherm hebt. Dan nog eens opstarten. Vraag me overigens af of de onboard video automatisch activeert Als je de grafische kaart eruit trekt. Als onboard video via het BIOS is uitgezet dan misschien wel niet....
Heb je al geprobeerd het BIOS te resetten via de jumpers?

Wat is er precies gebeurd? Wat is er als laatste met de pc gedaan? En is hij nog zoals hij uit de winkel kwam of is er aan geknutseld?

Het kan altijd nog een kapot mobo zijn maar dat is moeilijk vast te stellen vanaf hier. Ga daar voorlopig maar niet van uit :)

[ Voor 5% gewijzigd door Sebas1974 op 28-11-2011 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb getest ook met de ram eruit. er gebeurde verder niks.

dat hdd lampje ging niet aan als ik alleen de mobo heb. maar als ik de 4 pins voeding eraf had ging dat lampje wel wat doen.

bios heb ik geprobeerd te reseten door de jumper over te zetten. geen effect. daarna de batterij eruit gehaald knop een aantal keer ingedrukt gehouden en nog 10 minuten gewacht. geen effect extra.

er draait vista op deze pc. maar dat lijkt me nu niet tot de order. het probleem is begonnen na dat de muis raar ging doen. deze is toen vervangen en toen werkte het weer normaal.

nu gebeurde het alleen dus dat als de computer in slaapstand ging. deze niet meer normaal uit slaapstand kwam en er dus opnieuw opgestart moest worden. ik ben er bij gekomen toen ik dit uit wilde zetten. alleen op het moment dat ik dit wilde doen kregen we hem dus niet meer aan en zitten we met het probleem zoals nu.

er is niks verandert aan de computer hij werd ook alleen maar gebruikt om te internetten en verslagen te maken.

ik hoop dat ik er straks nog effe tijd voor heb want ga voor een week naar sint maarten voor me werk en daarna nog een week cursus. dus het kan misschien wat langer duren voor ik antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1974
Die probleem muis, zat die via een ps/2 of USB aangesloten? Maybe we're onto something.
Hoe Is de muis nu aangesloten? Misschien was het niet de muis maar de aansluiting en is t probleem geēscaleerd.

Probeer de pc eens op te starten met helemaal niets in de USB en ps/2 poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1974
Ook de videokaart zou ik verder bestuderen. Kun je aan een tijdelijke andere komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik geloof dat het een usb muis was. op het moment dat ik er mee bezig ben hangt er niks in de usb poort.
ik geloof dat ik nog wel een videokaart heb ga ik dat nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1974
Ik heb je alles nog eens doorgelezen en zie dat de pc in slaapstand is gegaan en daar nooit meer uit is gekomen. Dat is belangrijke info, ik heb er over heen gelezen, sorry :/

Dit komt dus vaak voor en de oplossing ligt dus wel bij een koude reset. Wellicht heb je al iets gedaan dat erop lijkt maar volg deze stappen even en zie of het helpt.

1) Trek stekker uit voeding (en, indien aanwezig, ze de aan/uit schakelaar op de achterkant van de voeding op uit)
2) Verwijder de CMOS batterij. Dit is de ronde CR2032 knoopcelbatterij. Wel voorzichtig, niet het klemmetje breken ;)
3) Je hebt de jumper eerder losgehaald en verplaatst. Haal die er even helemaal af.
4) Okee, nu even de Power knop van je pc (dus niet de aan/uit van de voeding...) zeker een hele minuut lang ingedrukt houden.
5) Stroomkabel aansluiten, aan/uit-knop aan.
6) Opstarten! \o/ Hopelijk :P

Werkt dit niet dan kun je de procedure tot en met 4 (niet verder!) nog eens herhalen en de computer even een tijdje met rust laten. Als je weinig tijd hebt moet zou 10 minuten al kunnen. Heb je meer tijd, blijf er dan een uur af.

