Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 382378

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb vandaag een nieuwe PC gekocht en alles bevalt prima behalve de stock cooler van de AMD processor.
Deze maakt in mijn ogen een enorm kabaal op het moment dat ik game, of even aan het multitasken ben.
Ik vroeg mij dus af wat de goedkoopste oplossing zou zijn voor dit geval.
Is het mogelijk om de fan te vervangen door een andere fan? zo ja, hoe groot precies?
Ik zou ook eventueel een aftermarket cooler kunnen aanschaffen, maar de temperaturen zijn in principe prima, het gaat dus voornamelijk om het lawaai.

Zelf heb ik nog wat 120mm fans liggen, maar gezien ik een klein kastje heb, weet ik niet of ik dit effecient erop kan ''modden''?

Bij voorbaat dank,

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinS.Buisman
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:29
Heb je misschien ook een foto'tje van de koeler? Ik denk eigenlijk dat het makkelijker is om een simpel after-market koelrtje er op te prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
het gaat om de volgende;

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/productsurvey/35513/16647.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinS.Buisman
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:29
Als je besluit de fan te vervangen, lijkt het me wel handig hem te vervangen door een van de zelfde grootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel2412
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:05
Aangezien het maar een klein koelblokje is zal de fan veel toeren moeten maken.
Je kan beter voor een paar 10'tjes een aftermarket koeler kopen, deze hoeft maar weinig toeren te maken om je processor koel te houden (ook tijdens het gamen). Ik heb zelf de Zalman 9700 led, deze is handmatig regelbaar en draait altijd op het laagste toerental. Zelf heb ik een AMD Phenom II 965 deze heeft een tijd op 3,8 Ghz gedraaid en kwam niet boven de 50 graden uit ;) . het enige wat ik tijdens het gamen van mijn computer hoor is mijn grafische kaart.

[ Voor 8% gewijzigd door michel2412 op 22-11-2011 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Koop een andere koeler. De fan vervangen door iets van hetzelfde formaat heeft weinig nut. Er een grotere fan op modden schiet ook niet op want daar is de heatsink niet voor gemaakt waardoor het slecht werkt en nog minder koelt. Voor nog geen 20 euro heb je een andere koeler die veel beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PilatuS schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 21:55:
Koop een andere koeler. De fan vervangen door iets van hetzelfde formaat heeft weinig nut. Er een grotere fan op modden schiet ook niet op want daar is de heatsink niet voor gemaakt waardoor het slecht werkt en nog minder koelt. Voor nog geen 20 euro heb je een andere koeler die veel beter is.
Hey,

Oke thanks allemaal voor de reacties.
Het lijkt me dus het verstandigst een aftermarket cooler aan te schaffen.
Ik neem aan dat die uit het best buy guide november voor de htpc prima zal voldoen aan mijn eisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RyuuPro
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:20

RyuuPro

That Damn Fly

pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B is degene in de BBG voor htpc, ik heb hem zelf en hij werkt heerlijk en is stil.
(Niet voor niets 1 van de beste CPU Fan Coolers)

Noot: Hij is wel erg groot, dus eerst checken of die wel in je kast past.

[ Voor 24% gewijzigd door RyuuPro op 23-11-2011 00:21 ]

Kaze Ni Nare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als breedte geen probleem is ivm geheugen hoogte, maar de hoogte van je fan wel, waardoor een Mugen niet past, kan je kijken naar de Enermax ETD-T60. Ik heb zelf de ETS-T40, welke 120mm de hoogte in gaat (en met m'n hoge geheugen heb ik 'm moet laten zuigen, ipv blazen, m'n kast kan anders niet dicht), maar de T60 is een kwartslag gedraaid. Zie pricewatch: Enermax ETD-T60-TB, voor 5 tientjes en een beetje heb je een goede koeler.

Je kan natuurlijk zelf ook even kijken in de PW, filteren op socket AM3+ en dan op prijs. De Scythe Shuriken heb je al voor 22 euro, en de Big Shuriken voor 5 euro meer. Dit zijn ook 'liggende' koelers.
Je moet dus wel op je geheugen hoogte letten!

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmm, het geheugen is ongeveer de helft van een dominator GT kwa hoogte, vond ze verassend klein toen ik de PC vanmorgen ontving :P Ik vind zelf kwa prijs de Shuriken wel het meest wat ik zoek, gezien het in principe alleen om het geluid gaat. Mijn moederbord en processor zijn allebei AM3, moet ik dan niet voor AM3 zoeken ipv AM3+ ?

Thanks voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-05 10:46
Voor de Scythe Shuriken zou ik niet kiezen. Bij mij zijn daar de fans al 3x van kapot gegaan omdat ze gewoon letterlijk stof vreten. Ze draaien dan vast, en vast is vast. Daar is geen beweging meer in te krijgen.

