Microstuttering bij SLI/CF en multi-GPU kaarten?

Pagina: 1
Acties:

• Unique93
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-07-2022
Hoi,

Ik was van plan een tweedehands HD6990 te gaan kopen voor een leuk prijsje. Maar na wat artikelen te hebben gelezen zie ik hier eigenlijk vanaf. Het zogenoemde ''microstuttering'' is wat ik dan bedoel. Je vind er eigenlijk vrij weinig over bij de reviews van zo'n kaarten maar op verschillende fora word er veel over geklaagd. Ik heb ook begrepen dat dit al speelt sinds de eerste generatie SLI/CF -en-multi-gpu kaarten. Is het dus echt een groot probleem? En als dat zo is, is het nog steeds niet opgelost? Heeft iemand hier ervaring ermee?

Bedankt.

• Djankie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:48
Hoi,

Ik zelf heb ook een HD6990, als het goed is heeft deze kaart een ingebouwde crossfore. Ik heb het microstutter meegemaakt bij verscheidene games, maar door drivers van AMD worden ze wel speelbaar (probleem is verholpen of zo goed als). Je kunt dus vooral bij wat nieuwere releases problemen verwachten. Ben je niet bereid om te wachten voor drivers (dat er nieuwe drivers uitkomen, betekent nog niet dat je problemen worden opgelost), dan zou ik van crossfire afblijven.

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-02 11:20

yzx

Deze al doorgenomen

Maarja het bestaat nog, samen met andere conflicten als je drivers er niet zijn, bv zeer slechte scaling of gewoon CFX/SLI die niet werken.

Maar drivers verhelpen veel en meestal komt er toch wel bij AMD minstens 1-2 CAPS per maand uit ( dit is voor CFX ) weet niet hoe het bij Nvidia zit

Nvidia heeft minder last van het stuttering gedoe

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:13
Ik heb zelf crossfire en moet zeggen dat het me tegenvalt. Je krijgt inderdaad meer fps ingames maar soms voelt
meer fps als minder aan.

• Wlie
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ruben0s schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 19:18:
Ik heb zelf crossfire en moet zeggen dat het me tegenvalt. Je krijgt inderdaad meer fps ingames maar soms voelt
meer fps als minder aan.
Ik vind het wel vreemd dat niet véél meer mensen dit opvalt want dual GPU opstellingen lijken steeds maar populairder te worden. En dat met als argument; meer FPS voor minder geld! Das wel leuk in theorie maar als je er op je scherm niet veel op vooruit gaat waarom zou je het dan toch kopen :/
Mocht het microstutter probleem ooit verholpen zijn heb ik denk ook wel snel een SLI/CFX opstelling in huis :P

Verwijderd

Momenteel gtx580 sli en iedere game die ik speel heeft geen microstutters of in ieder geval niet zichtbaar, en iedere game heeft wel een goede tot zeergoede schaling tenzij je echt oude games pakt waar voor geen suport meer word gegeven. Met een nvidia sli ga je er zeker wel op vooruit. Over AMD kaarten kan ik niets zeggen want die heb ik niet momenteel maar ik kan mij niet voorstellen datdie minder god zouden werken.
Ik weet nog wel toen ik jaren terug cf heb gehad, cf had wel wat meer problemen dan sli maar die waren ook na een tijdje weer opgelost, sli lijkt daar in tegen minder last van te hebben.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2011 09:01 ]

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
De nieuwe modellen van nvidia zijn hier ook beter voor op ontworpen denk ik want mijn GTX 295 schaalt slechter dan mijn gtx 480 sli , maar misschien is dat ook omdat de GTX 295 een interne SLI brug heeft en een GTX 480 2x , externe sli brug

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:36
Ja, dat bestaat nog steeds.

