Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD_Aero
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-10 10:49
Hallo,

Ik heb een probleem.
In mijn oude cursus Elektronica staat de formule (Deze formule kom ik ook vaak op het internet):

Urptp = IgemRL / (fr * C)

Maar in mijn cursus van dit jaar staat dezelfde formule maar dan om Ur te berekenen (Enkel het gedeelte boven Ugem). Dus volgens de analogie van deze zin zou de volledige rimpelspanning volgens deze mens gelijk zijn aan:

Urptp = 2* (IgemRL / ((fr * C))

Welke klopt nou volgens mij de eerste.
Gelieve zo snel mogelijk te antwoorden ik heb morgen test en volgens mij is mijn lkr fout.

https://erazerbrecht.wordpress.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-10 10:52
Beide formules zijn goed, het hangt er af of je een gelijk-richter netwerk van 4 diodes gebruikt of iets simpels met 1 diode.

Natuurlijk ga je er wel van uit dat de weerstand van je voeding naar de condensator erg klein is ten opzichte van de belasting weerstand.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD_Aero
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-10 10:49
djexplo schreef op woensdag 23 november 2011 @ 17:28:
Beide formules zijn goed, het hangt er af of je een gelijk-richter netwerk van 4 diodes gebruikt of iets simpels met 1 diode.

Natuurlijk ga je er wel van uit dat de weerstand van je voeding naar de condensator erg klein is ten opzichte van de belasting weerstand.
Dat kwam ik ook juist te weten op wikipedia.
Maar dan is de eerste toch voor dubbelzijdige (4diodes) en de 2de voor enkelzijdige (1diode).

Want wij hebben vorig jaar die eerste formule inderdaad alleen gebruikt voor dubbelzijdige schakelingen.

Maar dit jaar gebruiken we de onderste voor alle twee.

EDIT: Normaal geizen zit dubbelzijdig of enkelzijdig toch al inbegrepen in de formule. Bij een enkelzijdige gelijkrichting is de frequentie gelijk aan de ingangswisselspanningsfrequentie. Bij dubbelzijdig is dit 2 maal de frequentie van de ingangswisselspanningsfrequentie.

https://erazerbrecht.wordpress.com/