Dynamo op magneten?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.295 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik doe voor school een project over duurzaamheid. Het idee was om een elektrische auto te ontwerpen. Deze rijdt op een gelijkstroommotor.

De elektriciteit van deze auto wordt opgewekt in een dynamo (2 om precies te zijn). Het begint met een dynamo op permanente magneten. Van daar gaat het in een accu, vervolgens via die accu in een dynamo met afzonderlijke bekrachtiging. In beide dynamo's zitten magneten aan de zijkant, schuin gezet. In de dynamo zitten een soort van uitstekels waarin de tegenpollen van de magneten aan de zijkant zitten. Zo komt deze vooruit.

In de eerste dynamo zijn het dus permanente magneten, in de andere zijn het elektromagneten. Vandaar uit gaat het via een invertor naar de motor.

Nou is mijn vraag, is dit mogelijk?

Alvast bedankt en mvg,

Auke/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

Nope.

Zoek op "perpetual mobile" of "Perpetuum mobile" :-)
En dit:
Wikipedia: Perpetuum mobile

Je kan wel bewegingsenergie opslaan in diverse vormen, maar niet uit het niets toveren.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ten eerste: dynamo's zijn gemaakt om stroom op te wekken, niet om iets aan te drijven, dus of je efficient je auto aan gaat drijven, dat betwijfel ik.
Ten tweede: is het niet efficienter om permanente magneten op de wielen te plakken, en op de "spatborden" spoelen te monteren?
Ten derde: als je de eerste dynamo rechtstreeks op de accu aansluit, ga je de accu alleen maar leegtrekken omdat dit eigenlijk een soort van elektromotor is, en zul je al heeft hard moeten draaien wil je genoeg vermogen krijgen om de accu op te laden, daarbij geeft een dynamo wisselspanning uit en accepteert je accu alleen maar gelijkspanning!
Ten vierde: van experimenteren kun je leren!
Ten vijfde: ik blijf je volgen en hoop dat je hier laat weten wat je bereikt hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eigenlijk wil je dus een soort Ward-Leonardschakeling bouwen? Tenminste, als je de dynamo's aandrijft met een verbrandingsmotor (dus eigenlijk een hybride auto) waarbij de PM dynamo de veldspoelen van de vreemd bekrachtigde dynamo (en de elektromotor?) bekrachtigd, en je niet een Perpetuum mobile wilt bouwen :P. Misschien kun je het eens schetsen, of je verhaal wat duidelijk maken.
Bartjezz schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 20:59:
daarbij geeft een dynamo wisselspanning uit en accepteert je accu alleen maar gelijkspanning!
Het woord dynamo is synoniem voor gelijkstroomgenerator. Een dynamo produceert dus altijd een gelijkstroom. Het andere type is een wisselstroomgenerator, of alternator.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2011 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 21:05:
..........
Het woord dynamo is synoniem voor gelijkstroomgenerator. Een dynamo produceert dus altijd een gelijkstroom. Het andere type is een wisselstroomgenerator, of alternator.
Complete lariekoek. Lees toch echt je boekjes nog eens door.
Dynamo is alleen maar een ander woord voor generator, ongeacht wissel- of gelijkspanning.
In de praktijk spreekt men vaak van dynamo bij relatief kleine vermogens, zoals bij fiets of auto. Bij grotere vermogens zoals een electrische centrale is het doorgaans generator. Alternator is alleen maar de Engelse vertaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Niet helemaal waar.

Ook in engeland (bijvoorbeeld) worden de oude gelijkspanningsgeneratoren dynamo genoemd en de moderne tegenhander, de wisselspanningsgenerator alternator.
maar hier noemen we beide eigenlijk dynamo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ja, maar we zitten hier niet in Engeland. Ik gaf weer wat in het Nederlandse taalgebied gebruikelijk is.
Het artikel op Wikipedia is wat dit betreft dan ook een niet correcte weergave.

