Versterker mogelijkheden

Pagina: 1
Acties:

• RudyL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:14
Ondanks dat het gaat lijken op een wat moet ik kopen topic, probeer ik het wel binnen het beleid te houden.

Mijn eigen home cinema setje, is een panasonic set uit het jaar 2004. Sterk verouderd en krijg er absoluut geen bios gevoel bij. Het geluid kan iets harder dan de televisie kon, maar special effects (geluiden van achteren) absoluut niet te onderscheiden. Als niet kenner van audio producten kwam ik tot de conclusie dat ik maar eens op zoek moest gaan naar een nieuwe home cinema set. Standaard setjes, incl. blu-ray speler, zou toch wel een verbetering moeten zijn voor de huidige situatie.

Nu koop ik niet zomaar een nieuwe set doordat iets een goede beoordeling heeft gekregen, want al snel kom je op het net tegen dat standaard Home Cinema setjes, geen toevoeging zijn. Het zelf samenstellen zou een betere optie zijn. Dus dan ga je, je inlezen in wat je ervoor nodig bent.

Allereerst de versterker / receiver. Hiervoor een budget van max. 400 euro, waarbij je nog vele verschillende types overhoud. Na verder inlezen blijven, zo lijkt mij, er twee types over:

- Onkyo TX SR608 - link
- Yamaha RX-V667 - link

Deze types komen toch vrij vaak terug op het net, voldoende mogelijkheden, relatief lage aanschafprijs. Nu is onze woonkamer echter +/- 50m2 en kan ik niet terug vinden of dit nog van invloed zou moeten zijn op de receiver. De Onkyo zou meer wattage kunnen geven op de kanalen in vergelijking met de Yamaha.

De Yamaha zou mijn voorkeur krijgen door looks, hoger gebruikersgemak en platenspeler aansluitmogelijkheid. Daarbij krijgt het op vergelijkingssites ook een hoger cijfer, maar is er ook minder interesse in het apparaat. Ik wil eigenlijk gefaseerd gaan aankopen, anders wordt het uitgave bedrag te hoog. Zou ik met een versterker ook meer mogelijkheden creeren voor mijn huidige boxen (geleverd bij de home cinema set) of zou dit geen verschil opleveren in geluidsbeleving.

In totaal zou ik een budget hebben van 750 euro voor zowel receiver als boxen + evt. sub. Een blu-ray speler neem ik niet mee in het budget.

LOETKE

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:34

FeaR

In GoT we trust

RudyL schreef op woensdag 23 november 2011 @ 14:00:
De Onkyo zou meer wattage kunnen geven op de kanalen in vergelijking met de Yamaha.
Niet blindstaren op de cijfertjes, want alleen xxx Watt zegt niets. Niet elke fabrikant meet op een zelfde manier. Ik weet zo niet hoe Yamaha meet, maar Onkyo meet onder één kanaal bij 1000 Hz en bij 6 Ohm. Als een ander merk dan meet bij meerdere kanalen en bij 20 - 20.000 Hz (realistischer) zal dat lager uitvallen, maar kan desondanks nog meer zijn. Voor normaal gebruik is een paar Watt per kanaal overigens al genoeg, dus naar vermogen moet je sowieso niet echt kijken. Zeker in de segmenten waarbij de speaker niet heel veeleisend zal zijn.
In totaal zou ik een budget hebben van 750 euro voor zowel receiver als boxen + evt. sub. Een blu-ray speler neem ik niet mee in het budget.
750 euro in totaal en dan 400 euro voor de receiver is niet heel veel. Haal van die 750 euro sowieso een paar tientjes af voor de bekabeling, dan houd je 300 - 330 euro over voor een 5.1 set. Dat is erg krap. Ik zou dan eerder een receiver nemen die een serie lager zit zodat je wat meer geld hebt voor de speakers. Of je moet echt de functies van receivers van 400 euro nodig hebben, dan wordt het een ander verhaal.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Pixel Punk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-08-2024
...maar special effects (geluiden van achteren) absoluut niet te onderscheiden. ...
Als je vorige setje ook een 5.1 is, dan licht dit toch aan je instellingen. Dus ik zou in ieder geval nog wat inlezen, het met je oude setje nog eens proberen en dan bepalen of je al dan niet een nieuw setje wilt. Misschien is het oud setje toch toereikend wanneer je weet hoe ermee om te gaan, en anders weet je het alvast voor je nieuwe set :)

