[Mac Pro] Geheugen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas20
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-10 21:09
Goeiedag,

Ik zit met een probleem met photoshop, voor mijn werk werk ik veel met het pen-gereedschap maar de laatste tijd hapert dit gereedschap nogal erg, het is zo dat na ieder puntje wat gezet word photoshop moet laden en het strandballetje vertoond. Ook bij het verslepen, deleten of verplaatsen van een punt moet er worden geladen.

Nu heb ik alle instellingen van photoshop naast die van een collega gelegd (zelfde systemen) maar alles staat zoals het hoort. Ook hebben we het opnieuw geinstalleerd maar niets mocht baten.

Het systeem waar ik (en m'n collega's) op werk:

Modelnaam: Mac Pro
Modelaanduiding: MacPro1,1
Processornaam: Dual-Core Intel Xeon
Processorsnelheid: 2,66 GHz
Aantal processors: 2
Totaal aantal cores: 4
L2-cache (per processor): 4 MB
Geheugen: 7 GB
Bussnelheid: 1,33 GHz
Opstart-ROM-versie: MP11.005C.B08
SMC-versie (systeem): 1.7f10

Tevens zijn de adobe programma's bijgewerkt tot Photoshop CS5 (12.0) X64.

In de activiteitenweergave draait Photoshop rond de 3.5GB fysiek-geheugen, en gebruikt rond de 1.0% CPU, bij collega's draait photoshop rond de 1,5GB en bij nog een andere collega maar rond de 700MB..
Kan het liggen aan de volgorde van de RAM-geheugenreepjes in de computer, of heeft dat hier niets mee te maken? Wat zouden we nog kunnen proberen om deze photoshop goed te laten werken?
Andere problemen draaien er niet echt op, zoals brushen, gummen, maskers etc hebben geen enkel probleem, het is enkel dat hij zo traag gaat werken met het pen-gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invoil
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:48
Is ieder systeem exact gelijk aan bovenstaande? Ik heb wel eens gehoord dat OSX en photoshop naar mate er meer werkgeheugen beschikbaar is ook meer gebruikt! Dus zouden je collega's bijvoorbeeld 4 gigabyte werkgeheugen in hun systeem hebben dan resulteert dat in een ander gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas20
Ja de systemen zijn gelijk aan elkaar, in photoshop kun je ook aangeven hoeveel geheugen Photoshop mag gebruiken en dat staat ook overal op 70% (in dit geval 4759MB) maar zoveel gebruikt 'ie dus nog geen eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-10 15:38
Controleer eerst of je Mac niet overbodig veel de swapfile moet raadplegen. Controlleer de waardes in je activity monitor. Als er veel gebruik van de swapfile gebruik moet moet worden dan lijkt dit een geheugen probleem.

Anders is het goed om te kijken of je geheugen nog correct werkt. Onder about my mac, kan je de waardes van je geheugen uitlezen. Daarnaast kan je ook de zijpaneel van de Mac Pro open maken en kijken of er geen rode lampjes branden. Zoja, dan is een reepje niet helemaal goed meer.

Daarnaast moeten de geheugen reepjes in een bepaalde volgorde in de slots gestoken worden. Zowiezo per matched pair en idealiter per 4x dezelfde reepjes. De volgorde is als volgt: bovenste geheugenkaart slot 1 & 2, dan onderste slot 1 & 2, daarna boven slot 3 & 4 etc. Slot 1 & 2 boven zijn verbonden met slot 1 & 2 onder. Ideaal zijn deze gelijk. Aan de zijpaneel vind je instructies.

Als je 7gb hebt, heb je waarschijnlijk 6x 1gb + 2x 512mb. Beste is dan de 2 512 reepjes in de onderste slot 3 & 4 te stoppen.

Ik heb zelf een Mac Pro 1,1 met 8gb ram en Lion. Photoshop CS5 moet hij makkelijk aan kunnen.

[ Voor 30% gewijzigd door heiyu op 23-11-2011 23:56 ]

• Thomas20
De slots zijn als volgt verdeeld:

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/k0llj5.png

Zoals je ziet geeft de mac aan dat alles OK is, maar volgens jouw beschrijving lijkt het alsof de slots niet goed verdeeld zijn..

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-09 20:49

Underworld

+1 Inzichtvol

Daarnaast zou ik eens SSD gaan overwegen... Met name met Photoshop merkte ik drastisch verschil tegen over een normale HD

Is het niet gewoon beter om twee reepjes van 4GB te kopen? Ik snap überhaupt niet helemaal waarom je er zoveel in hebt gestopt. Ik denk dat daar het probleem zit.

[ Voor 41% gewijzigd door Underworld op 24-11-2011 12:29 ]

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Underworld schreef op donderdag 24 november 2011 @ 12:26:Ik snap überhaupt niet helemaal waarom je er zoveel in hebt gestopt. Ik denk dat daar het probleem zit.
Omdat het kan. Dat is het mooie van een Mac Pro. Dit is vast gewoon over de jaren uitgebreid.

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-10 15:38
Het aantal reepjes maakt niet zoveel uit. Ik zou nog wel even de Mac Pro open maken om te kijken of er geen lampjes branden. Doordat elk geheugen reepje zijn eigen controller heeft en ECC, ziet MacOSX niet alle errors. Een geheugenreepje met een defect blijft gewoon werken en schakelt de defecte chips uit. Dit heeft echter wel een impact op de performance.

Daarnaast is de huidige geheugen opstelling niet optimaal, maar mag geen problemen opleveren. Beste is om van groot naar klein te gaan. Riser A dimm 1 & 2 - 2gb, Riser B dimm 1 & 2, Riser A dimm 3 & 4 512mb.

Kijk anders ook of het geheugen goedgekeurde Mac Pro geheugen is. Deze hebben grote hoge zwarte heatsinks. Merk kan verschillen (Corsair, Kingston, Micron etc). FBDimms worden gloeiend heet.

Daarnaast kan je nog kijken of alle permissies op je HD goed zijn of geen rare plugins in Photoshop zijn geïnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: http://198.65.153.147/productmaster/images/products/memory/fullyBufferedDIMM/FB-Dimm-for-Mac-Pro%20Kit_hi%20res.jpg

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:25
Geheugen lijkt me het probleem niet, want dan had je ook ergens anders problemen en niet specifiek met de pen tool. Welke performance settings heb je binnen PS en heb je OpenGL Drawing al eens uitgezet? Gebruik je een muis of heb je een Wacom o.i.d. (probeer voor zo'n Wacom dan ook de nieuwste driver).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1