Twijfel: Bluray of ook losse CD speler

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-04 23:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Ola,

Zoals sommigen meegekregen hebben, heb ik sinds kort een Denon 2311 met een stel mooie Klipsch F-3 speakers. Klinkt als een klok :)
Momenteel heb ik er een oude Pioneer PD-5700 speler op aangesloten, evenals een oude DVD/HDD recorder. De cd-speler heeft geen digitale uitgangen en is dus analoog aangesloten (simpele tulp kabel, ik geloof niet zo in high end kabels), de DVD zit coaxiaal digitaal.
So far so good, ik heb geluid, maar ik merk dat ik zeker bij normale muziek iets mis. Muziek op de DVD speler draaien is geen optie, dat ding is me veel te traag qua reactie en doet er bovendien 2 minuten over om op te starten. Nogo dus.etc. Verder zou de DAC van de Denon volgens mij een stuk beter moeten zijn als die van de Pioneer. Tot slot heeft de huidige DVD speler alleen component en SCART uitgangen en geen HDMI., dus niet echt toekomstfahig. We gebruiken het ding dan ook voornamelijk om voor mijn vriendin af en toe wat op te nemen en af en toe een DVDtje af te spelen ;)

Omdat er een nieuwe TV in de pijplijn zit (eindejaarsuitkeringen 14e maand en andere bonussen FTW :P) is een bluray speler een optie. Bij voorkeur Denon, al was het allen maar vanwege de integratie en omdat ik het design verdraaid mooi vind :)
Echter vraag ik me nu af waar ik beter aan doe: koop ik een goede (Denon) CD speler en een losse (al dan niet Denon) blu ray speler, of ben ik beter met alleen een (Denon) blu ray speler waar ik ook de muziek mee af kan spelen?
Daarbij gaat het me voornamelijk om gebruiksgemak qua muziek en films afspelen, en uiteraard de geluidskwaliteit. Ik snap dat een BR meer op beeld dan op geluid is gericht, maar hoe verhouden die Denons (BR / CD) zich tot elkaar ten aanzien van geluid en gebruiksgemak?

D'r zullen vast wel tweakers zijn die voor de zelfde keuze stonden. Wat heb je gekozen, en waarom?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 397269

Persoonlijk vind ik een goede cd speler alleen passend bij een geintegreerde stereo versterker oid. Voor de rest lijkt het mij van bijzonder weinig belang wanneer je een goede receiver hebt met een fatsoenlijke dac. de blu ray dient gewoon voor transport digitaal, niets meer, niets minder.

het ligt er natuurlijk ook aan of je veel muziek luisterd. Kijk ook gewoon 2ehands rond voor een cd speler. wanneer een leuke voorbij komt voor weinig geld (vaak het geval), dan pas aanschaffen.

Het geld wat je in een cd speler stopt kan je natuurlijk ook gebruiken om een dedicated audio PC te bouwen zoals in mijn geval :)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 397269 op 22-11-2011 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:43

FeaR

In GoT we trust

Persoonlijk geloof ik dan weer niet zo in extreem dure CD-spelers en dergelijke. Ik wil best geloven dat duurdere spelers beter op zijn gebouwd en dus minder trillingen hebben. Of je dat merkt is dan weer een tweede. In jouw geval zou ik gewoon lekker een Blu-rayspeler kopen en daar alles mee afspelen. Maar goed, dat is persoonlijk. Want persoonlijk had ik ook nooit twee speakers van 250 euro de stuk op een receiver van bijna 700 euro gezet. Dan had ik liever voor een receiver van een serie lager gekozen en meer geld in de speakers gestopt.

Over geld gesproken, kijk voor Denon eens in Duitsland. De Denon DPD 1611 is daar al voor onder de 400 euro te krijgen waar je in Nederland altijd nog 450 euro betaald bij de goedkoopste aanbieder. Toch een redelijk groot verschil.