Ik zou er dan een normaal formaat fan opzetten. Het koelblok is niks mis mee ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

PilatuS schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 21:55:
Het vervangen door een fan met dezelfde maat kan best nut hebben. Niet alle fans hebben dezelfde specs, een goede papst bijvoorbeeld kan veel stiller zijn en dezelfde hoeveelheid lucht verzetten.
Ook een grotere fan kan goed werken, als je het maar met enig inzicht installeert, ook al is het heatsink "er niet voor gemaakt", het hoeft zeker niet minder te presteren.

Over het algemeen vind ik sommige antwoorden in dit topic kort door de bocht en niet echt "tweaker"-waardig.

TS, het vervangen van alleen de fan kan een goede oplossing zijn, je zult alleen wat research moeten doen om uit te vinden wat de (db-)specs van de huidige fan zijn, en welke fans er nog meer te koop zijn die minder geluid maken. Wil je die tijd niet investeren, dan is inderdaad een aftermarket koeler een makkelijkere oplossing.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-05 15:26
Eens met Zer0 hierboven. Je kan in principe ook zelf een adapter fabriceren van de huidige fan diameter naar een grotere zodat de luchtstroom nog steeds de goed door het koelblok geduwd wordt.

Ook snap ik de tips mbt aan te schaffen koelers niet. Wat voor systeem wordt de koeler in toegepast? Een Mugen is namelijk totaal wat anders dan een big shuriken! En als iemand van een stock koeler afkomt, niet erg geinteresseerd is in overclocken (geen black edition) dan adviseer je iemand toch geen after market koeler van ~€40 à €50 euro.... CM hyper TX3 ofzo is dan al veel beter... Maar dan nog, in wat voor kast zit de koeler?....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:57
jaapsander schreef op woensdag 23 november 2011 @ 09:11:
Eens met Zer0 hierboven. Je kan in principe ook zelf een adapter fabriceren van de huidige fan diameter naar een grotere zodat de luchtstroom nog steeds de goed door het koelblok geduwd wordt.

Ook snap ik de tips mbt aan te schaffen koelers niet. Wat voor systeem wordt de koeler in toegepast? Een Mugen is namelijk totaal wat anders dan een big shuriken! En als iemand van een stock koeler afkomt, niet erg geinteresseerd is in overclocken (geen black edition) dan adviseer je iemand toch geen after market koeler van ~€40 à €50 euro.... CM hyper TX3 ofzo is dan al veel beter... Maar dan nog, in wat voor kast zit de koeler?....
Een snellere luchtstroom door dat koelblok (want dat ga je creëren met een diy oplossing met trechter en grotere fan) gaat net zoveel of misschien wel meer herrie geven. Vaak is het niet alleen de fan die je hoort, maar ook de lucht langs de vinnen van het koellichaam. Het is volgens mij algemeen bekend dat de stock coolers erg veel herrie maken. Zelf gaan knutselen met een grotere fan en luchtkanaal is soiso veel duurder en kost meer tijd dan een aftermarket cooler scoren. Tevens bestaat de kans dat je vanalles sloopt/het gewoon niet werkt zoals je wil. (slopen kan met monteren gewone koeler natuurljik ook als je lomp bent hè ;-) )

Zoals de topicstarter schrijft gebruikt hij zijn systeem oa. voor gamen en multitasken, dus we weten wel een beetje wat het systeem moet doen volgens mij. De Mugen en Shuriken staat bekend om hun "geruisloze" werking en prima koeling tegen een prima prijs ook, geen €40-€50 die je noemt in ieder geval. Hooguit € 35,- voor Mugen en de Shuriken zelfs al vanaf €21,95.. Voor €14,95 heb je inderdaad een coolermaster, maar het staat de TS natuurlijk vrij om even de pricewatch te raadplegen, niet??

Ik zou persoonlijk dus ook voor een van de Scythe's gaan.. goede ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Anoniem: 382378 schreef op woensdag 23 november 2011 @ 00:37:
Hmm, het geheugen is ongeveer de helft van een dominator GT kwa hoogte, vond ze verassend klein toen ik de PC vanmorgen ontving :P Ik vind zelf kwa prijs de Shuriken wel het meest wat ik zoek, gezien het in principe alleen om het geluid gaat. Mijn moederbord en processor zijn allebei AM3, moet ik dan niet voor AM3 zoeken ipv AM3+ ?

Thanks voor de hulp!
Je CPU is de AMD FX series, toch? Ik ging daar wel een beetje vanuit, maar als het plaatje wat je hebt gemaakt van je eigen CPU is, dan heb je een Phenom, en ja, die is AM3, niet AM3+. Zit op zich niet veel verschil tussen, maar het kan net dat beetje zijn, net een millimeter, waardoor je koeler niet gaat passen. Je moet dus echt kijken naar de socket die je hebt, de hoogte van je geheugen en voor een koeler ook naar de geluidsproductie. Lees ook reviews van de koeler.
AvanCade schreef op woensdag 23 november 2011 @ 00:41:
Voor de Scythe Shuriken zou ik niet kiezen. Bij mij zijn daar de fans al 3x van kapot gegaan omdat ze gewoon letterlijk stof vreten. Ze draaien dan vast, en vast is vast. Daar is geen beweging meer in te krijgen.