• RudyL
FeaR schreef op woensdag 23 november 2011 @ 14:12:

750 euro in totaal en dan 400 euro voor de receiver is niet heel veel. Haal van die 750 euro sowieso een paar tientjes af voor de bekabeling, dan houd je 300 - 330 euro over voor een 5.1 set. Dat is erg krap. Ik zou dan eerder een receiver nemen die een serie lager zit zodat je wat meer geld hebt voor de speakers. Of je moet echt de functies van receivers van 400 euro nodig hebben, dan wordt het een ander verhaal.
In het begin kwam ik qua prijs al snel uit op de Denon AVR-1311. Een stuk goedkoper, maar ben bang voor goedkoop wordt duurkoop. Ik denk dat ik mij prima zou redden met een mooie 5.1 sound, maar uitbreiding van het systeem is bij de Denon al niet mogelijk. Ik las toen over de types hier al aangegeven dat dit de echte instap modellen zijn voor Home Cinema receivers. Dat zou me dan wel de extra investering waard zijn.

Specificaties verschillen kan ik maar moeilijk beoordelen hoe belangrijk deze voor mij zullen zijn. Als ik het met een Denon AVR-1311 + mooie surround set onze woonkamer kan vullen met mooi geluid, hoor je mij ook niet klagen over ontbrekende mogelijkheden.

Ik ben alleen bang dat door onze relatief grote woonkamer, ik te kort zou komen met een goedkopere versterker die benodigde boxen voor de kamer niet zou kunnen aansturen.

@Pixel Punk: Dat zou ook kunnen, het is echter ook een setje uit 2004, mist nog HDMI / blu-ray en mijn geluid uit de TV wordt te zacht versterkt. Denk niet dat ik met deze set veel mooier geluid kan creëren, doordat dit door technologie in de jaren wel zou zijn verbeterd.

Edit2: Lees nu ook over de Yamaha RX-V371, helaas kan ik daar nog geen reviews over vinden. Ben dan wel benieuwd naar het grootste verschil tussen deze en de Denon 1311 vs de RX-V667 en de TX SR608

[ Voor 14% gewijzigd door RudyL op 23-11-2011 15:10 ]

LOETKE

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 15:50
Ik heb dezelfde Yamaha als die jij op het oog hebt en ben er zeer tevreden over.
Toen gekocht voor 320 ofzo, als je een beetje zoekt zul je m vast wel voor 300 kunnen krijgen aangezien het een model is van 2010 en ondertussen vervangen is.
De afstandsbediening ziet er wat ouderwets uit, maar is erg goed qua signaal, geen probleem als je niet goed richt.
Ik stuur er zelf een 5.1 set mee aan bestaande uit een actieve SVS pb10 subwoofer. Wharfedale Evo2-30 als fronts, Evo 2 center en Diamond 9.3 als rears. Dit zijn stuk voor stuk forse speakers en ik heb niet het gevoel dat de receiver te kort komt.
Mijn kamer is 25m2 grofweg, ik heb geen idee of je net zo hard een kamer van 50m2 kan vullen.
Het kan ook zijn dat die speakertjes die je had wel voldoende geluid produceren, maar dat het niet tot z'n recht komt in zo'n grote kamer....

