Hallo,
Ik zit met een klein probleem hoe ik iets moet opzetten. Ik heb een database met publicaties. Deze zijn opgedeeld in 5 tabellen, elke tabel is een categorie. De categorieën worden apart op de pagina gezet, met een kop ertussen. Elke tabel bestaat uit 2 kolommen: Jaar en Publicatie.
Jaar is het jaar waarin de publicatie is gepubliceerd. Hierop sorteer ik, nieuwste bovenaan. Allemaal goed en wel, ik heb nu de amateuristische oplossing dat ie elke tabel apart ophaalt en echo't.
Maar omdat ik een zoekfunctie wil gaan inbouwen, moet ik dat veranderen. Join lijkt mij onhandig, want de tabellen hebben niets met elkaar te maken.
Nu lijkt mij het handigste (maar of dat kan) om het zo op te halen:
Maar is het dus mogelijk om dezelfde kolommen in meerdere tabellen op te halen? Hoe kies ik bij het echo'en het jaar van tabel3?
Dan wil ik gaan zoeken, dmv WHERE tekst LIKE '%QUERY%'. Kan je dus gewoon de volgende code maken?
Blijven de categorieën dan gescheiden? Dus dezelfde vragen als hierboven.
Sorteren:
Ik kan dus gewoon als ik wil sorteren het volgende doen?
Allemaal ingewikkelde vragen, ik hoop dat het duidelijk is. Nog even een verduidelijking:
Tabel 1
Tabel 2
zelfde indeling, andere publicaties
Tabel 3
,,
Tabel 4
,,
Tabel 5
,,
Ik zit met een klein probleem hoe ik iets moet opzetten. Ik heb een database met publicaties. Deze zijn opgedeeld in 5 tabellen, elke tabel is een categorie. De categorieën worden apart op de pagina gezet, met een kop ertussen. Elke tabel bestaat uit 2 kolommen: Jaar en Publicatie.
Jaar is het jaar waarin de publicatie is gepubliceerd. Hierop sorteer ik, nieuwste bovenaan. Allemaal goed en wel, ik heb nu de amateuristische oplossing dat ie elke tabel apart ophaalt en echo't.

Maar omdat ik een zoekfunctie wil gaan inbouwen, moet ik dat veranderen. Join lijkt mij onhandig, want de tabellen hebben niets met elkaar te maken.
Nu lijkt mij het handigste (maar of dat kan) om het zo op te halen:
SQL:
1
| SELECT * FROM `tabel1`, `tabel2`, `tabel3`, `tabel4`, `tabel5` |
Maar is het dus mogelijk om dezelfde kolommen in meerdere tabellen op te halen? Hoe kies ik bij het echo'en het jaar van tabel3?
Dan wil ik gaan zoeken, dmv WHERE tekst LIKE '%QUERY%'. Kan je dus gewoon de volgende code maken?
SQL:
1
| SELECT * FROM `tabel1`, `tabel2`, `tabel3`, `tabel4`, `tabel5` WHERE `publicatie` LIKE '%Query%' |
Blijven de categorieën dan gescheiden? Dus dezelfde vragen als hierboven.
Sorteren:
Ik kan dus gewoon als ik wil sorteren het volgende doen?
SQL:
1
| SELECT * FROM `tabel1`, `tabel2`, `tabel3`, `tabel4`, `tabel5` WHERE `publicatie` LIKE '%Query%' SORT BY `Jaar` ASC |
Allemaal ingewikkelde vragen, ik hoop dat het duidelijk is. Nog even een verduidelijking:
Tabel 1
Jaar | Publicatie |
---|---|
2011 | Het boek over MySQL |
1998 | Het boek over PHP |
Tabel 2
zelfde indeling, andere publicaties
Tabel 3
,,
Tabel 4
,,
Tabel 5