Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-06 09:07
Goedenavond beste Tweakers,

Ik zit al een tijdje te tobben over wat voor opleiding ik wil gaan doen na mijn Havo en de tijd begint een beetje te dringen (de eerste proefstudeerdag is al geweest).
Zelf dacht ik aan een Digitale fotografie opleiding op de Willem de Kooning of een commercieële economie opleiding op de HS Rotterdam, maar ik heb niet eens economie in mijn huidige vakkenpakket, hebben mensen ervaring hier mee of dit een probleem is? :).

Ik hoop dat dit niet teveel gevraagd is, maar weten jullie nog een paar leuke opleidingen? Ik heb al uren op het internet zitten zoeken maar ik kan gewoon niet vinden wat ik leuk vind :(.
Mijn hobby's zijn fotograferen, websites designen en filmen.

Alvast heel erg bedankt als je een suggestie hebt :*).

EDIT:
Vergeten bij te zeggen dat ik ook Informatica en IB (Engels Cursus) heb :).

[ Voor 5% gewijzigd door Timons106 op 23-11-2011 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

VWO... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
Haha bedankt voor de suggestie, dan moet ik alleen wel een taal erbij kiezen :).
Maar ik ga liever naar het HBO ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Waarom?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Je komt veel sneller aan de bak (absoluut gezien) en het aantal mensen wat na VWO alsnog HBO gaat doen is aardig groot.

[ Voor 8% gewijzigd door Krentenbol op 23-11-2011 18:58 ]

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
Krentenbol schreef op woensdag 23 november 2011 @ 18:58:
Je komt veel sneller aan de bak (absoluut gezien) en het aantal mensen wat na VWO alsnog HBO gaat doen is aardig groot.
Er is een klein probleempje, ik heb het verkeerde profiel gekozen :'(. Ik heb N/G gekozen wat inhoud dat ik Biologie, Scheikunde en Natuurkunde heb en laat ik daar nu net niet goed in zijn :(. Ik sta nu een 4,0 gemiddeld voor Scheikunde en een 4,6 voor Natuurkunde, voor de andere vakken sta ik wel allemaal 8en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Als dat niet beter wordt dan heb je sowieso nog een jaar extra de tijd om na te denken... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:36
Waarom zou je VWO gaan doen als je daarna toch HBO wilt gaan doen :s Op het HBO hoef je, als je de goede opleiding kiest, je tenminste niet bezig te houden met saaie nutteloze shit.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
  • Laatst online: 15-09 00:22
Ik heb een aantal presentaties van commerciële economie bijgewoond, en mij beviel het niet goed. Ik vond het een hoop gelul in de ruimte, zonder nou echt helder te hebben wat je nou echt doet. En dat lag dan niet aan de presentatie skills van de hogescholen waar ik was, maar meer aan de opleiding zelf; het is allemaal erg abstract. Ook werden gouden bergen beloofd, na de studie zou je maar zo manager (?) kunnen worden en niets was te gek. Volgens mij is het vooral een hippe studie, net als alle studies waar het woord 'media' in zit.

Met oog op arbeidsperspectief zou ik niet voor fotografie kiezen, maar daar hecht natuurlijk niet iedereen evenveel waarde aan.

Kijk anders ook even naar HBO-rechten. Dat is weliswaar ook een relatief nieuwe studie, maar biedt wel veel mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konstantine
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-03 16:50
Ramon schreef op woensdag 23 november 2011 @ 19:12:
Waarom zou je VWO gaan doen als je daarna toch HBO wilt gaan doen :s Op het HBO hoef je, als je de goede opleiding kiest, je tenminste niet bezig te houden met saaie nutteloze shit.
Hahaha 8)7 Als je een goede universitaire studie kiest hoef je dat ook niet. Dat is toch het hele punt van een studie kiezen die je leuk vindt?

Je ne sais pas ce que cela signifie, mais ça va être intelligent sur Français. - Jean-Paul Sartre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Konstantine schreef op woensdag 23 november 2011 @ 19:26:
[...]