Verder nog even over de TS:
Is al eerder in andere bewoordingen aangeroerd, ik zie nergens waar de energie vandaan komt. Ik hoop van harte dat hier niet een zoveelste poging van PM wordt bedoeld, want daar lijkt het inderdaad een beetje op.
Mocht dat wel het geval zijn, dan wens ik TS nog een bijzonder aangename voortzetting van zijn droom toe :) .

[ Voor 8% gewijzigd door Techneut op 23-11-2011 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
nee maar dat verklaard wel de tweedeling.

los van of het goed is of niet, er wordt steeds meer overgenomen uit de engelse taal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Volgens mij wil TS een auto bouwen die door een elektromotor wordt aangedreven, maar die tevens doormiddel van een dynamo energie teruggeeft aan de accu.
Nu ik er nog eens fatsoenlijk over nadenk, dit gaat totaal niet werken.
Als je namelijk een auto aandrijft, gebruikt ie zeg maar 50W. Als je dan een dynamo op de wielen gaat aansluiten die dan nog eens 25W opwekt, zou je dus maar 25W verbruiken. MAAR! Je moet die 25W die je opwekt ook ergens vanaf halen, van de elektromotor dus, die gaat dan óf half zo snel draaien, óf 75W verbruiken, dus netto kom je net zo ver (mechanische wrijving daargelaten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterAelse
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-08 19:03
Je zou de dynamo wel kunnen gebruiken bij het uitrollen en remmen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
timberleek schreef op woensdag 23 november 2011 @ 14:08:
nee maar dat verklaart wel de tweedeling.
Welke tweedeling?
los van of het goed is of niet, er wordt steeds meer overgenomen uit de engelse taal
Helaas wel ja, maar dat is op zich nog niet het ergste, het moet echter niet leiden tot spraakverwarring, en dat doet het hier wel enigszins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
Pieterke schreef op woensdag 23 november 2011 @ 15:55:
Je zou de dynamo wel kunnen gebruiken bij het uitrollen en remmen :)
Jah, en als je het goed doet heb je dan eigenlijk maar 1 motor nodig. De elektronica zorgt er dan voor dat er power heengaat tijdens het rijden of terug komt tijdens het remmen ;).

Je moet dan wel opletten wat voor motor je erin zet, met een normale brushed motor heb je niet echt rendement... brushless 3 fase is al beter, maar moeilijker aan te sturen

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
dat de ene beweert dat beide een dynamo is en de ander die beweert dat dynamo alleen voor gelijkspanning is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Punt was dat Bartjezz beweerde dat dynamo's alleen maar een wisselstroom kunnen leveren, terwijl er dus wel degelijk generatoren zijn die een gelijkstroom leveren (en een dynamo volgens mij per definitie een gelijkstroom levert :P)

En de topicstrarter is met de noorderzon vertrokken ;( Nu zullen we nooit weten of het een geniale perpetuum mobile was of gewoon een hybride auto :(

Er worden trouwens wel meer woorden verkeerd gebruikt in de elektrotechniek. Bijvoorbeeld het woord 'stopcontact', dat is eigenlijk dat ding waar je een zekering in draait. Maar de meeste mensen gebruiken 'stopcontact' voor het ding waar je een stekker in steekt, wat eigenlijk een 'wandcontactdoos' is :P

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2011 22:42 ]

• Techneut
  • Niet online
Wat dit laatste betreft zou ik haast zeggen: "Breek me de mond niet open". Stekker is dan eigenlijk ook fout, de formele naam is contactstop, ook al zegt letterlijk niemand dat. Maar dat wordt dan helemaal offtopic (ook zo'n eigenlijk niet persé noodzakelijk engelstalig woord :) ), ik stel dan ook voor om daar niet langer over door te teuten. Als iemand b.v. zoals hier het geval is te veel de oren naar de engelse taal laat hangen, dan doet hij of zij dat maar. Het heeft niets met het eigenlijke onderwerp te maken.

Terug naar het onderwerp dus. Laat Sok nog eens wat nauwkeuriger vertellen wat hij precies van plan is. Want zoals hij het nu heeft geschreven is het een beetje warrig. Doet hij dit niet, dan kunnen we dunkt mij beter stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
We hebben het opnieuw bekeken, hier de reacties gekeken, weer overnieuw onderzocht en hebben toen het besluit genomen om ons project te wijzigen. Het is nog steeds iets over duurzaamheid (dat was de opdracht).