Overigens heb ik zelf een Denon DVD-2500BT (was een redelijk dure jongen in het begin) staan, en ik merk geen verschil tussen een CD of diezelfde CD geript en afgespeeld via mijn Squeezebox Touch.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 15:23
Veel bluray spelers zijn ongelooflijk traag bij het opstarten. Als je je DVD speler al te traag vind dan ben ik bang dat je veel moeite zult moeten doen om een snellere bluray speler te vinden.

Voor mij een reden om een aparte CD speler te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick!
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-06-2021
Met de Denon die je al hebt en die speakers zou het een mogelijkheid zijn om de interne DAC van de Denon te gerbuiken. Dan is de Sony BDP S185 bluray speler al een prima apparaatje, en is vlot voor een BD speler. Lange laadtijden is bij blu-ray spelers vooral te da nken aan teveel Java op de disc zelf. Opstarten is met de generatie 2010 en 2011 zelden een probleem, maar reviews helepen hier bij.

Gezien dat je voor de AVR van Denon gekozen hebt denk ik dat je hun "signature" prettig vindt. Ze hebben met de DBP-2012UD een bijzonder goede speler en daar zou je ook voor kunnen kiezen de internde DAC te gebruiken. De Marantz UD7006 is vergelijkbaar met de 2012UD evenals de Oppo BDP-95EU en Cambridge Audio Azur 751BD. Dit zijn alledrie zeer goede spelers die prima dienst kunnen doen als CD speler.

Qua budget is de genoemde Sony en Panasonic BDT-110 snelle spelers, maar in dat geval zou je waarschijnlijk de DAC van de AVR willen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 21:25
En wat je ook kunt doen, is voor een prikje een CD-speler van NAD 2e hands aanschaffen. Steek je vervolgens je geld in een goede bluray speler.

[ Voor 21% gewijzigd door Kaspers op 22-11-2011 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 296131

Als je echt toekomstfahig wilt zijn stap je nu gelijk over naar digitaal voor muziek. Hier staat alle muziek digitaal op een NAS in combi met een mediaspeler. Alles op minimaal 320 kbps of FLAC/ lossless. Heb alleen nog een blu-ray drive in de mediaspeler zitten, dat vreet nog wat te veel aan GB op de NAS.

Ideaal zo. De CD's staan allemaal op zolder, gelijk mooi opgeruimde kasten in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Even wat toelichten:
Het is idd de signature van Denon (looks & feel) die ik erg prettig vind. Bovendien hou ik van een wat "warmer" geluid. De opmerking van FeaR over de speakers snap ik en de genoemde bedragen kloppen, maar deze kwamen er in een luistertest voor mij het meest overtuigend uit. En dat was een uitgeberide test met mijn eigen muziek test tussen diverse Klipschen (ook de nieuwe modellen), Kef's en B&W's. Tuurlijk, ik had ook een hoop geld meer uit kunnen geven, maar dat kan altijd nog ;) Ik stond er op het moment dat ik ze kocht iig flink versteld van dat ik op juist die speakers voor dat geld uit kwam - had zelf een factor 2 meer verwacht namelijk :)

Ik geloof ook niet zo in trillingsvrije frames. Kan best leuk zijn, maar je kunt als producent ook gewoon voor een fatsoenlijke foutcorrectie zorgen - wat de meesten ook doen. Ik geloof iig niet dat analoge trillingen veel invloed hebben op D/A omzetting, of zelfs digitale signalen ;) Hooguit trilt door mijn muzieksmaak soms een complete cd-speler van de kast, maar tegen die tijd heb ik waarschijnlijk al lang de buren over de vloer gehad of het wat zachter kon :+

Kan iemand me uit ervaring vertellen hoe snel die Denon BR / CD spelers opstarten / gebruiksklaar zijn, en dan met name met audio? Dat een DVD / BR inladen wat langer duurt snap ik. Ter indicatie: de Pioneer CD speler kan niet eens echt uit, dus da's van standby halen en eject indrukken, en vervolgens play en gaan. De huidige DVD daarentegen is aanzetten, wachten tot het ding eens een keer opgestart is, en pas na een seconde of 5 of meer uberhaupt de lade open kunnen doen waarna het ding op zijn elfendertigst begint te lezen 8)7 Da's dus iets teveel van het goede ;)

Zoek dus eigenlijk gewoon een speler die ik net als de Pioneer aan kan zetten, cd er in, en gaan. Kan een Denon dat?

