Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:45

Damian

Insane Obtrusion

Topicstarter
Raar probleem hier.

Ik heb een aantal foto's die ik wil afdrukken. Het gekke is dat ze in de preview van zowel IE als Windows Image gallery gewoon goed zijn. Echter, als ik ze wil afdrukken met de ingebouwde afdruk mogelijkheid van Windows Vista, gooit hij er een hele donkere waas overheen, alles word dus donkerder.

Ik heb al gekeken naar de kleur profielen. Afdrukken waren eerst ook donker in Windows Gallery, maar daar zijn ze na het goedzetten van het kleurprofiel wel weer goed. Echter dus nog steeds niet tijdens het afdrukken.

Mis ik iets?

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-10 14:28

mvh

State Governor

Bij mijn weten zijn de standaard Windows-viewers niet color managed. Afgezien daarvan is het met een gewone monitor erg moeilijk om aan softproofing te doen, dus om je foto op het scherm er net zo uit te laten zien als op de afdruk.

Het kan ook nog zijn dat je printer achteraf aan kleurcorrecties doet. Als je Photoshop gebruikt kun je kiezen of Photoshop of de printer de kleur moet bepalen, ik weet niet of zoiets ook in de Windows-software zit.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 12:12
Het kan zijn dat je scherm gewoon te helder staat.
Bij de meeste mensen is dat namelijk het geval.

En vervolgens speelt dan ook mee hoe je precies de foto naar de printer stuurt.
Welke printerinstellingen gebruik je en welke applicatie instellingen?
Die instellingen zijn vooral voor de kleuren en niet zozeer voor helderheid, maar in bepaalde situaties kun je met verkeerde instellingen dan ook zeer donkere prints krijgen. (ook afhankelijk van het merk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-10 10:05
Even je scherm op auto laten instellen... zijn de kleuren dan nog goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Topicstarter
Plaatje ziet er in de verschillende viewers wel gewoon goed uit. Alleen als ik met rechtermuisknop op afdrukken klik, zie je in een flits eerste het gewone plaatje in de goede vorm, daarna ineens word hij dus een stuk donkerder, en zo print hij ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
Welke app gebruik je om af te drukken met welke settings in de app en welke settings in de driver? Screenshots zou handig zijn als dat mogelijk is.

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Topicstarter
Ik gebruik de ingebouwde app van windows vista, gewoon rechtermuisknop op het plaatje, en dan op afdrukken klikken. Plaatjes zie er overal goed uit, behalve wanneer ik dus op afdrukken klik.

Verwijderd

Gewoon printen via photoshop. Altijd zorgen voor een gecalibreerde printer. En dan nog mag je een foto niet vergelijken door hem naast je beeldscherm te houden. Deze moet je onder een lichtbak bekijken met de juiste kleurtemperatuur. (doorgaans gebeurd dit natuurlijk niet wanneer je door een fotoalbum bladert maar aangezien we het hier over een exacte vergelijking hebben noem ik het maar even).

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:21

Fiber

Beaches are for storming.

Duh... Niet iedereen heeft thuis professionele apparatuur staan.

Probeer eens te printen vanuit irfanview: http://www.irfanview.com/

Gooi je printer software en drivers er eens vanaf en printer loskoppelen. Dan de printer weer aansluiten. Meestal zoekt Windows er dan zelf wel drivers voor.

[ Voor 64% gewijzigd door Fiber op 24-11-2011 16:18 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Topicstarter
Irfvanview print ze wel goed. Rechtermuisknop op de afbeelding en dan op afdrukken klikken zijn ze te donker. Printers allemaal verwijderd en weer toegevoegd, hielp ook niets. Alleen de geïntegreerde dingen doen het dus niet goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:18

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

De ingebouwde mogelijkheden om af te drukken zijn er ook voor gemaakt om snel even iets af te drukken en zo simpel mogelijk. Bij foto's (goed) afdrukken komt wat meer bij kijken, veel printers doen zelf nog een kleur correctie wat je dus niet wil ;) Dit kun je voorkomen door vanuit Photoshop of Irfanview te printen.

Beste resultaten imo behaal je nog door naar de vakfotograaf te gaan en het daar af te laten drukken ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
Moet je wel in de printerdriver de automagische correctie uitzetten (of de "image enhancement" zoals HP het durft te noemen...). Wellicht gaat dat niet bij de budgetprinters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Topicstarter
Het gekke is dat het een netwerkprinter is, die door het hele bedrijf gebruikt word. Zij is echter de enige met het probleem. Ook na het verwijderen van de printers is het probleem er nog.

Het is ook zo dat wanneer je op afdrukken klikt, hij in een flits de afbeelding eerst in de goede kleuren laat zien, en dan ineens in de verkeerde kleuren.

Ik laat haar wel met Irfanview printen, daar red ze het wel mee. Enige andere optie die ik zie is een herisntallatie van het werkstation, maar dat als laatste redmiddel.

Pagina: 1