Heb het zelf ook gehad met mijn 4890's in crossfire, maar zie het ook bij familie die nieuwe kaarten in CF / SLI draaien. soms zien ze het niet , en dan geef je aan wat het probleem is en beginnen ze zich er meteen aan te irriteren , het gebeurd dus wel degelijk vrij vaak. mijn ervaring was dan ook dat je in benchmarks e.d wellicht hogere fps haalt, maar het voelt gewoon allemaal veel minder goed aan dan een snelle single-gpu kaart die dit probleem niet kent. en dan heb je het alleen nog over micro stuttering, maar crossfire en sli kennen meer issues. meer driver problemen, stabiliteitsproblemen en vergeet niet , meer stroomverbruik , geluid en hitte. het is een afweging die je moet maken , maar ik ben weer terug op single-gpu en dat bevalt gewoon beter. Ik zeg niet dat dit bij iedereen de ervaring is of moet zijn , maar feit is wel dat er gewoon meer problemen zijn met crossfire en SLI dan je aanvankelijk zou denken.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Visgek24 schreef op woensdag 23 november 2011 @ 20:34:
Soms zien ze het niet , en dan geef je aan wat het probleem is en beginnen ze zich er meteen aan te irriteren

En vergeet niet , meer stroomverbruik , geluid en hitte.
1. Spelbreker :P
2. Dat is niet altijd het geval, 6850/6870CF vs 580 bijvoorbeeld.

• Wlie
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2011 @ 08:58:
Momenteel gtx580 sli en iedere game die ik speel heeft geen microstutters of in ieder geval niet zichtbaar, en iedere game heeft wel een goede tot zeergoede schaling tenzij je echt oude games pakt waar voor geen suport meer word gegeven. Met een nvidia sli ga je er zeker wel op vooruit. Over AMD kaarten kan ik niets zeggen want die heb ik niet momenteel maar ik kan mij niet voorstellen datdie minder god zouden werken.
Ik weet nog wel toen ik jaren terug cf heb gehad, cf had wel wat meer problemen dan sli maar die waren ook na een tijdje weer opgelost, sli lijkt daar in tegen minder last van te hebben.
Zodra je er niets van merkt is alles goed toch? Dat SLI er meer/minder last van zou hebben dan CFX lijkt me vrij onwaarschijnlijk, heb zelf GTX260SLI gehad en daarmee merkte ik het wel duidelijk. Ik kreeg uiteraard veel meer fps en het draait meestal soepeler maar eens in de paar seconde is er dan die haper :-(
Microstutter is misschien wel minder geworden dan vroeger, ik meen gelezen te hebben dat zowel AMD als Nvidia hebben toegegeven er nog geen echte oplossing voor hebben.

Verwijderd

Klopt het is er ook nog wel maar ik ben helaas geen games meer tegengekomen dat dit voor komt.
Of iemand zou een game moeten weten waar bij het voor komt met de huidige drivers.
In bf3 had ik bvb wel microstuttering en ik zet HT uit en het was weg, dit was microstuttering om de 4/5 seconden maar lag dus niet aan de kaarten. De voorige microstutters die ik mij nog kan herinnenen waren
in BC2 met 2 hd5870's dit waren microstuttering met zo nu en dan zwarte beelden.

Helaas weet ik niet meer goed hoe het was met de 8800 sli en gtx280 sli. Hier op had ik wel een goede gme ervaring op mischien een enkele game na. Als het hier ook erg was had ik de kaarten wel weg gedaan.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2011 07:57 ]

• Unique93
Bedankt voor de reactie's iedereen. Hoe komt het dat dit probleem nog niet helemaal gefixed is? Het speelt al meerdere jaren en veel hoor je niet over. Ik neem aan dat als je zoveel geld aan zo'n kaart uitgeeft je ook garantie wilt hebben voor goede prestaties.

• gijsiej
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-02 21:05
Het probleem lijkt niet gefixt. Echter lijkt het zo te zijn dat naarmate de setup ouder wordt tov. de games dat de stutter toeneemt. Dit komt omdat de opstellingen dan onder de 60 fps komen waar het dan pas opvalt. Als je nu een GTX580 sli opstelling hebt kan het best zijn dat je bij de volgende generatie games er wel last van krijgt omdat je dan pas onder de 60 fps duikt. Alle bovenstaande tweakers bevestigen dat omdat de setups met bv. de HD4890 het nu pas moeilijk hebben, terwijl je eigenlijk alles met één GTX580 al voluit speelt. Ik denk dat je beter een single gpu kan pakken, dan heb je nooit microstutter en heb je minder verbruik geluid en driverissues (zie amd drivers + skyrim)

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Het is eigenlijk heel moeilijk om een beeld in 2en op te delen en dan precies de load te verdelen. Immers het 1e helft van het beeld kan bijvoorbeeld veel meer polygonen bevatten, waardoor videokaart A meer tijd nodig heeft om een frame op dat moment te berekenen. Videokaart B moet dan op A wachten, en tadaa daar is jouw microstuttering.

bijvoorbeeld:

1 videokaart, getallen stellen de frames voor:

1----------2----------3----------4----------5----------6----------7----------8

Nu precies hetzelfde tijdsverloop met 2 diezelfde videokaarten in SLI/crossfire, 100% schaling.

