Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:07
Ik werk bij een werkgever waar het gebruikelijk is om 5 volle dagen te werken, maar 36 uur uitbetaald te krijgen. Dat betekent dat we elke week een halve dag teveel gewerkte uren opbouwen. Mijn leidinggevende confronteerde me vandaag met een wijziging (per 1 januari) in de regeling over hoe die uren dienen te worden opgenomen, waar ik niet zo blij mee ben. Ik wil graag weten wat m'n opties zijn om eventueel mijn "rechten" te behouden.

Binnen onze afdeling is het de gewoonte om 2 van die beovengenoemde roostervrije dagen per maand op te nemen (16 uur per maand), je geeft uiterlijk aan het eind van de maand ervoor door welke dagen je wilt nemen, het is dus semi-flexibel. Andere afdelingen binnen dezelfde werkgever hebben soepelere (alle 26 dagen per jaar op een hoop opnemen mogelijk) en strictere regelingen (vaste dagen aanwijzen) afhankelijk van historische ontwikkelingen, behoefte en daadkracht van leidinggevenden.

De leidinggevende hier wil om planning technische redenen dat iedereen naar vaste roostervrije dagen gaat (Elke 2e vrijdag bv). De subafdeling waar ik werk heeft bovenstaande planningsproblemen niet (als ik een dag vrij ben, dan schuift het project gewoon een dag op), maar moet qua solidariteit met het afdelingsbesluit mee.
Ik kan over deze hele regeling en helemaal niets terug vinden in de CAO, misschien wat behoorlijk vage bepalingen over arbeidstijdvormgeving die vooral dealen met hoe je vrije dagen verdeeld dienen te zijn over een kwartaal, dus laten we er vanuit gaan dat het vooral impliciete afspraken zijn, dwz nergens vastgelegd.

Persoonlijk beschouw ik het toepassen van een strictere vorm van de regeling als een eenzijdige verslechtering van de arbeidsvoorwaarden. Als dit doorgaat dan ga ik het werken hier een stuk minder leuk vinden (het flexibel plannen van m'n roostervrije dagen bespaart me al snel zo'n 12-14 vakantiedagen per jaar). Ik zou het liefst zien dat dit (iig voor mijn subafdeling of mij persoonlijk) helemaal niet door gaat. (Of dat er andere opties worden geboden: 40 uur gaan werken en zelf extra vakantie kopen bv).

Heeft iemand iets dergelijks weleens bij de hand gehad? Wat zijn m'n opties? De leidinggevende van de afdeling weet dat dit geen populaire maatregel is en ik verwacht niet dat het met een goed gesprek op te lossen is (gelukkig is de sfeer open en prima verder, het is nog geen conflict). Het is me ook volstrekt duidelijk dat dit voor 3 van de 4 subafdelingen van onze afdeling een goed plan is, dus het zal sowieso door gaan.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

M.i. kan dit niet zomaar, maar bij zoiets is het altijd de vraag hoe ver je het wilt laten komen. Ga je ermee naar de rechter, dan zul je het waarschijnlijk niet zo fijn meer hebben op je werk....

Hier een kort stukje over een soortgelijke situatie:
http://www.hrpraktijk.nl/nieuws/nieuws/dienstrooster-aanpassen-ondanks-verworven-rechten.261009.lynkx

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:40

Seraphin

Meep?

Hoe strict is je leidinggevende in de dagelijkse aansturing? Wat ik zelf zou proberen, is de "principe-afspraak" maken dat ik b.v. in de even weken op vrijdag vrij ben, en dan in de praktijk te kijken of ik daarvan af kan wijken als het uitkomt. (dus; "stiekem" toch een keer werken op een vrijdag in een even week, omdat ik de maandag / donderdag / whatever vrij wil).

Afhankelijk van je leidinggevende kan hij dit misschien oogluikend toestaan, aangezien de aard van jouw werkzaamheden kennelijk minder eisen stelt in continuïteit qua aanwezigheid. Dat gezegd hebbende kan ik me ook voorstellen dat een leidinggevende geen trek heeft in dergelijk gedoogbeleid, omdat het meten met 2 maten is jegens de andere (sub)-teams.

Hoe sterk je juridisch staat is wat moeilijk te beoordelen (IANAL); als ik je uitleg zo zie is er best sprake van een redelijk belang voor de werkgever, en is het niet een hele scherpe inperking van je rechten. Persoonlijk zou ik het sowieso niet op de spits (willen) drijven, maar dat is -je raadt het al- mijn persoonlijke nederige mening.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

• MrAngry
Nou wat ik in de praktijk doe is die dagen inzetten om een heleboel (dit jaar denk ik zo'n 14) vakantie dagen extra te scoren. Concreet, dit jaar op vakantie geweest van eind februari tot begin april. Dat zijn dus 6 van die dagen ingezet als vakantiedag. Weekje fietsen in mei, weer 2 van die dagen erin mikken, dan hoef ik er nog maar 3 vrij, zelfde in juni (lange bruiloft), juli (weekje fietsen) en augustus (LL). Die uren betekenen dat ik ineens veel interessantere dingen kan doen met m'n 166 uur vakantie + xx overuren. Op een willekeurig vrijdag heb ik geen zak aan een vrije dag, maar als ik er twee inzet als de donderdag en vrijdag van Lowlands zijn ze ineens heel nuttig. Het voelt dus strict juridisch niet als een giga inperking van m'n rechten, maar praktisch gezien heeft het nogal impact op wat ik dit jaar wilde doen, dus vandaar m'n vraag (en frustratie).