Ik zou er dan een normaal formaat fan opzetten. Het koelblok is niks mis mee ;-).
Misschien een idee om je kamer meer stofvrij te houden en je kast zo eens in de zoveel tijd schoonmaken? Scheelt je al snel een fan of twee die je moet vervangen. Stoffilters in je kast is ook wel zo handig, als jij een gatenkaas kast hebt zonder filter of wat dan ook, dan is het vragen om problemen. Ga dan niet een koeler afkraken omdat je zelf geen maatregelen neemt om stof in je kast te voorkomen.
Een beetje tweaker onderhoud z'n systeem ook fysiek. Een luibak doet dat niet. Het is ook verstandig om maatregelen te nemen als je huisdieren hebt die bij je computer rondlopen (pc beneden of huisdier boven, dat soort dingen).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

GeeEs schreef op woensdag 23 november 2011 @ 12:23:
[...]

Een snellere luchtstroom door dat koelblok (want dat ga je creëren met een diy oplossing met trechter en grotere fan) gaat net zoveel of misschien wel meer herrie geven.
Een grotere fan met een lager toerental verzet dezelfde hoeveelheid lucht als een kleine snelle fan. Het hoeft dus zeker niet meer herrie te geven.
Vaak is het niet alleen de fan die je hoort, maar ook de lucht langs de vinnen van het koellichaam. Het is volgens mij algemeen bekend dat de stock coolers erg veel herrie maken. Zelf gaan knutselen met een grotere fan en luchtkanaal is soiso veel duurder en kost meer tijd dan een aftermarket cooler scoren.
Een enkele fan hoeft zeker niet duurder te zijn als een complete aftermarket koeler, en een luchtkanaal kun je zelf maken van diverse materialen. Het kost inderdaad wel meer tijd, maar daar is een hobby toch voor?

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-05 15:26
GeeEs schreef op woensdag 23 november 2011 @ 12:23:
[...]

Een snellere luchtstroom door dat koelblok (want dat ga je creëren met een diy oplossing met trechter en grotere fan) gaat net zoveel of misschien wel meer herrie geven. Vaak is het niet alleen de fan die je hoort, maar ook de lucht langs de vinnen van het koellichaam. Het is volgens mij algemeen bekend dat de stock coolers erg veel herrie maken. Zelf gaan knutselen met een grotere fan en luchtkanaal is soiso veel duurder en kost meer tijd dan een aftermarket cooler scoren. Tevens bestaat de kans dat je vanalles sloopt/het gewoon niet werkt zoals je wil. (slopen kan met monteren gewone koeler natuurljik ook als je lomp bent hè ;-) )

Zoals de topicstarter schrijft gebruikt hij zijn systeem oa. voor gamen en multitasken, dus we weten wel een beetje wat het systeem moet doen volgens mij. De Mugen en Shuriken staat bekend om hun "geruisloze" werking en prima koeling tegen een prima prijs ook, geen €40-€50 die je noemt in ieder geval. Hooguit € 35,- voor Mugen en de Shuriken zelfs al vanaf €21,95.. Voor €14,95 heb je inderdaad een coolermaster, maar het staat de TS natuurlijk vrij om even de pricewatch te raadplegen, niet??

Ik zou persoonlijk dus ook voor een van de Scythe's gaan.. goede ervaringen mee.
De aanname in je bovenste zin gaat inderdaad niet op wanneer je dezelfde hoeveelheid lucht gaat verplaatsen met een grotere fan op lager rpm. Overigens was mijn suggestie een voorbeeld van out of the box denken. Zelf zou ik gewoon een CM tx3 oid kopen.

Hij gebruikt zijn systeem voor gamen en multitasken, maar dat zegt toch helemaal niets. Wat ik graag wil weten is wat voor kast hij heeft en welke componenten er in die kast zitten. Met die info kun je wat zinnigs gaan zeggen over de koeler.

Overigens zou ik in een kast waar een tower koeler in past ten alle tijde een tower koeler plaatsen, dit is in bijna alle gevallen het meest efficiënte ontwerp voor een degelijke koeler.
Heb zelf een big shuriken in m'n HTPC, maar die is vooral handig omdat hij zo plat is en goed in een platte kast toegepast kan worden (waar dus geen plek is voor een tower koeler).

Mijn opmerking over de prijs sloeg op de Mugen die voor €40,- inclusief verzenden in de pricewatch staat en de pricewatch: Enermax ETD-T60-TB die voor €53 euro incl verzenden in de pricewatch staat. De overgang van: mijn AMD stock koeler is wat luidruchtig naar koop een aftermarket koeler van €40 à €50 is wat mij betreft wat drastisch
Pagina: 1