Hahaha 8)7 Als je een goede universitaire studie kiest hoef je dat ook niet. Dat is toch het hele punt van een studie kiezen die je leuk vindt?
Het VWO is echter geen studie, dat is nog een of twee jaar extra op de middelbare school zitten waarna je alsnog 4+ jaar een opleiding moet gaan volgen. Als de topicstarter aangeeft liever HBO te gaan doen dan heb ik daar in elk geval alle begrip voor.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En na HBO kan je altijd nog WO doen als je de capaciteiten ervoor hebt, maar dan heb je al wel een HBO opleiding op zak, en die weg is niks langer en zeker niet moeilijker.

Zonder enige kennis van zaken hierover, maar waarom heet die opleiding Digitale fotografie? Is dat gewoon een hernoeming van hun fotografie opleiding, of is dat een nieuwe, hippere, opleiding.

Of je wel of niet commerciele economie mag doen zal je vast en zeker op hun site kunnen vinden, bij de HAN iig niet, en desnoods bel je ze op als je het niet op hun site kan vinden.

Maar goed, jouw probleem is redelijk dus dat je nou niet geweldig bent in je profielvakken, en je voor de andere serieuse opleidingen dan weer dus vakken mist. Hoe zit het met je wiskunde? Je zegt dat je voor je overige een 8 ofzo staat, maar het lijkt mij een beetje vreemd als je een 4 hebt voor natuurkunde en een 8 voor wiskunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
Armada. schreef op woensdag 23 november 2011 @ 19:18:
Ik heb een aantal presentaties van commerciële economie bijgewoond, en mij beviel het niet goed. Ik vond het een hoop gelul in de ruimte, zonder nou echt helder te hebben wat je nou echt doet. En dat lag dan niet aan de presentatie skills van de hogescholen waar ik was, maar meer aan de opleiding zelf; het is allemaal erg abstract. Ook werden gouden bergen beloofd, na de studie zou je maar zo manager (?) kunnen worden en niets was te gek. Volgens mij is het vooral een hippe studie, net als alle studies waar het woord 'media' in zit.

Met oog op arbeidsperspectief zou ik niet voor fotografie kiezen, maar daar hecht natuurlijk niet iedereen evenveel waarde aan.

Kijk anders ook even naar HBO-rechten. Dat is weliswaar ook een relatief nieuwe studie, maar biedt wel veel mogelijkheden.
Héél erg bedankt voor uw reactie, mijn ouders hadden dezelfde mening over commercieële economie en ik ben blij dat dit nu bevestigd wordt!

HBO-rechten spreekt mij echter echt niet aan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
furby-killer schreef op woensdag 23 november 2011 @ 19:44:
En na HBO kan je altijd nog WO doen als je de capaciteiten ervoor hebt, maar dan heb je al wel een HBO opleiding op zak, en die weg is niks langer en zeker niet moeilijker.

Zonder enige kennis van zaken hierover, maar waarom heet die opleiding Digitale fotografie? Is dat gewoon een hernoeming van hun fotografie opleiding, of is dat een nieuwe, hippere, opleiding.

Of je wel of niet commerciele economie mag doen zal je vast en zeker op hun site kunnen vinden, bij de HAN iig niet, en desnoods bel je ze op als je het niet op hun site kan vinden.

Maar goed, jouw probleem is redelijk dus dat je nou niet geweldig bent in je profielvakken, en je voor de andere serieuse opleidingen dan weer dus vakken mist. Hoe zit het met je wiskunde? Je zegt dat je voor je overige een 8 ofzo staat, maar het lijkt mij een beetje vreemd als je een 4 hebt voor natuurkunde en een 8 voor wiskunde.
Digitale fotografie zal inderdaad een hernoeming zijn voor een fotografie opleiding ;).
Wat wiskunde betreft, daar sta ik nu inderdaad een 7,2 voor (Wiskunde A, dat is dus economie achtig).
Wiskunde vindt ik ook heel erg gemakkelijk en ik loop daarmee altijd voor met opdrachten omdat ik het ook gewoon leuk vindt als ik het snap :).

