Vervanging Logitech UltraX toetsenbord

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Na een jaar of 4 trouwe dienst werkt een van de belangrijkere toetsen (de D) van mijn Logitech UltraX Premium helaas niet meer goed. Jammer genoeg is dit model uit productie. Erg jammer want het is jarenlang mijn favoriet geweest.

Ik zoek nu een alternatief met de volgende eigenschappen:

- minstens zo'n goede gedempte aanslag
- ondiepe toetsen
- geen polssteun
- laag profiel (de voorste rand waar mijn duimen op rusten moet laag zijn)
- bedraad (niet wireless)
- standaard layout (US)
- het liefst geen overbodige fratsen zoals achtergrondverlichting, LCD's, etc. (knoppen voor volume up/down, mute e.d. zijn nog wel handig)

Ik heb net een Microsoft Wired 600 keyboard binnen gekregen, maar deze heeft geen prettige aanslag; een van de dingen die ik zo goed vind aan de Logitech UltraX is dat de aanslag gedempt is, maar wel met duidelijke feedback wanneer de toets volledig ingedrukt is. Dit heeft deze Microsoft dus niet. De voorste rand van dit tobo is ook een halve centimeter hoger dan mijn Logitech UltraX (1,8 vs 1.3cm), waardoor ik veel spanning in mijn duimen voel. Erg onprettig. :( Deze gaat dus terug naar de winkel.

Ander tobo dat ik (bij iemand anders) uitgeprobeerd heb: Logitech Ultra Flat. Deze voldoet ook niet: rammelige aanslag en geen standaard layout (home/end/pgup/pgdn gebruik ik vaak dus die wil ik op de normale plek).

Ik zou dus graag suggesties horen voor geschikte vervangers, het liefst van mensen die de UltraX gebruikt hebben. Ik ben trouwens wel bereid om wat extra te betalen voor een fatsoenlijk toetsenbord, maar ik wil niet zo'n gamingtoetsenbord of e.o.a. duur traditioneel tobo met diepe toetsen.

[ Voor 5% gewijzigd door Aham brahmasmi op 23-11-2011 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik typ al een tijdje op Cherry Stream XT toetsenborden. De aanslag is wat zwaarder als de UltraX, maar ze typen superfijn. Toetsen zijn ook plat, en layout standaard zonder fratsen.

pricewatch: Cherry eVolution STREAM XT

Niet duur ook, en in wit en zwart te krijgen :)

Edit: Layout lijkt op Tweakers niet OK, maar deze winkel heeft de juiste (en een betere pic):

http://www.micro-mail.nl/...OpenFrameset&ARTNR=130952

[ Voor 20% gewijzigd door strandbal op 23-11-2011 19:24 ]

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Bedankt; ik was net naar die Cherry aan het kijken. :)
Ik las wel dat layout niet standaar is. Is de enter zo'n op de koppe L met de backslash aan de onderkant i.p.v. erboven? Ik wil het liefste een brede enter met de backslash erboven...

Ik zat ook naar de pricewatch: Keysonic KSK-6000 U te kijken maar er wordt wel gezegd dat de aanslag "traag" is (toetsen veren langzaam terug), wat me niet zo aanspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Micro Mail verkoopt ze in deze layout:

http://www.cooltoyzph.com/image/US_Keyboard_layout.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Oke, da's precies de layout die ik gewend ben.

Wat vindt je van dit commentaar?
Cons: - Below average tactile feedback from scissors, however still better than membrane-style keys.
- Space bar only has one contact in the dead center rather than the industry default of putting two contacts on the left and right side of the bar. This causes no spaces to register if the space bar is hit on the left or right side. The user must hit the space bar DIRECTLY in the center, else spaces will not register. This is actually a huge design flaw, and it will not add spaces extremely often.
Verder lijkt het profiel van deze Cherry wel behoorlijk veel op die van de UltraX, alleen steekt de voorste rand wat verder uit. Daar kan ik misschien nog wel mee leven, als hij maar niet zo hoog is als bij het Microsoft tobo dat ik net gekocht heb.

[ Voor 15% gewijzigd door Aham brahmasmi op 23-11-2011 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Poe, zo kritisch ben ik niet denk ik. Ik kan flink blind typen op 't ding, en mijn vriendin klaagt ook niet. Weet niet of je iets aan die info hebt :P

Duur issie ook niet, dus je kunt er misschien gewoon een proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05 22:50

r0b

http://www.ebay.ie/itm/Lo...m1c20827c30#ht_1226wt_905

Is alleen wel UK layout. Maar ik stel alles altijd in US-Intl in onafhankelijk wat er nou precies op het keyboard staat. Werkt prima. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.goodtyping.com/difteclats-us-uk2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
@robrt: Die had ik al eens gekocht, maar weer teruggestuurd omdat de layout niet overeenkomt met het plaatje. De backslash naast de linker shift vind ik te onhandig. ;)

@strandbal: Ja sorry, ik heb dus net dat tobo van Microsoft gekocht waarvan ik dacht dat 'ie wel goed zou zijn, maar hij valt dus erg tegen. Daarom kijk ik nu wel scherper naar de details om niet straks nog meer geld aan te moeten verspillen aan het terugsturen van spullen.

