[MSSQL2008R2] Multiple instances

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Eerst en vooral: ik ben geen DBA. Erger: ik heb er ook geen te mijner beschikking. Mijn vraag zal bijgevolg heel simpel zijn voor de DBAs hier.

Eerst wat context: onze DPM servers hebben dedicated SQL servers. We upscalen naar 8 DPM servers, maar we gaan geen 8 SQL servers opzetten. In principe zou 1 SQL server 8 DPM servers moeten kunnen afhandelen. Alleen: ik moet 8 instances - elk met eigen MDF en LDF partities - aanmaken op de SQL server. De eerste is at install time in orde gebracht.

Als ik nu nog wist hoe ik meer instances toevoeg, dan kon ik verder werken :) Mijn hits op Google verwijzen allemaal naar de aanmaak tijdens het installatieproces.

In realiteit: alles in dit verhaal x 2 in twee datacenters, geen clustering omdat we bij een Standard lcientie willen blijven en 8 instances daar nog toegestaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:12
Gewoon de SQL Server 2008 R2 installatie procedure opnieuw starten en een nieuwe instance toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
mjax schreef op woensdag 23 november 2011 @ 17:13:
Gewoon de SQL Server 2008 R2 installatie procedure opnieuw starten en een nieuwe instance toevoegen?
Ow, is dàt het? Ik zat te zoeken in die Configuration Manager, maar het is de bedoeling dat je de installer opnieuw uitvoert. Zo kan ik lang blijven zoeken :F Dankuwel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:15
Moet je 8 databases hebben of 8 SQL Instances hebben?

Das een groot verschil, en volgens mij is iedere SQL Instance ook een aparte licentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
8 instances - DPM servers hebben een dedicated instance nodig waaronder een hoop DBs komen. Microsoft hun licensingmodel is niet het meest transparante, maar hun consultants hebben me gezegd dat het mag om zus en zo reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semt-x
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:48
[SQL Compatibility]
DPM 2010 is niet compatible met SQL 2008 R2, hoogst gesupporte versie is SQL 2008 SP2.

[Licenties & instances]
Google linkt me naar een document genaamd:
SQL Server 2008 Licensing Overview - Microsoft
daarin staat:
When licensed Server / CAL
Workgroup and Standard editions now allow you to run any number of instances of the server software in one physical or virtual operating system environment on the licensed server at a time. Previously, only the Enterprise edition of the Server license allowed multi-instancing. This is a great incentive for customers to adopt the Server/CAL model.
Die limiet van 8 instances komt uit een oud licentie model. (Ik vermoed het eerste licentie model van SQL 2005, in Februari 2007 is dit model geupdate met dezelfde text als hierboven)

[Instances & SQL Versies]
Je kan probleemloos verschillende SQL versies op 1 machine in verschillende instances installeren. Daarom geeft de SQL 2008 R2 installatie ook geen foutmedling. Dus kijk naar de bestaande DPM configuratie (dat lees ik tussen de regels van je post?) welke SQL versie die gebruikt;
How to determine the version and edition of SQL Server and its components

h2h,
Sem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En als nu je SQL server crashed? Hoe ga je dan restoren aangezien je 8 DPM servers de databases nodig hebben om te restoren?

Zou SQL lekker dedicated bij DPM houden en de databases per DPM server protecten met een andere DPM server. Voor de duidelijkheid 8 DPM servers met een DPM & SQL installatie en niet voor elke DPM server een losse SQL server. Zo'n zware SQL belasting geeft DPM namelijk niet dus dat kan prima.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2011 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
@Semt-x: Goeie opmerking. Dat is inderdaad een probleem geweest, maar ik meen dat we intussen al naar R2 overgeschakeld waren. Op Technet vind ik van 2010 nog vele klachten hieromtrent terug, maar van de laatste maanden vind ik verschillende admins die met R2 werken. 't Is toch iets dat ik morgen nog eens ga doublechecken alvorens ik 16 keer (2 x 8 instances) die installatieprocedure doorloop >.<

Wat betreft licensing: ik las op het werk - nu thuis - ergens wat van 4 instances per CPU voor 2008. Maar licensing is sowieso mijn probleem niet, al heeft het meegespeeld bij enkele beslissingen.

@mjah: De load is te zwaar op de machines zelf om er die SQL, die inderdaad geen zware belasting heeft, nog bij te zetten. Vandaar de keuze om remote te werken. Alle instances bestaan op twee servers in twee datacenters trouwens, dus als er een server crasht dan wordt de DB gerestored naar dezelfde instance op de andere server. Een downtime binnen de SLA zonder de kost van een failover cluster.