• RudyL
Ossi schreef op woensdag 23 november 2011 @ 15:21:
Ik heb dezelfde Yamaha als die jij op het oog hebt en ben er zeer tevreden over.
Toen gekocht voor 320 ofzo, als je een beetje zoekt zul je m vast wel voor 300 kunnen krijgen aangezien het een model is van 2010 en ondertussen vervangen is.

Mijn kamer is 25m2 grofweg, ik heb geen idee of je net zo hard een kamer van 50m2 kan vullen.
Het kan ook zijn dat die speakertjes die je had wel voldoende geluid produceren, maar dat het niet tot z'n recht komt in zo'n grote kamer....
Dan doel je neem ik aan op de V667?

Waar ik bij de Denon 1311 beetje huiverig voor ben is de antenne van de receiver. (reactie op kieskeurig) Ik woon zo'n beetje onder een televisietoren, waardoor ik op mijn 2.1 geluidsetje bij de pc al radio signaal oppak. Dit mag natuurlijk niet het geval zijn bij een receiver, want die zou velen malen vaker aanstaan.

Met betrekking tot die boxjes bij de huidige set zou je wel eens gelijk kunnen hebben.

LOETKE

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 15:50
RudyL schreef op woensdag 23 november 2011 @ 15:32:
[...]

Dan doel je neem ik aan op de V667?

Waar ik bij de Denon 1311 beetje huiverig voor ben is de antenne van de receiver. (reactie op kieskeurig) Ik woon zo'n beetje onder een televisietoren, waardoor ik op mijn 2.1 geluidsetje bij de pc al radio signaal oppak. Dit mag natuurlijk niet het geval zijn bij een receiver, want die zou velen malen vaker aanstaan.

Met betrekking tot die boxjes bij de huidige set zou je wel eens gelijk kunnen hebben.
De Yamaha RX-V667 ja.

Als je doelt op deze reactie: De 1311 heeft een tuner die aangesloten op een binnenantenne behoorlijk gevoelig is echter ook gevoelig voor andere zenders die in de buurd staan opgesteld.
Het is aan te bevelen om daarom een goede buitenantenne aan te sluiten of de kabel.

Gebruik je geen kabel dan voor je radiostations?
Ik vind die draadjes altijd maar drama, dan sta je ergens en heb je opeens geen bereik meer en dan verplaats je 10cm en doet ie het weer. Als je gewoon kabel hebt is er niets aan de hand dus :)
Verder is de 1311 misschien wel erg krap om zo'n grote ruimte te vullen met geluid, zou dan toch eerder kijken naar de 1911.

• RudyL
Kabel aansluiting is in het buitengebied waar ik woon niet beschikbaar. Ben dus wel afhankelijk van die losse draadjes, waardoor optimaal signaal altijd lastig is.

Mijn ouders zitten helaas niet te wachten op zuilspeakers. Ik hoop dus dat er satelliet speakers zijn met voldoende geluidskwaliteit voor onze ruimte.Mogelijk kan ik het dan ook wel redden met de Denon 1311.

LOETKE

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:04
Deze set schijnt erg goed te zijn voor een filmpje; Wharfedale DX-1 HCP

http://www.hifi.nl/recens...le-Moviestar-DX-1HCP.html
http://www.whathifi.com/review/wharfedale-dx-1hcp

Kost ongeveer 550 euro. Voor 250 euro 2ehands een leuke 5.1 receiver erbij. En je maakt een aardige start.

• Patrick!
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-06-2021
In die prijsklasse zou je ook de Pioneer VSX-921 kunnen bekijken. Er kleven een aantal voordelen aan de Pioneer waar de auto-setup de makkelijkste is van allemaal. Ook is er brede ondersteuning voor verschillende bestandformaten incl Apple lossless en FLAC. Als je ook een iDevice hebt kan je die als remote gebruiken met een heel gelikt GUI. De prijs is voor deze AVR ongeveer 400, dus 300 over voor speakers, die ratio is ook goed.