EDIT:
Ik ben in de TS er misschien vergeten bij te zeggen dat ik een speciale Engelse cursus doe op school nu: IB. Dit houdt in dat ik ook in het buitenland mag gaan studeren :).

[ Voor 6% gewijzigd door Timons106 op 23-11-2011 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je denkt dat je van je hobby je werk moet maken dan zou ik de fotografie opleiding gaan doen.
Ik heb bewust gekozen om mijn opleiding en hobby verschillend te houden. Zo kan je na een dag werken, lekker ontspannen met je hobby.

Nu over welke opleiding je kan gaan doen.

Als je geen economie in je pakket hebt dan zal je ook geen economische of bedrijfskundige opleiding kunnen gaan volgen.
Ik lees dat je wel natuurkunde hebt, je zou dan een technische opleiding kunnen volgen.
Als je natuurkunde leuk vindt zou je technische natuurkunde kunnen gaan doen.
Misschien iets medisch.
Je kan ook vastgoed en makelaardij gaan doen.
Informatica kun je ook doen met je profiel.

http://www.saxion.nl

Hier kan je op profiel sorteren, soms nog wel aanvullende eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
Ernemmer schreef op woensdag 23 november 2011 @ 20:03:
Als je denkt dat je van je hobby je werk moet maken dan zou ik de fotografie opleiding gaan doen.
Ik heb bewust gekozen om mijn opleiding en hobby verschillend te houden. Zo kan je na een dag werken, lekker ontspannen met je hobby.

Nu over welke opleiding je kan gaan doen.

Als je geen economie in je pakket hebt dan zal je ook geen economische of bedrijfskundige opleiding kunnen gaan volgen.
Ik lees dat je wel natuurkunde hebt, je zou dan een technische opleiding kunnen volgen.
Als je natuurkunde leuk vindt zou je technische natuurkunde kunnen gaan doen.
Misschien iets medisch.
Je kan ook vastgoed en makelaardij gaan doen.
Informatica kun je ook doen met je profiel.

http://www.saxion.nl

Hier kan je op profiel sorteren, soms nog wel aanvullende eisen.
Heel erg bedankt voor je reactie! Natuurkunde vind ik eerlijk gezegd niet erg leuk, ik weet het, het klinkt raar omdat ik er natuurlijk voor gekozen heb, maar ik vind het eigenlijk echt niks aan.
Dat komt waarschijnlijk omdat ik er aan het begin niks van snapte (nu ook nog niet veel) en dan ga je je vervelen tijdens de les.

Informatica zou ook goed kunnen, daar sta ik nu een 9,0 voor (SQL databases, websites en films maken), maar ik heb geen idee wat voor baan ik daarin zou kunnen vinden.
Systeembeheerder bijvoorbeeld lijkt me helemaal niks, en bij een bedrijf werken om fouten in programma's of iets dergelijks op te lossen lijkt me ook niks, maar misschien heb ik een totaal verkeerd beeld van informatica?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 06:37

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Omdat het schakelen van HAVO naar VWO lang niet zo goed gaat als men denkt. VWO is wezenlijk anders.

Edit: @TS buiten je hobbys wat voor'n persoon ben je? Ben je sociaal invoelend, een einzelganger?

[ Voor 18% gewijzigd door ROFLASTC op 23-11-2011 20:12 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Informatica is een heel breed beroep.
Als je websites maken en film leuk vind zou je ook een grafische opleiding kunnen gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
Ernemmer schreef op woensdag 23 november 2011 @ 20:12:
Informatica is een heel breed beroep.
Als je websites maken en film leuk vind zou je ook een grafische opleiding kunnen gaan doen.
Grafische opleiding? Houd dat in websites maken en fotografie? Als dat zo is ga ik je heel erg bedanken! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hier kun je wel veel over de opleidingen lezen.

http://www.carrieretijger.nl/opleiding

http://www.carrieretijger.nl/opleiding/kunst/vormgeving

http://www.carrieretijger...ication-multimedia-design

http://www.carrieretijger...d/hbo-opleiding-fotograaf

Ook zou ik elke open dag heen gaan wat je kunt en dan lekker veel opleidingen bekijken.