Succes en hopelijk met een gerust hart naar de Carib! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb het vandaag nog eens geprobeerd en dan de procedure zoals jij aangeeft gedaan. maar nog steeds start hij niet op

heb het nog niet met een andere videokaart geprobeerd. maar nu zit ik me ook nog wat af te vragen

als je de pc opstart gaat de fan aan. is het niet normaal dat deze effe op 'vol' vermogen draait om te testen??
dit gebeurt namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
niemand????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1974
Anoniem: 228696 schreef op zondag 04 december 2011 @ 21:01:
ik heb het vandaag nog eens geprobeerd en dan de procedure zoals jij aangeeft gedaan. maar nog steeds start hij niet op

heb het nog niet met een andere videokaart geprobeerd. maar nu zit ik me ook nog wat af te vragen

als je de pc opstart gaat de fan aan. is het niet normaal dat deze effe op 'vol' vermogen draait om te testen??
dit gebeurt namelijk niet.
Sorry, beetje laat :O

Bij sommige mobo's / cpu's gebeurt het wel, bij andere niet. Als hij maar draait.
Aan het niet max. draaien van de cpu-fan tijdens het opstarten zou ik geen symptoom herleiden.

Op naar een losse videokaart om uit te proberen dus. Kun je er ergens een regelen/lenen?
Had al gekeken of je in de buurt woont anders had ik je wel kunnen helpen misschien maar je woonplaats staat onvermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
thanks voor je antwoord.

ik heb nog wel een videokaart liggen kan er op zijn vroegst zaterdag pas naar kijken.
ik zal ook meteen effe me woonplaats update maar dat is hoogvliet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1974
Hoogvliet.... niet bepaald in de buurt :/

Weet je zeker dat die videokaart werkt? Ik zal zaterdag sowieso ff op dit topic terugkijken.
Wie weet zijn er anderen die nog een idee in de groep willen gooien? _/-\o_

Succes alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Kun je de harddisk led in de gaten houden (knippert met laden van windows)? Zie je uberhaupt wel de bios starten? Als dat zo is, en je krijgt een melding in de trant van: BOOTMGR of NTLDR missing, dan moet je windows herstellen of opnieuw installeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1974
Bartjezz schreef op donderdag 08 december 2011 @ 18:39:
Kun je de harddisk led in de gaten houden (knippert met laden van windows)? Zie je uberhaupt wel de bios starten? Als dat zo is, en je krijgt een melding in de trant van: BOOTMGR of NTLDR missing, dan moet je windows herstellen of opnieuw installeren...
Hij heeft helemaal geen beeld, dus POST ziet hij niet, laat staan het BIOS.

[ Voor 5% gewijzigd door Sebas1974 op 11-12-2011 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:43

Archimond

Lopende Helpdesk

Ik had hetzelfde ook al meegemaakt.
Mijn stiefvader had dit jaar ook problemen met die Acer 3641M. Het lag aan de chipset van het moederbord.

De chipset van Nvidia heeft hetzelfde probleem als al die 8800GT kaarten, genaamd "nvidia issue". Ik heb zelfs een Acer Aspire laptop gezien en tijdelijk tot leven kunnen wekken door met een fohn erop te blazen.

Oplossingen:
1. Tijdelijke fix voor maximaal een maand is lange tijd met een fohn op chipset te blazen: YouTube: Acer Aspire 5520 - fixing the endless reboot failure. Dat werkt maximaal 3-4 keer.
2. Je recht bij Acer of bij de winkel proberen te claimen, maar kost waarschijnlijk meer geld en moeite dan een 2ehands moederbord

3. Uiteindelijk voor een 2ehands socket 775 moederbord gekozen. In de kast past ALLEEN m-ATX in.

ps: Je moet heel goed op de frontpanel connector letten, dat is 1 blok, daarop zitten de LEDs op en aan/uit knop op aangesloten. Het nieuwe moederbord moet daarmee compatible zijn. Grote kans de de powerled niet werkt bij een nieuw moederbord, maar dat is niet zo erg.

Oplossing 3: (m-atx G31 of G41) 2 - 5 uur
*let op: G31 chipset geeft alleen 3,5GB geheugen weer je kunt niet de volledige 4GB gebruiken.

Acer moederbord vervangen, de rest blijft hetzelfde
- Uithalen van: CPU + koeler, geheugen, videokaart, aansluitingen en stroomkabels
- aansluiten van CPU + koeler, geheugen, videokaart, aansluitingen en stroomkabels

Voordelen:
- minder tijd benodigd

Nadelen:
- alleen m-atx mogelijk, beste is met G41 of G45 chipset
- koeling is onzeker, kan getest worden met OCCT en 3Dmark
- Niet futureproof na deze upgrade moeten vele onderdelen tegelijk verkocht worden

Oplossing 4: systeem zonder moederbord verkopen en nieuwe systeem kopen.

