Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-06 20:26
Ik heb nog een vrij oude HP PSC 1210 all-in-one printer/scan/copier.

Nu ben ik bezig met wat oude foto's in te scannen, maar ik loop telkens tegen het probleem aan met verticale strepen in de foto's. Hieronder een voorbeeld van hoe dit er uit ziet:

Afbeeldingslocatie: http://magical.tweakdsl.nl/Overige/Veendam002k.jpgklikbaar.

De foto's scan ik in op 300dpi (hoger heeft immers toch geen zin).
Ligt dit nu aan mijn scanner, of zijn er bepaalde instellingen (ik heb gebruik Adobe Photoshop voor het scannen), die deze strepen veroorzaken?

Ik had even gekeken in Verticale 'scan-strepen' verwijderen maar hier ging het om in het inscannen van negatieven. Daar kon ik geen bruikbare informatie vinden.

[ Voor 14% gewijzigd door Snowwie op 22-11-2011 20:03 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:31
Is dat niet het Moiré effect?
Een soort interferentie met de resolutie van je afdruk?

Volgens mij helpt het om je scan-resolutie aan te passen :)

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Is dat niet gewoon het effect van je scanner? Draai de foto eens een kwartslag en scan em nog een keer. Als het dan in de (voor de foto gezien) horizontale richting is, ligt het aan de scanner. Ik denk dat je dan het beste op zo hoog mogelijke resolutie kan scannen en het resultaat verkleinen.

edit: een beetje googlen levert mij trouwens op dat het inderdaad aan de scanner ligt; Misschien kan je iets bereiken door een keer leeg te scannen, en het resulterende plaatje te gebruiken om het patroon te verwijderen? Of je foto zo scannen en een kwartslag gedraaid, en het resultaat combineren?

[ Voor 34% gewijzigd door MaximusTG op 23-11-2011 09:19 ]

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Zit er een raster op de foto (zichtbare puntjes) of heeft het papier een structuur, soort "embossed" effect of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Hier iemand met hetzelfde probleem:

http://photo.stackexchang...es-have-lines-across-them

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-06 20:26
MaximusTG schreef op woensdag 23 november 2011 @ 09:06:
Is dat niet gewoon het effect van je scanner? Draai de foto eens een kwartslag en scan em nog een keer. Als het dan in de (voor de foto gezien) horizontale richting is, ligt het aan de scanner. Ik denk dat je dan het beste op zo hoog mogelijke resolutie kan scannen en het resultaat verkleinen.
Als ik em een kwartslag draai staan de lijnen ook gedraaid, dus horizontaal. Hoogste resolutie scannen geeft hetzelfde resultaat.
PageFault schreef op woensdag 23 november 2011 @ 09:38:
Zit er een raster op de foto (zichtbare puntjes) of heeft het papier een structuur, soort "embossed" effect of zo?
Op de originele foto zie ik inderaad kleine puntjes. Vroeger toen je foto's liet ontwikkelen kon je altijd kiezen tussen mat en glanzend. Wij namen altijd mat.
De PSC 1210 heb ik in 2002 gekocht. Het ding is dus al bijna 10 jaar oud, en was met 80 euro destijds redelijk budget.

Dat deze all-in-one budget (en ook alweer bijna 10 jaar oud) is, is eigenlijk wel de meest voor de hand liggende reden van dit probleem.

[ Voor 47% gewijzigd door Snowwie op 24-11-2011 02:26 ]

Mijn YouTube Channel

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd
Pagina: 1