Een 5.1 speakerset binnen dit budget die ook goed aan te horen is zou de Jamo A101HCS5 zijn voor rond 260 euries. Je zou alternatief ook kunnen beginnen met een paar stereospeakers en later uitbreiden.

Wees ook niet bang om een demo te vragen bij de verkoper.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:34

FeaR

In GoT we trust

Patrick! schreef op donderdag 24 november 2011 @ 16:23:
De prijs is voor deze AVR ongeveer 400, dus 300 over voor speakers, die ratio is ook goed.
Ik blijf het maar een kromme ratio vinden. Je kan beter meer geld aan speakers uitgeven, daar heb je mijn inziens veel meer aan. Een ratio die je meer ziet is dat de prijs van de receiver gelijk is aan de front speakers, soms per paar maar soms ook per stuk. Daar komt ook bij dat 300 euro voor een 5.1 set niet veel is, daar zou ik echt niet veel van verwachten.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• RudyL
Ik ben ook aan het twijfelen wat nu voor hier het beste zal zijn. Denk dat ik toch gewoon een goede HIFI winkel dien binnen te lopen en te horen wat er mogelijk is. Twijfel nu voor de receiver tussen het wat goedkopere modellen.

Onkyo TX-SR 308
Onkyo TX-SR 508
Denon AVR-1311

En dan mogelijk een wat duurdere speakerset, (KEF KHT2005.3 of zoiets) mocht die mij in de winkel bevallen. Evt. een goedkopere set met kwaliteit aangevuld met bijvoorbeeld Wharfedale Diamond 10.1 (2 stuks front) zou dat een optie zijn. Ben er wel achter dat het grotendeels afhankelijk is van de akoestiek in de woonkamer en dat blind staren op recensies ook niet alles is.

LOETKE

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-01 13:38

mr.paaJ

generatie cmd+z

In zo'n budget is het lonender om op de speakers te focussen. KEF 2005 + tweedehands versterker is een mooi 5.1 begin, maar ook een Jamo 606 HCS combinatie ligt in bereik.

Andere optie is nu beginnen met betere front speakers en de surrounds pas later toevoegen. Geeft in ieder geval voor muziek veel meer plezier. Quadral heeft bijvoorbeeld erg mooie betaalbare modellen in de Argentum en Chromium reeks.

Ga in ieder geval eens een winkel binnen om het een en ander te beluisteren (en laat je niet teveel meeslepen door buiten-budget spul, dat komt je duur te staan :))

[ Voor 33% gewijzigd door mr.paaJ op 24-11-2011 23:47 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Pixel Punk
mr.paaJ schreef op donderdag 24 november 2011 @ 23:39:
...en laat je niet teveel meeslepen door buiten-budget spul, dat komt je duur te staan :)
offtopic:
Of zoek het buiten budget spul op 't internet op en het is ineens binnen budget :+

• RudyL
Helaas is de Jamo 606 serie een serie met zuilen. Aangezien het (nog) niet mijn eigen woonkamer is, komen er nog geen zuil speakers in.

Ik ga maar eens luisteren naar de combinatie budget receiver met 2005.3 setje. Kijken wat dit met geluid te weeg kan brengen.

LOETKE

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:48
en een leuke Pioneer VSX-521 of paar stapjes hoger icm Harman kardon HKTS16bq serie?

• RudyL
SmoothTweaker schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 16:59:
en een leuke Pioneer VSX-521 of paar stapjes hoger icm Harman kardon HKTS16bq serie?
Die speaker set behoort ook wel tot de mogelijkheden. Alleen lees ik ook veel over HK dat het voornamelijk de. Naam is, en kwaliteit wat minder is (ook van de sub). Ik neem de suggestie wel mee om aan te horen.

