Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Audio Recording: 2 tracks te gelijk met 2 channel input

Pagina: 1
Acties:

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Topicstarter
Ik heb 2 Numark Stereo IO externe geluidskaarten. Die externe geluidskaarten hebben 2 line-inputs. Met Audacity kan je maar 1 input tegelijk opnemen.

Maar ik heb 2 bronnen op die geluidskaart aangesloten, en wil simultaan beide bronnen, in aparte tracks, kunnen opnemen. Het liefst een freeware oplossing want ik zal het maar 1x gebruiken. De opname is een goede 3 uur. Beide bronnen zijn overigens van de radio, waarvan 1 via een Samsung Decoder loopt (Ziggo Digitale TV/Radio), en 1 radio via de ether.

Het idee is een full-back oplossing, als het digitale signaal wegvalt, ik de compete uitzending ook via de ether heb opgenomen.

Ik heb dus 2 computers klaar staan, waar aan elke computer een Numark Stereo IO zit met op lin-input 1 de Samsung decoder, en op line-input 2 een radio via de Ether.

De OS'en die ik gebruik zijn Windows 7 Home Premium 64bits SP 1 & Windows XP Pro SP3 32bits.

In het uiterste geval zal ik toch terug moeten vallen op Audacity, en op elke computer 1 stereo kanaal opnemen. Maar gezien ik sowieso slechte karma heb (don't ask :P ), ben ik een system-failure liever voor, en wil ik biede inputs kunnen opnemen.

Een lijst met tools die ik zo even bekeken heb is te vinden op Wikipedia Multi recording, maar Audacity kan afspelen en opnemen tegelijk, full duplex dus, en dat is net niet wat de bedoeling is. Ik denk dat Ableton Live het vast wel kan, maar daar heb ik momenteel geen licentie van. Overigens zal dat op de 2de computer (welk een Atom N270 netbook is) niet echt lekker lopen. Ook niet met ASIO4ALL drivers. Audacity ondersteund sowieso geen ASIO-drivers zonder de applicatie opnieuw te compilen, iets wat ik hier sowieso niet kan (op korte termijn).

Edit:
Het ontvangst van de ether is dusdanig slecht op de apparatuur die ik hier heb staan, dat ik aan 1 stereo kanaal per computer genoeg heb. Maar voor future-references kan er natuurlijk wel op gereageerd worden.

[ Voor 6% gewijzigd door RaZ op 22-11-2011 20:48 ]

Ey!! Macarena \o/

• shiggy
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Misschien is Reaper een oplossing? Evaluatieversie is sowieso 30 dagen lang volledig functioneel te gebruiken. Is wel veel uitgebreider dan Audacity, maar aangezien je zelf al begint over Ableton Live lijkt dat me niet echt een probleem.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Topicstarter
Thanx... Ik heb nu even een pilot lopen met Audacity. Afgetapt van de Samsung Digitale decoder, en dat ben ik nu met een netbook (Atom N270) draaiende op XP Pro aan het opnemen. Ik heb toch maar 1 input, de ether komt hier niet goed door. En dat gaat verrassend goed op 16bit 48KHz. Gewoon out of the box, alle volumes gewoon maximaal, en de opname loopt al 20 minuten, de CPU trekt het prima (straks nog even all onnodige services en hardware uitschakelen om nog wat extra performance te krijgen). Nog geen enkele clipping gehad, en kom op maximaal 0,7/0,8dB.

Als ik op m'n Windows 7 Home Premium machine dat wil doen, moet ik eerst heel veel verschillende opties langs lopen, omdat het signaal gewoon veel en veels te hard gaat, werkt dus niet out-of-the-box zoals in XP). Goed, moet bekennen dat ik Win7 nog niet echt onder de knie heb, gezien ik het nog geen week heb. Maar die uitgebreide settings zijn gewoon op het moment erg lastig om goed te krijgen.

Denk dat Reaper sowieso niet gaat draaien op een Atom N270. M'n i7 zal dat zonder probemen wel trekken, maar ik hou het wel op 1 machine, en hopen dat ie vannacht niet crashed :P

Reaper ziet er wel uit als een echt DAW natuurlijk. Maar het is de moeite waard om daar (later) eens goed in de duiken.

Ey!! Macarena \o/