PS: Ik ben niet iemand die om de haverklap producten probeert en weer terugstuurt. Normaal doe ik wel redelijk wat research voor ik iets koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Al eens in een computerwinkel of MediaMarkt wat keyboards uitgeprobeerd?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:14

SA007

Moderator Tweaking
@TS: als eens je tobo compleet uit elkaar gestript en alles goed schoongemaakt met een contactspray?
Waarschijnlijk gaat je tobo daarna weer een paar jaar mee hoor.

• MaZeLe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:49
Zoek je een echte vervangen of neem je ook genoegen met hetzelfde toetsenbord? In dat geval: http://www.ebay.nl/itm/Lo...shalt&hash=item1c214deb1a

• Aham brahmasmi
SA007 schreef op donderdag 24 november 2011 @ 21:46:
@TS: als eens je tobo compleet uit elkaar gestript en alles goed schoongemaakt met een contactspray?
Waarschijnlijk gaat je tobo daarna weer een paar jaar mee hoor.
Ik heb de toets van de D al een paar keer eruit gewipt, maar het probleem is dat de toets niet meer goed terugveert. Het rubber 'ding' wat over het contactpunt heen zit lijkt lam. Zelfs als de aanslagen op de D nog perfect geregistreerd zouden worden (wat niet het geval is) zou ik toch een vervangend tobo willen hebben omdat ik bij deze toets nauwelijks kan voelen of hij helemaal ingedrukt is of niet. Aan de andere kant heb ik er eigenlijk niets bij te verliezen...

Edit: Net even de D en de F er even afgewipt om ze te vergelijken. Het rubbertje op de D is duidelijk niet in orde meer. Het is een soort koepeltje/half bolletje met een gat in het midden waar een kort rubberen staafje op gelijmd zit. Het staafje drukt het contactpunt van de toets in. De lijm heeft bij de D grotendeels losgelaten. Ik heb er nog over gedacht om een rubbertje van een andere toets die ik nooit gebruik (scroll lock) te transplanteren, maar aangezien die vastgelijmd zitten denk ik dat dat geen goeie langetermijn-oplossing zou zijn.

@Mazele: Een nieuw exemplaar van de UltraX zou perfect zijn, maar de link die jij geeft is er een met Duitse layout, helaas. Op de plaatjes zie je een QWERTY model, maar er staat tussen "Deutsches Tastaturlayout". Volgens mij krijg je in Duitsland sowieso altijd de QWERZ layout.

[ Voor 28% gewijzigd door Aham brahmasmi op 25-11-2011 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
strandbal schreef op woensdag 23 november 2011 @ 19:22:
Ik typ al een tijdje op Cherry Stream XT toetsenborden. De aanslag is wat zwaarder als de UltraX, maar ze typen superfijn. Toetsen zijn ook plat, en layout standaard zonder fratsen.

pricewatch: Cherry eVolution STREAM XT

Niet duur ook, en in wit en zwart te krijgen :)

Edit: Layout lijkt op Tweakers niet OK, maar deze winkel heeft de juiste (en een betere pic):

http://www.micro-mail.nl/...OpenFrameset&ARTNR=130952
Uiteindelijk heb ik toch maar deze gekocht. De aanslag is idd erg fijn en wat stiller dan de UltraX (iets minder het *bonk* geluid als je snel een toets aanslaat).

Zaken die mij opvielen:
- de toetsen zijn iets platter dan bij de UltraX; bij de UltraX zijn ze iets komvormiger, waardoor je vingers het midden van de toets wat makkelijker vinden.
- de toetsen steken wat minder ver boven de voorste rand uit; dit vind ik ondhandig omdat het nu iets lastiger is om met mijn linker duim de spatiebalk in te drukken.
- Cherry logo'tje op de onderrand is niet bepaald mooi. ;)
- num/caps/scroll lock lichtjes zijn verblindend onder sommige hoeken.
- opdruk op de toetsen is niet zo mooi in cursief; is subtieler bij de UltraX.
- de mediatoetsen zijn helemaal verzonken en je voelt het bijna niet als je ze indrukt; ook een slecht ergonomisch ontwerp hier.
- als je je vingers over de mediaknoppen laat glijden maken ze een soort trompetgeluidjes. :+

Al met al is de eerste indruk van de kwaliteit goed (zoals ik van Cherry gewend ben); het ontwerp vind ik ergonomisch wat minder goed dan de UltraX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenRules
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-03 14:20
Ik heb hetzelfde probleem, ook ik zoek een goede vervanging voor mijn ultra x toetsenbord.