1-2-------3----4----5---------6--7-------8----9---10-----11-----15-----16

frame 1-10 is er sprake van microstuttering. 10-16 zonder.

Geeft het schematisch mooi weer wat MS inhoudt :). Als de framerate hoog genoeg is merk je er niet zoveel van. Maarja wat heeft het dan voor nut om hoge framerate te hebben :w?

[ Voor 11% gewijzigd door Tripp op 25-11-2011 08:43 ]

specs

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Maar nogmaals, tegenwoordig wordt het echt niet meer zoveel waargenomen als 2-3 jaar geleden.

Volgens mij kan het in het allerergste geval niet slechter zijn dan met een enkele kaart (puur naar de frames gekeken), de tijd tussen twee frames zal namelijk 'nooit' lager zijn dan met 1 kaart.

Mocht je inderdaad 2 kaarten hebben omdat 1 kaart echt te weinig fps (onder de 25) zou geven, dan kún je 'problemen' krijgen.
Doet 1 kaart al 30+ fps merk je volgens mij helemaal niks van microstutter, dan geeft kaart 2 alleen maar iets betere framerate (voor zover je daar behoefte aan hebt).

Ik heb overigens met 2 kaarten nog bij geen enkele game last gehad van microstutter (gem fps 40-80, verschillend per game)

Verwijderd

gijsiej schreef op donderdag 24 november 2011 @ 22:14:
Het probleem lijkt niet gefixt. Echter lijkt het zo te zijn dat naarmate de setup ouder wordt tov. de games dat de stutter toeneemt. Dit komt omdat de opstellingen dan onder de 60 fps komen waar het dan pas opvalt. Als je nu een GTX580 sli opstelling hebt kan het best zijn dat je bij de volgende generatie games er wel last van krijgt omdat je dan pas onder de 60 fps duikt. Alle bovenstaande tweakers bevestigen dat omdat de setups met bv. de HD4890 het nu pas moeilijk hebben, terwijl je eigenlijk alles met één GTX580 al voluit speelt. Ik denk dat je beter een single gpu kan pakken, dan heb je nooit microstutter en heb je minder verbruik geluid en driverissues (zie amd drivers + skyrim)
Ik weet nog toen crysis uit kwam het eerste deel. Ik had daar bij zo'n 30-40 fps met de 8800gt in sli maar
geen zichtbare microstuttering. Ik kan niet verder terug in het verleden want de 8800gt was mijn eerste dual gpu opstelling zins doen nooit meer anders gehad en gewilt want heb geen problemen met microstuttering, ook niet met games die een pak minder fps geven dan 60 fps. Waar mee ik er vrijwel geen last van heb gehad waren met de 8800gt sli, gtx280 sli hd5870 cf en gtx580 sli

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2011 13:03 ]

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:57
Ik draai nog 2 "ouwe" gtx260 kaarten in sli, heb nooit last van "microstutter", alleen van echte stutter die je ook met een enkele kaart hebt.

Bij mij draaien games altijd beter met sli aan dan zonder.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-02 16:22
Lucid is bezig met iets dat ervoor zorgt dat de FPS toe neemt met mindere kaarten (efectievere rendering), misschien dat dit hiervoor ook gebruikt kan worden?
Het is een soort Vsync.

Edit. hmm, ze hebben het artikel aangepast, stond op anandtech (hyperformance)

[ Voor 25% gewijzigd door DCG909 op 25-11-2011 14:19 ]

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:57
Als het even kan draai ik al mijn spellen met vsync aan en settings niet te hoog zodat ik altijd de 60 fps haal.

Een constante 60 fps is in mijn beleving vloeiender dan 80 fps zonder vsync, misschien is dat het effect van de microstutter. Goed, met vsync aan heb je er geen last van.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Unique93
Heeft de HD5970 nog steeds last van microstuttering na alle drivers? Ik ben namelijk van plan er eentje te kopen voor een leuke prijs.

Bij voorbaat dank.
Pagina: 1