Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRXed
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-08 12:55
XDA developer TrevE is door het bedrijf achter CarrierIQ aangeklaagd.CIQ
Meteen kwam er een oproep om hem te steunen vanuit de community.

http://www.xda-developers.com/android/carrier-iq-sues-treve

"Ok, gloves are off. If what CIQ wanted was a media storm, they got one."

"... this is a petition to all of our readers, members, and followers to completely and absolutely blow this out of proportion. Retweet, cross post in social sites (reddit, digg, 4chan, slashdot, etc), post in your Facebook accounts. Do whatever you have to in order to support our fellow member. If you own blogs or are members of other communities such as RootzWiki, Android Central, Good and Evo, etc, please try to make sure that this gets to their Portals as well."

CIQ wordt door XDA omschreven als een rootkit, welke ongemerkt (en ongewild?) op de telefoon staat en gegevens verzameld en doorstuurt naar de providers. Zogenaamd om de "user experience" te monitoren en zo nodig aanpassingen te doen in het netwerk e.d. Maar TrevE kwam erachter dat dit stukje software veel meer kan doorsturen, waaronder bijv. toetsaanslagen:

Key in HTCDialer Pressed or Keyboard Keys pressed:
Intent – com.htc.android.iqagent.action.ui01

Omdat TrevE ook de instructievideo's en handleidingen van CIQ heeft weten te bemachtigen en openbaar heeft gemaakt, wordt hij nu aangeklaagd voor copyright schending voor het kopieren van deze video's en wordt er gezegd dat het absoluut niet waar is wat TrevE te melden heeft. Er wordt zelfs een publiekelijk excuus geëist.
Gelukkig heeft TreVe hulp gevonden bij EFF, die de aanklacht zullen verdedigen.

Bijkomende vraag: zit CarrierIQ ook op Nederlandse telefoons of het is puur een USA aangelegenheid?
Dit kun je checken door de app AnyCut uit de Android Market te installeren.
Als je daarmee IQRD en/of IQAgent vind, dan staat CIQ ook op jouw toestel.

Ik ben zeer benieuwd hoe dit verhaal verder zal verlopen kan alleen maar hopen dat de Nederlandse providers niet zo erg zijn/worden als de Amerikaanse...

[ Voor 55% gewijzigd door janvanduschoten op 23-11-2011 08:30 . Reden: Spam tekst verwijdert ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn 2x speed is gelukkig 'clean'. Maar volgens mij heb ik IQAgent wel eens op mijn vorige toestellen zien staan.
Meen dat dat een HTC Legend was maar heb hem niet meer.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2011 03:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazsur
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09-2022
Ook niet gevonden op de Sensation.

(AnyCut van Jeff Amilton toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Lief Adje

Love is in the air

Samsung I5800 ook clean

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-09 16:55

mickjuh

Good news everyone!

Vandaag staat er een artikel op Webwereld:
Miljoenen smartphones zijn uitgerust met geheime spyware van Carrier IQ. De software doet dienst als keylogger, onderschept sms-berichten en logt zelfs sms'jes en https-verkeer.

Carrier IQ is een programma dat standaard meegeleverd wordt op Android-, BlackBerry- en Nokia-toestellen en is ontdekt door Android-developer Trevor Eckhart. De dienst wordt geïnstalleerd door toestelfabrikanten die willen weten op welke manier hun telefoons worden gebruikt. Ook de mobiele operators zijn zeer geïnteresseerd in deze informatie.[...]
Ik heb gekeken of deze rootkit ook op mijn custom MIUI rom staat maar hij heeft bij mij niets aangetroffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HgnX
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-07-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pathfinder2k
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-08 22:48

pathfinder2k

is hier...

Wat is dit dan op mijn Sensation? Heeft toegang tot zo goed als alles?

Afbeeldingslocatie: http://homepage.uvt.nl/~s333437/hmm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 16:25

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

De politiek gaat zich er nu ook mee bemoeien.

http://webwereld.nl/nieuw...smartphone-keylogger.html

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
mickjuh schreef op woensdag 30 november 2011 @ 13:20:
Vandaag staat er een artikel op Webwereld:[...]
Ik heb gekeken of deze rootkit ook op mijn custom MIUI rom staat maar hij heeft bij mij niets aangetroffen.
Ik denk niet dat customrommakers ( iig de gevestigden) zich zullen branden aan dat soort software.
Voor de zekerheid SlimRom1.05 gecheckt op de SGS2, maar die bleek ook schoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRXed
De politiek weet vast weer niet waar ze het over hebben.... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRXed
pathfinder2k schreef op woensdag 30 november 2011 @ 23:27:

[afbeelding]
Interessant! Nog meer mensen met een Sensation die dit kunnen vinden op hun telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Vyo

@CRXed
Europarlementariër Judith Sargentini vraagt na ophef in de media over Carrier IQ opheldering aan de Europese Commissie (EC). Volgens haar is het installeren van de software op smartphones "een grove inbreuk" op de Europese wetgeving voor de bescherming van persoonsgegevens. [...]