Vind die cherry geen goed genoeg alternatief. Iemand enig idee of er inmiddels al betere alternatieven zijn.
Blijf het vreemd vinden dat een naar mijn idee toch wel veel gevraagd toetsenbordje die door vele gewaardeerd wordt niet meer te koop is, of dat er geen goede opvolger van gekomen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
BrokenRules schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 11:15:
Ik heb hetzelfde probleem, ook ik zoek een goede vervanging voor mijn ultra x toetsenbord.

Vind die cherry geen goed genoeg alternatief. Iemand enig idee of er inmiddels al betere alternatieven zijn.
Blijf het vreemd vinden dat een naar mijn idee toch wel veel gevraagd toetsenbordje die door vele gewaardeerd wordt niet meer te koop is, of dat er geen goede opvolger van gekomen is...
Hoezo vindt je de Cherry niet goed genoeg? Uiterlijk?
Ik gebruik hem nu een tijdje en ben er tevreden mee, met uitzondering van de mediaknoppen -- die blijven op de e.o.a. manier onhandig om te gebruiken. Ik heb nog geen alternatieven gevonden die dichter bij de UltraX in de buurt komen qua aanslag en ergonomie, maar deze Cherry is "close enough".

Er staat nu een tweedehands UltraX op ebay in Engeland, maar ik ben huiverig om een gebruikt tobo te kopen. In de VS is de eerste versie van de UltraX (waarvan gezegd wordt dat de toetsaanslag nog beter is dan de latere versies) nog te krijgen op ebay (60 stuks in voorraad), maar alleen met PS/2-aansluiting en verzending is alleen binnen de VS...

[ Voor 31% gewijzigd door Aham brahmasmi op 07-03-2012 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenRules
Eindelijk een goede vervanger gevonden voor mijn ultraX toetsenbord.

De logitech Illuminated, en dan de amerikaanse versie ( 920-000914 )

Omdat die een rechthoekige lage enter heeft:
Afbeeldingslocatie: http://www.vincescomputer.com/media/catalog/product/cache/1/image/1000x1000/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/isimages/DH920000914.jpg

Op ebay nieuw gekocht voor 55 euro inclusief verzendkosten (+ 20euro douane kosten)

Zelfde ligte manier van aanslaan. Indeling bijna hetzelfde. Achtergrond verlichting leuk extra'tje.
Ook het lettertype wat er voor de letters gebruikt is, ziet er erg tof uit.

Ben er erg content mee, en omdat ik meerdere topics met hetzelfde probleem voor opvolging ben tegen gekomen. Leek het mij wel zo netjes dit te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In 2011 hadden we nog geen aankoopadviessubfora, nu wel:
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Move OH -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
BrokenRules schreef op zondag 18 november 2012 @ 15:03:
Eindelijk een goede vervanger gevonden voor mijn ultraX toetsenbord.

De logitech Illuminated, en dan de amerikaanse versie ( 920-000914 )
Bedankt. Wel een interessant tobo. Zit die polssteun geïntegreerd? Ik ben persoonlijk niet weg van polssteunen. Is de delete toets ook twee toetsen hoog (neemt ook de plek waar normaal insert zit in beslag)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenRules
Heb er even een foto gemaakt: Afbeeldingslocatie: http://s9.postimage.org/b6jo409lb/IMAG0911.jpg

polssteun zit inderdaad vast aan het toetsenbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mccAin
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-05 07:23
Het zal wel vloeken in de kerk zijn, maar ik heb voor hetzelfde dilemma gestaan en heb uiteindelijk een Apple Keyboard gekocht en wat toetsen geremapped.

http://store.apple.com/us...board-with-numeric-keypad

Dit toetsenbord is naar mijn mening echt heel stevig en de soft feedback is nog vele malen fijner dan op de UltraX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melluh
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-11-2024

Melluh

Eggcellent!

Ik heb bovenstaande Cherry keyboard ook gekocht en deze is na 3,5 jaar met beperkt gebruik (1-2 dagen in de week) al stuk (toets is afgebroken). Op mijn werk heb ik nog steeds de Ultra X die al zo'n 9 jaar zijn werk 4-5 dagen per week doet. Dat is nog eens kwaliteit voor 20 euro.

Kortom, ik ben weer op zoek naar een toetsenbord. De Cherry was ok, maar niet geweldig. Vond het net iets minder fijn typen, een stuk minder mooi en kwalitatief minder degelijk. Inmiddels iemand nog ervaring opgedaan met een met de Logitech UltraX vergelijkbaar toetsenbord?

"Then take me disappearin' through the smoke rings of my mind" - Bob Dylan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-11-2023
Hola,

Nou, ik mag in de rij aansluiten, mijn UltraX begint ook kuren te vertonen, na 10 jaar(!) trouwe dienst. En ik wil heel graag precies dezelfde, alleen met lampjes zou leuk zijn, alhoewel ik er toch blind op los ga meestal...

Iemand inmiddels een alternatief gevonden? Heb nu een mechanische, paar dagen de tijd gegeven, enige toets die ik nu echt blind weet te vinden is de back space ..

Of heeft iemand enig idee hoe ik de UltraX goed schoon kan maken?

Groeten,
Ronald
Pagina: 1