[ Voor 97% gewijzigd door Ernemmer op 23-11-2011 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 06:37

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Timons106 schreef op woensdag 23 november 2011 @ 20:13:
[...]

Grafische opleiding? Houd dat in websites maken en fotografie? Als dat zo is ga ik je heel erg bedanken! :D
sowieso is een opleiding die al jouw hobbys combineert een handige keuze. Als jouw baan ooit reclamemaker wordt ofzo dan kan je alsnog voor de hobby fotoos maken. Wordt je fotograaf voor beroep dan smijt je wssl dat ding 's avonds in de hoek.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
Heel erg bedankt!
29 november heb ik opleidingen avond op school, daar mocht je 2 opleidingen kiezen waar je informatie over zou willen, ik heb toen digitale fotografie en commercieële economie gekozen, maar de digitale fotografie opleiding zit op een acedemie waar ze ook grafische opleidingen hebben :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
ik heb nog wat toegevoegd aan me post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
Ernemmer schreef op woensdag 23 november 2011 @ 20:19:
ik heb nog wat toegevoegd aan me post.
Nogmaals bedankt! :D

Ik ga nu een beetje doorlezen wat het allemaal in houd :).

Voor andere Tweakers, suggesties zijn nog steeds welkom :*).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 17:32

Spotter

Lichtnicht

Ramon schreef op woensdag 23 november 2011 @ 19:12:
Omdat het je kennis wel degelijk vergroot? Ik ben om een andere reden VWO gaan doen (was qua persoonlijke omstandigheden na de HAVO nog totaal niet klaar voor het HBO), en ben daarna alsnog HBO gaan doen. Op papier een zinloze exercitie, maar ik ben blij dat ik het gedaan heb. Die 2 jaar N&T op het VWO hebben me geleerd een stuk abstracter te (kunnen) denken over problemen en dat ik en stuk volwassener was toen ik aan het HBO begon. Hierdoor ben ik een stuk makkelijker door het HBO heen gekomen dan veel van mijn klasgenoten. Welke bijdrage het VWO heeft geleverd is moeilijk te zeggen, maar voor mijn gevoel heb ik nog steeds veel aan die twee jaar die het me heeft gekost, zowel op persoonlijk als werk vlak.

Even samengevat, als je het VWO gaat doen voor het papiertje heeft het weinig zin, maar er valt wel degelijk meer uit te halen waar je later veel aan (kan) hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 07:12
Je zou bijvoorbeeld HBO Communication & Multimedia Design kunnen gaan studeren. Deze opleiding varieert van Fotografie / Filmen to webapplicaties/sites maken tot 3D games maken.

Is een hele brede opleiding voor creatieve mensen.

Ik heb het zelf gestudeerd voor 1.5 jaar en vond het een leuke opleiding, ik was alleen niet echt creatief maar meer op it gericht.

Zie: http://www.nhl.nl/scholie...on-multimedia-design.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
Spotter schreef op woensdag 23 november 2011 @ 20:34:
[...]

Omdat het je kennis wel degelijk vergroot? Ik ben om een andere reden VWO gaan doen (was qua persoonlijke omstandigheden na de HAVO nog totaal niet klaar voor het HBO), en ben daarna alsnog HBO gaan doen. Op papier een zinloze exercitie, maar ik ben blij dat ik het gedaan heb. Die 2 jaar N&T op het VWO hebben me geleerd een stuk abstracter te (kunnen) denken over problemen en dat ik en stuk volwassener was toen ik aan het HBO begon. Hierdoor ben ik een stuk makkelijker door het HBO heen gekomen dan veel van mijn klasgenoten. Welke bijdrage het VWO heeft geleverd is moeilijk te zeggen, maar voor mijn gevoel heb ik nog steeds veel aan die twee jaar die het me heeft gekost, zowel op persoonlijk als werk vlak.