[...] Ook D66 stelt vragen, maar dan aan Maxime Verhagen, minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&i). Kamerlid Kees Verhoeven wil graag van Verhagen weten of de software van Carrier IQ aanwezig is op Nederlandse telefoons, en of hij bereid is dit aan te pakken als dat het geval blijkt te zijn.
Wat minder cynisch mag wel, ze lijken vrij goed te begrijpen wat er aan de hand is. Het lijkt me juist goed als de politiek zich ermee gaat bemoeien, als er een politieke storm ontstaat lijkt mij de kans groter dat er iets gebeurt. De 'gemiddelde gebruiker' zal het volgens mij worst wezen, ik heb al meerdere reacties gezien waarbij gebruikers een houding hadden van 'Myah, als het beter is voor het netwerk enzo dan zal het wel goed zijn..' |:(

Ik heb overigens van de week een Samsung Galaxy SII opgepikt uit een Hi winkel, Android versie 2.3.5; Baseband I9100XXXKI4; build GINGERBREAD.XWKJ3. De tool gedraait en Carrier IQ lijkt gelukkig niet aanwezig te zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Vyo op 01-12-2011 14:36 . Reden: gegevens eigen toestel toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CRXed schreef op donderdag 01 december 2011 @ 14:10:
[...]

Interessant! Nog meer mensen met een Sensation die dit kunnen vinden op hun telefoon?
Jep, heb ik ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar als het daar om gaat heb ik er nog wel een paar:

User Dictionary heeft dezelfde 'rechten'. Leg mij even uit waarom een 'woordenboek' moet kunnen sms-en op mijn kosten.

Of Upgrade Setup?
Of VPN Diensten?

En ze kunnen ook allemaal naar een door de gebruiker gedefinieerd woordenboek schrijven :)

VPN Diensten kan ook de accustatus aanpassen. En ik maar denken dat VPN iets met netwerken te maken had :(

Overigens heb ik deze apps ook allemaal op een Desire Z staan.

Zou htc hier niet meer informatie over kunnen verstrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRXed
Zijn dat apps die standaard worden meegeleverd of zelf geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRXed
Vyo schreef op donderdag 01 december 2011 @ 14:33:
@CRXed
[...]

Wat minder cynisch mag wel, ze lijken vrij goed te begrijpen wat er aan de hand is. Het lijkt me juist goed als de politiek zich ermee gaat bemoeien, als er een politieke storm ontstaat lijkt mij de kans groter dat er iets gebeurt. De 'gemiddelde gebruiker' zal het volgens mij worst wezen, ik heb al meerdere reacties gezien waarbij gebruikers een houding hadden van 'Myah, als het beter is voor het netwerk enzo dan zal het wel goed zijn..' |:(

Ik heb overigens van de week een Samsung Galaxy SII opgepikt uit een Hi winkel, Android versie 2.3.5; Baseband I9100XXXKI4; build GINGERBREAD.XWKJ3. De tool gedraait en Carrier IQ lijkt gelukkig niet aanwezig te zijn.
Ik heb dezelfde SII, zelfde software, geen CIQ.
Waar het mij om ging, is dat de NL providers al hebben aangegeven dat ze geen zaken doen met Carrier-IQ.
Dus dan kan de politiek er wel weer "onderzoek" naar gaan doen, maar ik ben inderdaad cynisch, omdat ze vaak met oplossing/antwoorden/conclusies komen die nergens op slaan, zoals dat gedoe met de Google _Nomap optout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouTer14
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:18
CRXed schreef op donderdag 01 december 2011 @ 14:10:
[...]

Op mijn Desire HD staat ook die applicatie. Net zoals bij jou overal toegang toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
pathfinder2k schreef op woensdag 30 november 2011 @ 23:27:

[afbeelding]
Mijn Sensation:
Afbeeldingslocatie: http://www.flurp.nl/images/permissions1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.flurp.nl/images/permissions2.jpg

:?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRXed
Hoe heet die app/service precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
In English: Seach Application Provider
In het Nederlands: Zoek Aplikatie Provider

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRXed
warhamstr schreef op donderdag 01 december 2011 @ 22:10:
In English: Seach Application Provider
In het Nederlands: Zoek Aplikatie Provider
Is weinig over te vinden op het internet.....
Ik zou de scantool van TrevE even gebruiken en kijken of hij CIQ logs vindt.
http://forum.xda-develope...?p=17612559&postcount=110
Ik denk eerlijk gezegd dat het iets anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRXed
video van Carrier-IQ zelf:

YouTube: Carrier IQ Info Video
Pagina: 1