Voor de tweakers dit zijn de specificaties van het systeem:
Acer Aspire M3641
Specificaties:
- Q6600 LGA 775 2.4Ghz, 8MB, 1066Mhz
- 2x2GB DDR 2 Ram
- 640GBGB Western Digital 7200RPM
*- Moederbord: P6NGM-FIH Nvidia MCP73PV
MSI P6NG Neo-Digital Nvidia MCP73PV 775
• NVIDIA® MCP73PV (GeForce 7100 + nForce 630i) Chipset
review: productreview: Acer Aspire M3641 (91.D1R77.TCP) review door Anoniem: 289711

- 8600GT 256MB DDR3, DVI, VGA
- DVD RW

Achterkant:
- 4x USB, firewire, 2x ps/2, VGA, LAN 1GB, HDMI, Line out, line in
- Cardreader

- Bovenkant panel:
- Micro tower kast: Hoogte 370mm, Diepte 455mm, breedte 183mm
- 200watt FSP (aan de lage kant, maar kan het net aan)
- Windows Vista Home Premium 32bit
- Acer muis en toetsenbord

ps: gelukkig heb ik het tijdrovende, saaie maar toch handige administraties van mijn problemen en oplossinge gedaan :)

[ Voor 6% gewijzigd door Archimond op 11-12-2011 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
thanks for dit antwoord archimond hier heb ik wat aan.
kan dus gewoon stoppen met zoeken.

heb namelijk net nog de videokaart in een andere pc gehad en daar doet hij het gewoon op.
andere videokaart in deze pc en er gebeurt niks.

ik heb ook zo'n probleem inderdaad met een laptop gehad en daarvan had ik het moederbord in de oven gedaan. hierna deed hij het weer voor 2 weken maar schijt er toch mee uit.

ik kan nu gewoon tot de conclusie komen dat het moederbord stuk is en dat er dus iets nieuws moet komen.

dank voor alle info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1974
Ik zou eerst nog even een andere videokaart proberen. Daar had je zaterdag toch tijd voor? Ben je er nog aan toegekomen?

Is het niet de videokaart dan ligt het waarschijnlijk toch aan het mobo. Een nwe hoeft helemaal niet veel te kosten. Hangt er vanaf welke opties je wilt. Moet zoals Archimond aangeeft: moet wel passen natuurlijk. Dus juiste formaat opzoeken, ik neem aan dat Archimond het juist heeft met micro-ATX.

De fohn truc zou ik laten varen. Je hebt er misschien tijdelijk iets aan maar de kans bestaat dat je nog meer stuk maakt. Don't do it.

Iets wat we nog niet hebben besproken is een deels kapotte PSU (voeding). Kleine kans maar niet ondenkbaar. Als je aan een ander (leen) exemplaar kunt komen zou je dat eens kunnen proberen.
Ik begin echt naar een borked mobo te neigen...

Heb je al eens flink (en correct) geGoogled? Dus ook op het niet meer uit slaapstand komen?

Nou ja, hoop dat je eruit komt.

Je kunt altijd nog naar een reparateur in je buurt gaan en vragen hem alleen een diagnose te laten doen en hem je te laten bellen met de kosten voor reparatie. Als de prijs je niet bevalt dan haal je 'm gewoon weer op. Sommige reparateur hebben een no fix- no pay policy (like me :) ) Daar zou ik eens op zoeken.

EDIT: heb je de videokaart er ook uitgehaald toen je de onboard video uitprobeerde? :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Sebas1974 op 12-12-2011 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 377881

Hoi

Ik weet dat dit een oude post is maar ik zit sinds gisteren met een M3641 met een vergelijkbaar probleem, Ook niet meer opstarten alleen na het verwijderen van 1 ddr2 stripje starte hij op alleen bij het afsluiten ook niet meer starten wisselen van de geheugen stripjes werkte weer, zo beetje aan het proberen geweest, maar blijft problemen geven ook inderdaad alles geprobeerd wat hier al geopperd is (behalve Oven en Fohn) maar probleem blijft
Pagina: 1