Toen zagen we iets over een hometrainer die (een beetje) stroom opwekt. Toen dachten wij hoeveel het zou opleveren als het een sportschool vol met hometrainers was. Dat zou zoveel stroom kunnen opleveren dat je naast de sportschool zelf een of twee oplaadpalen (voor elektrische auto's) neer kunt zetten.

Ik hou jullie nog op de hoogte

Groeten,

Sok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BTW, het oude plan is dit:

Je hebt een ronde dynamo. Op die dynamo zitten magneten. In de ruimte waar de magneten zitten, zitten de tegenpollen van de magneten. Deze magneten zitten allemaal zo gedraaid, dat ze de magneten op de dynamo met de klok mee vooruit duwen.

De elektriciteit die deze magneten opwekken gaat via een accu naar een dynamo op elektromagneten, deze wekt stroom op die via de convertor naar de motor van de auto gaat. Het is dus in feite een elektrische auto, maar met een eigen stroomvoorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:56
Wat wil je nu precies met dit topic bereiken TS?

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:55

BiLo

PSN: toiletcleaner

Keiichi schreef op maandag 12 december 2011 @ 07:34:
Wat wil je nu precies met dit topic bereiken TS?
wat hem niet lukt met zijn projectgroep :D

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-09 00:05
Je kunt geen energie winnen uit velden van vaste magneten. Dat is alles wat je hoeft te weten en hoeft te onthouden - elk idee met energieopwekking gebaseerd op vaste magneten is nutteloos.

Succes met je project over energie-opwekking. Dat is in ieder geval niet in strijd met wetten van de natuur.

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
wat je wil is totaal onmogelijk. als iedereen oneindig energie kon opwekken had niemand meer een energierekening. en waarom zou er dan zoveel geld gaan in centrales?

energie komt ergens vandaan. als een dynamo energie opwekt haalt hij dat uit bewegingsenergie (hij levert weerstand). die energie moet je er eerst in stoppen (bij een fiets door te trappen). vervolgens gaat die energie door een kabel met verliezen. dan in een motor met verliezen. je houdt dus nog minder over aan het uiteinde.

alleen met 100% rendement in alles zou hij blijven rijden op dezelfde snelheid (versnellen kan hij niet, daar heeft hij te weinig energie voor). maar dan kun je hem net zo goed gewoon een zetje geven. er is immers geen wrijving, dus hij stopt toch niet.

Voor de nieuwe opdracht.
vergeet 2 palen sowieso maar. al fietsend kun je misschien eens 100w opwekken (daar moet je echt veel moeite voor doen). dan heb je al een zooi fietsen nodig (die ook allemaal constant doorfietsen) om ook maar 1 auto op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

timberleek schreef op maandag 12 december 2011 @ 10:01:
wat je wil is totaal onmogelijk. als iedereen oneindig energie kon opwekken had niemand meer een energierekening. en waarom zou er dan zoveel geld gaan in centrales?
Dat wordt door juist die mensen die claimen zo'n perpetuum te hebben gemaakt uitgelegd dat dit door de grote bedrijven juist wordt gedaan, ze beginnen zware juridische zaken tegen zulke mensen zodat de consument altijd het product van de grote jongens zal moeten blijven afnemen.