LOETKE

• Pixel Punk
RudyL schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 18:15:
[...]
Die speaker set behoort ook wel tot de mogelijkheden. Alleen lees ik ook veel over HK dat het voornamelijk de. Naam is, en kwaliteit wat minder is (ook van de sub). Ik neem de suggestie wel mee om aan te horen.
Bij bijna alle satelliet setjes betaal je voor de naam :Y
Over de sub van hk heb je (naar mijn mening) gelijk, die zijn :r

• RudyL
Heb nog maar eens verder gezocht op internet en neig momenteel naar een Denon 1611 receiver. Ik denk dat dit momenteel één van de mooiere prijs technische vs kwaliteiten en mogelijkheden is voor mijn budget. Ik bespaar kosten vergeleken met de eerder genoemde receivers en krijg hopenlijk voldoende waar voor mijn geld om tv, blu-ray speler, hd-recorder aan te sluiten.

Het lijkt me dat ARC, zeker een welkome aanvulling is. Upscaling zou ik zo 1,2,3 niet weten of ik daarvoor beter een duurdere receiver kan aanschaffen. Is het niet zo dat blu-ray spelers dit ook zouden kunnen? Mijn hdd-recorder kan niet in HD kwaliteit opnemen, is dan upscaling aan te raden, of een andere hdd-recorder?

Weet trouwens iemand waar je in de provincie overijssel een Denon 1611 zou kunnen beluisteren? Het liefst i.c.m KEF KHT 2005.3.

LOETKE

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:17
RudyL schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 13:31:
.....

Weet trouwens iemand waar je in de provincie overijssel een Denon 1611 zou kunnen beluisteren? Het liefst i.c.m KEF KHT 2005.3.
kijk bijv. hier ff: LINKJE
en zoek op je postcode en klik winkels aan en check ff de merken ;)
en ja overijssel is groot genoeg om zo te zeggen.. ik denk niet dat je erop zit te wachten om vanuit bijv. enschede na zwolle te gaan als er dichterbij ook een winkel zit die het heeft he(bijv in gelderland) ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• RudyL
Gisteren bij de MM te Deventer geluisterd naar zowel de HKTS 16BQ alsmede de KHT2005.3. De KEF maakt op mij een veel betrouwbaardere indruk, prachtige zelfs design speakers met verbluffende kwaliteit. Ik vond de center van de 16BQ wat schreeuwerig, ongecontroleerd geluid eruit persen (als je dat zo kunt omschrijven).

Nu heb ik niet lang staan luisteren, wou een indruk krijgen van de vorm, de afmeting, het gewicht, de degelijkheid en die heb ik kunnen opdoen. Veel is natuurlijk afhankelijk van de uiteindelijke combi. Waarbij ik hoop dat binnenkort eens uitvoerig te beluisteren in een betere HIFI winkel dan de MM. Vooralsnog maakte de Kef een prima indruk.

Zou een versterker zoals de Denon 1611 wanneer ik deze nu aanschaf al een toevoeging zijn voor mijn Home Cinema set? De tv beschikt helaas niet over ARC.

LOETKE

• RudyL
Toch nog een laatste toevoeging van mijn kant, want voorlopig zal ik geen investering doen in audio voor thuis. Ik heb opstellingen gezien in 'het show mijn home cinema set' topics, waarbij ik van mening ben dat vloerstaanders een prachtige aanvulling kunnen zijn op het interieur. Het blijkt een toevoeging te zijn voor midden/lage tonen.

Je moet er alleen wel de ruimte voor hebben om ze te benutten. In de woonkamer van mijn ouders krijg ik ze er niet in, mede door het interieur van de woonkamer, mede door het niet willen hebben van mijn ouders. Nu een KEF set aanschaffen, om een verbetering te krijgen, zal vast lukken, maar ik investeer in een 'hopenlijk' korte termijn plan.

Ik spaar mijn geld, overtuig mijn vriendin van vloerstaanders en kom op dit onderwerp wel terug als ik vragen mocht hebben over aan te schaffen speakers. Toch dank voor jullie hulp.

LOETKE

Pagina: 1