Even samengevat, als je het VWO gaat doen voor het papiertje heeft het weinig zin, maar er valt wel degelijk meer uit te halen waar je later veel aan (kan) hebben.
Heel erg bedankt, ik dacht zoiets ook wel, ik vindt sowieso 16 al wel een beetje vroeg om zo'n grote keuze te maken, als je 2 jaar ouder bent is dat denk ik wel een stuk gemakkelijker, maar VWO doen is denk ik wel moeilijk als ik hetzelfde profiel moet houden :S. Maar ik ga morgen even navragen of ik van profiel kan wisselen als ik VWO ga doen :*).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
yeehaw schreef op woensdag 23 november 2011 @ 20:39:
Je zou bijvoorbeeld HBO Communication & Multimedia Design kunnen gaan studeren. Deze opleiding varieert van Fotografie / Filmen to webapplicaties/sites maken tot 3D games maken.

Is een hele brede opleiding voor creatieve mensen.

Ik heb het zelf gestudeerd voor 1.5 jaar en vond het een leuke opleiding, ik was alleen niet echt creatief maar meer op it gericht.

Zie: http://www.nhl.nl/scholie...on-multimedia-design.html
Ook jij heel erg bedankt voor je reactie :), ik denk inderdaad dat zoiets wel bij mij past!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:14

SeatRider

Hips don't lie

Ik heb ook het gevoel dat je deze keuze zo maar even tussen neus en lippen door maakt. Hebben ze op school niet voorbereid op deze keuze, is er geen goede begeleiding? De opleiding die je nu kiest bepaalt zo'n beetje het vervolg van je leven...

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
SeatRider schreef op woensdag 23 november 2011 @ 21:15:
Ik heb ook het gevoel dat je deze keuze zo maar even tussen neus en lippen door maakt. Hebben ze op school niet voorbereid op deze keuze, is er geen goede begeleiding? De opleiding die je nu kiest bepaalt zo'n beetje het vervolg van je leven...
Nou ze geven wel begeleiding, maar ik vind dat er eigenlijk meer begeleiding aangeboden moet worden, ik bedoel het is wel heel erg belangrijk je vervolg studie, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:44
offtopic:
in havo5 spreekt men van een scholier, niet van een student

Verder vind ik dit soort gevallen erg schrijnend, zelf geef ik regelmatig voorlichting voor mijn instelling/opleiding en dat al geruim 3 jaar. Het aantal mensen zoals jij die in havo5/vwo6 nog totaal niet weten wat ze doen moeten is een steeds groter wordende groep.

Werd jij havo3 al niet gesimuleerd je eens te gaan verdiepen in mogelijke opleidingen?

Zelf zou ik nu sterk VWO aanraden, de kans dat je je nu nog goed kunt oriënteren en daarmee een goede studiekeuze maakt is klein. Vooral voor het hbo met een veel breder spectrum van opleidingen.
Natuurlijk kan je geluk hebben, maar vaak zijn dit soort gevallen vaak kerstkonijnen (terminologie die duidt op het verlaten van de opleiding tijdens de kerstperiode).

Probeer het VWO en besteed je jaar een goede voorlichting, oriënteren en voornamelijk verdiepen. Loop een dagje mee met de opleiding die je interessant lijkt!

Verder spreek ik uit ervaring dat het wisselen van profiel vaak niet zo'n probleem is. Lastig wordt het meestal met bepaalde keuzevakken (wiskunde D met EM profiel, dit is lastig in te roosteren. Dit is vaak alleen mogelijk op "rijkere" scholen omdat dit puur geldkwestie is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
significant schreef op woensdag 23 november 2011 @ 21:34:
offtopic:
in havo5 spreekt men van een scholier, niet van een student

Verder vind ik dit soort gevallen erg schrijnend, zelf geef ik regelmatig voorlichting voor mijn instelling/opleiding en dat al geruim 3 jaar. Het aantal mensen zoals jij die in havo5/vwo6 nog totaal niet weten wat ze doen moeten is een steeds groter wordende groep.

