Data efficient synchen bij verplaatsen mappen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-05-2022
Nu mijn media-collectie voor de zoveelste keer uit zijn voegen barst, wil ik voor eens en altijd een goede, en ook schaalbare backup- en synch oplossing bedenken. Het probleem zit hem voor mij in goede synchronisatie software.

Situatie is als volgt:
  • Ik heb ± 2.5 TB aan data, muziek, anime en films totaal. Omdat dit over tijd is gegroeid, staat het nogal verplaatst over een 4 interne en 4 externe schijven van 250-500GB (altijd spaarzaam geweest met dure schijven kopen). Ik heb ook 2x2TB waar ik alles op gebackupt heb, en dit synch ik elke week met Dsynchronize.
  • Nu wil ik onderhand alles een keer her-organiseren, zodat het volgende krijg:
    1. intern 2x2TB met op 1 schijf al mijn data, software en wat anime, met nog veel ruimte over om te kunnen groeien (bijv. mijn werk-data is na 10 jaar ongeveer 3 GB, maar ruimte begroot op 10GB). Op de andere schijf de rest van mijn anime en films, met ook ruimte over. Aangezien die veel harder zal groeien, kan ik dan later gewoon daarvoor weer een extra schijf + extra backup kopen.
    2. extern de voorgenoemde 2x2TB, waar ik alles op backup.
Ik heb al bedacht hoe het allemaal op de schijven gaat komen, en ik zal dus ook mijn mappen-structuur flink gaan aanpassen. Maar nu komt het probleem:

Als ik intern al mijn mappen herschik, en vervolgens dit ga synchen met de externe schijven, zal Dsynchronize (en ik vermoed ook andere synch-tools) ALLE verplaatste data eerst verwijderen, en vervolgens pas op de goede plek terugzetten, omdat de mappen gewijzigd zullen zijn. Maar voor 2x2TB via usb zit ik daar dus niet op te wachten.
Ik kan natuurlijk zowel intern als extern alles handmatig husselen, maar ook daarna zal ik de eerste keer niet snel kunnen synchen, omdat bijv. de map 'data' (intern) om 12.01u is gewijzigd, en 'data' (extern) pas om 12.10, en je dus hetzelfde 'verwijder' > 'zet terug' probleem krijgt.

Kortom: zijn er synch-tools die niet alleen kunnen begrijpen wanneer folders gewijzigd zijn, maar ook dat ze gewoon verplaatst zijn, en dus alleen die verplaatsings-actie uitvoeren?

Vast erg bedankt.

"Contact your admin for details" - But I'm the admin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:01
Dat zou wel ideaal zijn. Helaas heb ik het nog nergens gezien.

Algemeen probleem hier is dat je alle acties moet loggen die gebeuren op de schijf.
Of, uitgebreid moet scannen naar veranderingen en bestanden moet vergelijken.

[ Voor 57% gewijzigd door jeroen3 op 23-11-2011 19:08 ]

• Evil_king
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-05-2022
Hmzz, dus het is inderdaad lastig.

Maar dan op een iets minder sterke manier: zouden er apps zijn die dan in ieder geval niet alleen aan de hand van een 'folder' wijziging direct alles daarbinnen weggooien, maar alleen zoiets gaat doen als de files binnen die folder ook echt zelf gewijzigd zijn (wat dus niet zo is bij verplaatsen)?

"Contact your admin for details" - But I'm the admin!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:01
Dropbox doet dat. Maar om daar terabytes in te drukken kost wel erg veel geld.

Mogelijk kan je met Syncback pro (niet gratis) iets instellen. Dit is volgens mij ook best wel een geavanceerd programma.
Zelf heb ik SyncbackSE (kost geld) en daarmee heb je allerlei trucjes uitvoeren met execute on change enzo.

[ Voor 23% gewijzigd door jeroen3 op 24-11-2011 20:10 ]