De DPM databases worden trouwens gebackupped met EMC Networker.

[ Voor 3% gewijzigd door YellowOnline op 23-11-2011 22:08 . Reden: Schrijffouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ahh oke. Dus voor de duidelijkheid: 1 van de DPM servers in Site A maakt een backup van de SQL server in Site B en vice versa?..

beantwoord..

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2011 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semt-x
Ondanks dat mensen DPM2010 met SQL2k8R2 werkend hebben gekregen, lijkt me een omgeving met 2x8 SQL instances niet geschikt om een unsupported configuratie te gebruiken. Er zal een boel data achter zitten gok ik en als er problemen zijn dan hang je.

Als je SQL zo vaak moet installeren zou ik de installatie automatiseren.
Automating SQL Server 2008 installations

Je kan evt die consultants dat licentie document laten zien en vragen hoe ze aan die "max 8 instances" komen, er staat immers dat het er, ongeacht van het aantal cpu's, oneindig veel mogen zijn.
Op een single server technisch max 50, cluster: 25. lees ik..

h2h,
Sem

[ Voor 3% gewijzigd door Semt-x op 23-11-2011 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Semt-x schreef op woensdag 23 november 2011 @ 22:12:
Ondanks dat mensen DPM2010 met SQL2k8R2 werkend hebben gekregen, lijkt me een omgeving met 2x8 SQL instances niet geschikt om een unsupported configuratie te gebruiken. Er zal een boel data achter zitten gok ik en als er problemen zijn dan hang je.

(...)

h2h,
Sem
350TB data, om precies te zijn. Ik ga het morgen uitvissen met het clubje consultants van MS die fulltime bij ons gekampeerd zijn. Als R2 door hen support wordt binnen ons contract is er geen vuiltje aan de lucht. Zoniet ga ik inderdaad de SQL server moeten uninstallen en een een SP2 gebruiken - wat spijtig is van het werk dat ik er vandaag ingestoken heb. Uninstalled dat netjes trouwens? Het OS herinstalleren kost me anders ook nog een halve dag: opkuisen in AD, MDT en SCCM en vervolgens alle associaties opnieuw doen.

Edit: Enfin, hoe instances toe te voegen was snel duidelijk. Minder leuk is dat ik wel degelijk mijn servers aan het herinstalleren ben om er een SQL 2008 SP1CU9 op te gooien. R2 wordt inderdaad niet officieel ondersteund en SP2 al evenmin.
Remote SQL Server Requirements

Updated: April 21, 2010

Applies To: System Center Data Protection Manager 2010

System Center Data Protection Manager (DPM) 2010 requires SQL Server 2008 (SP1), Standard or Enterprise Edition, 64-bit or 32-bit version, for the DPM database.

[ Voor 25% gewijzigd door YellowOnline op 24-11-2011 09:44 ]

• Semt-x
Hoewel MS een steek laat vallen met het niet bijwerken van documentatie, staat onder dat document als comment dat SP2 nu officieel gesupport wordt. Insiders weten dat Mike Jacket een alias is van een MS medewerker.
Desondanks zou ik dit navragen bij diegene die jullie helpt met de implementatie van DPM. Zij zullen dit bevestigen, of de vraag doorzetten naar MS.

Voor zover ik weet deinstalleerd SQL zonder problemen, enige installatie problemen die ik ken, zijn van SQL 2008 Express op niet engelse servers.

h2h,
Sem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Semt-x schreef op donderdag 24 november 2011 @ 10:48:
Hoewel MS een steek laat vallen met het niet bijwerken van documentatie, staat onder dat document als comment dat SP2 nu officieel gesupport wordt. Insiders weten dat Mike Jacket een alias is van een MS medewerker.
Desondanks zou ik dit navragen bij diegene die jullie helpt met de implementatie van DPM. Zij zullen dit bevestigen, of de vraag doorzetten naar MS.

Voor zover ik weet deinstalleerd SQL zonder problemen, enige installatie problemen die ik ken, zijn van SQL 2008 Express op niet engelse servers.

h2h,
Sem
Semt-x, ik heb aan de TAM van MS bevestiging gevraagd omdat ik 100% zeker wil zijn over de SP2 support. In tussentijd zet ik alles op met SP1CU9, updaten naar SP2 kan dan nog steeds.

In CC stond trouwens iemand die jij kent. Omdat je geen PM actief hebt: houd deze nickname liefst geheim ;)

* YellowOnline mompelt iets van "de DPM wereld is veel te klein"
Pagina: 1