1 grote conspiracy zeg ik je :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je grof onderschat hoeveel energie een auto verbruikt.
Bij de verbranding van 1 Liter benzine komt zo'n 35 MegaJoule vrij. Oftwel, om even veel energie als een liter benzine bij elkaar te fietsen moet 1 persoon dus zo'n 5000 uur stevig door fietsen :P
Of als je een sportschool met 5000 personen laat fietsen (goed getrainde mensen want 100Watt per persoon) is de opbrengst zo'n 1 liter benzine per uur (qua energie)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
nu is benzine niet echt een goed indicatie betreft oa het rendement van dat ding.

maar je hebt alsnog heel veel energie nodig

@sinergyX

O ja dat klopt
Ze leggen ook altijd de grote bedenkers om. Dus TS kijk uit! als je een nuon busje aan ziet komen REN!!!! HET IS DE GESTAPO!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:56
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2011 @ 10:06:
Bij de verbranding van 1 Liter benzine komt zo'n 35 MegaJoule vrij. Oftwel, om even veel energie als een liter benzine bij elkaar te fietsen moet 1 persoon dus zo'n 5000 uur stevig door fietsen :P
Of als je een sportschool met 5000 personen laat fietsen (goed getrainde mensen want 100Watt per persoon) is de opbrengst zo'n 1 liter benzine per uur (qua energie)...
Dan kun je beter de TL verlichting ervan laten branden en de loopbanden laten draaien ;)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 12 december 2011 @ 10:06:
Dan heb je het niet eens over de stabiliteit van de opgewekte stroom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Vergeet a.u.b. dat eerste (dwaze) idee, wekt alleen maar verwarring om dat nog eens te herhalen.

Op zich is het tweede idee niet zo heel erg gek. Maar ik zou je toch willen adviseren om eerst eens bij zo,n sportschool te kijken wat werkelijk per fiets het opgewekte vermogen is en of dat voor je beoogde doel de moeite waard is. Bekijk daarbij ook het gemiddelde aantal fietsen dat permanent actief is.
Timberleek schat het op ongeveer 100 W. Ik kom zelf op 300 W, maar dan moet ik me behoorlijk inspannen (heel hard fietsen) en is het voor mij na 20 minuten echt welletjes.

Ga ook eens na wat het vermogen is van de gemiddelde electrische auto en hoeveel kilometer uit een volle accu wordt gereden. Allemaal huiswerk wat ik je niet ga voorrekenen.

Kortom, probeer vooral ook om wat meer inzicht te krijgen in verhoudingen in energie. Een auto van rond 1000 kg die 100 km/h rijdt is wel even wat anders dan een fiets die zo'n 20 km/h haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Techneut schreef op maandag 12 december 2011 @ 10:33:
Vergeet a.u.b. dat eerste (dwaze) idee, wekt alleen maar verwarring om dat nog eens te herhalen.

Op zich is het tweede idee niet zo heel erg gek. Maar ik zou je toch willen adviseren om eerst eens bij zo,n sportschool te kijken wat werkelijk per fiets het opgewekte vermogen is en of dat voor je beoogde doel de moeite waard is. Bekijk daarbij ook het gemiddelde aantal fietsen dat permanent actief is.
Timberleek schat het op ongeveer 100 W. Ik kom zelf op 300 W, maar dan moet ik me behoorlijk inspannen (heel hard fietsen) en is het voor mij na 20 minuten echt welletjes.

Ga ook eens na wat het vermogen is van de gemiddelde electrische auto en hoeveel kilometer uit een volle accu wordt gereden. Allemaal huiswerk wat ik je niet ga voorrekenen.

Kortom, probeer vooral ook om wat meer inzicht te krijgen in verhoudingen in energie. Een auto van rond 1000 kg die 100 km/h rijdt is wel even wat anders dan een fiets die zo'n 20 km/h haalt.
Daarom dat de flintstonemobiel nooit echt van de grond is gekomen, probeer meer eens zo een gevaarte voort te bewegen met enkel je voeten. En dat nog in zittende positie.....

Kortom, als je project gaat over duurzaamheid, dan is er echt wel veel meer dan de energievoorziening alleen. Productieprocessen van onderdelen kunnen ook duurzaam zijn. Of een soort cradle-to-cradle schema, waar je elk gebruikt materiaal volgt vanaf de bron tot het eindproduct en daarna ook bekijkt tot wat en hoe het gerecycleerd kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik ga 'em dichtgooien. Tussen de perpetuum mobile-speculaties, de vage uitleg en de non-sequitor over een overstap naar een ander project gaat dit topic nergens meer over namelijk.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.