Sennheiser PMX200 interne draad repareren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 15:02
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1tahRStlnRRARswaEwy07NXH/full.jpg

Hoe koppel ik deze interne draden weer aan elkaar? Je ziet de gestripte draden van het interne draadwerk van een Sennheiser PMX200 koptelefoon. Daarin liggen twee draadwerken; een rode en een gele (die elkaar overigens gewoon raken). Zowel het rode als het gele draadwerk zit gewikkeld om een wit (pluizig) draadwerk.

Het simpelweg in elkaar draaien en tapen werkt niet. Zal waarschijnlijk dus moeten solderen. Maar wat moet ik dan precies solderen; alleen het gekleurde draadwerk (rood op rood en geel op geel) of eveneens het witte?

Daarbij moet gezegd dat ik geen ervaring heb met solderen. De draden zijn erg klein en gekleurd (moet die kleurlaag er eerst nog af?). Gaat dit lukken of kan ik er beter niet aan beginnen?

Er is het e.e.a. te vinden over dit onderwerp, incl. instructiefilmpjes. Maar wat ik vind geeft geen definitief antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:07
Solderen is de beste manier ja. Maar dat gaat nog redelijk lastig omdat er lak over de draadjes zit en je tin daardoor niet hecht. Je kunt de draadjes verhitten zodat de lak eraf smelt, maar bij mij werden de draadjes zelf dan ook helemaal broos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Maak ik terecht uit je antwoord op dat het dan enkel gaat om de gekleurde buitendraden?

Waar dient dat interne witte draad dan voor. Om de boel een beetje bij elkaar te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:07
Die rode is de plus volgens mij, en die koperkleurige de min. En dat witte is een soort touw o.i.d. wat de boel idd steviger maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Ok. De lak verklaart dan ook waarom de draden tegen elkaar aan kunnen liggen. Het zal ongetwijfeld een isolerende werking hebben.

Voor het weghalen van de gekleurde isolatielak vond ik nog eventuele alternatieven op circuitsonline.net:
-Met een fijn schuurpapier proberen weg te schuren (eventueel na verhitten)
-Weken of oplossen met aceton of thinner (eventueel daarna schuren)
-De draad verwarmen met een soldeerbout op een Aspirine, waardoor die laag zou moeten oplossen
-Of zelfs;
Van sommige lakdraad verandert de lak in vloeimiddel als je het soldeert. Daaraan hoef je dus niets te doen. Dat heet geloof ik posyn draad.
M.a.w. klaar om te prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:29
Ik zie wel mogelijkheden :). Stukje strippen, krimpkous eroverheen + kleinere krimpkousjes voor de twee aders. Lak eraf, losse draadjes in elkaar draaien en solderen. Krimpkous krimpen en klaar!

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Ik denk dat dit beter in Elektronica past, dus daar move ik het topic heen.

AUD > EL

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjhgvr
  • Laatst online: 04-08 14:27
Krimpkous ftw!

oisd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:05

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

ThinkPadd schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 22:18:
Die rode is de plus volgens mij, en die koperkleurige de min. En dat witte is een soort touw o.i.d. wat de boel idd steviger maakt.
Mis ik alsnog de aarde die er ook ergens moet zijn..

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:26
Touchdomex schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 23:53:
[...]

Mis ik alsnog de aarde die er ook ergens moet zijn..
Dit gaat over de interne draad, van de ene naar de andere schelp. 2 draden zijn dus genoeg. (aarde + signaal L of R)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-10 12:36

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Ik heb dergelijke problemen gehad en mij is het niet gelukt. Hetzelfde wat ze hierboven zeggen de lak om de individuele draden die samen de gewikkelde draden maken voorkomt dat je fatsoenlijk kan solderen. Verwarmen werkt ook niet, mss dat je met een chemisch stofje de draden kan bloot leggen? Ik heb toentertijd besloten om een nieuwe aan te schaffen, de reparatie was het net niet 8)7

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Pagina: 1