Werd jij havo3 al niet gesimuleerd je eens te gaan verdiepen in mogelijke opleidingen?

Zelf zou ik nu sterk VWO aanraden, de kans dat je je nu nog goed kunt oriënteren en daarmee een goede studiekeuze maakt is klein. Vooral voor het hbo met een veel breder spectrum van opleidingen.
Natuurlijk kan je geluk hebben, maar vaak zijn dit soort gevallen vaak kerstkonijnen (terminologie die duidt op het verlaten van de opleiding tijdens de kerstperiode).

Probeer het VWO en besteed je jaar een goede voorlichting, oriënteren en voornamelijk verdiepen. Loop een dagje mee met de opleiding die je interessant lijkt!

Verder spreek ik uit ervaring dat het wisselen van profiel vaak niet zo'n probleem is. Lastig wordt het meestal met bepaalde keuzevakken (wiskunde D met EM profiel, dit is lastig in te roosteren. Dit is vaak alleen mogelijk op "rijkere" scholen omdat dit puur geldkwestie is).
Heel erg bedankt voor je reactie, als het echt makkelijk is om van profiel te wisselen dan ga ik sowieso VWO doen :).
Zoals ik al zei ga ik het morgen navragen :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe HBO-Verpleegkunde! Je profiel is er uitermate geschikt voor! Haha..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2011 @ 21:43:
Doe HBO-Verpleegkunde! Je profiel is er uitermate geschikt voor! Haha..
Ja ik heb inderdaad biologie gekozen, maar ik snap alleen niet waarom :?. Ik wil niks met verzorging ofzo dusja :F.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Timons106 schreef op woensdag 23 november 2011 @ 21:44:
[...]

Ja ik heb inderdaad biologie gekozen, maar ik snap alleen niet waarom :?. Ik wil niks met verzorging ofzo dusja :F.
Snap ik; het was maar een grapje.

Vaak is het zo dat als je naar een opleiding wil, waar je een bepaald vak voor nodig hebt, cursussen kan volgen zodat je toch dat ene vak behaald hebt. Meestal gaat dit van de HBO opleiding zelf uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Timons106 schreef op woensdag 23 november 2011 @ 20:39:
[...]
Heel erg bedankt, ik dacht zoiets ook wel, ik vindt sowieso 16 al wel een beetje vroeg om zo'n grote keuze te maken, als je 2 jaar ouder bent is dat denk ik wel een stuk gemakkelijker, maar VWO doen is denk ik wel moeilijk als ik hetzelfde profiel moet houden :S. Maar ik ga morgen even navragen of ik van profiel kan wisselen als ik VWO ga doen :*).
Timons106 schreef op woensdag 23 november 2011 @ 21:39:
[...]
Heel erg bedankt voor je reactie, als het echt makkelijk is om van profiel te wisselen dan ga ik sowieso VWO doen :).
Zoals ik al zei ga ik het morgen navragen :9.
Lijkt mij een zeer verstandige keuze. Wel eerst je Havo in één keer zien te halen! En dan met een geschikter profiel verder gaan, die investering zal zich later echt wel uitbetalen. Succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Timons106 schreef op woensdag 23 november 2011 @ 19:58:
[...]

Héél erg bedankt voor uw reactie, mijn ouders hadden dezelfde mening over commercieële economie en ik ben blij dat dit nu bevestigd wordt!