2e hands heb ik naar gekeken, maar ik hoef niet perse een high end. Bovendien koop ik voor dat geld liever nieuw :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Zoek dus eigenlijk gewoon een speler die ik net als de Pioneer aan kan zetten, cd er in, en gaan. Kan een Denon dat?
Dit kunnen CD/DVD spelers al meer dan 25 jaar :)

Zoals ik het zie is er kwa geluids kwaliteit en snelheid weinig verschil als je een CD gebruikt waar je je druk om zou moeten maken. Tenzij je nog een Super audio CD speler kan bemachtigen bv. is een DVD / BD natuurlijk voldoende (digital) omdat je ook nooit een film kijkt en tegelijkertijd naar de CD speler luistert?

Mijn advies: Bouw een HTPC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Anoniem: 91626 schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 19:04:
[...]
Dit kunnen CD/DVD spelers al meer dan 25 jaar :)
Vast wel, maar ik heb hier een apparaat dat bewijst dat het tegendeel ook waar kan zijn ;)
Zoals ik het zie is er kwa geluids kwaliteit en snelheid weinig verschil als je een CD gebruikt waar je je druk om zou moeten maken. Tenzij je nog een Super audio CD speler kan bemachtigen bv. is een DVD / BD natuurlijk voldoende (digital) omdat je ook nooit een film kijkt en tegelijkertijd naar de CD speler luistert?
Een BD zou idd voldoende zijn, en een simpele BD zou in principe al voldoen als ik er een goede CD speler bij zou kopen. Dus vandaar de twijfel tussen 1 goede BD die CD's ook prima afspeelt, en 2 aparte apparaten :)
Mijn advies: Bouw een HTPC :)
Wie weet, ooit nog eens. Ik hect echter aan spul dat ik zonder TV ook gewoon kan gebruiken. Plus er is een WAF in het spel, en die moest ik al uitleggen hoe ze een cd'tje kon draaien met de nieuwe receiver. Ik ben bang dat de leercurve van een HTPC wat teveel van het goede is ;)

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-04 09:34
Mijn Bluray speler van Denon (Denon DBP-2010) heeft een ingebouwde fan.

Deze valt bij film niet op, maar bij muziek (kan) het wel hindelijk zijn en is een aparte cd speler misschien geen slech idee.

Wat geluidskwaliteit betreft: de Denon DBP-2010 doet het minstens even goed als mijn Arcam Cd-speler....

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-04 13:56
The Eagle schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 18:41:
Nee dat kan geen enkele blu-ray speler, die dingen zijn allemaal behoorlijk traag met opstarten.

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:42

HeroS

SmartHome Nerd

@The Eagle >> Ik heb een losse cd speler gekocht want vond me dvd speler gewoon te traag. Duurde een eeuwigheid tot die was opgestart.

En daarnaast vind ik het geluid stukken beter maar dan heb je het wel over een dvd speler die 30 euro kosten en al wat jaartjes oud is. Dat verschil zal er neem ik aan bij een nieuwe blu-ray speler niet zijn.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
DinoBe schreef op donderdag 24 november 2011 @ 14:07:
Mijn Bluray speler van Denon (Denon DBP-2010) heeft een ingebouwde fan.

Deze valt bij film niet op, maar bij muziek (kan) het wel hindelijk zijn en is een aparte cd speler misschien geen slech idee.

Wat geluidskwaliteit betreft: de Denon DBP-2010 doet het minstens even goed als mijn Arcam Cd-speler....
Ik overweeg zijn kleinere broertje, de 1611. Hoe snel kun jij vanuit standby een CD afdraaien? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215257

Bij ons op het werk staat ook een denon bluray speler als cd speler. Werkt prima, klinkt goed en is snel genoeg
Pagina: 1