Ik begrijp ook dat de werkgever er wel belang bij heeft dat dit strakker geregeld wordt (al kunnen ze ook gewoon beter gaan plannen), maar voor mij persoonlijk gaat die vlieger niet op. Wat ik concreet in dit topic zoek zijn eigenlijk toch juridische handvaten om de discussie met m'n leidinggevende constructief te kunnen voeren. Ik wil eigenlijk juist niet alleen het gesprek in gaan met emotionele argumenten. (Overigens ben ik niet bang voor een conflict, communicatie verloopt altijd zeer redelijk bij ons)
Een "oogje dicht" compromis behoort wat mij betreft ook tot de mogelijkheden, maar dat is natuurlijk geen structurele oplossing. Zo'n oogje dicht zou je kunnen zien in gewoon structureel overwerken op dagen dat je vrij bent en dan alsnog flexibel die overuren opnemen.

Juridisch kom ik er met verworven rechten icm met google nog niet echt uit trouwens. Ik hoop op nog wat aanknopingspunten

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Weet niet hoe groot het bedrijf is waar je werkt, maar mocht het groot genoeg zijn voor een ondernemingsraad dan zou ik daar eens contact mee opnemen.

Zonder instemming van de OR (als die er is) kan dit niet zomaar gewijzigd worden.

• MrAngry
Mijn werk heeft inderdaad een OR, al vraag ik me af of ze hier echt in gekend worden. Ik zal er contact mee opnemen.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:29

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Als de OR er niet in is gekend dan is de maatregel sowieso nietig :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• MrAngry
Ook als het een regeling betreft die nergens op papier staat?

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Als er nu niks op papier staat en ze willen een regeling gaan invoeren waarin de werktijden of het nemen van vakantie is geregeld kan dit alleen als de OR er mee instemt.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als het niet op papier staat lijkt me toch ook geen probleem :?

• MrAngry
Hoezo zou het dan geen probleem zijn Roenie?

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hoe willen ze je er dan aan laten houden?

• MrAngry
Roenie schreef op donderdag 24 november 2011 @ 23:19:
Hoe willen ze je er dan aan laten houden?
Tja dat is gewoon hoe we rollen hier. Er staat ook nergens dat ik na half 7 en voor half 10 moet beginnen, maar dat spreek je gewoon af met elkaar. Ik ben ook zeker niet op zoek naar sneaky manieren om er een stilzwijgend protest van te maken en ze gewoon een dikke vinger te geven. Ik zoek gewoon correcte juridische/zakelijke argumenten waardoor ik onder die nieuwe regel uit kan.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-11 23:05

Barrycade

Through the...

In principe snap ik de werkgever wel. Dit zijn van die constructies dat mensen stuwmeren aan verlofuren gaan opsparen. En dus inderdaad mensen vakanties van 6 of meer weken gaan opnemen waardoor de continuiteit in het gedrang komt.

Als je inderdaad maar een contract hebt van 36 uur. Ligt het volgens mij aan de status die de extra uren krijgen wat je rechten en plichten zijn. Als ze als overuren tellen dan zal er wel ergens een overwerkuren regeling zijn. En zo niet dan telt de ongeschreven regel.

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Kan je je contract anders omzetten naar 40 uur, voor hetzelfde loon, met dan de extra vakantiedagen erbij? Is het ook opgelost.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• MrAngry
littlejoannes schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 10:13:
In principe snap ik de werkgever wel. Dit zijn van die constructies dat mensen stuwmeren aan verlofuren gaan opsparen. En dus inderdaad mensen vakanties van 6 of meer weken gaan opnemen waardoor de continuiteit in het gedrang komt.
Ja, ik heb er ook wel begrip voor. Overigens hadden we dat stuwmeer al voorkomen door af te spreken dat je er elke maand twee moet opnemen.
qadn schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 10:20:
Kan je je contract anders omzetten naar 40 uur, voor hetzelfde loon, met dan de extra vakantiedagen erbij? Is het ook opgelost.
Dit zou ik een uitstekend compromis vinden, maar dat kan op dit moment helaas niet. Er werken 3000 man hier, 36 uur staat vast in de CAO (met als unieke uitzondering 38 uur), het aantal uren is niet een van de dingen waar ze flexibel in zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door MrAngry op 25-11-2011 10:31 ]

Pagina: 1