HBO-rechten spreekt mij echter echt niet aan :).
Het feit dat 1 iemand deze mening over CE heeft zegt jou al genoeg? Dat is erg jammer, want CE is namelijk helemaal geen overdreven 'hippe' studie of een onzinstudie. CE is enkel erg algemeen, wat betekent dat je niet direct gespecialiseerd bent na je opleiding met als voordeel dat je erg breed inzetbaar bent. Als ik terugkijk naar de vakken/onderwerpen die ik gedaan heb (alle vakken duurden minimaal 6 maanden met 2 tentamens en 2 projecten):

- Recht
- Bedrijfseconomie
- Marketing
- Sales
- Export
- Management en Organisatie
- Communicatie
- Strategisch Management
- Change Management
- Human Resources
- Statistiek
- Nederlands
- Engels
- Digitale Media

En zo nog wel een paar. Ondanks dat je uiteraard minder bedreven bent in Bedrijfseconomie dan iemand die daar een hele studie voor heeft gevolgd, weet je wel degelijk hoe je bedrijven financieel kunt inschatten en de nodige berekeningen kunt maken.

Gezien het feit dat je breed geschoold bent kun je op erg veel functies solliciteren, als je maar een goede brief schrijft en een goede indruk maakt. Zo ben ik nu SAP Consultant en heb ik 'slechts' CE gedaan. Omdat SAP echter over organisaties en processen gaat, past bovenstaande vakkenpakket toch erg goed. En HBO recht is volgens mij veel beperkter op de arbeidsmarkt dan CE, maar goed.

Ga dus niet zomaar op een mening van iemand af, want ik kan nu wel zeggen dat Natuurkunde voor nerds is (no offence), maar kies je dat dan ook niet?

Wat ik wel zorgelijk vind ,is dat je CE noemt terwijl je een beta profiel hebt. Dat lijkt me erg krom?

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Spotter schreef op woensdag 23 november 2011 @ 20:34:
[...]

VWO is zeker geen verloren tijd inderdaad :)

Ik heb ook gehoord (dat was tenminste 15 jaar geleden zo) dat je met een VWO-diploma in een andere 'klas' op het HBO komt, met alle VWO'ers. Daar ligt het instapniveau van sommige vakken zoals wiskunde wat hoger.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Verwijderd

Het VWO geeft je de kans twee jaar langer na te denken over wat je wil, en geeft je de mogelijkheid naar een universiteit te gaan. Zeker geen slechte keuze dus als je geen idee hebt wat je wil, het is een stuk goedkoper om daar op het VWO achter te komen dan op een HBO. Maar besef wel dat het echt een stuk moeilijker is dan HAVO en dat je nog twee jaar rondloopt op een middelbare school. Dat moet je kunnen qua instelling.

Hoe dan ook, belangrijker lijkt me erachter te komen wat je eigenlijk wil. Als je een betapakket hebt en nu richting CE zit te denken, is dat omdat je graag veel geld wil verdienen? Bedenk dan dat een baan (of studie) die niet bij je past, niet vol te houden is, ook niet als je er een ton per jaar voor krijgt. Dat jaar is dan heel, heel lang ;)

Waarom heb je dat betapakket gekozen? Vind je het interessant? Waarom haal je lage cijfers? Voor bijna iedereen geldt dat ze de hoge cijfers halen voor de vakken die ze gekozen hebben, dus ik vind het apart dat het bij jou precies andersom is. Bedenk je ook dat een betastudie in het hoger onderwijs nauwelijks meer iets te maken heeft met middelbare schoolvakken, als je natuurwetenschap wel interessant vindt, zijn er best studies te vinden die je wellicht gewoon goed aan kan.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2011 09:09 ]

• Philip J. Dijkstra
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-08 12:43
Als je het leuk vind om met data te stoeien kijk dan eens naar Business Intelligence.
In een notendop datawarehouse ontwikkeling en rapportages bouwen: zorgen dat de juiste informatie beschikbaar is voor de organisatie. Persoonlijk vind ik het een goede mix van technisch bezig zijn (ETL en sql) en klantcontact (informatiebehoefte duidelijk krijgen).

Er is erg veel werk in en het betaald goed. Ik ben erin gerold na een opleiding informatica maar volgens mij zijn er tegenwoordig ook specifieke BI opleidingen. BI is soms ook de afkorting voor Bedrijfskundige Informatica wat volgens mij ook een goede springplank is naar een heleboel IT banen.
Pagina: 1